Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

FÖRBOKA GRUPP TILL VÄTTERNRUNDAN 14-15 juni 2013

Före den 12:e juli 2012 skall alla klubbar ha anmält sitt intresse om antalet platser och önskad starttid för reservation till Vätternrundan 2013.

Lygnens Venner har sökt platser som följer:

Starttid 2.20 30 platser

Starttid 3.44 full grupp

Starttid 9.54 60 platser som kommer att fördelas på 20 platser/grupp sub 7, 8 och 9. Med reservation att vi verkligen får 60 platser!!!

Minsta antalet för förbokning är 30 platser/starttid. För grupper på mindre än 30 deltagare gäller anmälan på Vätternrundans hemsida från 1 oktober 2012.

Vätternrundan vill ha en ansvarig kontaktperson för varje grupp som sköter kommunikationen mellan kansliet och gruppens medlemmar. Lygnens Venner har valt att ha EN person i styrelsen som sköter detta tills vidare.

I slutet av augusti kommer den ansvariga kontaktpersonen att få ett informationsbrev via e-post med anmälningslänk, anmälningsnummer och inloggningsuppgifter som ska skickas till gruppmedlemmarna så att varje medlem kan personligen anmäla sig.

Föranmälan startar:

3:e september öppnas länken för anmälan med direktbetalning.
26:e september avslutas gruppreservationerna och den datumen är skarp.

1:a oktober öppnas anmälan för allmänheten. En månad senare än 2011 då var det 1:a september.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by dlridings »

Knuff ... så att det inte faller bort från senaste inlägg.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by dlridings »

En ny knuff. Efter Gran Fondo kan vi lägga upp detta mer synlig på hemsidan.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Ny knuff för att visa tråden. Anmälningsprinciper hittar ni om ni scrollar upp.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Veckan som kommer innebär att vi får svar från Vätterrundan angående vara startgrupper. Starttid 2.20 och 3.44 kan jag inte tänka mig är något problem vi kommer att få dem. När det gäller sub-grupper under 9 timmar med start på morgonen 09.xx väntar vi på svaret om vi får 60 platser.

Läs ovan hur vi tänker fördela dessa platser. Så fort beskedet kommer från Vättern kommer anmälningslänkarna att läggas ut på hemsidan. Sedan har vi 4 veckor på oss att fylla grupperna, är de inte utnyttjade går överblivna platser tillbaka till Vätterrundan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Mats Sarapik »

Kan någon med rätt rättigheter (och/eller kunskaper) skapa en kategori för VR2013 där andra spännande diskussioner kan hålla till.
Och denna kanske skall flyttas dit. Eller nåt ...

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Anders B »

Jag har skapat en 2013-kategori här: http://lvg.nu/forum/viewforum.php?f=259

Hoppas jag, iaf. Detta är det första jag gör som ny webmaster/administrator, så skrik gärna till om saker inte fungerar som tänkt!

//Anders
User avatar
Inge
Posts: 5
Joined: 2012-08-03 10:56
Fornamn: Inge
Efternamn: Holmquist

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Inge »

Hej!

Åkte med Lygnartåget till min första VR nu 2012 (kanon-arrangemang!)och har nu gått med som ny medlem i Lygnens Venner. Detta bland annat för att jag väldigt gärna vill köra ihop med Lygnens Venners Sub 10-grupp med start 03.44 2013.

Nybörjarfråga: hur går anmälan till så att man verkligen blir anmäld till VR i LVG:s Sub 10 grupp 03.44?

Gör jag en notering på detta forum när länken för detta dyker upp OCH att jag sedan anger starttid 03.44 (och något mer?) när jag 1 oktober anmäler mig på vanligt sätt på Vätternrundans hemsida?

Eller går det till på annat sätt?

Mvh

Inge Holmquist, medlemsnr 847
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Anders B »

Det kommer mer information nu till veckan. Se här: http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=2367#p14426

//Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Det finns ytterligare en länk nedan där jag skrev i går kväll "lördag". Här kommer samma information.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för lite delinformation. Vi har fått klartecken från Vättern i går kväll att vi fått 30 platser kl. 2.20 och 70 kl. 3.44. Subgrupper 9 är Inte klart vi får besked under kommande vecka.

Anmälningslänkar och instruktion kommer ut under veckan som kommer. Som ni sett tidigare har vi september månad på oss att anmäla på de tilldelade klubbplatser vi fått. Ej utnyttjade platser går tillbaka till Vättern när de startar anmälan för allmänheten 1/10.

Anmälningslänken klubb specifik med speciellt lösenord allt ligger på Vättern hemsida och man betalar direkt till Vättern.

Håll er ajour med hemsidan och denna länk det kommer information löpande.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by isb68 »

Kan inte anmäla mig ...
Fyller i alla fält med stjärna + medlemsnummer, klickar på anmälningsbekräftelse ... sedan händer ingenting.
Får bara upp en sida med "Klubbens aktiviteter" och annan info. Inget bekräftelsemail.

