Velofondo Vårgårda 17 augusti

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Mats Sarapik »

Var skall man parkera? Inne i stan, eller vid starten?
De kanske är väldigt nära varandra iofs
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Claes-Göran Andersson »

Jag kommer att parkera på Tånga Hed start, omklädning etc. är där. Kolla Mikaels länk ovan scrolla ner till slutet så hittar du en karta över området. Verkar vara någon km eller två mellan centrum och Tånga Hed.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Anders B
Forumadministratör
Posts: 71
Joined: 2012-04-27 23:57
Fornamn: Anders
Efternamn: Bergvall

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Anders B »

Mycket roligt lopp, bortsett från de sista 15 kilometrarna! Vår minigrupp av Lygnare (jag, Magnus J och Hannes/Dennis ;) ) körde lagtempo hela sträckan. Ibland med hjälp av några fler, ibland i princip själva. Jag själv lyckades släppa killen framför vid ca. 15 km kvar, och sen var det omöjligt att komma ifatt. Vi fick blandade sluttider kring 4:02 - 4:07. Förutom en stoppskyltskorsning som helt saknade flaggvakter så var det i princip bara att tuta och köra hela vägen.

Tillägg: jag slängde ihop en resultatlista sorterat på totaltid, som finns att beskåda här.

//Anders
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Mats Sarapik »

Riktigt kul lopp. Bra bana, bra tid och väldigt nöjd med min egen insats. Lite stiltje sista 20km hade ju inte gjort något.
Massor av folk första 40, tills banorna splittades. Sen nästan öde. Tur att vi var 6-8 Venner som hade klumpat ihop där vid 40.

Vi och några andra blåste på bra till 6milsdepån där vi gick in, men inte de andra. Efter det var det bara gulsvart länge.
Vi plockade upp folk efter vägen och var ganska många ett tag. En del av plocket var mest svans tror jag.
Vi andra drev på bra i olika omgångar. Noterbart är att vi snittade +34 sista 20 i motvinden.
Mellan 60 och 120 blåste vi på i nästan 36. Riktigt kul att köra på i det tempot.

De flesta av oss gulsvarta gick i mål på runt 4.13, knappa 34 i snitt.

Och inte blev dagen sämre av att jag vann en cykel. Så nu måste jag flytta till Majorna. Tror inte att en fixie riktigt passar in på landet ;-)
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by isb68 »

Härlig dag och härligt lopp!
Slog själv personligt rekord vad gäller medelhastighet över längre disitans (en tid långt från er andra men själv är jag otroligt nöjd).
Tycker nästan lite synd om Roger L. och Eddy C. som låg i kölvattnet på mig hela varvet runt, inte riktigt meningen det skulle gå så fort.
Men inga sura miner ... grymt bra jobbat av er!!

4:53 gav totalsnitt på knappa 29, rullsnitt på runt 30 exkl. pauser.)


/Örjan I.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Mikael Virtanen »

Velofondo var en riktig solskenshistoria med ett gott gäng lygnare. Tror nog att vi märktes och gjorde intryck både här och där. Som till exempel när vi i vår improviserade +30-grupp efter några mil kommer ikapp ett gäng som vi släppte vid vårt depåstopp och man får höra kommentaren "Lygnens Venner är våra vänner". Sånt värmer. De gjorde sen också ett gott jobb i klungan. Kul också att det var väldigt många duktiga cyklister. Allt flöt på utan några större incidenter. I början av loppet var en liten hund på håret att springa ut mitt i storklungan i 40 knyck, men ingen reagerade överilat så klungan höll sig på hjulen och hunden vände i sista sekund. Glädjande nog också många bra tjejer som inte drar sig för att dra. Kanske inbillning, men det känns som att det blir lite trevligare stämning på vägen då. Inte fullt så grabbigt och grinigt som det kan vara ibland.
Cyklingen var som sagt fantastisk på övervägande härliga cykelvägar och jag fick intrycket att alla var väldigt nöjda. För egen del gick det något fortare än jag vågat hoppas på, men det funkade för att vi hade så fin körning i gruppen. Efter 10-11 mil blev jag ändå lite krokig och tvingades senare till min förtret att släppa gruppen precis i upptakten till den blåsiga finalen. Benen krampade precis när jag skulle täppa till en lucka. Typiskt. Efter det rasade snittfarten rejält, men gick ändå i mål med snittet 32,7 och en sluttid på 4:19. Lite snopet när målet var att klara det på 4:15. Men jag är glad ändå (min bästa velofondotid) och hade en otroligt trevlig dag på cykeln i det bästa av sällskap. Tack alla! =D> =D> =D>
jabo

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by jabo »

Mycket trevligt lopp, även längre bak i fältet.
Hängde lite förvånat med första klungan till första backen, där både form och vikt dämpade farten.
Därefter blev det helt tomt på cyklister men det gjorde inte så mycket, det flöt på bra över det böljande landslapet.
Vid delningen av de båda banorna kände jag mig lite trött och tvekande en sekund på att vika av och ta den enkla vägen hem.

Snart slut på vatten redan efter sex mil och här kommer 3 lygnare med örjan i spets, lite drag hjälp fick jag till depån vid 6 mil,
men tyvärr hade de inga planer på att stanna vid depån. Jag bunkrar vatten och en bulle och segar mig uppför backen och är nu riktigt trött och
kramp känningarna börjar komma så fort man ställer sig upp och tar i.

Ser en skylt med annelund och stannar snabbt för att kolla gps'en, det verkar vara en kortare genväg hemåt, men får syn på en cyklist som jag väljer att ta rygg på.
det håller inte länge innan kramperna åter dämpar farten, men nu är det bara sisu och viljestyrka som styr mig mot målet.
Strax innan 9 mila depån kommer en 3 manna grupp ifatt mig men tvingas släppa även dessa, dock möter jag dom i depån och det första dom säger är att det skulle gå
fortare utan det 'gula ventil hattarna'...skrattar lite och lämnar snabbt depån för att beta av det sista 5 milen.
Dom kommer i kapp mig strax innan Herrljunga där det åter går i depå, men jag fortsätter kämpa på. Bara 2 mil kvar...
Det var en härlig känsla att sträcka upp händerna på upplopps rakan.
Det var en härlig ban sträckning, fint väder, bara lite mycket solo körning. men allt som allt en suverän dag på cykeln.
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Magnus Johansson »

Hej på er alla Lygnare som körde och tack för gott samarbete och en go gemenskap runt en rolig bana (förutom motvinden som kändes tuff mot slutet). Det finns inget bättre och roligare sätt att cykla på än att göra det tillsammans och känna att alla som är med gör så gott man kan. Att flyga fram över asfalten till ett vinande från hjulen är som ljuv musik och gör att man bara vill cykla mil efter mil utan att tänka på att det ska ta slut tills man upptäcker att man är så slut i kropp och knopp att man räknar ner kilometer för kilometer tills man är framme.
Ha det bra med vänlig hälsning, Magnus Johansson \:D/
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Velofondo Vårgårda 17 augusti

Post by Mats Sarapik »

Från 2011

Image
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Post Reply