SUB 8 VR 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

SUB 8 VR 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Klubben har fått 20 platser för denna grupp med start 10.26. Nu idag 24 september har 20 personer gjort en intresseanmälan. Det är inte kört för er som ännu inte har intresseanmält er, oavsett vilka som nu är intresseanmälda behövs det 4-5 reserver då vi vet att ca. 20% i dessa grupper faller ifrån pga. av skador, tidsbrist för träning etc.

Ni som nu inte kan fylla i er intresseanmälan på kalendariet skriver i stället här på forumet att ni är intresserad av att göra en intresseanmälan till denna SUB 8-grupp:

Det korrekta namnet på gruppen är egentligen "SUB 7.45 eller bättre". Detta i den meningen att om det nästa år är samma jobbiga vind som i år blir vår målsättning SUB 7.45. Om det däremot är så gynnsamma förhållanden som 2012 när vår SUB 8.30-grupp galant klarade 8.19 blir målsättningen en ännu bättre tid kanske t.o.m. ned mot 7.30!

Som sagt intresseanmäl dig om du är sugen att hänga med i denna grupp!
Välkommen!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare för Lygnens grupp SUB 7.45 eller bättre på VR 2014
fredd larsson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by fredd larsson »

Nu har även jag anmält mig i listan på kalendariet men skriver också här i hopp om att bli en av reserverna i ert gäng. /Fredd
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Roald Karlsson »

Hejsan!
Allt strul med brutna armar & komplikationer har fått mig att avstå från att göra en intresseanmälan men jag står gärna som reserv!

//Roald
chlarsson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by chlarsson »

Anmäler härmed mitt intresse till Sub-8 2014 (som reserv) och ser redan fram emot härligt hårda träningspass.

/Christer
Rimen

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Rimen »

Hej!

Hoppsan detta hade jag missat. Jag vill också vara med i sub8-vr2014, och anmäler mitt intresse som reserv. Om inte annat så är jag hemskt gärna med och tränar med er till våren.

mvh
/Anders
andersand
Posts: 16
Joined: 2011-08-29 20:19
Fornamn: anders
Efternamn: andreasson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by andersand »

Jag har fyllt i förhandsanmälan som reserv och noterar även här mitt intresse att köra på i sub8-gruppen!

/Anders Andreasson :mrgreen:
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: SUB 8 VR 2014

Post by FAbIo2 »

Hej Lars Inge,
Vill gärna vara med i Sub 7:45 detta år
om det finns plats såklart.

Fabio2 .z:
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla i SUB 7.45-gänget!
Tänkte göra en liten månadsrapport så att vi alla håller uppe fokuset på träningen och vår satsning mot SUB 7.45 på Vättern 2014. Här kommer November-rapporten:

Om en månad är det julafton och om knappa 7 månader är det lilla julafton när vi står på startlinjen i Motala lördag 14 juni kl. 10.26 (även om det står 12.56!) på Mina sidor på Vätternrundan? Jag hoppas att ni alla ligger i och grundtränar rejält oavsett om det är cykling ute eller inne, löpning, rullskidor, styrketräning eller vad det nu må vara för att få en ordentlig grund att stå på.

Själv försöker jag att träna cykel 5 dagar per vecka med 3 testcykelpass på en dryg timma som handlar om att få en bättre syreupptagning dvs. träning på/över tröskelpulsen. Dessutom tränar jag varje testcykelpass en omgång högkadens med 105-120 varv per minut, kommer även att köra styrkeunderhåll med 45-60 varv per minut när jag känner att senor och ligament är redo (kan ta för hårt på knän). På detta alltså två cykelpass ute fr.o.m. i onsdags på crosscykeln, ett av dessa är mitt mål skall vara distanspass på 5-8 timmar och det andra typ naturlig intervall 1,5-2,5 timma.

