SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Hans T »

Stort TACK till alla! Vilken fantastisk upplevelse detta har varit. Nöjd på ett vis som det var länge sedan jag var.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Examen avklarad i SUB 8-gänget. Betyg MYCKET VÄL GODKÄNT! 20 av oss 22 startande dvs. 95% av gänget var med hela vägen runt sjön och rullade i snygg formering in under målskynket 18.17 dvs. 4 minuter före måltiden vilket gav en glänsande sluttid på 7 timmar och 55 minuter.
Superstrongt jobbat av HELA gänget - vi gjorde exakt det man skall på Vättern om man vill nå sitt mål vi körde LAGTEMPO. Inga individer är/var större än teamet - strongt att 22 individualister kan underordna sig detta, vilket i sin tur innebar rekordtid för 20 av 22 gubbs.

Vi som gjorde detta var: Lars-Inge K, Pavo J, Martin B, Joakim V, Martin L, Fabbe V, Peter R, Anders A, Magnus B, Bengt T, Markus E, Richard L, Christer L, Anders R, Fredrik K, Hans T, Björn G, Josef W, Johan G, Alexander A, Ragnar C, Janne P.

Varför klarade vi vår målsättning när många andra team misslyckades i år:
1/ Vi hade en mycket tydlig strategi som bl.a. gick ut på att klara tiden precis under målgränsen. För att ha lite reserv bestämde vi en önskad sluttid på 7.55 efter max 6 min stopp. Detta krävde helst 36 km/h i snitt i den griniga motvinden ned till Motala då vi sedan på västra sidan skulle ha ett snitt på 42 km/h till Karlsborg för att ligga på körschemat. 35 i snitt skulle kräva 43,5 i snitt, något vi inte trodde oss mäkta med. Vinden var bitvis riktigt grisig - men vi såg hela tiden möjligheterna, "nu bara 4 mil kvar till Jönköping och medvind" etc. Tanken fanns inte ens att vi skulle ge upp vårt mål utan hela tiden hölls vi oss till planen: Jämn körning, håll igen uppför, stå på rejält utför, kommunicera hela tiden och peppa varandra. Vi stressade inte upp oss och rycktes med i andras tempo när vi blev omkörda (2 gånger). Vi gled förbi på ett led och omgående utan tempohöjning när vi körde om klungor (7-8 gånger):

Vad blev facit då? Jo 36,2 i snitt till Jönköping och strax efter Karlsborg var vi fortfarande ca. 3 min efter schemat och i Medevi 2 min efter. Men en härlig forcering innebar alltså att vi landade exakt på schemat dvs. 7.55 efter 5 minuters stopp.

2/ Vi har under året haft 6 gemensamma träningar. En förra hösten, en i april, en i maj, Hisingen Runt, Orust Runt och en avslutande genrepsträning i Vätternfart 18,5 mil. Lustigt nog hade vi detta pass 37,4 km/h i snitt, exakt samma som på årets Vätternrunda!
Alla dessa träningar har varit obligatoriska och ca. 90 % har medverkat vid varje tillfälle. Ärligt kan man säga att först det 4 passet började det fungera så pass bra, att vi såg att möjligheten att klara målsättningen fanns. Och på genrepsträningen var det YES! vi kommer att greja det.

3/ Innan loppet hade vi gjort klart att när man började känna sig minsta trött, saknade energi eller inte riktigt klarade av att hålla uppe rätt tempo, skulle man omedelbart gå ned och lägga sig på rulle. Detta gjorde mer än halva gänget, något som jag är övertygad om innebar dels att vi kunde upprätthålla rätt fart samtidigt som så många som 95% av gänget var med hem till mål. Detta upplägg skulle man kunna finjustera till ett kommande år.

4/ Efter ca. 18 mil var vi hela 8 man på rulle och då insåg vi att alla började gå "på knäna", alla måste börja hjälpa till och dra. Vilket också genomfördes utan någon som helst tvekan och efter Hammarsundet när det var 4 mil kvar hade vi 1,12 på oss och vi började inse att om vi verkligen forcerar har vi möjlighet att greja detta.

