Vätternrundan 2016 sub 9

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Claes-Göran Andersson »

Bana över Viared, Seglora, Hyssna ner över Björketorp etc. finns säker någon stans. Rolf L. har ritat banor där som vi cyklat tillbaka i tiden. Jag vet att Rolf cyklar den banan då och då själv. För min del har det varit på MC de sista åren.
Om det inte finns någon karta är det bara att rita. Lilla vägen från Seglora till Hyssna över utsikten är en pärla.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej alla!

Då var näst sista sub9-passet genomfört. På Västkusten Runt hade vi 22 från sub9-gruppen till start. Detta kompletterat med ytterligare några lygnare samt några andra som fick hänga på. Skulle uppskatta att vi var ca 35 som körde iväg samtidigt. Ganska snabbt visade det sig att ett fåtal skulle hålla lite högre tempo än vår målsättning. Jag låg lite längre bak när detta hände så det tog ett litet tag innan vi fick klippt det bandet. Det blev därför en alldeles för hektisk start innan det skedde men när vi väl fått utkristalliserat vår grupp började det flyta på lite bättre.

Vi hade sagt att vi skulle stanna när någon fick problem men det sprack tyvärr också ganska omgående i höjd med Säve när Klas fick punktering. Fyra man stannade men jag uppfattade inget förrän långt senare så de tappade vi således ganska omgående. Dessutom fick Thomas F problem med kedjan i Kungälv vid ett stoppljus. Han låg då längst fram så jag trodde att han snabbt skulle kunna komma igång igen, men så var tyvärr inte fallet så han tappade vi också :-(

Trots att vi var en ganska stor grupp och med en hel del som inte ingick i sub9 så flöt det ändå på ganska bra norrut. Det som inte var helt bra var att de som låg längst fram oftast hade lite för bråttom att öka farten efter tvära kurvor och rondeller vilket ledde till att de som låg längst bak fick ta i mycket mer än vad som egentligen borde vara nödvändigt för att kunna haka på. Dessutom har vi en tendens att släppa vårt eget tempo och börja jaga så fort vi fick någon/något framför oss. Detta hände som sagt vid starten, men också till och med när fotograf-bilen låg framför och tog kort eller när vi varpå väg ikapp en annan grupp. Det är extremt viktigt att vi frikopplar oss så mycket som möjligt från andra och håller vårt eget tempo.

Nånstans på Orust stannade vi för för det planerade pinke-stoppet. När vi gör det är det meningen att man ska göra vad man behöver och sedan direkt göra sig klar på cykeln. Nu blev det onödigt dräll innan vi kom iväg och det tog onödig tid innan vi samlat ihop oss och kunde börja köra igen. Upp dit hade vi ett snitt på 33,5 km/tim och under 32 efter stoppet (alltså inte rullsnitt) så det gäller att vara effektiv när vi tar våra stopp.

Nu började också milen och farten ta ut sin rätt och gruppen minskade något. Olof och Gunnar hade oturen att hamna bakom en bil vid en rondell så då tappade de gruppen. Staffan tappade sin favoritjacka och ville givetvis inte lämna den längs vägen.

Trots lite snåriga cykelbanor innan Uddevalla gick det ändå bra fram till depån. Fyra minuter hade jag sagt där men det tog nog snarare 6-7 innan vi kom iväg. Vid depåstoppet gäller det att fylla sina flaskor,stoppa i sig vad man snabbt får tag, lätta på trycket och sedan göra sig klar vid cykeln. Inte börja sleva i sig soppa i godan ro vilket en del ägnade sig åt [-X .

Det gick inte snabbt genom Uddevalla, främst beroende på att vi fick flera rödljus som vi måste stanna för. Fram till Uddevalla hade vi gjort ca 1000 höjdmeter och det fortsatte byggas på även efter. Flera hade det jobbigt i uppförsbackarna och inte minst i de efter Ljungskile och ytterligare några försvann ur gruppen. Ofta låg vi på för hög belastning i onödan. Vi utnyttjade dock utförskörningarna och den relativa medvinden så det rullade på med bra fart ner mot Göteborg. Även i Kungälv hade vi rödljusstopp.