På lördagar kör vi i Lygnen nu vintercykling om ni har missat detta. Mycket bra träningspass på roliga rundor. I lördags var vi hela 18 pers som körde en tuff bana på 75 km och knappa 900 höjdmeter varav ca. 20 km på grusvägar. Tyvärr var det endast 4 pers från vår grupp på 27 personer (retligt var att Hans T missade oss med 10 minuter) så vi kan väl säga att vi var 5 då han körde 10 mil ensam.
Vore kul om många fler i vår grupp är med på dessa pass då man har chansen att få kanonträning! Kommande lördag 30 nov. startar vi från Preem vid Slottskogen och kör en skön bana vid/kring Golfbanan bakom Ikea i Kållered. Själv kommer jag att passa på att cykla hemifrån mitt på Onsala så att jag skall få ett skönt distanspass på 5-6 timmar. Jag kör hemifrån 08.30 och kommer att passera Särö strax efter 9 (ca.) och Snipen 09.15. De som vill hänga med mig skriver på forumet på Lygnens hemsida.
Lördagen 7 december är det sedan dags för en runda som jag själv och Mats G håller i: Onsala KT med start i Kungsbacka. Knappa 7 mil med 8 grussträckor och ett par brutalt branta backar kommer även det att ge ett kanonpass. Jag hoppas få se många i vårt gäng på dessa vinterrundor den närmaste tiden!

Vill också puffa för långspinningen med Peter Remneberg på söndag 15/12 kl. 12.00 på Elixia i Torslanda. I dagsläget är bara 5 anmälda från vår grupp inklusive Peter. Nu är det dags att komma loss ur stolarna och anmäla er! Om jag inte missminner mig var det över 20 personer i gruppen som mycket gärna ville ha dessa långspinningar vid vårt möte 27 oktober, så mina herrar gå in på Lygnens hemsida och anmäl er NU…

Tråkigt är att Pavo Johansson tyvärr har meddelat att han inte har möjlighet att vara med på årets satsning då nytt arbete och tid för familjen gör det omöjligt att lägga ned den tid som behövs för en seriös Vättern-satsningen. Personligen tycker jag det är väldigt trist att Pavo hoppar av, men å andra sidan mycket lätt att förstå i hans situation. Detta innebär att vi nu är 27 personer i vår grupp inkluderat 2 reserver som inte är anmälda.

Jättekul om många i vår grupp på den här länken kommenterar era egna, andras och Lygnens aktuella träningar.

Oavsett grupp på Vättern: Keep up the good spirit och träna på!

Vänliga hälsningar

Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare för SUB 7.45-gruppen på Vättern 2014
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla

Vill bara puffa för våra spinningpass på torsdagar. Det är två timmar rejält tuff träning med lite olika tema beroende på ledare. Flera sub-8 är med men det kan bli många fler.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Wolffram

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Wolffram »

Jag trodde att vi automatiskt var anmälda till 3h spinning. Åtgärdat nu :-)
Själv har jag precis varit en vecka med cykel på Playitas och återvänder dit i januari och troligen i april. Har lite svårt för vintercykling men kör trainer 3 pass per vecka (plus lite löpning) för att hålla formen.
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Janne P »

Okej gubbs,

Här kommer ytterligare en liten puff.

Bara så att ni inte slöar till i TV-sofforna framför Vinterstudion: för er som gillar MTB med flyt i körningen via 75 km grusväg, lite asfalt, lite skogsstig, rejäla backar och totalt 100 km i härlig skogsnatur finns det ett pass som garanterat gör er till starkare cyklister:

http://www.lvg.nu/forum/viewtopic.php?t=2684#p17396

Vi kör banan för tredje gången nu på söndag 1/12 kl 9.00. Jag kommer att köra den på söndagar när det passar hela vintern. På söndag 1/12 är det start i bortre delen av banan från Gbg räknat, vid Nääs slott mellan Floda och Tollered men framöver kan vi starta från Jonsered om intresse finns från stadsborna.

