Motionslopp 2013

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Motionslopp 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Här lite datum under 2013 för motionslopp, i första hand i vår närhet här på västkusten. Underlättar säkert nu när det skall dras upp planer inför en ny härlig cykelsäsong!

Söndag 19 maj Jubileumsloppet i Varberg 120 km (finns en 70 km också) med gemensam start på små vackra vägar öster om Varberg som går upp och ned förutom sista milen som är platt som en pannkaka, å
andra sidan har man då oftast 20 m/s rakt i nyllet!
Lördag 25 maj CykelCity Granfondo Eslöv. 137 km med gemensam start på en backig bana på/runt Söderåsen (tror jag det heter?)
Söndag 26 maj Hisingen Runt, 150 km, 110 km eller 50 km. Gruppstart med i princip samma banor som 2012
Söndag 2 juni Orust Runt, 120 km, 80 km, 40 km , 20 km. Gruppstart på samma kuperade bana som 2012. Fins knappt en platt bit på detta lopp å andra sidan är inte backarna så långa typ som längst 6-700 m.
Torsdag 6 juni Nationaldagsloppet, 100 km eller 60 km. Gemensam start i elitmotion eller motionsklass. Första 5 milen mycket brant uppför, sista 5 milen i princip utför eller platt.
Lördag 15 juni Vätternrundan. 300 km, ett populärt lopp med många deltagare...
Söndag 25 aug CykelCity Granfondo Kungsbacka. Vårt eget arrangemang då vi alla är funktionärer.

Jag återkommer med internationella spännande lopp inom kort!
Lars-Inge Kjörnsberg
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Motionslopp 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Ytterligare ett lopp i närhetområdet har klart med datum
Söndag 19 maj Kexrundan i Kungälv. 107 km med gemensam start. Backig runda uppåt Svartedalen. Delvis samma vägar som Hisingen Runt.

Vill man köra denna söndag får man alltså välja mellan detta lopp och Jubileumsloppet i Varberg. Bansträckningen på båda rundorna är ganska snarlika med rejält kuperad terräng.
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Motionslopp 2013

Post by Mikael Virtanen »

Sen har vi ju GöteborgsGirot den 11 maj på 70 km. Inget för subgruppskörningar kanske, men det verkar kul och racigt med en utmanande bana.
Mikael
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Motionslopp 2013

Post by Mikael Virtanen »

Hej vill puffa lite för Göteborgsgirot 11 maj som verkar bli ett kul och rejsigt lopp. Anmälan har öppnats nu och antalet deltagare är begränsat till 5000. Startavgiften 595 kr kan kanske verka avskräckande (särskilt med tanke på att loppet bara är 70 km långt), men det är å andra sidan ett stort och kostsamt arrangemang att spärra av halva stan för att vi ska få glädjen av att rejsa fram genom centrum och i utkanterna av stan. Bansträckningen av Mattias Reck lovar också gott med många utmanande partier. Hoppas vi blir några stycken från klubben. Själv är jag redan anmäld och ser fram emot detta. Kolla gärna http://goteborgsgirot.expressen.se
Mikael

PS. Såg också att NDL öppnat för anmälningar. En nyhet är subgrupper med max 200 i varje grupp. www.nationaldagsloppet.se
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Motionslopp 2013

Post by Mikeryd »

Tack för uppdateringen.
Jag är fortfarande tveksam till det nya loppet eftersom det skall gå delvis på grus. Däremot är jag anmäld till Nationaldagsloppet i Grupp 3 (35km/h)
Mikael Rydström
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Motionslopp 2013

Post by Mikael Virtanen »

Att köra på grusvägar av den här typen kan vara hur kul som helst. Lite old-school-racigt så där. Och med en racerhoj är det inga problem. Ja, om det inte är skyfall förstås. Då kan det ju bli lite stökigt. Men är det bara någorlunda torrt funkar kombinationen finhjul, smaldäck, kolfiber och lycra bättre än man tror :-)
Så det är bara att köra!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Motionslopp 2013

Post by dlridings »

Stockholm - Göteborg 28-29 juni
http://www.stockholmgoteborg.se
560km på 30 timmar.
CK Distans och HCK.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Motionslopp 2013

Post by Claes-Göran Andersson »

Har inte brytt mig så mycket runt detta nya "fotbolls" cykellopp eftersom jag varit i flera möten med förbundet och väntar på att Fredrik projektledare för loppet skall höra av sig. Principiellt tycker alla cykelklubbar som var samlade på ett möte för några månader sedan att detta lopp kannibaliserar på de existerande tävlingar som finns.
För att genomföra det krävs massor av funktionärer alla klubbar har redan problem att bemanna sina egna tävlingar etc., etc. Man får hitta funktionärer till det nya loppet på andra ställen som kanske inte har någon kunskap om cykel etc.

Vet inte om ni kollat banan? Gör det, kan ni något om terrängen i Delsjön och Skatås kan jag säga att vissa delar är inte cykelbara med Racer. Ex. man cyklar upp i Skår och cyklar på höger sida om golfbanan den grusbacken som kommer direkt när man passerar sista villorna tar jag mig uppför med MTB på lättaste växlarna men aldrig med racer!