När vi anlände till tidtagningen var vi 10 från sub9 som var med tillsamman med Johan, Stefan och Fabio från 7:30-gänget samt Fabbe och ytterligare några av de som var med från start. Totalt hade vi enligt min Garmin 32,7 km/tim i snitt och 34,0 i rullsnitt, dvs ca 15 min stopp. Det är som jag ser det kanske lite mer än sub9-tempo beroende på alla höjdmeter samt att denna banan är betydligt knixigare på sina ställen än vad Vätternrundan är.

Ni som inte hängde med hela vägen körde ändå starkt så det är bara fortsätta att träna på. Nästa vecka kör vi Orust Runt. Idag är det bara 16 anmälda från sub9. Gå in och anmäl er genast. På Orust Runt ska vi ha en ren Sub9-grupp!

Här är lite statistik från min Garmin och de få bilder jag tog.

https://connect.garmin.com/modern/activity/1187920428
Bengt och Klas välförtjänt medaljerade trots malörer med punkteringar.
Bengt och Klas välförtjänt medaljerade trots malörer med punkteringar.
Magnusarna och Fabbe har redan glömt hur jobbigt det var!
Magnusarna och Fabbe har redan glömt hur jobbigt det var!
/Anders
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Tack alla Goa Venner för en fin insats under gårdagens Västkusten runt.
Peter
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by fabbev »

Nu finns det bildbevis på hur snyggt vi cyklar i vår klubb. Finns på GP.se och FB.
Självklart skall det vara en "snygg" italienare i främsta led:) Haha.
Gott jobbat all och lycka till på VR. Själv kommer jag att se till att Åke Haraldsson kommer i mål samma helg borta i USA på sin RAAM tävling.

http://www.gp.se/sport/lyckat-40-%C3%A5 ... -1.2074220
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Hans Carlberg »

Gissar på att Fabbe byter sin profilbild...
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by JohanG »

Tack för att man fick hänga med sub9-gänget på en trevlig tur i lördags och sorry om jag kanske medverkade till att dra upp farten lite onödigt mycket i början.
Jo, är det någon som vet om Orust Runt-banan också går via det där osköna diket där hela vägen var uppgrävd på Orust? Jag tänkte att det kan vara bra att vara lite mentalt förbered när det blir dags att göra ett bunny hop igen… ;-)
thoost60
Posts: 68
Joined: 2015-09-08 10:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Österström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by thoost60 »

Tack själv Johan och övriga 7.30 gubbar det var bara kul med er i leden. ...nej det diket vill man inte hamna i [-X
//Thomas Ö
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

JohanG wrote:Tack för att man fick hänga med sub9-gänget på en trevlig tur i lördags och sorry om jag kanske medverkade till att dra upp farten lite onödigt mycket i början.
Jo, är det någon som vet om Orust Runt-banan också går via det där osköna diket där hela vägen var uppgrävd på Orust? Jag tänkte att det kan vara bra att vara lite mentalt förbered när det blir dags att göra ett bunny hop igen… ;-)
Såvitt jag kan förstå så kör vi där men kommer från andra hållet. Jag har skickat en fråga till Svanesunds Gif om det finns kvar. Återkommer när jag vet bättre.
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej Sub9-venner!

Nu på lördag kör vi sista sub9-passet innan det är dags för själva Vätternrundan.

Vi startar kl 11:03 samtidigt som 7:30-gänget och några andra. Denna gång skall vi köra som ren sub9, dvs det är enbart vi som är på listan som är med i rotationen. Därför ska vi formera oss ordentligt från början och se till att vi håller vårt tempo, dvs en start utan hets. Klubbkläder ska vara på. Vi skall även satsa på att köra nonstop med kort lättapåtrycket-stopp om det blir helt nödvändigt. Vi ska också verkligen gå in för att hålla jämn belastning så att vi inte tappar någon i onödan. Det innebär att avvakta med fartökningar efter kurvor, rondeller och backkrön. Dessutom låsa och hålla igen uppför men inte minst vara på hugget och köra på när vind och terräng är gynnsam. Det sistnämnda tycker jag vi är bra på, men allt kan bli bättre.