/Janne P
Målet är vägen dit...
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: SUB 8 VR 2014

Post by pewe »

Hej på er,,
Underbart att höra om alla turer, håller för tillfället på med att bygga upp ett riktigt cykelsug.
Hösten har varit bra med hänvisning till cykel men för tillfället är det rullskidor och kuta runt i skogen med stavar som gäller. Detta skall toppas med två veckor längdskidor i funäsdalsfjällen över jul sedan är det cykel som gäller igen från slutets januari.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by andale »

Hej alla

Mitt närmaste mål är Öppet Spår så det blir en del Skikes (ungefär som rullskidor) med fokus på stakträning än så länge. Hoppas sedan på att det blir fina spår i Borås så det går att träna där vad det lider. Däremellan blir det pendling med omvägar, lite spinning och en del MTB. Har för övrigt precis kommit hem med svintrötta ben efter Jannes runda i Flodas omgivningar. En tur som rekommenderas.

Efter ÖS blir det fullt fokus på cykel. Hoppas på en bra Mars månad ur cykelsynpunkt så benen är redo för två veckor på Mallorca i April.
/Anders
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Hans T »

Jag blev allt lite sliten av att cykla inomhus under ledning av Peter R idag...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB 8 VR 2014

Post by andale »

samma här. Inte så lite sliten ...
/Anders
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: SUB 8 VR 2014

Post by T.F »

såja..nu har man genomfört ett spinningpass oxå,det första..nånsin! eminente Peter hade satt ihop en låtlista som lugnade nerverna,kommer jag att klappa ihop,men underbar dön rock räddade mig kvar i sadeln,eeh,,alltså lite fusk fick det bli,min mätare på tavlan lyste inte rött hela tiden och självklart satt jag mest ner och cyklade till skillnad från eminente Peter,hur i h-t-e kan karln stå å cykla i 3 timmar,ja,det är en bit kvar dit förstår jag men detta var faktiskt kul och tiden gick förvånansvärt fort,den lär göra det likaså på VR så det är väl bäst att vänja sig,hoppas vi får hjälp av underbar dön rock på vägen där,hoppas eminente Peter hyr en högtalarbil åt oss och att han `står´ hela vägen..för kostnaderna för denna!.. ja,70spänn var kan la vi hosta upp så som vi gjorde på spinningen.
känns i benen så här dagen efter,jovars,skönt,så ser fram emot nästa pass i januari,tack o spinn på! Thomas
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hej alla i SUB 7.45-gänget!
Här kommer december-rapporten tillika månadsrapport nr 2. Allt för att peppa varandra och hålla fokuset uppe på bra rejäl grundträning inför vår satsning mot SUB 7.45 på Vättern 2014.

December blev ju i hela Sverige och även så här på västkusten otroligt varm, oftast med temperaturer kring +7-8 grader. Detta har också inneburet att de hemska dubbdäcken (i bemärkelsen urjobbiga/tråkiga att cykla med) bara har varit på vid tre tillfällen. Ett av dessa var när jag höll i vintercyklingen/Onsala K&T från Kungsbacka 7 december. Denna dag var dubbarna helt nödvändiga på de delvis hala vägarna. Detta till skillnad från nu i lördags 4 januari då vi hade +7 grader och kunde köra en tuff, härlig runda på en hel del mjuka grusavsnitt och branta backar.
Personligen har jag haft en hyfsad träningsmånad med 15 pass fördelat mellan 7 crosspass med distans och naturliga intervaller, 7 testcykelpass med olika typer av hårda intervaller kring/över tröskelpuls och dessutom gruppens långspinning med Peter Remneberg som stenhård ledare den 15 december. Tyvärr åkte jag sedan på årets första och sista förkylning den 30/12 och den är seg vilket gör att jag fortfarande idag måste låta kroppen jobba sig frisk i lugn och ro.