Banan går också in på vandringsleden från Boråsvägen och över träspången till baksidan lilla Delsjön tveksamt med racer. Sedan kan man undra om det skall vara tusentals cyklister på vägarna hur man löser detta på kostigar! Kan hitta fler exempel så den banan tror jag inte kan användas

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Motionslopp 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Om ni vill cykla Hisingen Runt den 26 maj är det en god idé att anmäla sig på stubinen då kostnaden ökar efter den 1 februari.
Lars-Inge Kjörnsberg
Jörgen P

Re: Motionslopp 2013

Post by Jörgen P »

Nu drar motionsloppssäsongen igång på allvar.
Till helgen är det antigen Kungälvsrundan (fd Kexrundan) eller Jubileumsloppet i Varberg.

Tänkte bara känna lite på intresset och om någon planerat köra
Själv lutar jag åt Kungälv (om det blir ngt alls)

Vart tar ni vägen?
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Motionslopp 2013

Post by isb68 »

Är anmäld till Kungälvsrundan men vet inte om jag kan komma loss och köra.
Har jag tur ses vi där!


/Örjan I.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Motionslopp 2013

Post by Mikael Virtanen »

Hej! För alla som undrar över hur Göteborgsgirot var kan jag bara meddela att det var riktigt roligt. Glad stämning, massa bra cyklister och tuff (om än stundtals småstökig) bana. Körde på rätt hårt och låg på en snittpuls runt 83%, så det var klart kämpigt. Och att både starta och gå i mål på Ullevi är riktigt härligt. Såg flera lygnare som körde och hejade (tack Peder och CG för hejarklacksinsatserna vid Sävedalen). Och nästa år hoppas jag vi blir ännu fler. För bra för att missas. :-D
Mikael
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Motionslopp 2013

Post by Mats Sarapik »

Jag delar inte riktigt Mikaels åsikter. Men det är annan historia

Jag frågade var det utlovade matpaketet tog vägen, om det var bananen efter målgång. Fick svaret
"En banan är självklart inte klassat som någon "mat" i den bemärkelsen. Vår tanke från början var att det skulle ingå ett matpaket, sen när vi inte hade lyckats få tag på mat till alla deltagare så missade vi att förmedla ut det till er."

Det läser jag som att "Vi fick inte ihop tillräckligt mat, så vi sket i det. Men tog betalt ändå"
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Motionslopp 2013

Post by mikebike »

Hej Venner!
Klaus och jag anmälda till Kungälvsrundan!
26/5 kör vi gemensam samling med hela vår Sub 7 grupp i Varberg!
Missar därför årets Hisingen Runt!
6/6 är vi nere vid High Chapparal och kör Bolmen runt(15 mil) med Sub-gänget.
Sen börjar nedräkningen till dagen D.
mikebike
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Motionslopp 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Rapport från årets Jubileumslopp i Varberg. 4 Lygnare kom till start idag, Johan Granfors, Joakim Viberg, Mats Gustafsson och undertecknad. vi efteranmälde oss alla till det schysta priset 300 kr.
Perfekt cykelväder med 20 grader varmt och för ovanlighetens skull ostlig vind 5-6 m/s. Ca. 150 pers. till start kl. 9.00 uppdelade på för de flesta (inklusive vi 4) den långa banans 120 km och för några 70 km. Inga tillbud som jag själv såg utan väldigt bra körning i förstaklungan. Sträckningen är kanon med fina vägar, väldigt lite biltrafik, kuperad bana dock på stora delar väldigt dålig väg med massor av hålor. Goda nyheter är att hela denna sträckning skall ställas i ordning i sommar. Nästa år blir det säkert kanon.
Johan var stark och gjorde ett antal monsterförningar i förstaklungan på andra delen av rundan och tillsammans med undertecknad hängde vi med förstaklungan på knappa 20 cyklister ända hem. Joakim gick torr på energi några mil före mål och spurtade in 7-8 minuter senare och Mats kämpade in galant med tredjeklungan under målskynket.
Efteråt bjöds vi alla på korv med bröd, saft och en go kopp kaffe. Anspråkslöst och trevligt, vi kommer tillbaka!
Lars-Inge Kjörnsberg
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Motionslopp 2013

Post by martin linde »

OK
På förekommen uppmaning - här kommer kort rapport saxad från funbeat:

106km, 32.88km/h

Kungälvsrundan 106km. Tänkt som en formtest för Vätternuppladdningen, men känt mig sliten sedan Billingen. Gårdagens långrunda kanske också spelar in. Fick släppa förstaklungan i backarna upp mot Svartedalen. Kom dock ikapp Jörgen och ett par andra eftersläntrare. Tillsammans körde vi en snabb, om än något ryckig klunga i god fart fram till Ucklumsbacken, där jag slitit klart och inte orkade gå med i utför mot Spekeröd - snöpligt att bli avhängd i medvind och nedförsbacke.... Blev solokörning sista tre milen, mest i medvind, förutom över fälten mot Kareby... fy-fn... Med hjälp av några ytterligare eftersläntrare kom man dock i mål. Skall vila lite dagarna före Hisingen och se om "klippet" kan infinna sig.

