VR 2019 Sub 10

Forum för Lygnens Venners deltagande på Vätternrundan. Om anmälan, startgrupper, resa, boende, träning och subgrupper etc.
Caro
Posts: 3
Joined: 2019-04-09 20:33
Fornamn: Caroline
Efternamn: de Coster

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Caro »

Ska vi anmäla oss till vanliga söndag träningen eller kommer det till en sub-10?
/Caro
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Jag har bett Mikael elelr Anders lägga upp ett eget "event" i kalendariet för Sub 10.
Det kommer nog upp ikväll eller imorgon så Ni kan anmäla er där.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Mikeryd »

Jag har lagt upp söndagens pass som en egen aktivitet i kalendariet.

När det gäller rundan och den diskussion vi hade i söndags tror jag trots allt att Härskogen runt kan fungera även för er grupp. Om inte målsättningen är att köra riktigt fort utan snarare att fortsätta öva samträning både på "platten" i backar så borde Härskogsrundan fungera alldeles utmärkt. Ni får ju dessutom övning på att anpassa farten till gruppen när det går uppför och öva rätt teknik när det går utför på den rundan.

// Mikael
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej,
Tack för dagens väl genomförda runda!
Vi fick till lite belgisk kedja - den kan självklart bli bättre. Det gäller att vara med så luckor undviks... men överlag tycker jag det gick bra. Sedan kör man ju normalt belgiskt i motvind. I medvind kan man rotera långsammare. Ligga kvar på varje plats i en minut. Då minskar stressen...

Denna banan är lite för trickig för sub-träning. Det är trångt på cykelbanorna. Nästa gång kör vi Älvdalen. Där finns långa sträckor man kan ligga och mata på i tvåpar... Då kommer snittfarten att öka markant!

Träna på!!

Vi hörs!
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej,
Vi har en gemensam träning på söndag 19/5 igen. Jag har blivit varse att det är Göteborgsvarvet på lördagen och att flera av er tänkte springa det - och därmed vill vila benen på söndagen.

Kan ni som planerar att vara med på söndag snabbt anmäla Er så jag vet hur många vi blir?

Just nu är vi bara tre på listan. Klubben saknar passledare till ordinarie träningsrunda och jag blev tillfrågad om att ta en grupp. Blir vi lite kort på folk så kan vi ta med de som vill åka gul grupp i Sub 10 och köra Gottskärs glass. Kanske lite kort - men den är fin!

Så in och anmäl er idag är ni snälla!

Jörgen
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Claes-Göran Andersson »

Ni har ju Gottskärs Glass! :88:

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej,
Vi är 10 anmälda till imorgon 19/5 nu. Bra!!
Då kör vi Gottskärs glass. Alltså samma runda som klubben kör.

Samling 8:50 vid Preem Slottskogen.
Vi får troligen med några med oss från klubben också. Det är bara tre anmälda på ordinarie pass...

Tacksam om ni som kan laddar ner banan på cykeldator - jag är inte 100% säker på vägen!
Dessutom ska vi köra lite annan väg i... karta och beskrivning finns på länken:
http://www.lvg.nu/forum/viewtopic.php?f=97&t=3613

Ska bli kul!!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Västkusten runt?

Post by Jörgen »

Hej,
Tack för dagens fina runda. Det börjar likna något nu. 28,8 i rullsnitt är helt okej. Vi låg betydligt snabbare än så där det går att "ligga och mata på". Det gör det stora delar av Vätternrundan och då kommer vi ligga i den fart som krävs för att gå under 10 timmar... Däremot är det inte säkert - men heller inte omöjligt - att vi får så fint väder att cykla i... Så det kan bli lite tuffare förhållanden.

Jag funderar som jag sa idag på om det finns intresse att köra västkusten runt på lördag?
Blir vi typ +10 pers kan vi köra det som ett sub-10 pass.

https://www.vastkustenrunt.se/anmal-dig-har/

Kostar 845 kr.
Jag kan slå en signal till HCK och se om vi kan få någon rabatt...

