BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by fabbev »

Hej alla cykeltokiga cyklister av olika kaliber.
Vi vill med detta inlägg locka så många som möjligt från Göteborg med omnejd till 10 dagars fantastiskt socialt trevlig, god mat och effektiv "träningsläger" i Riolo Therme. Det hela avslutas med frivilligt deltagande i ett cykellopp kallad Nove Colli.
Vi har själva deltagit i olika resor som Cykeltours har i sitt program och tycker att upplägget är riktigt bra. Man deltager i den fartgrupp som man själv känner att dagsformen tillåter. Ingen blir frånåkt. All mat man behöver ingår och man bor på fina hotell. Läs mer på http://www.cykeltours.se
Det bästa med denna resan förutom alla glada människor och fin natur är att den tidsmässigt ligger 4 veckor innan Vätternrundan, vilket gör att man är i toppform när man kommer hem och det behövs bara "underhålls cykling" fram till Vättern.
Den avslutande tävlingen är också ett bra mått på vilken tid man får på Vättern. Den finns i två bansträcknigar. En på 130 km och en på 200 km. På den långa är det 9 berg som skall besegras och den tid man får där bruka hamna nära den tid man får på Vättern. Fabbes tid 2009 på Nove Colli var 8:53 och på Vättern 8:42. Läs mer på http://www.novecolli.it.
Det som kan tyckas jobbigt med resan är busstransporten. Fabbe har åkt både buss , flugit och kört egen bil och tycker att bil är bäst. Vår tanke är att om vi blir ett litet gäng från Göteborg så kan vi ordna med egen transport och får då avdrag på resans pris. Vi kan då även handla med oss lite godsaker från Italien.
Tidigare år har deltagarantalet från Sverige varit 60-90 st. Fantastiskt roligt. Ytterligare ett plus är att Bernt Johansson, vår OS-medaljör är med som tränare/instruktör.
Fabbes tidigare resor med Cykeltours är Nove Colli, Cinque Terre, Riccone/Cattolica och Dolomiterna (på egen hand).
Reine som också var med på Nove Colle 2009 skall även vara med 2010 men innan dess skall han hinna med Chase the Sun och Riccone/Cattolica.
Så ta Er en funderare och kolla runt på sajterna ovan. Boka bör man göra redan i okt-nov. Vill Ni fråga Fabbe eller Reine något är Ni välkomna att göra detta på:
Fabbe: [email protected] eller mobil: 0708 132303.
Reine: [email protected] eller mobil: 0704 169050.
Det vore kul om vi blev ett gäng från Göteborg som kan sätta färg på denna resa.
Ci vediamo a Nove Colli 2010.
FORZA LYGNARE
Fabbe
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by peter jonsson »

Hej Fabbe

Jag tycker detta låter skitkul hänger gärna på. Sätt upp mig på listan.

/Peter
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by Åke Johansson »

Jag är intresserad av att åka med till Italien, sätt upp mig på listan
Åke
torleifsandgren

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by torleifsandgren »

Fabbe och Reine! Har ni några tips inför packningen? Antar att det är varmare än kallare, men hur är det med regn? Går det att torka och tvätta lite på hotellet eller skall man släpa med mkt kläder?
Torleif
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by fabbev »

Hej på Er Italienresenärer.

Jag saknade Er på Hisingen idag. Det blev en fantastisk dag med bra klungkörning och helt OK väder.
Lite tips inför resan.
Det finns inget tvättrum för kläder på hotellet,utan man får tvätta på sitt eget rum och torka på balkongen eller badrummet. Jag brukar ha med mig tre uppsättningar med kortärmat och kortbyxa. Sedan har jag med mig ben och arm värmare. Kortärmat underställ är bra att ha som suger upp svetten så att man inte fryser om det blir kallare. Regnkläder har jag aldrig haft med mig, däremot vindjacka är bra både i nerförsbackarna och mot eventuellt regn. Men det skall vi inte ha. Fritidskläder går det inte åt så mycket, så packa lätt. Det brukar bli tidigt sänggående för att orka med kommande dag.
När det gäller cykeln kolla bromsar, vajrar och däck, dom får mycket stryk i backarna. Ta med extra om Ni är osäkra på statusen. Det finns även att köpa på plats. Det kan vara bra att dreva om bak inför resan. Själv har jag idag lagt på 29 klinga bak och kompakt med 34 fram.Jag kör med Campagnolo. Jag vet inte hur det funkar med andra märken.
Bussresan är lång och trång. Ta gärna med uppblåsbar nackkudde och en liten vanlig kudde. Packa ner necessär och ev. ett klädbyte i handbagaget. Vi kommer att sova på bussen och det kan vara gott att fräscha till sig på morgonen när vi stannar och äter frukost. Ta även med något att läsa eller att lyssna på. Kanske frukt och snacks. Vi kan handla på båten till Tyskland också.
Nere i Italien går det inte åt så mycket pengar då det mesta ingår. Sedan kan man ju köpa hur mycket som helst. Det finns en hel del fräcka cykelkläder. Dagen innan tävlingen finns en marknad med allt man kan önska sig till kroppen och cykeln.
Ja det var vad jag kom på nu. Ni får gärna ringa mig om det är något Ni undrar över.

Thorleif, Du får bestämma var och när vi skall träffa Dig så att Du slipper åka runt och samla ihop cyklar och cyklister. Det är 213 km till Helsingborg så vi kanske skall räkna med 3 timmar dit och sedan får vi lägga på marginal för parkering och annat som inte går att förutse. Avfärd från Göteborg 8:00-8:30???

Forza Lygnare
(det betyder "heja Lygnare" eller "ge gärnet Lygnare")
Fabbe.
FORZA LYGNARE
Fabbe
torleifsandgren

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by torleifsandgren »

Jag är på Mjölktorget från 07.25 på lördag morgon. Bra om vi kan dra 08.00. Skönt om vi kan lasta cyklar i lugn och ro. Jag tror att vi får in alla fem cyklarna samt väskor i bilen. Har en krok med som reserv. Ev kan vi kanske lägga en väska eller så i den andra bilen.
torleif sandgren 0705 48 24 19
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: BELLA ITALIA 15-25 maj 2010.

Post by peter jonsson »

Hej alla där hemma

Här kommer en rapport från Bella Italia.
Vi har haft fint väder hela veckan och kört trevliga och backiga rundor. God mat, gott vin och väldigt god Grappa. Dessutom ögongodis för både man mus i backarna om Ni förstår vad jag menar. Snygga cyklar och kläder. Besök på cykelfabrik, Somec, vingård med vinprovning och middag.
Det hela avslutatdes med Novio Collie granfondo som startade kl 0600 idag. Nu sitter vi här med ömma bakdelar och diskuterar vilken Grappa bar vi skall sänka oss i kväll.
Mer rapport kommer när vi nyktrart till och kommit hem. Då får Ni även lite bilder och länkar till resan.
Thor-Leif, Peter,Fabbe.
Post Reply