Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

Det verkar som vi inte behöver tänka på att packa ned solskyddskrämen på söndag, åtminstone om SMHIs prognos håller. En sak mindre att tänka på är alltid positivt :lol:
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Hej Johan!
Tråkigt att höra. Hoppas du snart blir bättre. Vi andra får köra så gott vi kan. Verkar ju bli tuff vind första halvan norrut…
Jag utgår ifrån att detta också innebär att vandrarhemmet inte är aktuellt för din del.
Mikael
Johan Granfors

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Johan Granfors »

Hej Mikael,

Tackar, det är kass att cykla med dålig rygg så det är bättre att köra rehab.

Jag bokade inte någon plats på vandrarhemmet. Planen var att bo i husbil. Hoppas att det inte blev något missförstånd om detta.

Johan Granfors
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Sorry Johan! Det är jag som blandat ihop dig med en annan Johan.
Ha det så gott det går!
Mikael
User avatar
Janne P
Posts: 529
Joined: 2009-09-14 19:24
Fornamn: Jan
Efternamn: Peterson

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Janne P »

Även jag får kasta in handduken. Har suttit med ett pressat jobb senaste dygnen och måste jobba hela helgen. Så är det ibland i min bransch, tyvärr.

Peter, säg till om jag ska betala för mat. Har satt in 100 kr till Skara Missionsförsamling för boendet i huvudbyggnaden. Jag kan sms:a betalningskvittensen om någon annan vill utnyttja sovplatsen.

Lycka till imorgon allihop. Kör för mig oxå!

/Janne P
0703-855 808
Målet är vägen dit...
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Hej alla på vandrarhemmet! Vi har hämtat nycklar och allt ser bra ut. Nu är vi inne i skara och käkar lite. Vandrarhemmet är alltså låst och obemannat tills vidare, men vi är tillbaka vid vandrarhemmet lite efter kl 17. Så då kan du komma och göra dig hemmastadd osv. Välkommen!
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Henrik Erdalen »

Jag tar gärna sängplatsen i vandrarhemmen om det går att uppgradera sig från kyrksalen. Åker med Stindö är i höjd med lerum
Med vänliga hälsningar
Henrik
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Hej Henrik! Mig veterligen är det redan fullt på vandrarhemmet. Men nån kanske vill byta?
Mikael
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Henrik Erdalen »

Aha, jag läste fel i Jannes inlägg.
Med vänliga hälsningar
Henrik
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikeryd »

En liten rapport från dagens tävling

Arrangemanget som helhet och med tanke på att det var första gången och det stora antalet deltagare, dryga 1100 cyklister, måste ges klart godkänt. Banan var fin med bra vägar och bra flaggvakteri, men också ansträngande och utmanande, dels beroende på höjdskillnaderna men i dag också beroende på den kraftiga blåsten med mot och kantvind på många ställen. Till det kommer den ryckighet som alltid uppstår på cykeltävlingar, jämfört med när man kör i en samkörd grupp i jämn far på platta banor (läs VR). En del av behållningen för min del var utsikten från Mösseberg och Kinnekulle som var betagande. Däremot såg jag inte röken av någon "specialdesignad medalj" och inte heller den utlovade "goodibagen"

Jag hittade en bra klunga fram till backen upp till Mösseberg, då jag beslöt ta det lite lugnare, och tappade kontakten med övriga i gruppen. Men en bit efter Mösseberg så bildades snart en jätteklunga med uppskattningsvis 50 cyklister och vid ett tillfälle låg jag riktig "inbäddad" mitt i klungan vilket gjorde att det gick väldigt lätt. Men när vi kom ut på dom öppna fälten på vägen mot Kinnekulle slog kantvinden sönder klungan i dess minsta beståndsdelar och jag hamnade ensam en stund. Det var den tuffaste biten för mig. På väg upp mot Kinnekulle låg jag med ett par andra men tvingades släppa i den sista branten.

En bit efter Kinnekulle låg jag en stund i samma grupp som Jan B. men när farten gick upp i 50 km/h fick jag släppa också den klungan, men sista 20 km hittade jag en annan grupp bättre passade mina trötta ben. För min del var det en dag med ganska hög ansträngning med 255 watt i NP och 295 som max under 20 minuter. De högsta värdena jag haft sedan jag skaffade en wattmätare. Snittpuls på 86% och max på100%.