5/ Efter Medevi skickade vi fram de 5-6 gubbar som hade fräschast ben och så fick de i uppdrag att "dynga på" så mycket de orkade utan att gänget bakom sprängdes. Några andra avlöste sedan och de sista 5 km in mot Motala drog vi som "tokstollar" allihop. Belöningen var att vi de sista 200 meterna kunde formera oss elegant och rulla in med de nya snygga Lyugnarkläderna 4 minuter under vårt mål.

6/ Alla tog ut i princip allt och gick i mål rejält trötta, några kanske lite tröttare än andra men alla VÄLDIGT NÖJDA!

Jag som ledare tackar ett strålande gäng för att jag fått förmånen att leda denna SUB 8-satsning och vägen till målet är ju den allra viktigaste, sen att man klarar målet är ju "grädde på moset"!

Jag tycker att det skall bli intressant och se vad medlemmarna i Lygnen anser om att klubben skall ansöka om förbokade platser eller ej både på natt/gryningstiderna och SUB-gruppstiderna. Om beslutet blir att klubben fortfarande skall ha en SUB-grupp säger jag inte tvär-nej i att hålla i en sådan grupp om intresse finns att jag gör detta.

Tack alla i SUB 8-gruppen 2013 och GRATTIS till en strålande prestation!
Lars-Inge K
Gruppledare Lygnens SUB 8-grupp
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by T.F »

fantastiskt!! Ett stort Grattis till er hela bunten 8:or!! så roligt att stå där o ta emot vid er välförtjänta o stiliga målgång o se er ALLA le!
-underbart!! =D> T
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by andale »

Kan inte summeras bättre än vad Lars-Inge redan gjort. Men ibland säger en bild mer än tusen ord. Kolla in den här och jämför med de andra klungorna. http://eskillaago.wordpress.com/2013/06 ... rousel-717

Möjligtvis kan man anmärka på att någon inte håller i bocken i motvinden ;-)
/Anders
Pavo J

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Pavo J »

Jag vill börja med ett riktigt stort stort jättestort tack till Lars-Inge för det engagemang som du har lagt ner som gruppledare i sub-8 gruppen. Utan ditt sätt att leda och guide oss alla hade vi aldrig klarat detta, vi hade framförallt inte haft lika roligt och trevligt. =D> =D> =D> =D>
Jag själv är nöjd, men "bara" nöjd. På något vis prickade jag in årets formdipp på helt fel dag, hade velat göra så mycket mer. Det är bara att buga och bocka för er alla andra som gjorde ett fantastiskt jobb. =D>
Som alla nog redan vet så var det riktig grisvind ner till Jönköping, det kanske blåste mindre än tidigare på morgonen, men nog fasen blåste det. Att vi trots detta kunde hålla 36 i snitt är helt fantastiskt och till slut klara 8 timmar är riktigt bra.
Vilket gäng att cykla med, det var verkligen ordning och reda i leden och disciplinerad körning hela vägen runt pölen.
Aldrig känt sådan lättnad som när vi rullade in i Motala, totalt slut.
Surt att ölen var slut i målet men det ordnade upp sig när vi träffades hela gänget i "vårat" hus med grill och massor med skratt. Precis så här ska det vara.
Stora =D> =D> =D> =D> till alla i gruppen för fantastisk cykling och trevliga stunder.

Ses på hojen mot nya äventyr.

/Pavo
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by fabbev »

Tack all goa gubbs.

Vilken fantastisk resa VI gjorde runt sjön. Man känner fortfarande ett välbefinnande i hela kroppen, liksom lite hög. Kanske det beror på all belöning vi gett kroppen i form av socker i olika former. Ny gäller avgiftning och en återgång till normal kost. Jag tror ändå att den goa känsla består.

Det kändes väldigt tryggt att köra i denna grupp. Kanske det är som i "Trygga Rundan" bussarna, har dock ingen erfarenhet av dessa, ännu! Allvarligt." Lugn" och fin körning. Efter lite justeringar, märkte man inte av någon ryckig körning. Alla hade målet klart för sig och alla var väldigt medvetna vad som krävdes av var och en. För min egen del satte jag i system att gå ner var femte mil på rulle för att äta och dricka lite mer än vad jag kunde göra i kedjan. Jag gjorde även några stretch rörelser då jag har problem med mitt högra höftparti. Därefter gick jag fram i kedjan igen. Detta gjorde att jag kände mig fräsch hela tiden och kunde vara till nytta för gruppen. Det hjälpte mig nog också psykiskt, då jag under våra SUB träningar tidigare inte kunnat fullfölja någon av dem på grund av smärta i höften.

