VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by isb68 »

Vi fixade det till slut!
Elva personer med 12-timmarsamitioner ställde upp till start i Motala.
Vi stångade oss ner mot Jönköping i den olidliga motvinden med gott mod även om vi såg tidsplaneringen fara all världens väg.
Väl på västsidan av sjön och efter Fagerhult så började det rulla på riktigt bra.
Milen slukades i rask takt och en liten aning om att vi KANSKE skulle fixa det började dyka upp.
I Hammarsundsdepån såg vi att möjligheten fanns om vi stod på lite ... sträckan ner till Medevi/Motala avverkades så snabbt det bara gick i den allmänna röran ute på vägarna.
Vi var sju mycket nöjda SUB12'or som korsade mållinjen i Motala i samlad tropp, sluttid 11:57 !
(De som saknades vid målgång valde själva att kliva av och kommunicerade detta)

Ett mycket stort tack till er alla som varit med på resan fram till Vättern och nu under själva loppet!
Alla gjorde ett suveränt bra arbete, både vad gäller cyklingen och att peppa en tidvis deppig lagledare :-)
Vi har fått till en tight cykelgrupp och en mycket trivsam gemenskap ... ser fram mot många fler turer tillsammans.

/Örjan I.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är härligt gubbar! Vi behöver flera av er kaliber i klubben som vill cykla lite lugnare. Det skulle vara förträffligt om några av er vill vara passledare i framtiden så vi får lite ordning på den lugnare gruppen. Det har varit vårt sorgebarn i flera år nu.

Grattis!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by isb68 »

Tack CG!
Kan absolut tänka mig att leda pass längre fram.
Alla, oavsett erfarenhet och fartambition, skall känna att de har en plats i Göteborgs "goaste" klubb :-)

Kan tillägga att det var många som verkade tilltalade av vårt tempo under VR, hade tidvis en aktningsvärd svans av cyklister.
Alla i gruppen skötte dock jobbet som grindvakter bra och vi fick inte in någon utomstående i klungan.
Vid ett par tillfällen fick vi dock säga ifrån med mer bestämdhet än vänlighet ;-)

/Ö.
Roger Leirvik
Posts: 43
Joined: 2007-05-21 21:36
Fornamn: Roger
Efternamn: Leirvik
Location: Göteborg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by Roger Leirvik »

Detta var ett grymt genomfört lopp där vi klarade tiden med 3 minuter till godo. I våras började vår lilla grupp träna tillsammans varav 2 förstagångs åkare (och nybörjare) som under ett antal helger har blivit utbildade till cyklister. De genomförde rundan prickfritt med rätt teckengivning och verbal kommunikation.
Vi tog det medvetet lugnt i motvinden, visste att medvinden på västsidan skulle hjälpa oss. Att vi prickade tiden så exakt visar att har koll :-)

Det blev min 11:e och sannolikt sista VR. Dels p.g.a jag vill göra något nytt och dels p.g.a prishöjningen som jag tycker är rutten.
Kan tänka mig hela eller delar av styrkepröven (Trondheim-Oslo / Dombås-Oslo / Lillehammer-Oslo).

Tack Örjan för ett grymt planerande och genomförande!

Mvh
Roger Leirvik
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by T.F »

Grattis 12:an gänget!! =D>
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by isb68 »

Tack Roger och tack Thomas!

Tar gärna en diskussion angående alternativ till VR ... Lillehammer - Oslo har jag ju flerårig och positiv erfarenhet av :-)


/Ö.
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by mikebike »

Stort grattis också till Er i Sub 12!
Mycket bra kämpat!
Mikebike
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by olof »

Tjena Örjan och ni andra.
En hälsning från Örebro.

Hej goa göteborgare! Här kommer en liten hälsning en vecka efter Vätternrundan. Vi var tre nybörjare i 40-årsåldern som skaffat racer till denna säsong och började åka så smått med Örebrocyklisternas öppna motionsrundor under våren, med Vätternrundan (och klassikern) i sikte. Vi hittade varandra alldeles mot slutet och bestämde två veckor före start att vi skulle försöka ordna så vi fick samma starttid och åtminstone börja färden tillsammans eftersom vi uppfattade varandra som ungefär jämnstarka med liknande inställning till projektet. Det har gått bra att cykla under våren, det har varit både roligare och gått bättre än förväntat, så vi hoppades ta oss runt på ungefär tretton timmar.



Det gick lätt att byta min starttid till 04:08 och i fållan träffade vi på Örebrocyklisternas sub 11, där vi kände igen flera från söndagsrundorna. Vi hade inga ambitioner att åka under elva, i min egen fantasi fanns möjligen nedåt tolv som en smygdröm, men vi hängde ändå på en bit för att komma igång bra. Med stöd av den stabila klungan gick det så lätt i början att vi hängde med ända förbi Jönköping. I nån backe runt Habo blev det dock för mycket och vi fick släppa taget. Tog en rejäl paus i Fagerhult för att komma igen efter backarna och fortsatte sedan tillsammans, utan klunga.

Efter depån träffade vi strax på er sub 12. Vi har lärt oss att respektera organiserade klungor, men också lärt oss nyttan och nöjet med att hänga på i svansen på en välfungerande klunga, så efter att ha erbjudit oss att hjälpa till låg vi tätt bakom en lång bit, ända upp till Hammarsundet. Det blev ovärderligt för oss!

Er klunga var jämn och tydlig och lätt att följa. Därtill trevliga deltagare att småprata med när de låg längst bak. Vi hoppas verkligen att det inte var vi som upplevdes som störande! (jag läste lite på ert forum här innan) Bitvis, framför allt strax innan Karlsborg och Hammarsundet, var farten i högsta laget för oss, men vi valde att fortsätta hänga på eftersom det flöt så fint, tänkte att det går så länge det går.


hade nog tänkt fortsätta följa med, men i Hammarsundet träffade vi på några från Örebrocyklisterna som vi kände igen. De hade delat sin klunga efter att några stannat och hjälpt till vid en olycka. Uppmuntrade av att träffa några bekanta rastade vi ytterst kort för att kunna hänga med örebroarna sista biten. De valde att gå ut mycket lugnt från Hammarsundet, så vi fick vår vila den vägen istället. Nånstans efter Medevi kom er gula klunga susande och jag såg att de rullade in just under tolv. Grattis! Mot slutet ökade även vi farten och vi var mycket överraskade och lyckliga när vi gled i mål på fullständigt oväntade 11:37.

Vi har tränat en hel del, ca 100 mil fick vi ihop alla tre, och kände oss ganska väl förberedda inför rundan, men nybörjare är vi ju ändå. Det var tack vare att vi kunde få så mycket draghjälp av först Örebrocyklisternas sub 11 och sedan er sub 12 som vi orkade hålla den fart vi gjorde.

Stort tack för hjälp och god stämning på vägen! Hälsningar till sub 12-gruppen

/Lena, Ulrika och Linda från Örebro
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: VR 2013 på cirka 12 timmar ("SUB12 GT")

Post by isb68 »

Hej!
Det värmer att få sådana trevliga meddeladen :-)
Vidarebefordrat till alla i gruppen!

/Örjan
Post Reply