Vätternrundan 2016 sub 9

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by matshakansson »

Hej alla!

Om någon har en momentnyckel och insexbits i olika storlekar lånar jag den gärna på fre EM i motala. Annars får jag gå på känn :)
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by remnis »

Till hela SUB9 teamet;
Ett stort lycka till!
Kör hårt, snabbt och säkert.

// p
PatrikA
Posts: 8
Joined: 2011-09-07 12:56
Fornamn: Patrik
Efternamn: Axelsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by PatrikA »

Hoppas ni klarar målet, jag och 2 kollegor kommr hänga i er svans :-)

/PA
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by T.F »

Ja,PatrikA,det gjorde ni fint,trevligt att ha er starka Preemisar med där bak!
Sub 9,tack för i år o för att jag fick vara med i kedjan trots sen anmälan till VR,
gänget är urstarkt för att vara Sub 9,det finns potential för snabbare tid om så skulle vara
en kommande målsättning,vi 'försökte' cykla med lämplig marginal till 9 tim,det visade sig
att marginalen var väl häftig trots skitjävlaregn o lugnt o fint i leden under dessa förhållanden,
klokt,en vurpa hade vi o stannade och väntade in,ingen fara dock,skönt!
När vi vände uppåt sen,avtog regnet o farten ökade betydligt,där kördes det snabbt,kanske för snabbt?
Vi hade ändå fin hållning i leden och omkörningarna gjordes mkt proffsigt,vi tackade vänligt de vi körde
om också så vi ställde inte till besvär,även om vår fart sänktes då o då vid dessa tillfällen.
Några fick funkteringar och klarade av att fixa dem o fixa 9 tim med typ 10min
det är görbra! Några föll ifrån men nästan alla var med gänget i mål o hurrade!
Min femte VR o en av de jobbigaste faktiskt,fick kämpa enormt vid förningarna,
antagligen för att vi var så långa fram i leden o att alla är så himla starka!
Må nu fint o var stolt över insatsen Sub 9!
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Instämmer med Thomas.
Tack till alla Sub-kamrater.
Nästa år blir det nog en lungnare tur för mig även om gruppen skulle besluta sig för att krypa ned i tid.

/Magnus
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Gott jobbat i sub9! =D>

En av mina ambitioner var att få in hela gruppen, men det lyckades inte. Totalt sett tycker jag ändå att det har varit en lyckad satsning. Vädret råder man inte över och även om det inte var värsta tänkbara så var det inte speciellt gynnsamt. Regnet höll sig borta vid start så vi slapp stå och småmuttra över det utan kom iväg som planerat. Den utlovade nordvästliga vinden visade sig vara mer västlig så vi fick inte den hjälpen som jag räknat med ner mot Jönköping. I stort sett fungerade rotationen bra. I sista stund hade vi fått assistans av Mikebike som förtjänstfullt agerade grindvakt och som efterhand såg till att kommunikationen fungerade där bak samt höll undan de som aspirerade på att gå med i rotationen.

Tidvis gick det lite för sakta i en del utförskörningar eller när det gick lätt. Det bättrades efter lite uppmaningar men å andra sidan blev också lite för mycket av att hålla trycket så ibland körde vi lite väl hårt när det inte behövdes. Omkörningarna gick bra även om det var förvånansvärt ofta vi fick gå helt i vänsterfilen trots att det borde finnas plats i högerfilen. Alldeles för många grupper som låg kvar ute vid mittfilen trots att det inte behövde det. Det hade varit mindre roligt med mötande trafik.

Ner mot Gränna flöt det på fint och stoppet fungerade i stort sett som planerat. Nånstans därefter började det också regna ganska rejält och cyklingen blev lite svårare.

Just mötande trafik fick vi allteftersom de avlysta vägarna försvann och i backen ner efter Kaxholmen hade vi den enda skärmytslingen. Vi var på väg ner med god fart och körde om en grupp med utspridda cyklister då vi möter en bil som syntes väl. Trots detta la sig några som vi körde om ute vid mittlinjen fast det fanns gott om utrymme på högersidan. Jag ropade liksom de andra ropade "Håll höger" men inget hände varpå jag påpekade än en gång att "ni kan väl hålla er på högersidan". Detta retade upp en av mina omkörda medcyklister som rullade ikapp mig och förklara att det minsann inte är så lätt. Dessutom skulle man ropa "Kommer till vänster" (och det kanske är bättre). När jag då svarade att vi ropar håll höger så blev jag omgående diagnostiserad som "totalt hjärndöd". För övrigt gick omkörningarna som sagt bra.