Jag vill tacka all i gruppen för en fantastisk upplevelse som vi alla har varit delaktiga i. Detta tar man förmodligen med sig i resten av livet. Men framför allt vill jag tacka Lars-Inge som under året har lyckats tygla de värsta fullbloden och uppmuntrat de svagare och tveksamma, att blomma ut och bilda en enda stor familj där alla har samma värde och samma tänk. Då blir det inga konflikter och menings skiljaktigheter när det väl gäller. En eloge till Dig Lars-Inge.

Nu tycker jag att vi ställer oss upp och utbringar ett fyrfaldigt leve för oss själva. HURRA, HURRA, HURRA, HURRA.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

På bilden ser ni när vi knäcker vinden snyggt formerade i det nya snygga Lygnarstället! I spets med vind på näsan Markus och Lars-Inge som grinar illa i vinden!
Attachments
SUB 8-gänget 2013
SUB 8-gänget 2013
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by martin linde »

Kan bara instämma i hyllningskören.
Tack alla inblandade för en fantastisk dag.
Beträffande "incidenten" får jag nog skylla på egen "mosighet" Vi körde om två eftersläntrare som låg något spritt. "Fick för mig" att ledet bromsade in och drog själv i frambromsen, fortfarande stående...!!! [-X Försynen begränsade dock det hela till mitt livs första framhjulswheelie, och jag hann egentligen aldrig ens bli rädd, men jag skall hädanefter öva på liknande konster mer enskilt... :-)
Som sagt, en fantastisk runda, och jag ser nu fram emot en behaglig lasagnerunda - eller nått annat.

/Martin
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by mikebike »

Stort och välförtjänt grattis till Er alla från Eder medcyklist!
Ni körde exakt så som många andra grupper INTE gjorde denna dag!
Snygga var Ni med! Ni borde fått stilpris
mikebike
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Janne P »

Tack sub8-gänget för att jag fick möjlighet att sent hoppa in i ert gäng och dela cykelglädjen mer allihop. Se utvecklingen via Hisingen Runt, Orust Runt och det fina lagarbetet på examenspasset till Varberg samt kronan på verket ett av de mest disciplinerade VR-lopp jag haft förmånen att köra. Att återigen få ledas och inspireras av den nu självklare generalen, Lars-Inge Körnsberg.

Att få in 20 av 22 i samlad trupp över mållinjen, hela och rena samt klara måltiden är förstås det bästa kvittot på framgång satsningen kunnat få.

Starkaste minnet av loppet är Lars-Inges avgrundsvrål över mållinjen. Den sköna känslan efteråt när det gått bra för gruppen och få gotta sig i eftersnack med god mat från Fabbes kök. Bengts breda leende med champagneflaskan hängande runt halsen och åldermannen Anders A:s välförtjänta framgång till slut.

För egen del fungerade kroppen bra trots stympad försäsongsträning. Jag kände mig stark från start till mål, härligt att få bomba i täten efter Medevi och rulla i mål med fräscha ben.

Jag träffade även Linnea Runhage (yngre släkting) med kompis i målområdet som nyss började cykla, var med på Bjärelägret där de med god min cyklade på egen hand. De kom i mål ungefär samtidigt som vi men hade startat fredag kl 22. Det är också en prestation...

Stort tack allihop!

/Janne P
Målet är vägen dit...
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Kul att du ville cykla med oss Janne, du var och är en stor tillgång i varje gäng med ditt stabila cyklande och även psyke!

För alla nördar kommer här lite fakta från: http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2013/
Vår placering i mål: 317 av 18 453
Placering vid de olika kontrollerna:
Gränna: 452
Bankeryd: 398
Hjo: 429
375: Aspa
316: Medevi
317: MÅL

Vi passerade 1 373 personer och passerades av 33 personer (Happy MTB)
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by fabbev »

Martin Linde!
Här får Du en instruktions film på några konster som Du kan öva på. Snygga tjejer i depån piggar upp de många timmar man måste offra för träning.
Ser fram mot ett uppträdande när Du känner Dig mogen.

http://existenz.se/out.php?id=65173
FORZA LYGNARE
Fabbe
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Borat »