Svara senast tisdag kl 15:00 på det mail ni fått så räknar jag hur många vi blir.

Vi hörs,
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

The rules & fartkalkylator

Post by Jörgen »

Tidsfil rev sub 10_.xlsx
(17.22 KiB) Downloaded 500 times
Hej,
Här är den där fartkalkylatorn som jag lovade skicka ut.
Nu kan ni sitta och labba med olika snitthastigheter på delsträckorna. Jag har gjort de siffror ni kan labba med röda och lagt in planerade pauser.
Tror att modellen är ganska självinstruerande. (annars finns det en enklare variant i den andra fliken där man bara justerar snittfarten)

Vi har följande regler i gruppen (kan komma att kompletteras/justeras):
- Vi cyklar fokuserat. Vi äter och dricker, fixar med kläder och annat som tar bort uppmärksamhet från cyklandet när vi ligger sist eller i alla fall långt bak - för säkerhetens skull!
- Vi roterar ofta. Vi ligger ca 30 sekunder på samma plats.
- vi låser rotationerna i uppförsbackarna (Knuten näve i luften)

- vi strävar efter jämnt tempo med minimalt dragspel! Det är svårt i en stor grupp...men
- Undvik ryck och fartökningar vid växlar
- Ropa lucka när du tappat kontakten och inte orkar komma ifatt... en liten lucka täpper du genom att gneta ifatt - utan att rycka...
- Håll igen där fram efter skarpa svängar, rondeller och annat hinder tills du hör "Kontakt" från kön!
- Trampa undan i början på backarna när du ligger i fronten så alla kommer in i backen innan farten går ned
- samma tryck i benen (eller watt - om du har en effektmätare) uppför som på slätan - det vinner alla på
- när du ligger framme och går över ett krön håll igen lite så alla kommer över krönet innan du drar på. Men trampa på ordentligt nerför så vi inte måste bromsa i kön....

- är du sliten och/eller behöver äta dricka lite mer är det okej att ligga på släp. Kommunicera det så alla fattar att du ligger kvar på släp!
- vi ska ha namn på hjälmarna så att vi kan säga namnet på den vi kommunicerar med... Typ: "Du är sist nu, Jörgen!". Annars kan man missuppfatta! Det är svårt att veta vem som är vem när vi har samma kläder...
- Depåstopp::vi stannar 5 min på tre depåer. (Ölmstad, Fagerhult, Boviken) Jag ropar avgångstid från depån när vi kommer in i depån.
- Vi återsamlas i utfarten från depån och ställer upp i samma ordning vi kom. Håll tiden. Tåget går...
- Vi kan lägga på någon minut om tjejtoabesök behövs. Säg till mig bara. (Killar får rappa på!).
- får någon haveri eller punktering så väntar vi inte... Det är trist men.är oturen framme får man cykla själv. Det är gött det med.

Undantag från "vi kör reglerna":
Vi stannar självklart vid olyckor där vi är först fram och folk behöver hjälp - eller - om vi själva kraschar... (något annat beteende är kort sagt - orimligt...).

Vi höres!
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Maru »

Hej,

lite feedback från mig som var med igår. Jag satt på Merckz:n.

Jag betvivlar inte att ni kommer klara vättern på under 10 timmar. Men frågan är hur angenämnt det kommer bli.

Det var väldigt mycket dragspel igår. Man rycker för att komma ifatt och man får näst intill panik när det blir en lucka på dryga metern. Ta det vacker. Allt accelerande och bromsande tar på krafterna och ni sliter onödigt myvket på era kroppar.
Träna på att få in flytet. Växla ner uppför, ligger ni kvar på samma växel ökar ni automatiskt uppför vilket inte är meningen.

Märkte av många individualister igår. Jobba som ett team, en grupp är aldrig starkare än den svagaste länken.

