CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Undertecknad kommer att åka till Köpenhamn för att deltaga i CSC Copenhagen Cycling som går söndag 20 september. Vore kul om några andra också ville vara med och försvara de gula färgerna i de stora klungorna.

Själv har jag anmält mig i "Motions-racet" (start 08.00) vilket är 128 km med eskort av motorcyklar och följebilar hela rundan, anmälan i denna klass innebär att man svarar ja på frågorna, 1/ van att åka i större klunga i högre farter och 2/ klarar av ett tempo av 35 km/h. Dessutom finns det ett "Motionscykel-lopp" (start 08.00) som är 128 km och innebär att man skall stanna vid rödljus etc. och på slutet åker man en viss sträcka på cykelbanor tillbaka in mot Köpenhamns centrum där start och mål är beläget. Från i år finns det även ett "Motionscykel-lopp" (start 09.00) där sträckan är 64 km.

2008 var vi dryga 10 personer som var nere och prövade på den första upplagan, en av oss åkte i racet och vi övriga i motionscykel-loppet. Kontentan var både positiva och en del kritiska synpunkter. I vilket fall är det en fin bana med några få motlut, inga egentliga backar. Dessutom tyckte många att det var väldigt trevligt att göra Köpenhamn som turist på lördagen.

Om ni så önskar kan jag ta på mig att hjälpa till med boende på förslagsvis Danhostel Copenhagen City, som är ett fräscht vandrarhem centralt i staden bara ca. 300 m från start/mål. Jag kommer själv att åka ned lite tidigare då vi har släkt i Köpenhamn, vilket också innebär att jag hämtar upp våra nummerlappar på lördagen, så att vi inte behöver rota med det på söndag morgon.

Ni hittar mer info och anmäler er på http://www.csccopenhagencycling.dk. Meddela på denna tråd när ni har anmält er och behöver ni lite mer kött på benen kan ni nå mig på min
mobil: 0708-27 33 93.

Lars-Inge Kjörnsberg i Västra Hagen
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by Mikael Virtanen »

Jag kan varmt rekommendera detta gemytliga lopp. Första halvan är läcker cykling genom Köpenhamn och längs Strandvägen norrut med poliseskort och sedan vidare genom böljande HC Andersen-landskap med svanar i sjöar och små byar. Sen är det en bit med rödljusstopp och danska cykelbanor vilket är sådär – mer gilla läget. Finalen är riktigt fin stadscykling längs vatten genom moderna hamnkvarter med fräck arkitektur och målgång mitt i stan. Och har du kapaciteten att köra motionsloppet med snitt 35 och poliseskort hela vägen är det bara att blåsa på utan tanke på cykelbanor och annat. Och den kapaciteten verkar ju många i klubben besitta just nu.
Mikael V (som fortfarande hämtar sig efter en stenhård 224 km glasrikeresa på landsväg och grusväg i mörkaste Småland)
patryd

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by patryd »

Ok, är nu anmäld till motionsracet 128 km. Ska bli kul! Återkommer om jag behöver hjälp med nummerlapp och boende (ska kolla med kompisar först om vi kan bo där). Men jag fick aldrig några frågor om 35 km osv i anmälningsformuläret, missade jag något?
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Dags att rapportera från internationella avdelningen:
3 Lygnare på plats på CSC Copenhagen Cycling; Annika A, Patrik R och undertecknad, alla slog vi våra pers dvs. snittet i km/h i underbart sensommarväder - alla nöjda! Annika placerade sig på en kanonfin 14 plats av 47 startande i damklassen på 64 km-rundan.

Här lite utförligare info från Motionsracet 128 km där Patrik och undertecknad hade anmält oss i.
Upp med tuppen för att få lite näring i kroppern innan vi ihop med 183 andra taggade cyklister rullade iväg från Christiansborg i hjärtat av Köpenhamn kl. 08.00. Första milen med masterbil, vilket inte hindrade att farten var ca. 30 km/h på Strandvägen norrut mot Helsingborg. Lite nervös körning, en kille precis framför mig nöp frambromsen vilket resulterade i att framhjulet vek sig direkt och han flög över styret ut på cykelbanan. Man kan aldrig säga det för många gånger: Lyft blicken och titta framåt - inte på bakhjulet framför dig!
När det blev fri fart blev det direkt åka av, farten pendlade mellan 50-57 km/h i lite medvind. Detta var cykeltävling fullt ut vilket egentligen innebar 128 km intervallkörning. Ibland sträcktes hela klungan ut till ett långt streck i farter mellan 50-60 km/h på platten, några minuter senare var klungan över hela vägbanan och även om det inte direkt gick långsamt så kunde man återhämta sig lite innan nästa ryck. Jobbigt? - Ja! Kul? - JA!