Tack till Peter J. och Mikael V. som väl är dom som roddade ihop detta och såg till att det stod 24 (?) lygnare på startlinjen och med ett trevligt samkväm kvällen innan.

Mikael R.
Borat
Posts: 93
Joined: 2011-06-20 09:46
Fornamn: Martin
Efternamn: Blohm

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Borat »

Tackar alla Lygnare för en trevlig runda. :-D

Ett speciellt tack till den/dom som dragit ihop allt med boende/middag. \:D/

//Martin
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Maru »

Resultat enligt Tre Bergs hemsida.
Attachments
Capture.PNG
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Det här loppet ger blandade känslor! Jättefin bana precis som Velofondo i Vårgårda cyklar man igenom svensk kulturbygd. Vad jag inte förstår är varför man skall hitta varenda värsting backe som finns i Skaraborg när man skall köra ett motionslopp.
Det är helt OK för elit och de duktigaste elitmotionärerna men inte för den vanlige motionären. Cykla korta banan är inget alternativ då missar man ju många fina vägar och vyer. För framtiden skulle man vinna mycket på att platta banan och korta den någon mil för motionsklassen vilket inte är något problem ex. vis vid Kinnekulle. Precis som Mikael skriver var vinden för djävlig så kombinationen backe upp och ner + vind gjorde dagen extra jobbig.

Denna utveckling med att hitta alla backar som är möjliga har jag debatterat i många år vårt GranFondo, Nationaldagsloppet på senare år Mjörn Runt etc. har denna utveckling. Är lika övertygad idag som för 7-8 år sedan att det är en negativ utveckling för att återkommande varje år få tillbaka cyklister till tävlingarna. Man låter som en grinig gubbe men med denna typ av banor biter man sig själv i svansen som arrangör.

Med alla som tränar cykel på olika nivåer idag är jag säker på att man vill ha en trevlig och lagom ansträngande tur på cykeln inte en "nära döden upplevelse" som idiot backen från Hällekis upp till kontrollen vid 135 km. Även den första backen uppför Mösseberg kan man ju undra över, varför lägga in en sådan backe där cyklister går upp och från toppen och ner är det bara 90 graders svängar i ett villaområde så någon bonus att bröta ner i full spätta efter slitet uppför fick man ju inte!

För min del är kroppen motsträvig just nu så jag kan inte pressa mig. Följden av det blev 12-13 mil egen cykling. Hängde på grupper det funkade utan problem på platten och i slakmotor men inte i alla backar då var det bara att släppa.

Tack till Peter och Mikael för ert engagemang!

Har bifogat några bilder från starten fattar inte varför de inte lägger sig rätt?? Har även en film från starten den går inte att lägga upp, tyvärr!

//CG
IMG_1920.JPG
IMG_1918.JPG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Tack alla goa lugnare för en grymt trevlig cykelupplevelse! Det var slitsamt, men fantastisk roligt tycker jag. Under vägen uppstod många spontana samarbeten och det gick rätt bra för det mesta med så många rutinerade cyklister på banan. Om backarna kan man tycka olika, men jag tycker de ger en dramaturgi åt loppet som gör upplevelsen så mycket större – några tyckte att Billingen var lite i mesigaste laget men då visste de å andra sidan inte vad som väntade längre fram med dubbla stigningar på Kinnekulle... Och vägarna var hur fina som helst och till stora delar var man ändå hyfsat skyddad mot vinden som sannerligen var bitsk. Men cyklingen var i toppklass och de till stora delar bilfria vägarna kändes säkra och bra med funktionärer som visste vad de gjorde. God var stämningen också på vandrarhemmet, och tack alla ni som bodde där och solidariskt såg till att vi lämnade det i god ordning.Bra jobbat, det värmer! Idag känns det i kroppen att man gjort nåt i helgen. Och det här blir nåt att blicka tillbaka på när mörkret sänker sig. Jag fick intrycket att många gärna gör detta igen. Så jag har meddelat vandrarhemmet att vi vill preliminärboka inför nästa års lopp. Så då kan ni som hade annat för er i helgen också vara med. Jag återkommer.
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Claes-Göran Andersson »

