Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
andersand
Posts: 16
Joined: 2011-08-29 20:19
Fornamn: anders
Efternamn: andreasson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by andersand »

Jag vill oxå tacka Pter och Janne såklart. Framförallt för att vi får till en go stämning i gruppen. Det är inget gnäll utan bara positivt snack från alla, och det behövs under träningar och 30 mil.
Tror att de flesta slog pers igår, är det någon som har bättre pers i denna gruppen?
Jag var lite besviken över att vi inte var snabbare i depåstoppet och hängde på norrmännen, för då hade vi nog slagit 7.30-tiden, men om man vänder på det så är det inte mycket till lagseger för oss om vi bara ligger bakom ett gäng norrmän i 30 mil. Nu fick vi slita ont själva.
Rekord på Orust runt fixar vi nog med lätthet om vädret inte är så uselt (blåsigt) som det var iår. För att göra 7.30 på VR behöver vi nog rekrytera en 5-10 riktigt starka cyklister iaf.

/A
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Janne P »

Vi kan absolut glädja oss allihop åt årets satsning. Alla har bidragit på sitt sätt under året att få oss individualister fungera som ett lag. Lagledare Peters seriösa upplägg och obändiga insats, Kristians långa spinningpass, klubbens ordinarie träningsrundor och stöttning, bl.a på Bjärelägret. Allas seriösa och positiva inställning till träningsupplägget, som slitit hårt på många träningspass oavsett väder och skapat god stämning i gruppen. Ragnars familjs langningsjobb, Mickes fixande med boende, Lars-Inges anpassning av upplägg på Mallorca och Speed Sessions i Kungsbacka som varit mycket nyttiga.

Själva uppkörningen i lördags runt Vättern har Peter redan berättat om. Alla gav vad de kunde och bidrog till att 18 st av gänget kunde rulla över mållinjen tillsammans med endast ett mindre skrapsår som olycksfacit. Jag hade sett fram emot att få bomba efter Medevi men mina gamla nervsmärtor i tårna kom tillbaka efter några års uppehåll och tvingade mig rulla bakom de 6 några gånger mot slutet tills smärtorna hjälpligt gick över.

Två av "de 6" har kört 10 min fortare tidigare. Att Team Tre Berg slog rekordet med tiden 6.33 vet ni väl redan om.

Tack för ni har varit, är ett mycket trevligt gäng med positiv inställning som gjort träningarna lätta att leda och vi lyckats genomföra satsningen på ett säkert sätt.

Självklart ska vi ner under 2.54 på Orust nästa år. Då blir 7.30 lätt några veckor senare...

/Janne P
Last edited by Janne P on 2015-06-14 23:43, edited 1 time in total.
Målet är vägen dit...
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Hans T »

Stort tack till er alla. Vilken bra dag det blev igår, det bästa misslyckandet jag någonsin varit med om! Måste erkänna att jag var helt, helt slut när vi kom till Motala. Total soppatorsk. Min vimmelkantiga hjärna hade inte längre kontakt med talorganet och kunde därför inte fråga om någon hade en gel till övers. Johan G upplyste mig försynt om att han hade en dryg halvliter eller liknande kvar i sin survival kit under samspråk imorse, håhåjaja.
Vad var bra? Allra bäst var att vi blev så många med in i mål och att vi fortsatte vara en vänlig och trivsam samling människor med tjocka pannben som hjälpte varandra hela vägen. På delad allra bästa plats kommer sedan Peter och Janne samt Ragnars familj där jag hoppas barnen nu har snygg balans i kassaboken och hustrun inte tycker vi var alltför odrägliga. Vädret tyckte jag om också. Tiden blev bra, den kan vi skryta litegrann med även om jag vet att vissa i klubben gjort varvet ruskigt snabbt. Slutligen bodde vi som vanligt bra. All heder till Mikael R som fixade åt oss som ville tillbringa en helhelg i Motala.
Vad var dåligt? Tiden! Absolut tiden. Vi missade den förbaskade 7.30 gränsen. Jädrigt trist och dåligt. Nästa år får inte det ske för då kommer Peters Venge inte att må bra. Näst sämst var att alla inte kom med in i mål, även om det ingick i leken. Mitt bakhjul var dåligt också som fällde hr Crona när vi vinglade iväg efter langningen (jag måste ju skylla på något). Det enda positiva var att gruppens hårdaste hårding drabbades och därmed höll, dock med repor på väl synlig kroppsdel som exponerades 18 mil i en cool proffs look-a-like. Jag umgås varje dag med en som gick i småflisor för samma typ av löjliga vurpa...
Nu då? Nu siktar jag mot resten av sommaren. Massor av klubbträningar, alptoppar - och några cykellopp - kvar att klara av. Ska lägga grunden till att nästa år komma starkare in i dö-halvan av livet än jag någonsin varit. Peters Venge ska få sällskap av min S-WORKS och förhoppningsvis så många som möjligt av er andra också. Då tar vi 7.30 utan bekymmer.
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by FAbIo2 »

Tack alla för en fin dag.
Det blev en bra stämning med våra ledare, depå organisatör Ragnar och så många läkare. Det kändes tryggt !
Jag tycker att vi kunde ha fixat målet, men tyvärr för många blev rökta ganska fort.
För min del fick kramp redan efter 15mil men kämpade för att kunna rotera på den bästa sätt. Sen precis innan Medevi släppte jag er och fick stanna och vila
och igen 2 mil innan mållinjen. Sen blev ett tempo pass till målet, Kul att jag kunde cykla lite själv, det blev en annan VR 2015 (andra fas)
Glad för er att ni kom 10 min innan mig BRA JOBBAT ALLA alla alla alla.

Jag uppskattar den positiva attityd och det kändes nästa som vi var ett proffs lag in i huset i Motala, väldig kul.
Vi kommer att fixa målet nästa år fortsätt att träna hårt och smart, särskild på vintern då förbereder man benen till våren och sommaren.
Tack Peter o Janne som var SUPER
Fina cyklar ni har båda.
Ha det bra
Fabio
chlarsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by chlarsson »

Stort tack till alla för en härlig satsning och ett extra tack till Peter och Janne som lotsat oss igenom träningar och lopp. Funderade först om jag skulle sammanfatta gårdagens runda med "Stolt men inte nöjd", men är i sanningens namn väldigt nöjd över utfallet trots missat mål.

Nördig som man är så gjorde jag en snabb uträkning på var vi tappade de 11 minuterna. Detta baserat på de officiella tidspasseringarna (med minutsupplösning) och till dem de angivna avstånden i kilometer. Till Bankeryd var vi ca 5:30 efter schemat. Upp till Aspa tappade vi "bara" 1:20 och låg då 6:45 efter. Sen tappade vi 3:50 till Medevi för att sista 25km nästan hålla farten. Vi tappade bara 23 sek in till målet. Alla siffror bygger på en rak medelhastighet, avdraget 3 min för depåstopp.

Nu har jag också fått en mycket bättre uppfattning vilket jobb som faktiskt krävs för att klara 7:30. Man kan ganska enkelt konstatera att det är vansinnigt jobbigt, slitsamt och tungt, men att det definitivt är inom räckhåll och att det är rätt kul att försöka!

Får avsluta med att önska alla en trevlig sommar och vi ses säkert på en landsväg snart igen

/Christer
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mikeryd »

Jag antar att det finns en och annan som har ett visst intresse av att se den inofficiella resultatlistan från VR. Nu finns den upplagd här: http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2015/

Mikael R.
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Magnus Lindh »

Hej gänget!
Tack för en oförglömlig upplevelse!
Tack Peter och Janne för alla träningspass och ett bra lett lopp.
Tack även Ragnar som gick ner och peppade oss på rullen att gå upp och hjälpa till efter förmåga, det gjorde skillnad!
Magnus L
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by JohanG »

För likasinnade nördiga så kollade jag upp vilken position som tiden 7.41 skulle räckt till de senaste åren. Det är tydligt att intresset av att ligga på runt pölen har ökat sedan slutet av 00-talet, men samtidigt kanske inte förhållandena var riktigt lika bra i år som vissa tidigare år?

2007 - 1
2008 - 27
2009 - 65
2010 - 102
2011 - 213
2012 - 192
2013 - 188
2014 - 126
2015 - 146
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mats Sarapik »

Jag roade mig med att kolla sub10-facit för samma period.
Det är fyra ggr så många som tillbringar mindre än 10 timmar runt sjön nu än 2007.
I år var det faktisk var fjärde cyklist som gjorde det.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by jote »

Tack alla i sub-laget!
Det kändes inte riktigt som vi hade ben för 7.30 men det var inte långt bort. Underbar känsla att se trötta cyklister med sammanbitna ansikten och krampande ben bita ihop och gång på gång komma tillbaka in i rotationen på slutet!

Var det den här stjärnan vi körde om långt upp på västsidan?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ost/daniels-runda-tog-langst-tid
/Håkan
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by molsson »

Angående mannen med trappmaskinen så är det fel i artikeln, längsta tid på vätternrundan var 25:30 enligt resultatjakt, sen kanske han var sist i mål. Ett 10-tal cyklister på över 23. Att bara cykla under så lång tid i sträck är en hjälteinsats, kanske lika jobbigt som att klara 7:30 även om det är mer i huvet än i benen :-D.

/Magnus
JohanH

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by JohanH »

Vill instämma i alla tack till våra ledare Peter och Janne, till Christian för vinterträning, Ragnar + familj för langning och till er alla som har varit med på Vätternresan mot 7.41!! Denna vinter, vår och försommar har verkligen varit en resa värd att minnas med mycket kul träning och tävling tillsammans. Visst vi klarade inte 7:30 målet, men alla kämpade efter bästa förmåga och det är det som ger mig energi!

TACK till er alla i teamet!

// Johan
Magnus Orrebrant

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Magnus Orrebrant »

Tack för umgänge i ett trevligt gäng.

Tyvärr tog mitt bidrag slut redan efter 2 mil med punktering och växlar som inte fungerade som de skulle efter det. Skulle aldrig köpt lättvikts slangar och lärt mig hur man justerar elektriska växlar efter däckbyte :evil:

Hoppas det blir en ny sattsning nästa år så att man får chansen att bidra mer än denna gång.

Ser fram mot subträningar framöver

Magnus O

PS Var tyvärr en av dem som inte slog rekord i år, bättre lycka nästa år DS
Wolffram

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Wolffram »

Snyggt jobbat gänget!
Nu vet alla vad som krävs för 7:30 så med samma vinterupplägg är det minst dubbelt så många som orkar dra 2016!
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Maru »

För sjutton gubbar! Det är klart ni ska vara stolta över 7.41. \:D/

Det är aningens smula optimistiskt att titta på Team tre berg Bianchi... de är proffs. De sitter på cykeln när vi andra sitter på jobbet...

Bär hakan högt och se det som en triumf. Som nämnts tidigare, alla (eller åtminstone nästan alla) satte personligt rekord. =D> =D> =D>
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by JohanG »

Jag laddade just upp min GPX-fil till http://www.sportograf.com och fick upp ca 100 bilder från loppet. Jag skärmdumpade några tillsvidare, och gillar särskilt målgångsfotot nedan :-D

Målgång
Målgång
Attachments
foto4.jpg
foto2.jpg
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by pewe »

Ett stort grattis till er fina laginsats.
Ni har under året visat ännu en gång att Lygnens Venner är att räkna med.
Ni har även visat upp gott kamratskap och snygg åkning.
Är ni eller andra konstellationer villiga att göra om detta så har ni mitt och styrelsens stöd.
Önskar er alla en bra sommar.
Peter Wenander
Post Reply