Det gick fint genom Jönköping trots blötan och vi malde uppför Bankerydsbackarna. I en rondell gled Janne omkull och kom efter. Vi stannade så fort detta gick fram och det blev nere efter backarna. Det var inte värre med Janne än att han kom efter några minuter och vi rullade iväg igen och då hade regnet upphört. På väg mot Fagerhult märktes att vindarna var betydligt gynnsammare än jag räknat med och vi tappade inte speciellt mycket.

Vi lade cyklarna i diket som planerat, men numera har de satt upp ett staket så med facit i hand hade det varit bättre att gå in i depån som man ska göra. Här var disciplinen också god och jag såg till min förvåning att de flesta redan var uppställda när jag var på väg tillbaka. Inte alla som tur var, så jag var inte sist :-D

Tiden vi tappat på stoppet för Janne och i Fagerhult körde vi snabbt upp på väg mot och efter Hjo och jag insåg att vi kunde dämpa oss lite. Dels för att spara på krafterna men också för att inte riskera att fastna i broöppningen i Karlsborg. Detta var dock lättare sagt än gjort. Det var lite för många som hade mycket krafter och både kunde och ville köra fortare.

Här var också ett tillfälle själva då vi själva skötte oss mindre bra när vi blev omkörda av en sub8-grupp. Vi höll till höger men drogs med i deras tempo så det tog lång tid för dom att komma förbi och de fick ligga i vänsterfilen onödigt länge. Inte minst därför att vi också körde om en grupp samtidigt. Hade varit mindre lyckat med ett möte där.

Inte långt därefter var det dags för min första punktering på Vätternrundan. Eftersom det inte hänt nån gång tidigare under min sju andra rundor så var det bara att gilla läget. Jag tog god tid på mig för få det rätt men det tog också extra tid eftersom fingrarna var så domnade så det tog ett tag att få loss snabbkopplingen. Kunde i efterhand se att det tog 8-9 minuter. När jag väl rullade iväg såg jag att snittet var lite under vad som krävdes för sub9 (33,2 km/tim) men tänkte att det går nog med de gynnsamma vindarna. Fick följe med en ett par personer ett tag där vi turades om med förningarna.

I Karlsborg blir jag omkörd av Ringmurens CK som jag lägger mig direkt efter. Rolf T dyker omgående upp vid min sida och berättar att de kör i sub9-tempo innan han kör in i en plastkon och maskeringstejp. Han går som tur är inte omkull även om han helt plötsligt är på andra sidan vägen för ett kort ögonblick.

Vi följer med dom till Boviken där de går i depå. Rolf följer dom, men jag fortsätter. Strax efter kommer jag ikapp Peder (som då ligger på sub9-tempo tack vare en sub8-grupp han hängt på, han hade fått släppa oss tidigt redan vid Ölmestad pga kramp) och ropar att han ska hänga på men jag fick reda på senare att han var då alldeles för mör. Ganska omgående har jag fått sällskap med en blandad kompott av starka ynglingar som drar och byter om efter behag utan något särskilt system. Jag trivs bra med dom och sliter mig med, tar mina förningar när jag orkar och hoppas hela tiden att det ska bli lite lättare efter nästa sväng eller krön - men det blir det inte.

Vid Hammarsundet ser jag Peter W stå vid sidan av vägen. Hejar och ropar och efter ett tag dyker han upp och hänger med vår brokiga samling. Janne har jag inte sett men efter Medevi glider han upp och visar sig(han har legat ett par hjul bakom mig hela tiden) så då är vi tre som rullar i mål samtidigt. 8:50 stannar våra klockor på och det är vi nöjda med.

Väl i mål visar det sig att samtliga som var med vid Fagerhult var med i mål under nio timmar och merparten hade gått in snyggt och samtidigt på 8:41 \:D/ =D>

Av 33 på startlinjen var 24 med in i mål under nio timmar. De flesta på 8:41 (20 st).Två bröt av olika orsaker och övriga landade på mellan 9:09 och 10:51.