Kan inte heller logga in på hemsidan, bara på forumet.
Har provat med flera olika webläsare, rensat cache-minnet osv.

Vad är fel?

/Örjan I.

PS
Om någon vill hjälpa mig med anmälan innan platserna tar slut så skicka ett PM så får ni mina uppgifter.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Mikeryd »

Skicka dina uppgifter till mig så registrerar jag dig.

[email protected]

Mikael Rydström
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by isb68 »

Tack så mycket!
Har dock redan fått hjälp med detta.

Mvh,
/Örjan
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Knuff
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Följande kommer att hända de närmsta dagarna:

Ni som anmält er kommer att få ett personligt mail med en länk och lösenord till Vätternrundan där ni betalar direkt till dem. Länken är kopplad till den startgrupp ni är anmäld till. Betalning skall vara gjord senast 26 september.

OBS! Kolla era spammail så ni inte missar anmälningsmailet!!!

Det har runnit mycket vatten under broarna de senaste veckorna. Från beskedet att vi bara fick 30 platser som vi delade upp på Sub 7 och 8. Till beskedet i fredags kl. 12.00 "när allt var klart trodde vi" Micke ringde och berättade att 7:orna blivit erbjudna plats i en 60 grupp med CK Bure och Borås som inte blivit fylld.

Snabba nya beslut var tvungna att tas. Med lite vånda kommer vi att låta alla som anmält sig till Sub 8 att åka 10.22. Skälet är att vi inte vill slå sönder Sub 8 och 9. Våndan består av att vi arbetar sedan veckan efter Vättern i år med regler och policy för medverkan i Lygnens subgrupper. Se nedan!

Rent krasst i klarspråk för Sub 8 är det flera som inte uppfyller dessa krav för 2013 gällande kvalificerande tid, varit med på läger, hjälpt till på event eller att tränat med klubben.
Vi vill premiera de medlemmar engagerar sig i klubbens verksamhet under hela året. Vad vi inte vill ha är att vi får medlemmar som bara är Vätternmedlemmar. Det har dykt upp en ny företeelse i samband med de tidiga morgonstarterna på lördagen där många duktiga ”ensamcyklister” söker sig till klubbar för att få cykla på dessa starttider.

Nog om det, nu välkomnar vi alla som gjort sin intresseanmälan att anmäla sig via mailet som kommer inom kort och hoppas på ett klubbengagemang framöver!

Följande principer för att deltaga i subgrupper men även allmänna principer är under arbete och några har diskuterats under flera år. Nu är det dags att sätta ner foten.

Grundläggande policy:

Ställer upp som funktionär på något eller några av våra arrangemang
Är passledare eller hjälpryttare på några pass / år.
Är synlig och deltar med jämna mellanrum på våra normala träningar. Som erfaren cyklist stötta nya med råd och vara lite mentor.
Cyklar i Lygnens klubbdräkt. Sponsrade dräkter förbjuds som inte följer av årsmötet beslutad design.
Sub-grupps träning skall samordnas med samma bana, fikaställe och start tidpunkt.
All kommunikation skall göras på klubbens hemsida och forum.


För subgrupperna ställer vi krav på individuell och grupp träning:

Det handlar om säkerhet och trygghet i grupperna att alla är införstådda med vad det innebär att cykla på högfart i belgiskkedja.
På Vättern i en distans av 300 km!!
Rent cykelmässigt har vi obligatoriskt deltagande i en del träningar och motionstävlingar.
En annan "golden rule" är att man anmäler sig till en fartgrupp där man aktivt kan deltaga i rundgången. Att bara sitta bakom och åka med är inte accepterat.

Preliminärt ser det ut enligt nedan:

Söndag 7 oktober 2012, SUB – träning ca 10 mil i Vätternfart.
Under mars, april och maj månad 2013 kommer vi att ha minimum 3 gemensamma SUB-träningar i Vätternfart. Ett pass på ca 10 mil, ett på 12-14 mil och ett pass på ca 20 mil.

Under maj månad deltager SUB grupperna i preliminärt följande motionstävlingar, Jubileumsloppet i Varberg (valfritt), Hisingen Runt (obligatoriskt), Kex-loppet i Kungälv (valfritt) och Orust Runt (obligatoriskt) från Svanesund.

Man kan få förhinder i form av familjeskäl, födelsedagar etc., det är självklart att man skall prioritera detta. Men i övrigt är det viktigt att du prioriterar och ställer upp på ovanstående cykel-program för att vara förberedd för Vättern och ett aktivt deltagande i Lygnens SUB grupper.

