Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Hans T »

Jag dyker upp i Sävedalen imorgon om inte jobbet sätter käppar i hjulen. Vartåt bär det?
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Janne P »

Hej allihop som vill köra i morgon söndag 31/5,

Det blir repris på Hunnebergsrundan, 21 mil som vissa av oss körde på Kristi Himmelfärdsdagen 14/5. Det är en förlängd variant av Kovändan med start Sävedalen. Från Sävedalen, förbi Alelyckan, genom Surte, Bohus till Älvängen och Skepplanda, via Nygård till Upphärad, vänster till Sjuntorp, upp till Gärdhem, mellan Halle- och Hunneberg vid Vänern, österut till Grästorp, söderut ner till Stora Mellby och ansluter Kovändan i Sollebrunn, via Loo, Långared, Anten till Brobacka, Sjövik, Gråbo, Stenkullen, Hedefors, Lerum, utmed Aspen till Jonsered och målet i Sävedalen.

Länk till Hunneberg 212

Växlande molnighet/sol, en del vind med 5-9 m/s sydväst och 8-12 grader.

Ses 7.50 på parkeringen utanför Willys i Sävedalen. Vi bör vara hemma mellan 14.30 och 15.

/Janne P
Målet är vägen dit...
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
Vi var totalt nio gubbar som körde dagens extrainsatta långpass. Det blev 210 km hård körning som visade sig sätta både den fysiska och mentala kapaciteten på prov. De första 10 milen bjöd på rejäl medvind vilket naturligtvis inbjöd till hög fart. Började bli smått orolig när det gick över 60 km/h på platten (någon, inga namn, skulle känna lite på hur det känns att köra lika fort som profsen. Det sliter hårt att köra så länge i medvind. Man får ingen hjälp av att ligga i klunga och det är lätt att farten drivs upp. Men kul var det. Efter en välförtjänt fika vände vi kosan hemåt och nu blev det till att bita i. Vi mosade på hårt i motvinden och nu fick man koppla på pannbenet. Det blev ett rejält styrkeprov för oss alla. Men sicket gäng. Alla körde på alla cylindrar och levererade 100%. Jag är supernöjd med dagens insats. Tack alla för ett härligt pass som med all säkerhet kommer att komma oss till godo på VR om två veckor.

// peter remneberg
Patrik
Posts: 33
Joined: 2009-11-24 19:27
Fornamn: Patrik
Efternamn: Ackell

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Patrik »

Hej Alla!

På Lördag bär det av. Lycka till, det har varit intressant att följa er i tråden, 7.30 och alla andra som cyklar. :-D
Vädret ser ut att vara bättre än på flera år!


#Patrik.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Hej
Nu ska det ÄNTLIGEN bli åka av!!!
- bara dagar kvar.

Vi träffas för genomgång på Lördag kl 09.30 i huset på Akasialiden 20B.
Där går vi igenom taktik och scenarier samt samlar in era hinkar + 50 kr (jämna pengar).
Alla ska vara där!!

Här följer lite tips och praktiska detaljer att tänka på.

1) Se till att att cykeln är i topp trim. Om däck/slangar är slitna så byt till nya, men se till att ni kör in dem innan start.
2) Ni som kör med elektriska växlar. Se till att ladda batteriet
3) Drick ordentligt dagarna innan loppet.
4) Printa och ta med er Startbeviset.
5) Tänk igenom äta/dricka strategin och se till att börja äta/dricka direkt från start.
6) Ta med hink uppmärkt med tilldelat nummer och dess innehåll (dryck, äta, slang, däck, tröja …. eller vad ni vill ha vid langningsstationen. Ragnar samlar in hinkar + 50 pengar på mötet kl 09.30
7) Om någon har extra flaskor bakom sadeln ska dessa vara ordentligt fastsatta så att de under inga omständigheter kan åka ur.
8.)Detsamma gäller extra däck/slangar.
9) Undvik att dricka timmen före start och töm blåsan innan ni går in i startfållan. Klungan stannar inte förrän efter ca 13 mil.
10) Alla kör i klubbens tröja (tänk igenom klädvalet (lätt, svalt och aero)