När ni markerar hinder, var konsekventa. En del markerar brunnslock... vilket känns onödigt. Mot slutet av passet så var markeringarna sisådär, antagligen p g a trötthet. Och tänk på att markeringen bara är en heads up. Jag märkte att många bromsar när någon framför markerar hinder. Det är inte meningen. Markeringen är för att göra dig medveten om något du ska undvika. Bibehåll farten och passera hindret.

Släng en blick över axeln, ser du att blivit en lucka kolla några ggr till. Blir luckan inte mindre, ropa lucka. Det kan vara så att bakomvarande är så trött att den inte orkar kommunicera.

Lite feedback i all välmening.

Lycka till med träningen!

Vänligen Marcus
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Tack för feed-back Marcus!
Det ska vi ta till oss!

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Västkusten runt på lördag!

Post by Jörgen »

Hej,
Det var bara två, Caroline och Mårten som visade intresse för Västkusten runt - förutom jag själv alltså...
Jag har nu anmält mig för 17 mils turen i fartgruppen 27-32 km/h (5-6 timmar). Det ska bli härligt!

Om någon mer vill haka på är det bara att anmäla sig så ses vi i startfållan!

https://www.vastkustenrunt.se/anmal-dig-har/

Mvh
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Hjälp mig uppdatera deltagarlistan - och har du en tröja att

Post by Jörgen »

Hej igen,

Några har frågat om hur många vi blir - och jag har inte riktigt koll.
Men enligt mina noteringar är nedanstående 30 personer kvar i gruppen. De flesta har jag sett på ett eller flera pass...
Jag har fått 4 avhopp från ursprungslistan . Nicke N och Nisse har vurpat illa och är ur sadeln ett tag till tyvärr. Två man har bestämt sig för att lämna gruppen... Thomas har inte hunnit träna och Niklas D vill testa sub 9...
Det kan finnas tysta bortfall...

Några saknar Lygnar-tröjor. Men andra har säkert två eller flera där hemma?
Det vore fint om man kan låna ut en tröja till någon som behöver!

Ber Er därför svara på nedanstående frågor. Svara på mail [email protected] eller här på forumet så ska jag försöka uppdatera listan:

1. Jag tänker starta med sub 10:

2. Jag behöver låna en Lygnartröja av någon:
- Storlek:

3. Jag har en tröja att låna ut:
- Storlek:

Deltagarlista:
Sub10 Deltagar- och tröjlånarlista 2019-05-22.xlsx
(10.52 KiB) Downloaded 492 times
Förresten vi är inte så Kålliga som man kan tro...
- Vi har fem islänningar i gruppen, Hebbi, Thordis, Vigdis, Linda och Finnur, som tränat hemma på Island. Hebbi, Thordis och Finnur var med förra året också. De kommer starka och vältränade enligt de runor de mailat över till mig.
- Vi har två Stockholmstjejer med i gruppen - det är Jennifer och Cecilia som dyker upp igen. De är erfarna gruppcyklister och kommer bidra med grym energi precis som förra året.
- En Hammaröbo kommer också. Han talar dock göteborgska eftersom han har rötterna i Partille. Robert som var med på träningslägret kommer vältränad - Han baissar förväntningarna men det är alltså bara taktik...
- Två är från Munkedal. Andreas och Fredrik har varit med på våra pass flera gånger. Fredrik är dessutom härdad i en iskall stuga på Båstads vandrarhem... Han tål lika mycket kyla som islänningarna numera.
- Våra två Norrmän i gruppen är i och för sig naturaliserade Göteborgare... Det är Frank och Roger som varit med på de flesta träningarna. Det är stabila hjul att ligga bakom!
- Vi har en fransyska med också - Caroline som har blivit Göteborgare pga Mårten tror jag... hon har gedigen MTB-erfarenhet förutom sin överlägsna cykelkultur med i bagaget.