Alla som är med och cyklar med oss skall anmäla sig på våra anmälningslänkar, gäller alla event. Det är en självklarhet i en Webklubb att vi chattar på vår hemsida och forum. Gör den levande!
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by dlridings »

Jag kan vara rätt opartisk i den här frågan. VR intresserar inte mig ett skvatt. Jag är till och med mycket negativt inställd till VR eftersom jag ser det som orsaken till klubbens ... problem. Jag har andra ord jag skulle kunna använda, men vi säger "problem."

Samtidigt är det jag som har fått klä skott för att jag förespråkade (med min sedvanliga tacklöshet) , en gång i tiden, att diskussionerna skulle äga rum på klubbens sida och inte någon annanstans. Det var när jag höll på kämpa med att få upp ett nytt system och det var ganska omotiverande att se hur folk ändå tänkte använda andra kanaler istället.

Mot den bakgrunden vill jag kommentera följande:

---
All kommunikation skall göras på klubbens hemsida och forum.
---

Under årets gång kom jag fram till att vår sida faktiskt inte erbjuder samma möjligheter som en sida som Funbeat. Där kan man registrera sin träning, få överblick över sista månad, kvartal, år osv. Man kan följa varandras träning utan att anstränga sig.

Jag tror inte att tidigare diskussioner och liknande har pågått någon annanstans därför att man ville undanhålla information för andra. Det är helt enkelt så att ett forum som vi har är bra för diskussioner, men "that's it." Det är tämligen olämpat för att registrera träning osv.

Så istället för att förbjuda kommunikation någon annanstans, ska man kanske erkänna att det fungerar bättre på en annan plattform och arbeta aktivt för att få så många medlemmar som möjligt under samma "tak".

Jag har letat från och till ganska intensivt efter ett tillägg till Joomla för att "regga" träningspass, men jag hittade aldrig något. Det är det som Funbeat har som vi inte har.

Det här påverkar inte mig. Jag talar inte i egen sak, men jag undrar om inte vi ska titta på andra kommunikationsmöjligheter med konstruktiva ögon istället för att kräva att alla använder ett system för något systemet inte var tänkt att användas till.

Sedan kan vi använda forumet här för att slå fast Shimanos överlägsenhet, eller fördelar av kompakt över vanliga dubbla drev, eller ... tja.

Med detta efterlyser jag lite förståelse bara för dem som vill använda andra forum för sin träning. Det kan finnas goda skäl och klubben kan till och med vinna på att bejaka sådana skäl istället för att kämpa emot.

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Daniel

Du har missat en viktig detalj vi förbjuder ingen att skriva på andra kanaler. Vad vi säger är att man skriver på vår sida om träningsplanering och upplevelser som görs inom ramen för klubben som kan vara kul för andra att läsa. Vad man än tycker om Vättern är det något som många vill läsa.

Håller med om att vi kan göra mer med vår hemsida. Vi kommer aldrig att bli någon Funbeat och jag tror inte behovet är så stort då är det bättre att länka in olika appar mot vår hemsida kanske.

Men som sagt diskussion har startat och vi hoppas utveckla hemsidan och forumet framöver.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by dlridings »

Behovet är nog underskattat.

Jag har mycket kontakt med många Lygnare, men så gott som inga här på forumet. Jag, och många andra, kan lista upp ett dussintals medlemmars träning och aktiviteter den sista veckan. Vi tjatar inte så mycket med varandra, men ingen kan "smygträna" ... vi ser det allt :-)

Behovet är större än vad du inser, tror jag. Vi är många som har det :-)

Daniel
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by Claes-Göran Andersson »

Även jag kör ex.vis Runkeeper fortfarande. Det är väl kul om man vill trigga varandra i träningen eller bara logga information för egen skull har inget emot det. Det finns så många olika applikationer där ute i cyberspace man kan använda så jag tror inte vi skall uppfinna det hjulet.

Vad jag och många andra vill se är ett aktivt forum där man skriver om olika saker i stort och smått. Joomla och hemsidan ger oss inte den möjligheten därför måste vi hitta tillbaka till ett chat format och ett skrivet format, det är inte alla som tycker det är livets mening att analysera grafer och diagram på alla ledder. En bra mix är vad vi behöver.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2013 anmälningsprinciper LVG

Post by dlridings »

Du och många andra ... du gömmer dig alltid bakom det där med "många andra". "Många andra" i ditt fall är "jag, CG, Claes-Göran och CG Andersson" :-)

Du måste lära dig CG. Joomla och forumet erbjuder det du efterfrågar, men du har aldrig orkat lära dig.

Men ... det räcker inte. Det är Funbeat som erbjuder chat-möjligheten. Det är STRAVA som låter dig ser vem som slår dig uppför backen i Bergsjön eller Sätila ... och du får ser _alla_ som slår dig, inte bara LVG:s medlemmar.

Jag kan fortfarande inte förstå hur någon kan ta Gröningebacken i Kungsbacka med över 40km i snitt ... men där ligger ribban. Och det ser jag i Strava, inte i chat.

Daniel
Post Reply