Under loppet
1) Under loppet är det lagkaptenerna (Peter, Janne) som bestämmer. Beslut skall följas av samtliga.
2) Vid krasch stannar hela klungan. Vid personskada tar våra läkare över kommandot och bestämmer vad som skall göras. Deras order skall följas av samtliga.
3) Klungan stannar inte vid punktering eller maskinhaveri.
4) Vi planerar endast för ett stopp på 3 min (efter ca 13 mil). Ha en plan för hur du ska förvalta dessa 3 min.
5) Vi kommer att snitta 40,8 km/h. Alla kommer att få ett kort med hålltider på samlingen. Om prognoserna står sig kommer vi troligen lägga ut farten linjärt.
6) Vi ska inte tokköra direkt efter start, men vi kommer heller inte ligga och köra i komfortläge. Det blir mao tryck i pedalerna från start till mål.
7) Håll position. Efter stopp ställer vi upp och startar med de positioner vi hade vid start.
8.) Gå ner i bocken när ni närmar er täten. (man kan självklart ligga i bock hela tiden)
9) Lägg i tyngre växel innan ni går fram i dragläge.
10) Kommunicera tydligt vid växling fram (ge feedback om något bör korrigeras)
11) Tydlig kommunikation med namn vid växling bak. (ge feedback om korrigering krävs).
12) Om man har en lucka (gud förbjude) framför sig i ledet skall man lugnt cykla upp den luckan så att det inte uppstår en större lucka bakom.
13) Innerledet skall hålla ut 1 meter från väggrenen för att undvika punktering
14) Ät och drick i mitten av fallande led. Om detta inte funkar så gå ner på rulle något varv.
15) Blir man trött eller börjar få svårt att hålla hjul så gå ner på rulle och återhämta er för att sedan komma tillbaka med nya krafter.
16) När man återgår in i klungan (från att ha legat på rulle) så gör man det på sin rätta position.
17) Efter rondeller, krön och tvära svängar skall siste man i klungan skrika KÖR. Alla skall repetera detta så att främre delen av klunga hör och kan börja öka tempot utan att rycka.
18) Håll humöret uppe och peppa varandra även när ni blir trötta.

Vi ses på Lördag
//peter remneberg
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mikeryd »

Kul att det äntligen är dags!.

Ett sista kort pass i morgon för att väcka benen och lite lätt rull på fredag. För oss som behöver lite längre tid att bli varma och "i full gång" kan det vara bra med en pulshöjare på 20 minuters strax innan start. Att gå från soffsittande och en sen frukost till 40+ kan annars bli en chock för benen.

En detalj vi bör diskutera på mötet innan start är hur vi agerar om vi blir omkörda av en snabbare grupp; huruvida vi skall hänga på dom eller inte? Om så sker är det dock viktigt att vi fortsätter att rotera i vår klunga. Annars blir det väldigt ryckigt för dom som ligger längst bak.

Om ni inte hittar till Akasialiden - ring mig på 070 537 1977. Gatan är ganska trång för bilparkering så det är bättre om ni cyklar dit.

Mikael
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Hans T »

Ja äntligen hörni. Jag är så jäkla nöjd att få köra med er i år igen.
Bra punkter som Peter radat upp. Peters och Jannes ord är min lag på lördag så länge inte kroppen går i strejk.
Tycker också Mikael skriver något mycket viktigt med tanke på att det kostar för mycket att värma upp första biten efter start. Mikael kommer definitivt få sällskap av mig och min puls. En stabil, jämn start där alla är redo att lägga sig kring 40 km/h snarast möjligt blir lättare med ben som är hyggligt uppvärmda från första metern.
fredrikkronlid

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by fredrikkronlid »

Körde ner cykeln till jobbet idag, och inspekterade däcken en sista gång. Det sitter ett gruskorn in i slitbanan på framdäcket.

Det var såhär det inte skulle bli. Jag hinner varken köra testrunda idag eller imorgon, antar att jag får byta på fredag kväll, rulla runt lite och hoppas på det bästa. Vilka däck har lägst felprocent...?
AndersT

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by AndersT »

Continental GP4000S är väl ett allmänt accepterat kanttrådsdäck. För att undvika att slangen kläms: pumpa upp till 3-4 bar, släpp ut till ca 1 bar, lägg din kroppstyngd på hjulet o rulla runt det på golvet, pumpa upp till fullt tryck.

