Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar runt Göteborg. För samordning av anmälan och resa etc.
Post Reply
ErikS

Jubileumsloppet 2008 - nån som ska dit?

Post by ErikS »

Nån som ska dit och köra i år?

Jag är sugen....
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Jubileumsloppet 2008 - nån som ska dit?

Post by Bengt Tonnvik »

Jag hade nog tänkt mig att åka ner, om jag får nåt sällskap, och det ser det ju då ut som jag skulle kunna få...
Är lite osäker på om jag har bil eller ej.

Bengt
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Thomas Franzén »

Jubileumsloppet 18 maj 2008
med Lygnens Venner


Vi cyklar som vanligt det fantastiska Jubileumsloppet i Varberg.
Detta betyder att flera medlemmar i Lygnens Venner planerar att delta i detta motionslopp samt att klubben bistår med samordningshjälp

Fakta om loppet
Datum & tid: Sönd 18 maj kl 9.00
Distans: 100 km (70 km)
Anmälningsavgift: (120 kr) nu endast efteranm 170 kr
Sista anmälningsdag: 7 maj, därefter anmälan på plats
Plats: Friskusstugan, Varberg (Karta)
Hemsida: http://www.ckwano.com/jubileum.htm

LygnarBONUS
Erbjudande för medlemmar:
Anmäl dig som funktionär på ett av våra lopp och cykla Jubileumsloppet GRATIS!
Läs HÄR

Samordningsansvarig
Ännu ej utsedd

TRANSPORT
Meddela genom att skriva ett svar på detta inlägg ifall du behöver transport eller kan ge transport.
Vi försöker hjälpa till att samordna DETTA.

Skriv svar på detta forum om ni tänker delta i loppet
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Mats Sarapik »

Undertecknad och Jonas Wenner skall cykla Jubileumsloppet.
Vi tar oss ner på egen hand, och har tyvärr ingen möjlighet att bistå med plats.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Åke Johansson »

Jag skall åka Jubileumsloppet, vet ej i dagsläget om jag har bil.
Åke
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Bengt Tonnvik »

Hur går det med planerna inför söndagen? Själv är jag än så länge inställd på att åka. Men familjen skulle må mycket bättre om jag slipper ta bilen :D . Hur är det med bil för er andra?
Jag är bortrest hela fredagsdygnet, men hemma igen lördag.
Nås oftast också på mobilen.

Bengt
0707-33 36 45
User avatar
Mats Gustafsson
Posts: 766
Joined: 2006-01-26 18:53
Fornamn: Mats
Efternamn: Gustafsson
Location: Göteborg

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Mats Gustafsson »

Jag får avstå Jubileumsloppet på söndag till förmån för Lygnern Runt med FAIK´s funkionärer och Halvvättern teamet. Önskar er lycka till på Jubileumsloppet!
/ Mats G.
Mats Gustafsson
070-549 52 28
[email protected]
putte

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by putte »

Här kommer en liten rapport från Jubileumsloppet. :D

Vi var 8st lygnare som kom till start. Jag, Bengt, Göran, Åke, Erik, Mathias och Johan och en gentleman som jag inte vet namnet på. Om jag har glömt någon får ni förlåta mig. Vi har blivit en ganska stor klubb.

Vädret vid start var allt annat än varmt, runt 5 plusgrader. :? Vilken skillnad mot värmen i Hisingen runt förra helgen. Undertecknad fick avstå tanken att köra kortbent, benvärmarna åkte på.

Jubileumsloppet är ett roligt lopp med masstart och fina vägar, och har dessutom en del traditioner.
Bla. så får man absolut inte köra om "Axelsson" [-X som är masteråkare genom den första farliga korsningen, varje år.

Ca 200 åkare kom till start och det syntes i massan av folk att det skulle gå fort, många slimmade åkare i klubbdressar och dyra hojar.