Mikael

Jag pratar i generella termer jag är helt övertygad att denna typ av banor inte främjar den breda motionscyklingen. Du kan ju fundera varför Vättern bara ökar medan nästan varenda annan tävling jag kan komma på står och stampar när det gäller deltagande. Tittar vi på de tävlingar jag nämnt ovan är utbytet av cyklister varje år hur stort som helst.
Även Vättern byter ut många men trots utmaningen med längd 300 km är det väldigt många som återkommer. Skulle vara intressant och se statistik på hur många som bara cyklat en gång och aldrig återvänder i de olika loppen som har banprofiler där antalet höjdmeter verkar vara det viktigaste!
Min känsla att det är väldigt många och det gör att många fina tävlingar inklusive vår egen inte växer trots att antalet cyklister som tränar på Racer har ökat dramatiskt senaste åren!

Vi som cyklar i klubbar och tränar på fixar dessa utmaningar, frågan är hur man lockar den breda massan som inte har cyklist bakgrund eller tränar 4-5 gånger i veckan att återkomma år efter år!

Förstå mig rätt det får gärna vara backar men de skall vara cykel bara man skall inte behöva bryta ryggen av sig för att komma upp. Första backen uppför Kinnekulle var hur bra som helst och det hade räckt, den andra från Hällekis är ju bara dumheter. Visst med Ridleyn och tre klingat hade man vevat sig upp.
Vet inte hur många vi var som gick upp de sista 300 metrarna i den backen och då var vi inte bland de sista. Hur det såg ut när de sista 4-500 deltagarna skulle upp kan man ju fundera över.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by olof »

Tjena

En kanonfin bana och bra arrangemang. Tycker bara att skyltarna kunde sitta en bit innan man skulle svänga.
En del tycker om slätan och några andra backar. Sånt är livet.
För min del klev jag av tåget några kilometer innan Kinnekulle, det gick alldeles för fort för min del. Väntade in Peder och hjälpte honom upp för kinnekulle, väntade på toppen. Vi körde in på depån och tog kaffe och macka. Det kom fler Lygnare som vi väntade in och vi körde gemensamt in I mål I Skara, Magnus O, Hasse C, Timo, Erik, Mikael. Strongt av Erik att kämpa på med sin förkylning och Peder med sin kramp. Löparrundan kvällen innan loppet kanske inte var den bästa uppladdningen men det tar jag igen idag med Ik stern körning....


Konstigt att Peder inte finns med på listan.

Tack för en go helg

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Mikael Virtanen »

Här finns lite trevliga bilder med många lygnare. Särskilt bild 124 där Peter W briljerar…
https://www.facebook.com/media/set/?set ... cation=ufi
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by Maru »

Nu mera upprätt :)
Attachments
Picture2.jpg
Picture1.jpg
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by fabbev »

Ett stort =D> GRATTIS =D> till Er alla som har kämpat i backarna och vinden.
Nästa år vill jag också vara med.
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
FAbIo2
Posts: 145
Joined: 2012-09-19 11:17
Fornamn: Fabio
Efternamn: Abate

Re: Tre Berg Skara Söndag 2015-09-06 kl. 09.00

Post by FAbIo2 »

Fy vilken dag igår ...kom hem helt slut.
Vilken äventyr det var.
Jag ville tacka alla er som var med i Boendet för den trevlig
Sällskap och stämning.
Tack Mikael och Peter W. Peter J.och Erik som gav mig
lite varm vatten, ingefära och menthol till min täppt näsa.
Personligt tycker jag att det var kul med backarna, när man ser på en bergsetapp
på en Giro eller tour d.f. det liknar ganska bra. Man får det man vill ha.
Fint med publiken ouaoo...balong, skrik publik och polisen som hade
Koll på bilisterna. Gott om flaggvakt också.
Det var lyckat tycker jag. Synd bara med förkylningen som kom i fredags kväll:-(
Är med nästa år.

Fabio
Post Reply