Det är bara att falla in i alla superlativ, tack Lars-Inge för allt angagemang, känns otroligt bra att få vara med i ett sådant gott gäng. :-D

Tack alla !!!!! för en fantastik VR 2013. =D> =D> =D>
josef70

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by josef70 »

Tack Lars-Inge och hela Sub8-gruppen! Vilket lopp!! Känner mig stolt, glad, ödmjuk och tacksam över att ha fått vara med som relativ novis bland er grymt starka cyklister. De flesta i gruppen har stabilare vader än mina lår... :-D Hade varit helt rökt om jag dragit hela vägen till Jkp och var förståndig nog att lägga mig på rulle redan efter 3 mil. Tack vare det kunde jag sedan vara med och rotera i vår välsmorda kedja längs västsidan av sjön, när ett par andra var mindre pigga. Efter 19 mil började kramphuggen komma smygande och jag tog bara enstaka förningar. Sista 3 milen hade jag massiv kramp och det var ytterst nära att jag tappade i kurvor och över backkrön när det inte var snack om "alla med" längre utan full satsning! Ångest, smärta och lycka i en oslagbar kombination.. Tack Fredrik, Alex o Richard som låg närmast och gav några uppmuntrande ord - det gjorde skillnaden! Tack också till Hans och Krister (kanske fler? minneslucka..) som tog hand om mig i målfållan. Hjälten för dagen var ändå Johan G som var med och drog i 26 mil och sen tappade klungan och kom i mål några minuter efter - snacka om att ge allt för laget! Otroligt imponerad av er (5-6 pers?) som drog alla 30 milen. Mitt bidrag till gruppen var i sammanhanget väldigt blygsamt (totalt ca 8-9 mil i kedjan och resten på rulle) men förhoppningsvis något som bidrog till att vi klarade det tillsammans. Det känns så jäkla grymt att det inte är sant. Men det är sant. Tack för ett riktigt minne för livet! =D>
Björn

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Björn »

Kan bara instämma i tidigare inlägg, det var en otroligt stabil insats av hela sub8 gruppen!

Det var ett rent nöje att få vara med även om krafterna började tryta redan i motvinden ner mot jönköping och krampen började ge sig tillkänna tidigt på väg tillbaks uppåt igen. Lyckades ändå bita mig kvar där bak till fagerhult för att fylla på men inte tillräckligt för att gå upp och dra. Försökte intala mig att grindvakt också är en uppgift men med tanke på hur väloljad kedjan var fanns det ingen med överlevnadsinstinkt kvar som skulle få för sig att tränga sig på [-X. Trodde att jag skulle gå av på mitten vid en spurt i backen efter predikanten, där jag precis hann sätta ner en fot i diket innan jag hör "Lygnen kör" och p-stoppet var över innan jag han få fram den #-o. Ner i bocken och kör vidare med kramp i ljumskar och lår i varje litet ryck och uppförslut :oops:. Ser 50 km skylten och tänker att det här kanske går, slappnar av en sekund, för att i nästa stund tappa klungan. Kämpar på en stund men vinden bromsar upp och surret från getingsvärmen tonar ut. Går in i mig själv och kör solo de sista 5 milen, känns som ett rättvist straff att få ta sig i mål själv och ganska skönt att få kämpa på med krampen i backarna utan att riskera någon annans säkerhet. Är helt rökt i backen upp mot Medevi och det går inte fort kan jag lova... Ser en kille som går och tänker att det skulle jag aldrig göra hur illa det än är måste det vara bättre att cykla. 20 meter senare drar baksidorna ihop sig och det är precis att jag lyckas få loss fötterna innan jag är på väg ner i diket. Killen som gick, går förbi mig, försöker ta ett kliv för att hänga på upp till depån men det är helt kört. Som tur är kan jag inte gå utan får stretcha en stund innan jag kan rulla upp till depån för att fylla på. Lyckas ladda upp för en slutspurt och in i mål på 8.25.

Grattis till hela sub8 gänget det har varit en helt fantastisk resa hela vägen från i höstas till motala, jag har lärt mig mycket och fått många nya venner längs vägen, respekt! Tack Lars-Inge för att du styrt upp allt så bra =D>
Björn
"Smärtan är en vän du inte lärt känna än" ;-)
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by Bengt Tonnvik »

Grymt bra kämpat, Björn! =D>
Och en underbar beskrivning av hela resan!

