SUB grupper Vättern 2014

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Post Reply
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Från mötet i Lygnens SUB-grupper söndag 27 oktober

Vi som har fått förmånen att vara med i Lygnens SUB grupper enades om följande:

Med denna förmån kommer en del motprestationer.
Grundläggande policy:
1. Ställer upp som funktionär på något eller några av våra arrangemang. Lygnartåget till Vätterrundan, CC Gran Fondo i augusti eller Klubbmästerskapet
2. Är passledare eller hjälpryttare på några pass / år.
3. Är synlig och deltar med jämna mellanrum på våra normala träningar. Som erfaren cyklist stötta nya med råd och vara lite mentor.
4. Cyklar i Lygnens klubbdräkt på Vätternrundan och de obligatoriska tävlingarna nedan.
5. Sub-grupps träning skall samordnas med samma start tidpunkt och i huvudsak samma bana.
6. All kommunikation skall göras på klubbens hemsida och forum.

När det gäller deltagandet i gruppen som cyklist kräver vi:
För att klara vår målsättning skall vi cykla runt Vättern i närmare 40 km/h respektive 35 km/h vilket för flera i gruppen är långt över vad man har gjort/klarat av tidigare.

Detta innebär självfallet att du måste ligga i och träna ordentligt under hela året så att när vi ställer oss på startlinjen den 14 juni 2014 skall alla enskilda medlemmar i grupperna klara sin del av arbetet runt hela Vättern. Alla i gruppen måste helt enkelt vara bättre tränade och förberedda än någonsin tidigare!
Som medlem i gruppen har var och en ett ansvar att vi skall klara vår målsättning och man skall inte delta i denna grupp för att någon annan skall lotsa fram dig till en bra tid på Vättern. Vi ska köra Belgisk kedja hela vägen runt.

Beslut och upplysningar från mötet
Genomgång av förutsättningarna, antal anmälda, grupper, starttider på Vättern etc.
Sub 7,45 är 25 anmälda och start 10:26
Sub 9 med 10 anmälda och start 10:22

Träning under vintern
Vinterpass med Lygnen på lördagarna
Spinning på torsdagar hos Life i Gårda med Lygnen 2 timmar á 20kr
Långspinning söndagar 12-15 på Elexia i Torslanda en i december, en i januari och en i februari, datum meddelas senare 70kr/gång

Träning under våren
Lördag 22 mars, 8-10mil obligatorisk
lördag 26 april, 11-13 mil obligatorisk
Göteborgs Girot 3-4 maj 75 km frivillig
Kungälvsrundan sön 11 maj, 105 km gemensam start frivillig
Jubileumsloppet i Varberg, 120 km, sön 18 maj gemensam start frivillig
Västkustloppet från Hisingen, ca. 280 km, lör 24 maj, gruppstart. OBLIGATORISKT
Orust Runt, 120 km, sön 1 juni. OBLIGATORISKT
fredag 6 juni genrep OBLIGATORISKT

De frivilliga loppen är mycket bra för att få upp nödvändigt tempo i kroppen men kanske inte så lämpliga för att träna kedja.

Dessutom deltagande i fartträningarna på tisdagar och/eller torsdagar med klubben från Kungsbacka och Slottskogen.

Hur vi skall genomföra Vätternrundan
a/ Genomsnittsfart, taktiskt upplägg 40 resp 35 km/h
b/ Tekniskt genomförande, belgisk kedja med låsning i de långa backarna.
c/ Antal stopp 2 på egna depåer om vi får tag i depåpersonal, markera med våra flaggor.
d/ Övrigt. Viktigt att prata med varandra, få till snygga växlingar fram och bak i kedjan, jämn kadens på mellan 80 och 90 rpm.


Resan till Vättern
Cirka en tredjedel av de närvarande tänkte åka med Lygnartåget, resten samordnar sig på något sätt, viktigt att tänka på att kunna sova bra innan loppet och att man inte får köra hem på kvällen efter loppet med bil.

