SUB grupper Vättern 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by FAbIo2 »

Hej alla subbarna !
Det var värd att skicka ett brev !!
Tack!
Jag tycker att det är bättre tid 06:06 tid än 12:52.
Kan sub 7.45 starta kl.06:10 också?
Så klart det kommer att finnas mer folk på banan men det är en lagom tid.
Jag är med.
Alla får säga sitt men ganska fort annars dem ändra sig (kanske)
Gott nytt år alla Lygnare
Fabio2
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Hans T »

Hej Fabio och övriga 745:or.
Vi har en bra starttid för att cykla raskt och så säkert som möjligt runt Vättern tycker jag. Sova ut och hinna äta ordentligt två gånger innan start och mest ha oss själva att hålla reda på tror jag blir finfint.
Gott nytt cykelår!
Hans
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

SUB9'or, jag har haft lite mer kontakt med VR och fått namn och nr till en grupp som startar 06.06 och det är ett gäng här i Gbg som ska köra SUB9 dom också. Det är en kille som heter Jim Berg som säljer VR-paket med träningsupplägg och genomförande av VR med en ledare och det verkar som han själv skulle köra med SUB9-gruppen (han hade även en SUB10 och en SUB12 som han coachade). Dom är 8-10 st i sin SUB9 och han var öppen för att göra en gemensam satsning om vi vill, vi pratade även om att köra någon/några rundor ihop innan för att lära känna varandra lite.
Jag tycker att vi byter starttid till 06.06 och slår oss ihop med Jim's gäng, då blir vi ca 20 st som kan hjälpas åt runt pölen. Vad tycker ni andra?
Hör av Er så snart som möjligt så meddelar jag VR vårt beslut. Tror det är bra om vi bestämmer oss inom kort så att inte någon annan grupp får tiden, inget uttalat från VR men man vet aldrig...

/Christian
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Henrik Erdalen »

Hej!

Perfekt Christian!

Även jag tycker vi byter till morgontiden och försöker samköra med den andra sub9 gruppen,
20 pers från start ger tillräckligt många på startlinjen för att ha en god chans att klara utmaningen!

Henrik
Med vänliga hälsningar
Henrik
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Eddy »

Hej !

Jag är med .... ger bättre förutsättningar och möjligheter med start 06.06 och samåkning & lift med nämnda gäng.

Bra jobbat.... =D>

Ser du Chritian till att spika ihop det hela med Vättern-administrationen om nu alla är med vilket det verkar som . ?

Magnus du har inte lagt dig i debatten har du som General sub 9 några ideer eller invändningar ?

//E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Claes-Göran Andersson »

Jim Berg som ni pratar om ovan har vi pratat med ang. tåget. Jim har fått reservera en vagn på Lygnartåget för sin grupp. När vi startar upp anmälningen till tåget kommer Jim:s grupp att anmäla sig enligt överenskommelse.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Hej alla sub 9or.

Då jag inte ser mig som general utan mer som moderator har jag delegerat till Christian att samordna detta och då se till att inte de sub 7,45or som gått med i vår "startfålla" blir flyttade till morgonstart.

Som jag sa på uppstartsmötet kommer jag att ha ont om tid att hålla ihop satsningen under våren, främst i början på maj då jag befinner mig i Italien, så jag är mycket tacksam att till exempel Christian hjälper till.

På subcykelturerna kommer jag att vara vägvisare och tjata om tekniken precis som vanligt.

Är det nu någon sub 7:45a som vill starta med oss i stället så skriv något snarast.

Vi ses på sub spiningen nästa söndag hoppas jag.

/Magnus
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Janne P »

Senarelagd starttid är helt okej för min del. Ju mer man kan separera subgrupperna från tidigare startande desto bättre anser jag.

Ska bli intressant att se om det innebär mindre biltrafik i Jönköping och efter Hammarsundet eller fler ännu långsammare cyklister efter Medevi.

Visst, det är lite snurrigt med sena ändringar inför 2014 men jag tycker säkerhetsaspekterna väger tyngst. Där håller jag med VR.

Några timmar senarelagd middag lär väl göra att man somnar till efterrätten. Boende i hus lördag natt passar ännu bättre.

Det här slår väl inte isär gruppen nu, att en del hoppar av eller kör sub9 med tidig start istället? Skulle hela gruppen vilja starta tidigt anpassar jag mig förstås.

/Janne P
Målet är vägen dit...
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Hela upplägget när det gäller SUB-grupperna bygger på att man startar på lördag förmiddag. Att man startade med detta för 4 år handlade helt och hållet om säkerhet och då framförallt att man skulle undvika så mycket omkörningar som möjligt. Sista året jag startade på natten körde vårt gäng om ca. 4 500 cyklister och många gånger låg vi då på mittlinjen vid omkörningar och jag kommer ihåg att vid ett tillfälle mötte vi en 24 meter långtradare som kom i 100 blås typ en halvmeter från våra axlar. Fy f***n va läskigt, det vägrar jag att vara med om fler gånger.

Om nu Vättern försöker att göra det ännu säkrare genom senare start och ännu mindre omkörningar måste det enligt min mening bli bättre rent säkerhetsmässigt och det måste alltid vara prio 1.
Enligt min mening är det självklart att SUB 7.45-gänget startar på den tid vi har blivit tilldelad dvs. 12.56. Jag säger som Hans T, först sover man ut och vaknar vid normal tid sedan en rejäl frukost, benen i högläge nån timme därefter drar man i sig lunch innan man rullar ned till starten laddade för att i strålande solsken och i princip vindstilla blåsa iväg söderut från Motala.