/Bengt
chlarsson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by chlarsson »

Instämmer helt med övriga hyllningar. Fantastisk grupp, j-kligt bra prestation och stort tack till Lars-Inge för engagemanget och ledarskapet innan och under rundan.

Josef, skönt att du kryade på dig så snabbt. Och tur att du är så lätt, annars hade jag inte orkat lyfta av dig av cykeln ;-)

Njuter nu av detta, men känns samtidigt lite tomt att inte ha en sub8-träning att se fram emot alt. våndas inför ;-)

/Christer
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by remnis »

Grymmare lagmaskin har sällan skådats. Som när vi låg på vinge i båda leden med perfekta skiften fram och bak. Man får gåshud. Tack och bock till en enastående laginsats. Kollade lite vad årets snabbaste gubbar levererade jämfört med förra årets. Båda teamen åkte ju runt på 6.37. C Stevensson tog förra året ut en medeleffekt på 312W medan A Gingsjö i år hade en medeleffekt på 342W. Effektuttaget var i år således 30W högre. Detta trots att de var fler i årets klunga. Under dessa förhållanden klarade vi vårt mål, och vi gjorde det helt för egen maskin.

// peter remneberg
fredrikkronlid

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by fredrikkronlid »

Kära Lygnare, särskilt Lars-Inge!

Tack så mycket för att jag fick förmånen att hänga med sub8-gänget runt sjön! Jag är så sjukt nöjd över vår insats. Vi gjorde det!

Särskilt imponerad är jag över två saker:

1. Lars-Inges ledning. Av detta ganska spretiga gäng med olika cykelvana/vätternvana lyckades du få ihop en lagmaskin som metodiskt och väloljat malde oss runt Vättern. De taktiska besluten som krävdes för att ta de sista minuterna, förberedelserna, engagemanget. Bockar och tackar! Att få in oss på en tid helt enligt planen är väldigt snyggt.

2. Josef. Behöver inte säga mer.

Men - jag känner att jag inte är riktigt färdig med Vättern ännu. Nästa år ska jag antagligen ta ett lugnare varv runt sjön på runt 10 h, gärna i LVs färger. En vår där jag har lite bättre förutsättningar för träning (särskilt cykelträning) vill jag se om det inte går att komma ned ytterligare en bit. Om jag lyckas träna som jag ska och äta och dricka som jag skall under rundan så borde 7:30 kunna gå.

/Fredrik
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB 8-gruppen, Vätternrundan 2013

Post by andale »

Detta var verkligen en minnesvärd resa! Allt föll på plats och blev i stort sett som jag önskat så många gånger tidigare men inte lyckats med. Nämligen:
• Komma in med gruppen.
• Klara målet.
• Ha varit med och bidragit hela tiden.

Så har det inte alltid varit.

Detta var min sjunde runda och tredje försöket under 8 timmar. Satsningarna har varierat men har varit sub 9 eller snabbare. Under 9 har alltid fungerat men sedan har det varit problem. Antingen har jag inte räckt eller så har det varit för ojämn eller ryckig körning och grupperna har mer eller mindre splittrats.

2008 körde jag precis som tidigare år med HappyMTB i en sub9-satsning. Efter Fagerhult åkte jag av då farten trissades upp, men efter att ha fått sällskap med två andra killar som också fått släppa slog vi oss samman och för att göra en lång historia kort så lyckades vi tre i stort sett på egen hand ta oss i mål på 8:55. Ett av mina starkaste minnen från VR. Vi klarade det tack vare jämn belastning, samarbete och peptalk. Inte minst efter det insåg jag vad man skulle kunna åstadkomma om man kunde få en större grupp att köra likadant. Här är en länk till den redogörelsen om någon är intresserad http://happymtb.org/forum/read.php/1/70 ... msg-893271

Så faller allt på plats! Jag är med gruppen in under måltiden och har kunnat bidraga hela vägen. Precis som så många andra beskrivit så lyckades vi med alla våra olika kapaciteter hålla ihop och utnyttja hela gruppen mer eller mindre maximalt. Förklaringen till det anser jag är Lars-Inge och hans sätt att förmedla och utnyttja sin kunskap om hur man cyklar effektivt i grupp.