Övrigt
Gemensamma startgrupper i Västkustloppet, Peter W kontrollerar med HCK hur det fungerar.
Sub 9 är få, om möjligt samordna med andra med samma starttid, kontakt tas med Vätternrundan för att få reda på vilka detta är.

Även våra sub träningar är öppna för andra medlemmar i klubben men då körs det i sub tempo och man kan bli avhängd.

Vid pennan
Magnus Olsson
User avatar
Inge
Posts: 5
Joined: 2012-08-03 10:56
Fornamn: Inge
Efternamn: Holmquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Inge »

Hej! Var med och körde med vår Sub 9-grupp på Vätternrundan i år. Tufft i den hårda vinden, vilket gjorde att vi inte riktigt klarade 9:an (9:15) men hur kul som helst att kämpa på tillsammans med de andra Lygnarna.

Skall inte köra Vätternrundan i år, men vill gärna (om det klaffar och är möjligt) vara med i Sub 9-gruppens träning på den nystartade Västsverige runt 24 maj. Kommer det info i denna länk/på hemsidan hur klubben kommer att samordna anmälningarna så att vi kan starta samtidigt? // Inge
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by molsson »

Hej Inge. Tråkigt att du inte är med på årets satsning.

I sub 9 anmäler vi oss till 9-9,59 timmar i sluttid och med Lygnens Venner som klubbnamn, var och en anmäler sig själv.
Vi kommer att cykla i sub 9 ansträngningen med den tuffare banan blir det inga 35 km/h.

Alla glada lygnare är välkomna att hänga på under förutsättning att ni inordnar er i gruppen, annars får ni rycka själva.
/Magnus
josef70

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by josef70 »

Tack Magnus för all info! Jag har inte planerat att köra VR 2014 men man vet ju aldrig...
Däremot är jag liksom Inge sugen på Västkusten Runt, så då hakar jag gärna på Sub 9. Tack för att man får hänga på som icke-deltagare i er grupp! Lite förvånad att ni kör detta lopp som uppladdning inför VR eftersom det är så långt och tufft... men klarar man det så klarar man Vättern lätt ;) http://www.vastkustenrunt.se/
Vi ses! /Josef
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Ser att vi till slut blev 16 anmälda i SUB9-gruppen, har det tillkommit någon i SUB9 eller är det 7:45-cyklister? Vi tar tacksamt emot fler som kan hjälpa till i vår satsning...
User avatar
Inge
Posts: 5
Joined: 2012-08-03 10:56
Fornamn: Inge
Efternamn: Holmquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Inge »

Tack för infon om hur göra på anmälan för Västkusten Runt!
Är nu anmäld till loppet i Lygnens Venners namn och har således ett riktigt bra mål att sikta på i min vinter/vårträning - dvs kämpa på med Sub 9-gänget på de (minst) 25 milen!
Ses, om inte förr, i maj! //Inge
Björn

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Björn »

Är nu anmäld till västkusten runt sub8 och det blir ett stabilt genrep, 280km! Backigare och förmodligen blåsigare än Vättern, helt plötsligt känns inte Vättern så farlig ;-) Så nu får man hoppas att höstförkylningen släpper illa kvickt så man kommer igång med träningen :-)
Björn
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Claes-Göran Andersson »

Är anmäld till Västkustloppet 9-9.59.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Janne P »

Är anmäld till VR 2014, ja alltså Västkusten Runt 280 <8. Det är redan ett gäng till som är anmälda, de lär meddela i tråden senare... ;-)

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by andale »

