Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Thomas Franzén »

Hisingen Runt 11 maj 2008
Lygnens Venner deltar


Detta betyder att flera medlemmar i Lygnens Venner planerar att delta i detta motionslopp samt att klubben bistår med samordningshjälp

Fakta om loppet
Datum & tid: Sönd 11 maj kl 9.00
Distans: 105 km (55 km, 18 km)
Anmälningsavgift: 210 kr (efteranm 250 kr)
Sista anmälningsdag: 27 april
Plats: Zenithgården (parkering), Torslanda
Hemsida: http://www.hisingensck.se/hisingenrunt/

LygnarBONUS
Erbjudande för medlemmar:
Anmäl dig som funktionär på ett av våra lopp och cykla Hisingen Runt GRATIS!
Läs HÄR

Samordningsansvarig
Ännu ej utsedd

MEDDELA
Meddela genom att skriva ett svar på detta inlägg eller maila till [email protected]

Samordning av ANMÄLAN
Var och en gör sin anmälan individuellt. Ange klubb Lygnens Venner
MEDDELA ifall du anmält dig så kommer du med på vår lista

ANMÄLDA
_1. Mats Sarapik
_2. Björn Örtberg
_3. Christer Dalgren
_4. Niclas Ylvén
_5. Hans Carlberg
_6. Claes-Göran Andersson
_7. Åke Johansson
_8. Martin Krook
_9. Mats Gustafsson
10. Ashkan Fivrin
11. Jennie Mattsson
12. Lars-Inge Kjörnsberg
13. Benny Hedberg
14. Per Wennman
15. Bengt Åkerberg
16. Peter Jonsson
17. Pontus Terning
18. Mikael Essle
19. Jonas Wenner
20. Thomas Franzén
21. Michael Richert
22. Hans Carlberg
23. Robert Brown
24. Mats Stenberg
25. Thomas Kowal
26. Per Strandemo
27. Stefan Rahmn
28.
29.
30.
.
.
.
.
.
.
Last edited by Thomas Franzén on 2008-04-27 19:59, edited 4 times in total.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
ErikS

Post by ErikS »

Jag är anmäld men kommer cykla med annan startgrupp än Lygnens....(happymtb.org-gruppen)
Jourmaster

Post by Jourmaster »

Vi styr över diskussionerna inför Hisingen Runt till denna tråd.
Välkomna att diskutera här!

Forumadmin
Christer Hedberg

Post by Christer Hedberg »

Kul att ni (får väl säga "vi" egentligen eftersom jag är medlem numera*) blir så många!

* Fast nån liten klocka ringer att jag missat betala årets medlemskap...
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Post by Thomas Franzén »

Christer Hedberg wrote:Kul att ni (får väl säga "vi" egentligen eftersom jag är medlem numera*) blir så många!

* Fast nån liten klocka ringer att jag missat betala årets medlemskap...
Fast fler borde vi väl kunna bli!
Om jag kan få "tjänstledigt" från den vanliga broschyrutdelningen för Nationaldagsloppet vid Hisingen Runt kanske t.o.m. jag kan komma :wink:
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Sub-grupp 10 cyklister

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Föreslår att vi Sub 10 cyklister som är anmälda till Hisingen formerar en grupp och kör tillsammans. För att nöta tekniken!

Lygnern Runt 25/5 är också ett bra tillfälle för samkörning 50 km runt sjön med fram och tillbaka körning från Lindome centrum = 85 km. Jag är bortrest den helgen men pratar med Hans C. om han kan hålla ihop gruppen!

Använd denna länk för diskussion!

Johan eller Thomas kan ni lägga upp en länk för varje tävling så att det blir enklare att föra en dialog.

Kolla även länken Sub-10 Varbergs Fästing 31/5 hittas även under kommande träningspass men inte på träningskalendern på medlemssidorna ännu. Den är upplagd men displayen visar endast kommande veckor "borde fixas"

//CG
Wenner

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Wenner »

Jag är anmälv och vill vara med på listan!

//Jonas
Malin

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Malin »

Hej ErikS, CG och ni andra som skall köra!

Som det ser ut idag finns alla förutsättningar för att det skall bli ett trevligt och snabbt lopp på söndag oavsett
om man kör med Leo och happygänget eller lygnens sub 10. Vi körde banan i söndags och den har som all asfalt sina brister samt var lite osopad (vilket kan ha blivit bättre). Att cykla i grupp ger många fördelar om man kan ligga nära varandra och det är därför viktigt att träna på att kolla framåt och automatiserat göra tecken till varandra. Detta är än viktigare när det skall gå fort och man börjar bli trött.