Nu tar vi i stället och fokuserar på träningen för att klara vårt tuffa mål om 153 dagar. Go for it!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare Lygnens SUB 7.45
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Håller helt med dig Lars-Inge, har man tänkt att cykla på 7:45 bör man ta den starttid man blivit tilldelade för säkerhetens skull. Om man som sub 7:45tappar sin grupp vid ex punktering så ha man en annan kapacitet att hänga på bakomvarande grupper och de grupper man kört om i den egna gruppen än vad jag som satsar på sub 9 skulle haft.

Min kommentar var inte ett inlägg för att flytta sub 7:45 utan bara en kommentar om att den som av någon anledning missar i träningen nu inte kommer att ha någon lygnar gruppetto att hänga på.

Att vi i sub 9 dessutom fick ett annat sub 9 gäng i vår morgonstartgrupp vad det som fick det att svänga över.

/Magnus
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Hej,

hoppas att alla haft en bra träningshelg och är laddade för ny vecka! Jag har varit ute på MTB och kört intervaller idag, äntligen verkar det komma lite kallgrader.
Jag har nu fått svar av om inte alla så i alla fall av majoriteten av SUB9 att vi väljer att byta starttid till 06.06 och gör en gemensam start med ett annat SUB9-gäng från GBG.
Jag ber alla att maila mig sitt namn och VR-kundnr så meddelar jag VR att vi byter tid. Detta för att undvika att någon som inte vill byta åker med av misstag.
Återkom till mig så snart som möjligt tack.

Mvh
Christian, [email protected]
chlarsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by chlarsson »

Hej,

Vi är några personer som är med i SUB 7:45 gänget, men varit anmälda i SUB-9 gruppen. Eftersom hela? SUB-9 gruppen nu flyttar till annan tid undrar jag vad vi 7:45:or skall göra. Dvs
a) ingenting och stå kvar i samma grupp tillsvidare
b) redan nu försöka byta till den "riktiga" 7:45 startgruppen.

Mvh,
Christer
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by olof »

Hejsan.

Läs inlägget från ovan från 7,45 generalen L-I.

"Om nu Vättern försöker att göra det ännu säkrare genom senare start och ännu mindre omkörningar måste det enligt min mening bli bättre rent säkerhetsmässigt och det måste alltid vara prio 1.
Enligt min mening är det självklart att SUB 7.45-gänget startar på den tid vi har blivit tilldelad dvs. 12.56. Jag säger som Hans T, först sover man ut och vaknar vid normal tid sedan en rejäl frukost, benen i högläge nån timme därefter drar man i sig lunch innan man rullar ned till starten laddade för att i strålande solsken och i princip vindstilla blåsa iväg söderut från Motala"

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
chlarsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by chlarsson »

Hej,

Lite oklart om det var svar på mitt inlägg men bara för att förtydliga:
- det fanns inte plats för alla 7:45:or i den tilldelade gruppen (max 20 platser)
- ett fåtal anmälde sig då i SUB-9 gruppen då det fanns plats där och för att vara garanterad en startplats
- vi hade sen en plan för hur vi skulle hamna i rätt startgrupp väl på plats, men det kanske är dumt att sätta exakt hur på pränt i ett offentligt forum ;-)

Jag har absolut inget emot att starta 12:56, tycker att det bättre! Men min fråga var hur vi få 7:45:or i fel grupp nu ska göra? Jag antar att det kommer finnas kvar ett fåtal lygnare i startgruppen 12:52 som nu sticker ut lite.

Mvh,
Christer
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mikeryd »

Christer,

Som jag ser det behöver du inte göra någonting alls. Du har fått din startgrupp och tid bekräftad och vi löser det i ett senare skede.
Mikael
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Du hann före mig Micke! Sitt ner i båten och slappna av Christer och ni andra. Allt är på plats så rådet är att fokusera på att träna, träna, träna och åter träna!
Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7.45
chlarsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by chlarsson »

OK, inga problem, jag ville mest dubbelkolla vad som gäller. Och tränar på, fick ihop 12 mil i veckan som gick...
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Henrik Erdalen »

Angående morgondagens subgruppsspinning:

Jag är anmäld till morgondagens långspinning men då Öppet spår och Vasaloppet står närmast på schemat så blir det ett långpass på skidor i morgon istället, nu när snön äntligen finns inom räckhåll. Jag skriver denna rad i forumet då jag inte ser något sätt att avanmäla mig.

Jag betalar givetvis anmälningsavgiften ändå om det är det som gäller, Olof du kanske kan berätta det isåfall.

Med vänliga hälsningar
Henrik Erdalen
Med vänliga hälsningar
Henrik
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Hej,

påminnelse om att jag behöver få in namn och nr (VR-kund alt pers-nr) på dom som vill byta tid till kl 06.06 för att köra ihop med SUB9.
Om jag förstått det rätt så är vi 11st och jag har fått svar från 8st så jag saknar 3st?
Magnus, har du en lista på vilka som anmält sig till att köra SUB9?

Mvh
Christian
Eddy
Posts: 194
Joined: 2010-10-31 23:56
Fornamn: Eddy
Efternamn: Carlsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Eddy »

Hej!
Har lagt ett mail med uppgifter till dig.

Mvh/E
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Post Reply