Vi lygnare höll oss väl framme och var uppe och förde fältet ett flertal gånger.
Jag fick äran att hålla farten i motvinden ut ur Varberg österut. Absolut ingen annan hade lust att hjälpa till. Puh! ](*,)

Snart så kom den andra traditionen. Vid ett gärde finns det ett antal hästar som brukar få ett riktigt tuppjuck när det kommer en klunga på massor av cyklister. Dom ville gärna få vara med en stund och springa längs med klungan. Ända tills staketet tar emot. Nu får dom vänta tills nästa år igen :wink: Image

Farten var ganska lugn till en början men rätt som det var så blev det åka av. Snabbt tystnade samtalen i klungan.
Det gick för det mesta ganska ryckigt med ideliga tempohöjningar, här väntas det inte på någon.
Detta är ett ganska roligt sätt att köra på, så länge man har krut kvar i benen. Annars så svider det rejält.

Lite stänk av regn fick vi inåt land men vi klarade oss från den värsta vätan.
Det var emellanåt lite stökigt och vingligt i förstaklungan. Själv blev jag uttryckt i grussträngen bredvid vägbanan, men det gick bra denna gång.
Trots diverse oroligheter så var det ingen vurpa, men en gång var det riktigt nära: I den serpentinliknande utförskörningen halvvägs in i loppet fick en kille från Borås (MA speedwear) en kraftig sladd och lyckades på något sätt få tillbaka hojen på spår igen. :shock: Riktigt lurigt!
Orsaken: nyfuktad vägbana i kombination med sav från lövträden. En läskigt recept!

Jag fick lite krampkänningar i backen(Åkes jappbacke)Image innan depån i Nösslinge.
En liten knuff i ryggen av en kamrat räddade situationen. Tack "Boltan"! \:D/

En liten bit nutrilett och vatten, sen så var benen i farten igen.

Sedan så kördes det på rätt ordentligt dom sista milen mot målet.
Aldrig har Grimeton-rakan känts så lätt.

Så här höll det på ända in i mål. Några grabbar försökte med lite utbrytningar, men ingen var sugen på att hänga på så det var en liten klungspurt som avgjorde vilka som var snabbast.
Jag kom väl i den främre hälften runt tionde plats eller nå´t.

Vi var 4 lygnare med i förstaklungan in i mål och det är med gott beröm godkänt.
En av oss fick hammaren i höjd med Grimeton-museét, men var bara någon minut efter in i mål. Gott kämpat =D> Image

En härlig avslutning av en förövrigt trevlig tillställning var den varma dushen efteråt :D nu kunde man få tina upp sina frusna tår.

Sen traditionsenligt en varm korv med bröd, för dom som ville ha och en T-shirt att smycka sin lekamen med.

Jubileumsloppet rekommenderas för er alla som gillar att cykla och jag kommer gärna tillbaka nästa år igen och hoppas på ännu fler lygnare då.

Kom bara ihåg:
Man får inte köra om Axelsson

/Putte
ErikS

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by ErikS »

Åkte med i förstaklungan runt och loggade 35.6km/h i snitt, i början var det lugnt som Putte skrev men de sista två milen var fyllda med utbrytningar men klungan jagade snabbt igen alla försök...

Detta var ett riktigt trevligt lopp...rekommenderas till nästa år! =D>
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Jubileumsloppet med Lygnens Venner

Post by Mats Sarapik »

Jag var lite inkognito och lite ascocial och åkte i andra kläder ;-)

Hamnade strax efter andra klungan när de separerade, och roade mig fram till första depån med att försöka hinna i kapp. Gick väl inge vidare. Men mellan depåerna lyckades jag hänga på några stycken, och sakta men säkert fångade vi in ett par mindre klungor framför. Så det blev en ganska bra resa med sällskap hela vägen, fram till rakan innan Grimeton Kyrka.

Där blev det en krasch som inte såg bra ut. Ambulans ringdes in. Jag kunde inte tillföra mycket så jag fortsatte hemåt i ensamt mak. Betydligt långsammare. Dels pga motvinden, dels att man fick lite annat att tänka på. Usch.

Sista milen var riktigt tung, men jag klockade in på 3.34. Snittet i rörelse var 29,9. Och det är jag extremt nöjd med.

Tycker själva loppet var riktigt trevligt. Bra bana, lite trafik, bra skyltat osv. Men runt-i-kringet var ju mördande tråkigt. Inte ens en mållinje så att man visste att man var framme, en skylt som ledde till starten hade ju inte skadat. Nästan öde vid målplatsen. Men cyklingen var ju bra, och det är väl det som räknas.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
Post Reply