Hoppas jag inte glömt någon utomsocknes nu...förlåt mig i så fall!
Vi har ju en rejäl flock lokala förmågor också. Ö-borna inräknade. De flesta av dem är mycket erfarna cyklister.
Det är högst troligt att jag är den som kommer behöva mest stöd på färden i detta sällskap...


Vi hörs!
Jörgen
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: VR 2019 Sub 10

Post by andale »

Hej!

Roligt att läsa om erat gäng och vilken blandning på nationaliteter ni har! Verkar som det snart är läge att starta en Lygnar-filial på Island :-D .

Jag har två tröjor i storlek Large att låna ut. Det skadar dom inte att få åka med runt sjön en gång till. Det står visserligen mitt namn på dom men det lär inte synas under rundan, så det bör inte ställa till någon förvirring. Jag åker med tåget och kan ta med dom om någon behöver.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag har också två tröjor storlek Large som man kan få låna. Får jag svar tar jag med dem till tåget.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej CG och Anders,
Perfekt om Ni tar med Era tröjor på tåget. Bara dom inte är för snabba så vi hamnar på sub 9...Jag tror i alla fall att de kommer behövas.

Anders, det vore en ära att få cykla med ditt namn på tröjan!

Mvh
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Uppdaterad deltagar och tröjlista

Post by Jörgen »

Hej,
Uppdaterad deltagarlista.
Vi är just nu 23 klara + en osäker pga omständigheter

Saknar svar från 6 personer. Det är kända namn som jag tror är lite sena på svarspucken...
Det pekar alltså på uppåt 25-30 cyklister i gruppen. Det blir perfekt!

Flera har anmält lånetröjor. Kolla i listan! Även 5 tröjor från andra snälla medlemmar i LV har erbjudits - kolla listan! Verkar vara lite ont om små storlekar ännu...

Dessutom fanns kläder till salu på forumet den 6/3 - försöker kolla om de finns kvar eller om de är sålda.
http://lvg.nu/forum/viewtopic.php?p=27297#p27297
(Se inlägg från Robin Liljeros)
Sub10 Deltagar- och tröjlånarlista 2019-05-24.xlsx
(13.02 KiB) Downloaded 450 times


Hörs,
Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Kläder till salu

Hej Jörgen,
Jag har följande till salu:

Aero bibs herr, small, 1200 kr
Aero bibs dam, medium, 1200 kr
Aero tröja dam, medium, 800 kr

Mvh
Robin

Vill ni köpa kontakta Robin på: [email protected]

/Jörgen
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10

Post by Jörgen »

Hej,

Kan tillägga att de är helt nya och helt oanvända, inte ens provade och lapparna sitter kvar.

Kan skicka bilder om önskas.

Mvh
Robin
User avatar
Jörgen
Posts: 137
Joined: 2016-10-19 19:40
Fornamn: Jörgen
Efternamn: Stadler

Re: VR 2019 Sub 10 träning söndag 9/6

Post by Jörgen »

Hej på Er!!
Jag är sen på pucken som vanligt. Denna gång för att jag befinner mig i Österrike på höghöjdsträning. Här är det seriös satsning som gäller! :-)
Fast det har blivit för lite cykel och mest vandring.

Efter lite tänkande har jag bestämt att vi kör Inlandsbanan på söndag.


Startplats: Preem Slottskogen
Tid: 09:00
Anmälan: http://lvg.nu/index.php/component/event ... Itemid=124

Länk: https://ridewithgps.com/routes/26877244
De som har fina cykeldatorer, ladda gärna ner rundan så vi hittar rätt

Fika: kommer vi att ha antingen på Sammels Café (som ligger ungefär halvvägs) eller på Bel Park i Slottskogen efter rundan.
Då finns möjlighet för frågor, genomgång av våra spelregler och taktiksnack om vädret blir ogynnsamt etc.

Nu är det nära!

Mvh
Jörgen
Post Reply