Även om det inte fungerade senast så är ändå ambitionen att vi skall stanna och hjälpas om någon får mekaniskt problem i form av punktering eller liknande.

Se till att ha ordning på all utrustning i god tid innan start.

Enligt hemsidan har Rolf och Olof inte betalat än – bra om ni kollar upp det.

Det går bra att efteranmäla sig på plats om det inte är gjort redan.

http://idrottonline.se/SvanesundsGIF-Cy ... t/Inbjudan
/Anders
GoranB
Posts: 27
Joined: 2015-10-14 08:00
Fornamn: Göran
Efternamn: Bergström

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by GoranB »

Lycka till! Jag tar mig runt Stockholm i helgen så jag kan tyvärr inte delta!
//Göran
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej igen!

Innan start på Orust Runt skall vi ha en ordentlig genomgång av hur vi skall cykla. Se därför till att vara på plats och klara kl 10:45

Väl mött!

Anders
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej Venner!

Idag gjorde vi det bra i sub9-gruppen. 23 till start och 20 med in i mål är godkänt =D> Dessutom klarade vi att hålla målsättningen. Jag hade sikte på 32,5-33,0 i snitt och vi landade på obetydligt över 33. Vi hade inga incidenter såvitt jag känner till och inga stopp utan allt flöt på hela vägen. Fortfarande kör vi ibland på för hårt uppför och skiftena bak och fram kan bli ännu smidigare men det kan vi nog korrigera på Vätternrundan. Vi behöver inte köra hårt uppför (resulterar bara i att några får stumma ben och mjölksyra) eftersom vi är riktigt bra på att hålla farten upp när det går lättare. 69 km/tim i maxhastighet är inte så vanligt men det hade vi idag. Att vi skall klara under 9 timmar på Vättern betraktar jag inte som ett problem. Många har kapacitet för det och snabbare också, och det kanske är en anledning till att det trissas upp väl hårt ibland.

Vi klarade också att enbart ha med sub9-medlemmar i gruppen och det tror jag spelar roll för flytet. Lovar gott inför Vätternrundan.

Bra kört och kämpat alla på denna jobbiga bana! Nu är det bara att fortsätta träna på och finslipa formen! För egen del blir det Töllsjö-rundan på måndag (Nationaldagen)

https://connect.garmin.com/modern/activity/1197511845

Vi lyfter också på hatten för 7:30-gänget som dundrade runt på ny rekordtid =D>
Inte riktigt alla men de flesta. Dessutom Arne som förtjänstfullt hängde med hela vägen i svansen!
Inte riktigt alla men de flesta. Dessutom Arne som förtjänstfullt hängde med hela vägen i svansen!
/Anders
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Tack allihop för ett jättefint genomfört lopp!
Mitt idiotupplägg (med tanken att kombinera mil och fart) höll inte riktigt ända runt Orust, jag hade haft en riktig pest-vecka och var tvungen att rensa hjärnan på lördagsmorgonen,
hade en fantastiskt fin cykeltur upp till Svanesund genom sommarmorgonen , med doft av koskit , blommande gräs, kvittrande lärkor, 3 färjor, (Hönö , Kornhall o Kolhättan)
Jättekul att träffa alla innan , och bra körning , jag kände mig pigg o gillade backarna då jag kunde återhämta mig lite, men med några mil kvar drog någon plötsligt ur proppen , motorn bara tvärdog, och bägge låren började krampa..
Tänkte lägga mig sist en stund , men det blev väldigt sist m väldigt fort...
Stannade o pinkade , tryckte i mig ännu mera gel o dessa förbannade bars, o tog mig i mål.
Efter pasta o mer vatten var jag pigg igen , och hade en fin körning hem i den ljumma medvinden , med 32 i rullsnitt, fick ihop 26 mil totalt.
Kroppen är konstig.
Vi får se på Vättern , jag har inte fått riktigt rätt profil på träningen senaste månaden; för lite längd,och för mycket andra åtaganden, måste se upp med energidepåerna.
Jag kommer i alla fall att gå med som "hjälpryttare" och köra hårt så länge det går.
Jag ska också tillverka ett gäng egna bars , så att man kan äta nåt vettigt , är fruktansvärt äckligt när det rinner sockerklet ut genom öronen.
Bra kört allihop , jättekul! =D>
Ha det gott , vi syns till Varberg nästa lördag!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by pewe »