Jag är grymt imponerad och glad att det var så många som fixade det och lite extra för de som inte hade cyklat så mycket i grupp tidigare. Ni har verkligen gått in för det och det har också lönat sig!!
DSC_1733.JPG
/Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Tack allihop för ett fantastiskt fint genomfört lopp , och en kanonhelg, vi klarade det , och vi klarade det med marginal!
Jättekul!
Jag ser att det saknas minst två snyggingar på målfotot, men vi satt nog redan segerrusiga på torget vid det laget.
Gav verkligen mersmak för nästa år...
Sist men inte minst en jätteeloge till vår Kapten o strateg Anders , som utan vars kunniga , noggranna planering och lugna men bestämda coachande den här satsningen inte varit möjlig.
Tack också till vår andrekapten Peter , och vår eminente grindvakt/draglok Mike Bike som drog oss i mål
när kaptenerna punkterade en efter en.
Jag hörde några som sa "aldrig mer Vättern" igår kväll, men det var nog en Lygn, idag sjunger fåglarna
"Sub-8, sub-8,,,"
Ha det gott så syns vi i sommar! =D>
/Bengt
Last edited by Sköld on 2016-06-19 21:19, edited 1 time in total.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Janne P »

Stort grattis allihop till gott jobb och med råge klarad målsättning! =D>

Visst är det skönt efter ett års träningsslit, få stor del av gruppen över mållinjen, oskadd och samlad, glädjas ihop, tänka "aldrig mer" ett par sekunder, men innan man passerat målfållan planera för nästa års satsning... I ert fall låter det som ni är på gång med en sub8-grupp...

/Janne P
Last edited by Janne P on 2016-06-19 21:33, edited 1 time in total.
Målet är vägen dit...
multisport60

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by multisport60 »

Tackar för sällskapet under resan! Tyvärr hade jag varit magsjuk i veckan och kunde inte bidra till rotationen lika mycket som jag hade hoppats. Hade stora problem med kramp under senare delen. Jag tackar den Lygnaren som nästan bromsade in och väntade för att räcka över en magnesium så släppte krampen och vi kunde jaga i kapp klungan igen och rulla med in till mål på 8:41

hälsn Gunnar
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Magnus Johansson »

Hej och tack alla i sub9-gänge,t jätteroligt att köra ihop på detta vis. Jag tycker vi hjälptes åt och körde väldigt bra tillsammans. Vi hjälptes åt allihop för att hålla ihop det och vi fick det att fungera så bra som det gjorde, utan det hade det aldrig gått så bra.

När jag hörde att Janne hade kört omkull på grund av att det var så halt på vägen i rondellerna vid Bankeryd, och vi var osäkra på hur det gått och där efter ser Janne komma på cykeln igen kändes det väldigt bra.
Jag förstod att även Magnus Mattson fått omkull där och bestämde sig därefter för att bryta, men Magnus hade släppt tidigare som jag förstod det (Magnus du får rätta mig om jag missförstått).

När Anders senare punkterade blev jag fundersam på snitthastigheten hur stor marginal hade vi egentligen, Mikael "Lapierre" hade koll på totalsnittet och vi låg då på 34 km/h, jag hade bara rullsnittet som låg på 35km/h. Vi körde på och hamnade tillslut på 34,3km/h i snitt om jag kommer ihåg rätt. Under tiden vi körde diskuterades om vi hade 5 minuter tillgodo eller mer, men efterhand som vi körde på och kollade på hålltiderna så hade vi mer marginal än så!!!

Jätte roligt att vi var så många som klarade 9-timmarsgränsen trots punkteringar, vädrets makter och olyckor.

Jag är glad att det gick så bra som det gjorde och framför alt att ingen skadade sig värre. Hoppas Janne och Magnus M återhämtar sig fort så det kan bli fler fina turer i sommar.

Tack än en gång.

Med vänliga hälsningar
Magnus Johansson
User avatar
remnis
Posts: 160
Joined: 2009-09-10 17:20
Fornamn: Peter
Efternamn: Remneberg

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by remnis »

Stort Grattis till hela SUB9 teamet.
Grymt bra kört!
// peter
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Hans T »