Hoppas ni får en kanondag och ett mycket bra lopp

Malin
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Mats Sarapik »

Saxat från Susanne Ljungskokgs Hemsida
"Fick frågan av en kompis om jag ville köra Hisingen Runt, 120km på söndag. Det passar bra in i programmet så varför inte! "

Där kan ju Sub10-gänget få lite att hänga på.
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Hisingenrunttaktik

Post by Åke Johansson »

Vi startar som ni alla redan vet kl. 9:02
Bra vore om vi träffas klockan 8:00 för att gå igenom våran "taktikgenomgång".
OBS! Eftersom det kommer att bli strålande väder på söndag så räkna med att det kan vara långa köer vid nummerlappsutlämningen från alla efteranmälda. VAR I GOD TID!
Det här loppet är ett ypperligt tillfälle för alla som skall cykla Vätternrundan under 10 timmar att slipa på taktiken.

Sub 10 gruppen kommer att cykla HR utan några pauser, det kommer förmodligen också bli så att vi inte kommer att stanna om någon får en punktering (OBS! förmodligen, beslutet tas vid taktikgenomgången).
Om någon enstaka har problem att hänga med tempot så är det bättre för gruppen att denne släpper och cyklar med än mer lämplig grupp än att hela vår grupp slår av på tempot.
Vi kommer att cykla på ett jämnt och så högt tempo som det bara går, vi håller igen i uppförsbackarna så att hela gruppen är samlad i backen, ingen Vilda Västerncykling tillåts i gruppen.
Vi kommer att försöka köra belgisk kedja så mycket det går.

Min förhoppning är att Sub 10-gruppen kan cykla HR under 3 tim 15 min vilket ger strax över 32 i snitt.

Den andra gruppen, "Sub älva" är mer förlåtlig, den kommer att stanna vid punktering och hjälpa till för en snabb reparation.
Eventuellt kommer även gruppen att stanna vid någon av depåerna, beslut tas vid taktikgenomgången. För övrigt är det samma "regler" även i denna grupp, ingen cowboycykling, belgiskt/tvåpar där det går.

Den tredje individuella gruppen:
De som vill Cowboycykla får gärna göra det, men inte i de två tidigare beskrivna grupperna.

Väl mött på söndag kl. 8:00
rahmnst

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by rahmnst »

Låter bra.
Vi blir fyra till som hänger på med efteranmälan.
Mats Stenberg
Thomas Kowal
Per Strandemo
Stefan Rahmn

/Stefan
ErikS

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by ErikS »

Rapport från den "tredje individuella gruppen".

Startade i grupp 1 (med Ljungskog! :-) ) och öppnade i ett satans-tempo. Efter dryga 2mil fick jag släppa första-klungan i en liten backe, då stod mätaren på 39kmh i snitt. Sen befann jag mig mitt i ett vacuum med en annan cyklist mestadels på släp, detta pga att den efterföljande snabbklungan tydligen hade kört upp på Norrleden och genat 10km. Kul! Not...
En liten klunga kom ikapp nån mil innan Kungälv men en vurpade inne i Kungälv så då tappade jag dem också...(en som tappade en flaska, gör en tvärgir och bromsar! killen bakom han kör i hans bakhjul och gör en frivolt, undra hur det gick med han?)
Efter 10km var det även en som gick ut i spenaten som ett dammoln och vurpa..det gick fort på småvägarna.
Väntade mig att Sub10-gruppen skulle komma ifatt men det fick bli en solorunda i princip...

Tog mig ändå runt på 3:20....10.92mil
Christer Dalgren

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Christer Dalgren »

Då var premiärturen avklarad, startade i grupp 2 tillsammans med en hel hög venner. Tempot första km var lågt men ökade efterhand. Det var en stor grupp som i medvinden höll ihop.
Det enda som inte funkade bra var signalerna till oss som låg bakom körde själv i en håla och stod nästan på örat men det enda som hördes var en smäll(trodde att framgaffeln gick av).
Vi höll bra hastighet 32-35 fram till första depån där i nedförbackarna efter upptäckte jag vad som hade smällt i min hålkörning, en av bultarna till styret hade gått av och styret snurrade ner. Det var inte lätt att bromsa.
Efter 5 min mekande fick jag fast det igen försökte jaga ikapp klungan men det var lönlöst i ensamheten.
Väntade in en ny klunga som jag följde till den andra depån, tog det lugnt men krafterna tog slut och sista milen i motvinden gick sakta.
Sluttiden 3,45 och ett snitt på 28,1 får vara ok för att vata premiärturen för i år.

Christer
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Sub-10 träning

Post by Claes-Göran Andersson »

I strålande solsken genomfördes Hisingen Runt i år. Sub-10 gruppen körde diciplinerad 2-pars körning i stort sett hela tiden. Att köra så på den banprofil Hisingen Runt har är inte lätt. Några bra lärdomar kunde vi dra av loppet. :shock:

Många 90 graders svängar, rondeller, rödljus etc. gör att det är svårt att ha ett jämnt flyt i cyklingen. Blir hela tiden gummibandseffekt start och stopp som i längden tröttar ut oss. Kommunikation i gruppen är jätte viktigt, att inte få in andra cyklister och sluta gruppen är något som jag tror ni alla har fått klart för er nu.
Det är oerhört störande när cyklister som inte kan cykla två-par kommer in i all välmening "för att hjälpa till" men det blir oftast motsatsen.