Jag är också anmäld till VR under 8 timmar. Västkusten Runt alltså...
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag vet inte om ni har noterat det men startiderna för SUB-grupperna på Vättern har flyttats fram 2 1/2 timma vilket innebär att våra två grupper startar 12.52 (SUB 9) och 12.56 (SUB 7.45). Följande information har gått ut från arrangören:
"Vi är glada att kunna meddela att efter långa säkerhetsdiskussioner och dialog med bl a myndigheter och polis i år lyckats få till en bättre starttid och mycket längre period där ni kan cykla utan andra cyklister på vägen.
Starttiderna för er sub-grupper flyttas två och en halv timma framåt (från 9.30-10.34 )fram till mellan 12-13.04 på lördagen vilket innebär flera timmars försprång för övriga cyklister, mindre
omkörningar och säkrare förutsättningar för alla"

Detta innebär alltså målgång för SUB 9 senast kl. 21.51 och SUB 7.45 senast kl. 20.40
Vad tycks? Bra, dåligt, skit samma?

Lars-Inge Kjörnsberg
Ledare SUB 7.45
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mats Sarapik »

Inte för att det påverkar mig alls ...
Men en fördel är väl att det är lättare att ta sig dit samma dag om man vill
Motsvarande nackdel då hemresan
Och om man skulle bli avhängd och gå in i väggen och få klubban och kramp eller sånt kan det bli lite stressigare att ta sig hem på egen hand.
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by olof »

Hejsan alla glada pölencyklister.

Eftersom jag inte tänker köra vättern så är tiden för start inte lika intreesant för min del men hur det än är så tycker jag att det är en försämring. Det räcker med att man får punka eller soppatorsk så innebär det att man kan komma mycket sent till Motala och åker man dessutom tåget kan det bli mycket tajt med tiden.
Det finns många faktorer som kan påverka, enbart dåligt väder skulle ställa till det.

Detta tål att diskuteras.

mvh
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Mikeryd »

Det är riktigt dåligt att ändra starttiderna efter att man betalt och fått en starttid bekräftad. Jag tycker det låter märkligt att de kan göra så.
Mikael
rolfi
Posts: 171
Joined: 2010-09-13 22:33
Fornamn: Rolf
Efternamn: Taipale

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by rolfi »

SUB 9 får ställa in sig på nattamat med beräknad målgång 21:51. Det blir inte så mycket tid över till att chilla efter målgång.
//Rolfi
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Jag ser det som en klar försämring. Sub9 kommer som sagt att komma i mål strax före 22.00 förutsatt att vi klarar vårt mål, om inte blir det väl på med lampor och cykla hem till Götet?
Vet inte vad ni andra tycker men jag tycker att det kan vara dags för ett brev till VR med begäran om att få behålla tidigare utlovad tid, vad tycker ni andra?
/Christian
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Christian och ni andra som tycker att det är en klar försämring. Jag har full förståelse för era åsikter och jag är böjd att hålla med er men att skicka brev till Vätternrundan är vad jag kan förstå ingen mening med. Alla Subgrupper dvs. 22 st x 60 pers = 1 320 personer är flyttade två och en halv timma framåt med hänvisning till säkerheten (mindre omkörningar av upphunna cyklister) och det finns inget som talar för att Vätternrundan kommer att ändra på nu när man har fått tillstånd av myndigheterna att starta senare på lördagen.
Lars-Inge K
Ledare SUB 7.45
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by FAbIo2 »

Det är dåligt tycker jag, men så klart det är dem som bestämmer och så klart måste vi bara säga att det är ok. :-D
Även om man startar tiden 10.22 det är redan mycket mindre folk på vägarna, det känns stressigt och tråkigt cykla på natten om till ex. man punkar
eller får man fixa en grej på cykeln och det börjar bli mörkt.
Jag tycker att vi måste kontakta dem och säga att vi vill behålla våra tid när vi köpte våra platser !!! särskild att dem var inte billiga.

Är i alla fal peppad och positiv och det är bra. Fortsätt träna hårt.
Allez Lygnen!

