Giro delle dolomiti 2010

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Giro delle dolomiti 2010

Post by jote »

6-dagars tävling i Dolomiterna. Thorleif lockade med mig på ett återbud i sista stund så vi är två som kör i gulsvart.
Idag gick tredje etappen: 15mil bergsåkning följt av 6.1km tempo rakt upp. En lutning på uppåt 20% är absolut jobbigt. I morgon blir det äntligen lite vila efter två dagars träning och tre dagars tävling i tryckande värme. Tre tävlingsdagar återstår. Backarna på Mallis är lite bleka i jämförelse.
/Håkan
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Giro delle dolomiti

Post by Mikael Virtanen »

Starkt jobbat av er i Lygnens Venners alpinistsektion! Lycka till med resten.
Mikael
User avatar
jote
Posts: 136
Joined: 2009-04-25 15:25
Fornamn: håkan
Efternamn: ternow
Location: göteborg

Re: Giro delle dolomiti

Post by jote »

Hemma igen efter äventyret i Italien. Giro delle Dolomiti är en upplevelse av rang!

Jag och Torleif åkte med Cykeltours elvadagarsresa ner till Bolzano/Bozen i norra Italien. Efter ett par dagars vila (bussresa...), träning, cykeljustering och allmän aklimatisering startade sexdagarstävlingen nere i Bolzano.
Dagsetapperna i allmänhet börjar med några mils cykling med gemensam start utan tidtagning. Så småningom, vi roten av en ordentlig backe, passeras en tidtagningsmatta och dagens tidstempo är igång. Efter målgång på toppen, lite vätska och vila startar den gemensamma återfärden hem. Återfärden kan vara väl så krävande med många höjdmeter och hyfsat tempo för den som vill stå först i matkön till den efterföljande lunchen.
Ett par av dagarna gick starten såpass långt utanför Bolzano att vi bussades ut till startplatsen för dagen. Arrangören erbjuder busstransport med cykeln på släpkärra för en rimlig penning för den som behöver. Cykeltours sköter transporten för sina cyklister med egen buss och kärra.

Efter tre dagar tog tävlingen en (välbehövlig) vilodag. Jag hade lärt mig läxan under de första dagarna och passade på att besöka "Mr Magic" nere i Bolzano för att få en speciell 30-krans monterad på min lånade 11/27-kassett (14-kransen åkte ut). Fram på min cykel sitter ett vanligt 130mm vevparti. De som varit i Dolomiterna tidigare och känt på backarna kom förberedda med compact vevparti (110mm) för att få det lilla 34-drevet snarare än det 39-drev man annars tvingas brottas med. (Nästa gång kan jag tänka mig både compact fram OCH 30-drev bak för att palla de allra värsta lutningarna på uppåt 20%...)

Omstarten tävlingsdag nummer fyra och dag nummer fem stördes av regn och kyla. Arrangören flyttade därför tävlingen fjärde dagen respektive avbröt tidtempot en bit innan toppen på Stelvio-passet dag nummer fem.
All respekt för vädret i den här regionen. Kontrasterna är stora mellan den tryckande värmen en solig dag nere i Bolzano och snön uppe i Stelvio-passet. Helt riktigt av arrangören att ändra planeringen.
Dag 6 var solen tillbaka. Ett kort, flackt tidstempo på endast 4 km var tack och 10 mil gemensam cykling längs dalen mot Trento var allt som stod på programmet. Mina ben började definitivt närma sig sista förbrukningsdag vid det här laget.

Allt som allt är det ett rätt maffigt arrangemang. Nivån på deltagarna varierar. Cykeltours Johan Wase slutade på en grymt imponerande 12 plats. "Stålfarfar" Jacques från Stockholm, 72 år ung, fullföljde på sin lila stålcykel. Själv är jag smånöjd med att ha tvålat till Erik från Hisingens CK med några ynka sekunder i slutlistan. :-D Gemensamt för alla deltagare är att man måste palla att cykla ett par mil rakt upp mot himlen flera dagar i rad.

Det här är ett riktigt äventyr! Om det finns någon nackdel är det nog att resan dit och hem är seg. En vecka med riktigt dåligt väder skulle kunna förstöra hela tävlingen. Åker jag igen nästa år skall jag definitivt komma bättre förberedd genom att byta ut de slappa, ofokuserade träningspassen efter Vättern mot intervaller och styrkepass. Cykeltours står för ett bra arrangemang men man kan utan vidare resa i egen regi som Erik från HCK gjorde.

/Håkan
torleifsandgren

Re: Giro delle dolomiti

Post by torleifsandgren »

Tuffa dagar! Det var frukost vid sex de flesta dagarna utom två när klockan fem gällde ( bussdagarna till starten i tex Ararbba). Sedan var vi inte hemma förrän sen eftermidddag och efter middagen var det sovdags. Väldigt vackert och maffigt. Även om man inte älskar uppförsbackar så är utförskörningarna häftiga. Långa, långa med lagom kurvor i bland branta med serpentinkrökar. Rejäl grundträning med många mil räddade mig. Det jag saknade var massor av intervaller. Möjligen kunde man varit lite slankare. Viktigt att säga att alla har god tid på sig uppför. Ingen blir lyft av banan.
Jag tror nog att jag hittar dit igen. Det fungerade bra med vår researrangör men som Håkan sade så kan man klara sig själv eller i en lite mindre grupp. Det är nog bra att ha en bra resa ner så att man är utvilad vid start.
Jag körde med compact och 28 bak. Passade på och fick en 30 klinga monterad efter ett par dagar. Detta på Shimano helt utan problem. Kostnad 20 euro och fem minuters mek.
Är någon sugen nästa år så hör av er!
torleif
Post Reply