Det var också riktigt häftigt att få känna sig som om man åkte i en proffsklunga, runt omkring oss hade vi 20-talet poliser på MC som ledsagade oss hela tiden, spärrade av korsningar så att vi flög fram mot rödljusen, i rondellerna var det bara att kasta sig på vänster sida, men det gällde hela tiden att se upp så att man undvek mittrefuger, vägskyltar etc. De flesta var disciplinerade, kunde cykla och varnade för hinder både visuellt och muntligen. Stämningen i klungan var skön trots att egentligen ingen orkade föra några längre diskussioner i de farter vi susade fram.

På slutet försökte vi båda att manövrera oss framåt i klungan men det var minst sagt svårt att avancera i den fart man drev upp sista milen, man fick helt enkelt vara glad om man kunde hålla sin rulle. I vilket fall gick 3 man loss och vinnartiden blev 3 tim 4 min 30 sek och i förstaklungan som bestod av 86 pers susade försteman (4:an) i mål på 3,05,24 och Patrik flög över mållinjen på finfina 3,05,34 på en 35 plats och undertecknad 7 sekunder senare på en 58 plats. Vi hade en snittfart på 41,4 km/h.

Lite kuriosa är att en av de som vi körde mot var tidigare danske proffscyklisten Bo Hamburger, tyvärr fick vi däng av honom, han blev 12a. I klungan var det bara danskar så långt ögat nådde förutom oss två Lygnare som alltså fick representera Sverige. Tittar man på resultaten i åldersklasserna blev Patrik 20 man i H40-49 och Lars-Inge 4:a i H50-59.

Förutom raceklassen med 188 startande var det en motionsklass som också körde 128 km, här var det 335 startande, i motionsklassen på 64 km-rundan var det 218 startande och slutligen hade man en 25 km cykelsightseeing med 59 startande. Totalt innebar detta 800 startande, men som sagt bara 3 pers från di gule! Nästa år skall vi försöka kraftsamla så att vi får ett slagkraftigt gäng som kan ta upp kampen med "dansken". Nu har Patrik och jag rekat nu vet vi, åtminstonne i teorin, hur man skall göra för att kunna gå loss den sista milen och susa in under målskynket allra först! Patrik och jag var helt överens när vi satt och pustade efter målgången - häftigaste cykelupplevelsen i år - skitkul!
Hur många Lygnare blir vi nästa år=? - 20 pers????
Lars-Inge Kjörnsberg
ash

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by ash »

Wow, mycket imponerande ! (41,4)

Starkt jobbat alla 3....
patryd

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by patryd »

Hej, tack för en riktigt bra rapport av loppet Lars-Inge!
Här är ett par bilder också.
Tidig morgon. Lars-Inge håller in magen och käkar taggtråd, Annika lägger upp taktiken innan loppet.
Tidig morgon. Lars-Inge håller in magen och käkar taggtråd, Annika lägger upp taktiken innan loppet.
Efter loppet. Annika njuter i solen och tror att hon blivit sist i sin grupp (men blev 14;de tjej av 47)
Efter loppet. Annika njuter i solen och tror att hon blivit sist i sin grupp (men blev 14;de tjej av 47)
Massor av cyklister med grill, liveband och öl i mängder :-)
Massor av cyklister med grill, liveband och öl i mängder :-)
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by mikebike »

:-D
Hej på Er fartvidunder!
Grattis alla tre till en fantastisk insats!
Ja, jag är avundsjuk på erat fantastiska snitt!!!!!!
Hur slår man det då!?
Tur att jag partempotävlar med en av Er.
Hälsningar från Mikael :oo:
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: CSC Copenhagen Cycling söndag 20 september

Post by fabbev »

Det är bara att gratulera. Det måste ha varit en härlig känsla att flyga fram som Ni gjort.
Nästa år skall jag med.
/Fabbe.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Post Reply