Det var säkert flera i "snålskjuts" gänget bakom oss som inte fattade vårt beteende. Man orkar inte förklara varenda gång någon vill in och man stoppar. [-X De gånger jag förklarade att denna grupp tränade för Vättern accepterades det direkt och man la sig bakom.

Nästa helg är det Jubileumsloppet i Varberg "verkar få intresserade" skriv gärna på den länken om ni skall cykla. Själv springer jag Gbg:s Varvet för 29 gången = alla lopp sedan 1980. Om det är några som åker till Varberg på söndagen kan jag tänka mig att åka med och träna på en fin bana. Kommer att var ursketen i benen så att ta i på cykeln dagen efter är omöjligt.

Sedan närmar sig sista helgen i maj med Varbergs Fästing på lördagen på en bana som är mer Vättern lik än gårdagens. På söndagen 1/6 kör vi ytterligare ett pass för att sedan trappa ner träning och intenstitet för att få en liten formtopp till Vättern. Kommer på medlemsidorna inom kort!!!

Vi körde 110km, 31.1 i snitt och 3.31 i effektiv tid.
Kollade inte tiden på det korta stopp vi gjorde vid 70 km kontrollen.

Med stundtals rejäl kantvind kan vi alla vara nöjda med den insatsen.

Om vi inte ses i Varberg nästa helg blir det Varbergs Fästing nästa gång är bortrest helgen 24-25/5.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Sub-10 träning

Post by Åke Johansson »

Ämne: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar
Claes-Göran Andersson wrote:
Kommunikation i gruppen är jätte viktigt, att inte få in andra cyklister och sluta gruppen är något som jag tror ni alla har fått klart för er nu.
Det är oerhört störande när cyklister som inte kan cykla två-par kommer in i all välmening "för att hjälpa till" men det blir oftast motsatsen.
Det som jag upplevde är att jag inte kunde se vilka som tillhörde oss eller ej. Jag tycker att vi alla som skall köra i en organiserad grupp på Vätternrundan måste ha klubbkläder på sig, det underlättar avsevärt för alla, även de som inte tillhör gruppen. De ger en tydlig signal att de inte har i våran grupp att göra [-X , samtidigt är det trevligt att ha vårdad klädsel på sig. :wink:
Claes-Göran Andersson wrote:
Kollade inte tiden på det korta stopp vi gjorde vid 70 km kontrollen.
Det kollen har jag:
2:45 och jag var sist ut.
Åke
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Hans Carlberg »

Det var en av de bästa rundorna.
Solen har strålat under några av mina (11- 12 st) men knappast så intensivt.
Kändes nästan lite brännande 8) 8)
Det gick fortare än någonsin för min del. Det kändes i benen några ggr.
När vi passerat "Marstrandsvägen", cykel- o lokalbanan och svängt upp på knixen som går över till älvsidan,
så drack jag en nödvändig klunk vatten och tappade dessvärre farten. En otaktisk manöver.
De icke lygnare som hängde på bak i vår grupp körde förbi och när jag passerat backen fick jag 50- 100m att jaga ikapp.
Samtidigt som alla gulingar satte av i maxfart nerför. Jag var 150m efter gula klungan i backen vid motorvägen.
Men det gick bara inte att köra solorace i motvinden. Ensam är inte stark :oops:
Släppte lite på ansträngningen den sista ensammilen.
Riktigt nöjd ändå med tiden trots allt.
111 km, 30,75 snitt, 3tim 37min blev mitt facit.
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Christer Hedberg

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Christer Hedberg »

Körde ni med "grindvakter" där bak eller var det mitt i klungan nykomlingarna ville in?
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Åke Johansson »

Nu har jag framkallat filmen från årets Hisingen Runt
http://www.youtube.com/watch?v=dA5PWiElPho

För att svara på Christers grindvakter kan jag säga att de dök upp från alla håll, det var inte enkelt och veta vem som tillhörde oss eller ej, vi var ganska många i vår klunga som inte hade vårdad klädsel :D
Åke
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Thomas Franzén »

Åkes film kan ni se direkt här:


A new feature, you know :D :D
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Hisingen Runt 2008, Lygnens Venner deltar

Post by Mats Gustafsson »

Även jag agerade grindvakt, när jag låg längst bak i gruppen. Mot slutet stängde jag grinden för ett antal Lygnare i olikfärgade tröjor Sorry, Sorry! Det är nog bra om vi har Gula Lygnar tröjor på oss! Förlåt frågan, men ligger utsedd grindvakt sist i gruppen hela loppet eller rullar man runt - typ sista man är grindvakt ?
Tack för ett fint lopp !
/ Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
Post Reply