Hälsningar
Fabio 2
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by pewe »

Kan inte vara möjligt jag har inte fått någon info om ändrad starttid??
Ahlquist

Re: SUB grupper Vättern 2014

Post by Ahlquist »

Hej, jag har varit i kontakt med VR ang ändrad starttid och efter några påminnelser så kom slutligen ett svar från Richard Herrey (diggilodiggiley :-) )....se nedan.
Min röst ligger på att vi ändrar vår starttid för Sub9-gänget till 06.06 men jag följer majoritetsbeslutet. Övriga i Sub9 får säga sitt så meddelar jag VR vårt beslut.

Mitt brev:
Hej,
Vi är en grupp från Lygnens Venner som har anmält oss till VR 2014 med starttid 10:22 för att köra loppet under 9 timmar. Vi ställer oss nu väldigt frågande till Ert beslut att flytta vår starttid till 12:52 utan dialog eller information till oss? Vi förstår att ni försöker göra ett säkrare lopp för alla men om vi startar 12:52 och har som mål att komma i mål under 9 timmar så har vi en sluttid på 21:52 förutsatt att vi lyckas. Om vi har några missöden med punktering, olycka, kramp eller att bara orken tryter så har vi målgång långt senare då det inte finns några klungor kvar ute på banan att köra ihop med och det med stor sannolikhet blir solokörning in till Motala.
Lygnens Venner anordnar dessutom det mycket uppskattade Lygnartåget som kommer att avgå mot Göteborg under lördagkvällen vilket flertalet av oss planerar att åka med vilket gör att vi har den tiden att ta hänsyn till också.

Vi vill gärna behålla tiden 10:22 som vi har anmält oss till och betalt för.
Ser fram emot Ert svar och att ni ändrar tiden till överenskomna 10:22.

Mvh
Christian Ahlquist

Svar från VR:

Hej Christian
Tack för att du skriver till oss med dina synpunkter och ert specifika dilemma.
Ni har en unik situation som vi gärna vill försöka hjälpa till att lösa.

Bakgrund: Vi har skickat ut information om förändringen till gruppledare i början av november och dessutom ett mail till samtliga SUB-åkare som berörs av den förändring som gjorts.
Vi har efter diskussioner med berörda parter som inkluderar polis och vägverk ändrat starttiderna för SUB-grupperna i Vätternrundan. De allra flesta som berörs av detta har precis som vi sett det som mycket positivt, men medger gärna att ett tjugotal av de nästan tusen sub-åkarna har hört av sig med frågor och synpunkter. Mycket information finns på vår hemsida http://vatternrundan.se/om-loppet/sub9/
Skulle någon cyklist tappa sin grupp av någon anledning kommer ni naturligtvis ha samma möjlighet som alla andra att fortsätta eller att bryta om det är nödvändigt. Beroende på var man eventuellt tappar sin grupp så kan det mycket riktigt bli lite ensamt på banan, men det gäller ju även om starten hade gått ett par timmar tidigare.
Vad gäller förändringens art, tidpunkt och orsaker så anser inte vi att den på något väsentligt sätt förändrar förutsättningarna för medverkan till det sämre utan snarare till det bättre, (för nästan alla då).
Oavsett vad vi gör så är det alltid någon av våra 23.000 cyklister som på något sätt kan uppleva det som lite negativt. Vi kompromissar så gott vi kan hela tiden.

NU kommer vi till er lite speciella situation med ert trevliga tåg som ni har (lysande idé förresten).
Vi inser ju precis som du påpekar att just i ert fall kan det om det vill sig lite illa med olika omständigheter bli bråttom att hinna med ert tåg. Marginalerna blir små.

Vi kan tyvärr av inte ha er grupp starta ensamma kl 10:22,
Däremot kan vi ordna en bra tid i det vanliga startfältet så sent som möjligt kl 06.06
Är det så att ni hellre vill ha den tiden så kontaktar du [email protected] som är kopierad i detta mail.

Vi ses i Motala, hoppas vi får bra väder så att både ni och jag kan cykla under 9 timmar.

Vänliga hälsningar - Richard Herrey
Post Reply