Tacka för bra kämpartakter.
I ett fantastiskt väder och en fantastisk vacker bana.
Peter
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Västkustenrunt vinster

Post by Erikborje »

Gå in på västkusten ! De är några som vunnit priser bla Fabio brillor :)
http://vastkustenrunt.ninjus.netdna-cdn ... pdf?188899

Med vänlig hälsning,

Erik b
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by andale »

Hej Sub9-venner!

Nu är det bara lite fintrimning av kropp och cykel kvar innan vi står på startlinjen den 18:e juni kl 05:08!

För egen del blir det ny kedja, nya trissor, fräscha däck, lätta slangar och ny vit styrlinda! Detta sätter jag på nästa vecka och rullar några mil för att se att allt fungerar. Därefter blir det vila.

På Orust Runt var det några som körde omkring med svarta raggsockar! Vita sockar med korta skaft är det som gäller! Kom ihåg att det måste se snyggt ut också! Klubbkläder gäller givetvis och då pratar jag om överdelen (tröja och/eller väst). Inget annat får finnas i rotationen. Blir det så uselt att det blir riktigt kallt får vi göra undantag. Använd om möjligt helsvarta byxor om ni inte har klubbens byxor.

Vi har fram till nu haft tre gemensamma sub-träningar, varit på Bjärelägret, kört två lopp och varit funktionärer på Gran Fondot. Detta har varit grunden för att vara med i rotationen under Vätternrundan. Några har fallit ifrån och några har kommit till under tiden. De som står nämnda längre ner är de som är med från start. Vi kommer att ha en svans efter oss och där går det bra att åka med om man inte är med på listan.

Från en ganska trevande start har det gått allt bättre och jag är övertygad om att vi klarar målet under nio timmar. Största utmaningen tror jag faktiskt blir att hålla ihop gruppen när vi kör om andra grupper eller blir omkörda (vilket inte kommer att ske speciellt ofta).

Jag har lagt upp ett körschema som bygger på 8 tim 50 min för att kunna ha lite marginal. Det innebär en snitthastighet på 33,7 km/tim (ej rullsnitt). Dock ska vi vara medvetna om att ett snitt på 33, 2 km/tim räcker för att gå under 9 timmar. Distansen är räknad på 297,5 km.

Första stopp gör vi strax efter backen i Gränna eftersom man då slipper starta i en uppförsbacke. På toppen kommer en rondell och några hundra meter efter den finns två parkeringsfickor, den ena framför och den andra direkt efter nån slags skulptur. Vi stannar vid parkeringsficka EFTER skulpturen och behåller våra positioner. Vi gör vad vi ska snabbt och effektivt och sedan tillbaka till cykeln. Max en minut stopp här. Titta på bilden via länken och memorera så att alla vet var vi ska stanna. Det får inte ta ett par km efter stopp innan vi får ordning på kedjan!

Så här ser det ut https://www.google.se/maps/@58.001366,1 ... CemmpA!2e0

Andra stoppet görs vid Fagerhult. Vi stannar mitt för depån och lägger cyklarna i diket. Där fyller vi flaskor och stoppar i oss den energi vi får tag och lättar på trycket. Ingen stress men effektivt. Tillbaka till cyklarna och gör er beredda att cykla iväg samtidigt.