Själv limmade jag på nya tubdäck igårkväll i ett oventilerat utrymme och noterade att continentals tubklister innehåller betydligt mer lösningsmedel än vittoriaklister.

//Anders
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mikeryd »

Om du frågar vilka däck som är bäst riskerar du att få lika många råd som människor du ställt frågan till...:-)

Det viktigaste är att byta däcket till ett nytt, inrullning har en lägre prioritet.
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Halloj.
Här kommer en liten korrigering som kan vara av betydelse.
Enligt Vätternrundan är det ca 11 mil till langningsstället där vi kommer ha vårt enda stopp. Med 19 mil till nästa stopp bör ni ha minst tre flaskor (~0,8L) i hinkarna så att ni inte får soppa torsk på upploppet.

// peter remneberg
chlarsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by chlarsson »

Ang. hinkarna så undrar jag om vi bestämt i vilken ordning de ställs upp, stigande eller fallande?

Dvs kommer hink 1 stå längs norrut eller längst söderut i vårt fall?

Inte för att ordningen spelar nån som helst roll, bara man vet vilken det är. Sparar kanske nån sekund ;-)

/Christer
User avatar
Magnus Lindh
Posts: 49
Joined: 2014-08-15 23:28
Fornamn: Magnus
Efternamn: Lindh

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Magnus Lindh »

Hej
Packning pågår och stressen börjar komma.
Hittade också en sten i däcket och har bytt till nya conti 4000S. Cyklade en sväng och de kändes bra.
Ses i Motala imorrn!

Magnus Lindh
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Maru »

Lycka till alla vätterncyklare! Kör fort och fint! :)
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

NY PLAN !!
Team Tre Berg-Bianchi startar kl 12.00 och kommer att jaga rekordet 06:36:09. Eftersom vi startar 12 minuter efter bör vi om vi tokkör från start hinna ikapp och köra om dem strax efter Gränna för att ta en 2 min pissepaus I backen. Därefter får vi jaga på igen för att hinna upp dem igen i höjd med Hjo. Därefter lägger vi oss bekvämt på rulle och åker med dem in i mål. Bör bli en sluttid på ca 06:23:00

//peter
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Maru »

Såg Peter R på 7.41. Antar att ni andra är i den häraden. Bra jobbat!
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by remnis »

Ett misslyckande värt att fira!
Så skulle jag vilja summera Team SUB 7.30 insats i årets Vätternrunda.
Visst, vi klarade inte vår målsättning att köra under 7,5 timme, men den glädje och stolthet som alla i laget gav uttryck för efter målgång på fin fina tiden 7:41 trumfar allt.

Av de 37 som för knappt ett år sedan anmälde att man ville vara med på denna utmaning så var vi 26 som stod på startlinjen igår.
Peter, Janne, Ragnar, Anders T, Martin, Timo, Anders R, Fredrik K, Hans, Jan, Anders A, Fredrik F, Tommy, Emil, Håkan, Axel, Johan Gu, Thomas F, Johan Gr, Magnus L, Mikael, Christer, Claes, Johan, H, Magnus O, Fabio.