/Martin
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Motionslopp 2013

Post by mikebike »

Hej ännu en rapport från en något mindre glad Lygnare!

"En dag som började allt annat än bra! Punka direkt efter knappt 10 min uppvärmning . Snabbt av med däcket, fram med reservdäcket, gick snabbt-Upptäcker att jag glömt ventilförlängare! Övertalar till sist Team Sportias tältförsäljare att låna/hyra ett hjul/ American Classic kanttråd! På med det ner till starten 5 min kvar superstressad! I Svartedalen nånnstanns kör jag ner i par mindre gropar så styret vrider sig framåt neråt. Skumt och svårt grepp bara att hålla i bocken. Som om detta inte skulle va nog så känner jag hur sadeln har sjunkit( ca 1 cm ) precis som Peter skriver så ryckte Stevenson och några elitkillar i Team Kungälv i sista uppförsbacken vid Spekeröd dom kom bakifrån och flög fram, hann inte reagera och det gick väldigt snabbt! Klaus var alert och stark där och åkte med en bit sedan delades denna klunga i två med Stevenson och två Team Kungälvare och Klaus och ett par Till Team Kungälvare. Fredrik Belin- Partille CK och Hisings-Fredrik från Sub 7.31 + Peter Remneberg ( stark!!!!) och jag och några till jagade bra in i i mål en tre/fyra minuter efter segraren urstarke Stevenson! Jag säger bara att det är klass-skillnad på oss vanliga gubbamatörer och en Swedish Champ i sina bästa år. Trots det inte riktigt nöjd med min insats idag och allt strul."


Sträcka:107 km
Hastighet:38,91 km/h
Tempo:01:33 min/km
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Motionslopp 2013

Post by andale »

Hej

Jag har anmält mig till Orust Runt den 2:a juni. Skrev att jag liksom Johan G vill ha starttid med Lygnens Venner. Hoppas på fler venner på den jobbiga rundan. Inte speciellt Vätternlikt men ett bra träningspass räknar jag med att det blir.
/Anders
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Motionslopp 2013

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Rapport från Sub 8-gruppens Hisingen Runt. Den korta sammanfattningen: En härlig dag på cykeldagen om än något blåsig!

Vi rullade ut kl. 8.32 med massa småvägar i Tolered och passage av Hisingsparken och en 200 meter lång grussträcka, gick bra inga punkteringar. Rätt så snart började vi att rulla den belgiska kedjan och ovanför Kungälv i motvinden var det en väloljad belgisk kedja bestående av 19 personer i vår grupp. Efter ca. 6 mil svängde vänster uppför backarna som var jobbiga trots att vi då hade medvind. Här fick några i gruppen släppa.
Sedan hade vi bitvis rejäl medvind vilket gjorde att det rullade på rejält med 43-55 km/h. De sista 2 milen från Kungälv och hem tog vi det lite lugnare med bilar och en hel del cyklister på de kortare banorna vi skulle köra om. Väl tillbaka på Toleredskolan landade de första 12 i gruppen på 4.03-4.05 och en snittfart på knappa 36 km/h vilket vi med dagens "griniga" vind är nöjda med. Banan har faktiskt hela 995 höjdmeter!

Nästa vecka kör vi Orust Runt på söndagen som ytterligare en tempohöjare inför Vättern. Trevligt lopp som startar och arrangeras av Svanesund.

Lars-Inge Kjörnsberg
Gruppledare SUB 8
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: Motionslopp 2013

Post by Anders B »

Jag själv får tacka Sub-8-gänget för draghjälpen. Min plan var att åka bakom er så länge jag orkade, och sen släppa när det blev för tungt. Även fast jag var på väg att ge upp någon gång halvvägs, efter att jag och Magnus J nästan kört omkull då ett hästsläp (poängen med att ha bil kan väl omöjligt vara att köra runt dess föregångare i släp?) dök upp från ingenstans och vi fick en rejäl lucka fram till klungan, så lyckades jag att bita ihop, jaga ikapp och sedan hänga med hela vägen in i mål. :-o

Det kändes (om en påhängsvagn till det starka lokomotivet tillåts uttala sig) bitvis som att det gick väldigt ryckigt (uppförsbackarna kändes som ren avkoppling då man slapp att ständigt bromsa/jaga ikapp), men jag antar att jag bl.a. har min egen urusla teknik vad gäller kurvtagning att skylla. Jag måste även lära mig att dricka/äta ordentligt. Idag fick jag i mig en 75 cl flaska med sportdryck, en halv Mars-choklad (som tog säkert 5 minuter från det att jag öppnat förpackningen tills dess att jag lyckades svälja första tuggan av chokladgegga) samt två påsar gel.

Hursomhelst var det ett roligt lopp, med fint väder, fina vägar, och utmanande vind på vissa ställen. Min klocka visade 146.5 km, 910 höjdmeter, en totaltid på knappa 4h05m samt en snitthastighet på 36 km/h.

Tack för en fin tur, allihopa! =D>
Post Reply