Väldigt roligt att sub9 med råge klarade sitt tidsmål. Väl kämpat! Tufft för Anders Alexandersson som jobbat hårt med träning och planering att få punka, men jag antar att han inte är alltför nedslagen ändå.
Roligt också att målet nåddes skedde med en del nya bekantskaper i klubben som jag hoppas vill fortsätta hålla formen uppe i LV-färger!
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Tack alla Goa Venner i Sub 9.
Tack för att jag lite sent fick komma med och köra med er.
Den grymt Goa peppningen under årets runda från olika personer i laget gav bra resultat.
Lite surt att punka vid Hammarsundet, vid de tillfället kan jag säga att cykeln var på väg i till dom sälla jaktmarkerna :evil:
Men fick fixat punkan snabbt och var på väg ut när Anders A kom körande. Nu pumpade adrenalinet till och jag kämpade ikapp Anders och vi gemensamt i mål enligt orginal planen på 8.50. Helt ok med en punka.
Njut nu och sug in att just du har gjort en grym insats.
Peter
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Imponerande starkt kört i grisvädret - STORT GRATTIS TILL ER ALLA i SUB 9-GÄNGET oavsett om ni var med förstagänget eller ej!
matshakansson
Posts: 25
Joined: 2015-10-26 01:35
Fornamn: Mats
Efternamn: Håkansson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by matshakansson »

Tack alla medverkande för en riktigt fin runda runt pölen!

Efter första gemensamma träningen då jag orkade med tempot knappt halvvägs kändes sub9 låååångt bort och även ganska långt in i våra gemensamma pass hade jag svårt att hänga med hela vägen. Sakta bättre, men det är nog ingen slump att den riktiga vändningen kom på Orust runt med en nyare cykel. :-D

Många verkar ha svårt att hålla höger och polishojen som stod på mittlinjen med blåljus på levde farligt ett tag. :-=

Vilken toppentid det blev och nu kanske det är mina gels med koffein som spelar in här, men sub8 nästa år lockar helt klart.

Ses på träningar framöver!
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by thoost60 »

Tack alla venner för ett fantastiskt väl genomför lopp. =D> =D>
/Thomas Ö
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by mikebike »

Hej Sub 9 och tack för sällskapet runt sjön detta året!

Tyckte det var ett väldigt trevligt gäng att cykla med.
Efter lite trevande start som jag kunde se från position där bak som grindvakt så började saker att falla på plats.
Jättekul att kunna vara med och bidra lite, lite till att målet nåddes med viss marginal.
Förvånansvärt många starka duktiga cyklister i detta goa gäng.
Här finns klart potential för snabbare cykling.
Kan vara intresserad av att vara med och rodda en Sub 8/Sub 8.10 satsning 2017 om det finns intresse och möjlighet.
Förutsättningarna för att cykla fortare och säkrare är dock att det tilldelas Sub-platser av klubben/Vätternrundan.
Att starta på lördagen efter kl 12.00 är helt klart en tanke med, och minimerar dessa otaliga omkörningar
som vi fick göra nu bara i denna medelfartssnabba åkning.

Men som sagt, tack för åkningen och trevlig sommar
mikebike 8-)
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by thoost60 »

Tack själv Mikael, skulle vara jätte kul om du antog rollen som kapten för en sub-satsning 2017.
Tidsmål sub 8 alternativ 8.20 kan vi ju diskutera. vore kul om fler gubbar från årets upplaga sub 9 hänger på.
/Thomas Ö \:D/ \:D/
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Borat »

Tackar alla för ett gött jobb =D> =D>!!

Önskar alla en bra sommar.

//Martin
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by molsson »

Lite statistik från Resultatjakt. Vi låg mycket i ytterled. Mikael skriver om omkörningar ovan och det visar ju siffrorna tydligt.

Kul att se att vi bara blev bättre placerad på slutet av loppet. SUB 7,30 på 61 plats i Vätternrundan är imponerande.

Själv är jag glad om än överaskad av min position i gruppen :-D

Magnus Olsson
Vätternrundan 2016
Totaltid: 08:41:00
Pos: 1166
Pos Medevi: 1199
Pos Aspa: 1264
Pos Hjo: 1410
Pos Bankeryd: 1226
Pos Gyllene Uttern: 1208
Mål: 13:49:00
Medevi: 13:11:00
Aspa: 12:15:00
Hjo: 10:14:00
Bankeryd: 08:40:00
Gyllene Uttern: 07:18:00
Start: 05:08:00
Medelhastighet: 34.5 km/h
Kronologisk pos: 8401
Passerade: 6717
Passerad av: 6
Pos grupp 290: 1 / 80

För er som vill kolla upp er själva eller kamrater.
http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2016/
Post Reply