Blev så upprymd av denna turen så jag har skrivit en liten redogörelse för hur jag upplevde rundan – i alla fall så här med lite distans.

Dagen innan start kände jag mig nästan illa till mods. Hade tränat helt enligt plan, inte varit sjuk men heller aldrig känt att jag haft något tryck i benen. Hade inte unnat mig några viloperioder så jag visste att det kunde vara en förklaring men man vet ju aldrig. Tyckte därför jag hade satsat så mycket på träningen så blotta tanken på att kanske inte räcka till gjord mig lite låg. Jag ville verkligen inte missa efter allt tränande.

När vi väl startat var de tankarna borta. De första milen var lite jobbiga och pulsen låg högt, men jag brukar reagera på det viset så det oroade inte nämnvärt och snart gick pulsen ner. Alla de små och lite större stigningar som fanns ner mot Jönköping passerades med jämn belastning och motvinden forcerades med mer eller mindre perfekta formationer.

Strax innan Kaxholmen brast jag i uppmärksamhet i samband med att jag var längst bak och hade druckit. [-X Hade precis satt fast flaskan då jag gick på Jannes bakhjul. Efter några spännande sekunder redde det som väl var ut sig. Det kunde slutat illa men blev inget mer än en rejäl tankeställare.
Utförskörningen efter Kaxholmen gick också riktigt fort trots motvinden. 67,6 km/tim visade både Polar och Garmin och det är den högsta hastigheten jag varit uppe i på en Vätternrunda - tror jag.

Tom genom Jönköping körde vi belgiskt trots att vi sagt att vi inte skulle göra det. Bankerydsbacken var som väntat rejält jobbig men den gick bra. När vi sedan låste i slakmotorna upp mot Fagerhult drog jag en lättnadens suck. De brukar ofta svida rejält i benen men nu kunde vi öka farten direkt när vi var uppe och alla var med.

Stoppet i Fagerhult gick enligt plan. Jag hann fylla mina flaskor, svälja en bulle och svepa två fulla muggar blåbärssoppa och det och tanken på att det var nerför (Fagerhult ligger alltså ganska högt) och medvind fick mig på riktigt gott humör. Kändes fint att sedan mosa på i medvinden och se snittet sakta men säkert krypa uppåt. Även där körde vi kontrollerat. Inga rusningar som på genrepet. Alla hade lärt sig läxan.

Vet inte var det var, men helt plötsligt försvinner Magnus framför mig, det blir en lucka och lite oreda och jag blir nästan lite irriterad. Vad nu då? Efter ett tag är vi helt plötsligt många fler, belastningen på benen minskar och jag tror tom farten ökar. Jo, då har han varit bak och lyckats få fram fler folk. Tur att nån har skallen med sig, för jag hade det inte i det läget.

När HappyMTB passerar tycker jag och kanske några fler att vi skall åka med dom ett tag, men ganska omgående meddelar mina ben att det gör ont att hänga med i deras accelerationer. När vi väl släpper dom blir benen som tidigare och allt känns bra igen.

Ända fram tills fyra mil kvar är jag säker på att vi klarar målet. Då hör jag nån säga att vi har 1:12 på oss till mål. Sitter och funderar över det och blir osäker men lyckas inte komma fram till något vettigt #-o . Efter Medevi inser jag dock att det håller och när vi kommer ut ur skogen och ser Vättern nere till höger med en mil kvar tar jag ut segern lite i förskott och sträcker upp en knuten näve. Visserligen kan man punktera eller krascha men det kändes verkligen bra då. När vi sedan formerade oss och rullade in i målområdet var det nästan magiskt. Helt underbart att bara få stå där en liten stund och suga in känslan. Ännu roligare när det stod venner vid sidan om som man också kunde dela glädjen med.

Vi gjorde det med 22 personer. Det är inte många och definitivt inte lätt under de förutsättningar som var med en sådan tuff vind. Den starkaste jag varit med om hittills runt Vättern. Vi hade inte hjälp av någon annan heller. Andra har skrivit detta också men det förtjänar att upprepas. Vi körde faktiskt bra precis hela tiden!

Tack igen hela gänget som gjorde detta möjligt och särskilt tack till Lars-Inge. =D> =D> =D> =D>
/Anders
Post Reply