Vi startade ihop med ett gäng från Halden som hade som mål att köra under 7 timmar. Eftersom de hade en högre tidsambition startade de framför oss och vi bildade klunga bakom deras. Vi noterade ganska snabbt att de inte hade den hastighet som krävs för en SUB 7 tid och att de inte heller matchade vår tidsplan. Men motvinden var påtaglig och vi hade en fördel av att rotera i vår klunga i bakvattnet av deras. Det blev en ryckig och ojämn resa. Tillsammans blev klungorna väldigt lång och bakom oss låg ytterligare en svans. In i Jönköping möte polisen upp med MC som lotsade denna jätte långa orm igenom stadens gator. Visst övervägde vi att gå om Norrmännen när vi insåg att de inte höll vår tidsplan. Vi övervägde för och nackdelar och beslöt att inte gå om utan ligga kvar och spara lite på våra krafter för att ta igen tiden på västsidan. Ett rätt beslut vill jag hävda då det hade kostat på oerhört för att kanske i bästa fall höja farten med någon km/h. Vid langningen tappade vi kontakten med Norrmännen som hade en klart aggressivare stopptid. Så med 18 mil kvar så var det dags att göra hela jobbet själva. Vi hade tappat tid som skulle köras in så tempot blev tufft vilket slet hårt på många. Måste erkänna att jag var något bekymrad när vi med tio mil kvar bara var 6 man kvar i den roterande klungan. Ville öka tempot ytterligare men vågade inte riskera att tappa fler. Snart var vi bara 5 och stundvis 4 gubbar som drev på. Kändes som 10 mil lagtempo utan tillstymmelse till återhämtning. Stundvis kom tillfällig förstärkning in från rullen och jag vill verkligen ge en eloge till alla som gick ner på rulle i tid för att samla kraft och periodvis gå in och hjälpa till utifrån sin förmåga.
I Karlsborg blev det återigen en kamp mot klockan. Vi noterade att vi låg illa till för att hinna till broöppningen. Men det fanns en chans. Det blev till att öka farten och efter att spurtat genom Karlsborg centrum tog vi oss över bron med 26 sekunders marginal. Flaggvakten stod vid bron med sin röda flagga och tittade på sin klocka när vi passerade. Puhh!!!
Så med facit i hand så är jag nöjd med årets insats. Vi gjorde ett riktigt bra lopp och det faktum att vi var så många som 17 stycken som tillsammans kunde gå i mål på 07:41 ser jag som en framgång.

Vill tacka alla goa gubbar i laget för en fantastisk insats, men framför allt för resan fram till själva loppet. Jag tycker det har varit riktigt roligt med alla träningar, läger och sammankomster vi haft under året. Tack Kompisar!!

Vill rikta ett speciellt tack till Janne som hållit ihop våra träningar och som alltid ställer upp med fullt engagemang. Vill också rikta ett SUPERTACK Ragnars fru (Monika tror jag hon heter) som tillsammans med barnen ställde upp och fixade med langningen i Bankeryd. Slutligen även ett tack till styrelsen som stöttat denna utmaning.

Själv har jag och Venge (min cykel) snackat lite och vi är överens om att vi har några saker kvar att fixa. Det ena är att köra runt den där jädrans sjön under 7.30. Det andra är att sätta banrekord på Orust Runt. Men det tar vi nästa år.

// peter remneberg
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Mikeryd »

Grymt jobbat Peter och Janne med att ordna och hålla ihop träningarna och planeringen under nästan ett helt år, med allt från spinning under höst och vinter till utepassen nu under den blåsiga och regniga våren - ett stort tack till er! Och en speciell eloge till de få superstarka som orkade ligga med i kedjan under hela rundan. Vi hade kanske behövt ett par, tre personer till för att nå 7:30. Men, som Peter skriver tycker jag också att vi skall vara riktigt supernöjda med 7:41.

Det har varit kul och utvecklande att träna i hop. Nu skall jag smälta det här och ta en rejäl funderare på vad som sker nästa år när det gäller VR16, men att slå rekordet på Orust och ta det tillbaka till Sverige från Moss CK låter väldigt lockande.

Vi ses på träningarna!
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by JohanG »

Ett stort tack till våra engagerade och starka coacher, Peter och Janne, som lagt ner så mycket tid på denna satsning och därmed verkligen har fått oss att känna oss som ett lag. Det var det som gjorde denna fina resa möjlig.
Tack också till er i den lilla tappra skara som klarade att ligga och rotera själva långa partier på västsidan, ni vet vilka ni är…
Ett stort tack också till Ragnars familjs som styrde upp lagningen på ett så förträffligt sätt.
=D>

Lite stats från Garmin: 38.5km/h, 5789kcal, 251W norm., 211W avg., 1065W max.

Vi ses framöver,
Johan
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Vätternrundan 2015 Sub-7.30

Post by Maru »

Hur gick det för team tre berg bianchi?
Post Reply