Träningsåret 2013 summerade jag med 200 träningspass och 420 timmar vilket innebär ca. 8 tim/vecka och 1 083 mil cykel (racer 108 pass, cross 35 pass, testcykel 37 pass och spinning 3 pass)
Nu när det är 165 dagar kvar till vi står på startlinjen i Motala är det dags att bygga vidare från den nivå vi nu står på. För egen del skall jag först smyga i gång träningen när jag är kvitt förkylningen och sedan är mitt mål 5 pass per vecka med 3 hårda testcykelpass och om möjligt 2 crosscykelpass varav ett distanspass per vecka. Dessutom är min målsättning att komma igång med ordentlig coreträning 3-4 gånger per vecka. Som alltid är målet att ha 500 mil cykel i benen när vi rullar ut på Vätternrundan.
I stora drag ser min vårplanering av träningen ut som följer:
* Januari och februari fortsätter med vintercykel ute (Cross) och syreupptagningsträning/intervaller på testcykeln.
* I mars hoppas jag att vädret skall vara så milt och fint att det åter skall vara dags att dra ut den riktiga cykeln = Racern.
* I april och första veckan i maj jobbar jag på Mallorca med massor av gäster och kommer att cykla ca. 40 pass och ungefär 300 mil.
* På hemvägen från Mallorca kommer jag att reka i Pyrenéerna och testa kända Tour de France berg som Col du Tourmalet, Col de Peyresourde och Col d’Aubisque.
* Resten av maj och juni kommer det att bli korta hårda speedpass förutom de motionslopp som vi kör tillsammans i gänget.

Jag tycker att det är trist att så få i vår grupp är med på klubbens träningar i form av spinning på torsdagar och vintercykel på lördagar. Nu har jag själv inte varit med på alla träningar under november och december men av de 27 personer (varav 2 reserver) är det vad jag kan se endast cirka 10 personer som kontinuerligt är med på klubbens träningar. På långspinningen 15/12 var det ynka 9 personer med från vår grupp.
Detta är i varje fall inte min bild av hur det skall se ut om man tillsammans i en grupp skall träna mot ett gemensamt mål och därför hoppas jag att många, många fler i gruppen dyker upp på våra gemensamma träningar nu först i januari.
Nästa möjlighet är på torsdag 9 januari då klubbens spinning startar och sedan rullar det vidare med vintercykel från Lindome på lördag 11 januari. Glöm inte heller SUB-spinningen söndag 19 januari. Idag är det 6 av 27 i gruppen som är anmälda till denna tuffa och givande träning. Gå in och anmäl er här hemsidans kalendarium redan idag!

För övrigt uppmanar jag alla i gruppen att skriva här på denna tråd om sin egen, andra personers träning och Lygnarträningarna. Eller varför inte tipsa om bra övningar, träningar etc. - allt för att vi skall vara en levande grupp och peppa varandra till rolig, rejäl och bra träning.

Som tidigare sagt står vi i princip alla inför den tuffaste cykelmålet någonsin i vårt motionsliv! Så: Keep up the good spirit och fortsatt LYCKA TILL med träningen!

Ring eller mejla mig om ni har några personliga frågor/undringar eller vill hänga med till Mallis eller någon annan trevlig cykelresa!

Vänliga hälsningar

Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare för SUB 7.45-gruppen på Vättern 2014
Mejl: [email protected]
Tel: 0708-27 33 93
Björn

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Björn »

God fortsättning på er gubbs!
Tack för din utförliga rapport L-I alltid lika inspirerande, här kommer kort rapport från mig. Jag har lyckats vara med på de flesta torsdags spinningpassen hittills men missade tyvärr långspinningen. Har svårt att få till vinterpass på lördagar men kommer köra vidare på torsdagsspinning! Är i spanien för halvmarathon i bergen med Josef nästa långspinning, hoppas kunna vara med vid det tredje tillfället! Utöver lite cykling i egen regi springer jag 4 pass i veckan och simmar ett pass i veckan. Har kört bikefit hos Klas J och ser fram emot att komma ut på racern för att cykla in de nya inställningarna! Lycka till med träningen tills vi ses, kanske redan på torsdag ;-)
/Björn
Wolffram

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Wolffram »

Precis på väg hem efter 8 dagar på Fuerteventura med 30tim träning. Riktigt trött nu men hoppas träffa många av er på söndag!
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB 8 VR 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Måste stå över långspinningen i morgon. Har börjat träningen denna vecka efter en 14 dagars rejäl förkylning vilket gör att 3-timmars spinning är för tufft just nu. Hoppas ni alla får en riktigt bra träning i morgon.
Lars-Inge Kjörnsberg
Post Reply