Broöppning vid Karlsborg sker vid hel timma och tar 5-10 minuter beroende på hur många båtar som kommer. Optimalt är att ligga på 34,0 när vi kommer dit. Då bör det nämligen vara öppet och vi fastnar inte i en jätteklunga med flera hundra andra cyklister. Vi kommer emellertid att komma ifatt och köra om den gruppen och det kan bli en utmaning. Ligger vi på 34,2-35,0 kommer vi att hamna mitt i stoppet så det bör vi undvika. Med 35,0 i snitt ligger vi på en sluttid på 8:30 och det är onödigt snabbt men kan också vara möjligt beroende på hur gynnsamma vindarna är. Vi har i så fall möjlighet att ta det lugnare resterande 10 mil.
vatterntider2016.JPG
vatterntider2016.JPG (30.18 KiB) Viewed 23066 times
Vi har en obligatorisk träff kvar och den är i Motala på tåget kl 17:00. Där har vi en ordentlig genomgång innan vi som inte hämtat nummerlapparna går upp och gör just det samt toppar upp magen. På den genomgången vill jag som sagt se SAMTLIGA som är med på listan oavsett var ni övernattar eller hur ni reser. Om detta är helt omöjligt så vill jag ha besked om det! Svara med vändande post eller skriv här i tråden om ni kan vara med där eller inte!

Här kommer några tips och råd från tidigare års Sub-åkande med mina korrigeringar.

1/Gå ned i bocken när ni närmar er täten dvs, typ på 3-4 rullen (naturligtvis kan man sitta i bocken hela tiden)
2/ Lägg i en lite tyngre växel typ på andra rulle innan ni går fram i spets
3/ Kommunicera direkt med killen framför dig om han ökar tempot (alt. sänker tempot)
4/ Längst bak i ledet är det mycket viktigt att kommunicera högt och tydligt i god tid så att man smidigt kommer på sista rullen i ledet som är på väg framåt
5/ Om man har en lucka framför sig i ledet på väg framåt skall man lugnt och stilla cykla upp den luckan så att det inte blir en ännu större lucka bakom dig.
6/ När man behöver käka eller dricka mer än vad man hinner med/kan i leden lägger man sig bakom något varv. Detta borgar för att så många som möjligt har krafter kvar att kunna hjälpa till de sista 8 milen
7/ Blir man för trött, får kramp, har svårt att hålla rulle, svårt att orka gå fram och ta förningen i spets skall man omedelbart lägga sig på rulle längst bakom det rullande tåget. Helt fel att kämpa på! Mycket bättre att ligga bakom ett tag, käka och piggna till för att senare kunna vara med och dela på jobbet igen.
Läs gärna igenom originalet http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=270 ... SET#p18645
Vi som är med i rotationen.

Anders Alexandersson
Göran Bergström
Peder Blohm Hobik
Martin Blohm
Erik Börjesson
Giuseppe Di Feola
Christer Eriksson
Martin Fagerberg
Thomas Forsberg
Tómas Guðmundsson
Eysteinn Helgason
Mats Håkansson
Magnus Johansson
Peter Jonsson
Thomas Karlsson
Raimo Korteniemi
Jyrki Leoson
Per Lindström
Mattson Magnus
Gunnar Markinhuhta
Jonas Myhr
Niclas Nyqvist
Jan Olsson
Magnus Olsson
Mikael Pettersson
Duncan Robinson
Bengt Sköld
Staffan Stenfelt
Rolf Taipale
Olof Tedenbrant
Klas Utbult
Peter Wenander
Björgvin Víkingsson
Jessica Ylvén
Thomas Österström

Glöm inte startbeviset och ha det med på papper eller i mobilen!

Sist men inte minst!

Det här ska bli roligt :-D !
/Anders
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by peter jonsson »

Är det någon som har en lygnartröja i Medium över. Ta i så fall med den på tåget det är någon som vill låna en medium tröja.

//peter
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by olof »

Tjena

Blir vädret som prognosen kan någon ta min tröja....(tar med mig en extra utifall att)

mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Peter Söderman

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Peter Söderman »

Lycka till allihopa. Kör jämt men inte lugnt. :-D
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Vätternrundan 2016 sub 9

Post by Sköld »

Tack Peter, vi får ta en fin after-bike under ett paraply i Motala när vi kommit fram!
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply