Paris-Brest-Paris 2015

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Paris-Brest-Paris 2015

Post by dlridings »

Det har vi det. Mitt mål för året.

Det finns inte många i Lygnen som åker brevetlopp, så jag har hållit en låg profil. Vill inte plottra ned forumet med ett ämnet av begränsat intresse.

Men Paris-Brest-Paris kan vara ett undantag. Loppet går nu i augusti. Hotell i bokat, men inte transport dit. Många har gjort även det, men jag har aldrig rest med en cykel förut och är lite osäker på hur jag ska ta mig dit.

Det finns platser för ca 6.000 cyklister, cyklister av alla sort. Jag hade helst börjat på dagen, men då måste jag sikta på 84 timmar. Jag har aldrig kört PBP förut, så jag vågar inte. Det får bli 90 timmar, men då startar man på kvällen och får räkna med att köra hela natten och dagen därpå innan man kan kosta på sig lite sömn efter 50-mil. Det där med sömnbrist kan vara ett större problem än med tidspress.

Om man har kört ett brevetlopp under 2014 kan man anmäla sig före den dagen anmälan öppnas för alla. Ju längre brevetlopp under 2014, desto tidigare. Jag körde en 100-milare från Örebro, så jag är inte orolig för att få en plats. Jag tror inte att någon som körde under 2014 behöver vara det.

De sista två åren har använts för att vänja mig med omständigheterna. Det är ju inte alltid enbart kul. Klockan 3 på natten när morgondagg faller och döljer den långa sega backen du har framför dig efter 30-mil av andra backar ... då har man några välvalda ord beträffande den idiotiska idéen att ge sig ut på något så dumt.

Cyklar har testats, lampor, väskor, skor, inlägg, regnkläder, under- och vanliga cykeltröjor (har fastnat för ylle. Stanken efter 3 dagar är inte lika vidrigt som det kan bli med syntet).

De två tidigare åren körde jag bara så många lopp jag kunde. Jag är lite osäker på hur jag ska lägga upp året. Man måste kvalificera sig: 200, 300, 400 och 600 km brevetlopp mellan nu och slutet av juni. Jag har förstår att det ska vara tufft att köra 50-mil nonstop, så jag kommer att köra fler längre lopp än vanligt, 400 och 600, för att träna upp det mentala.

Jag har en lätt kolfibercykel, Trek Domane, men jag kommer att använda den tyngre stålcykeln. Den har inte gett mig några som helst problem. Trek har vajrdragning inne i ramen. Jag har fått växelvajr som har gått av för mig. Jag har ingen lust att försöka peta en liten kabel genom ramen när det regnar och man är så trött att ögonen går i kors. Den andra cykeln har växelreglage på ramen, som förr i tiden. För mig är det två skäl: dels är det lättare att byta en kabel som har gått av, men ännu viktigare, för mig, är att man tvingas flytta händerna från styret med jämna mellanrum och kan undvika (skjuta upp) tryckskador på handflatan.

Egentligen har säsongen redan börjat. Man kan inte förbereda sig genom att enbart köra ordnade brevetlopp. Jag var bortrest halva november och sjuk nästan hela december/januari, så jag ligger efter. Jag går på gym för att bygga upp ryggen, bål, axlar, nacken ... jag har kört några längre turer på 20-mil och imorgon cyklar jag det första kvalificeringsbrevet, 20-mil från Trollhättan.

Det har många mil gemensamt med Västkusten runt, fast åt andra hållet. I Stenungsund sticker den norrut till Ödsmål, Svenshogen, och över till Hjärtum via varenda brant backe eller slakmota man har kunnat hitta. Jag har fått kramp (på cykeln) en gång, och det var förra året på just det brevetlopp.

I år planerar jag, preliminärt, att köra från Göteborg, Örebro, kanske Jönköping och Malmö. Malmö har en 40-milare som börjar på kvällen. Göteborg har en 30-milare som börjar på kvällen. I princip skulle man kunna köra en 20-milare från Göteborg på dagen, komma tillbaka, äta och vila någon timme och sedan ta 40-milaren på kvällen. Men så stark är inte jag.

Hoppas ni uppnår alla mål ni har satt upp. Vi kanske ses på vägarna. Det hände förra året. Jag kunde vinka åt Olof i Kungsbacka på vägen ut på en 20-milare. Jag kommer att tänka på Thomas Franzén ... många gånger ...

Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by olof »

Tjena Daniel

Skall bli kul att läsa om dina bravader och det är fantastiskt att du kör de sträckor du gör. Vem vet våra vägar korsas säkert därute på vägarna....

Lycka till

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by dlridings »

Ja du, Olof. Det var tufft i lördags. Ni som var ute minns kanske vinden. Det är inte säkert man gör det. Sådant förtränger man gärna. Direkt motvind eller stundtals jobbigt sidvind i över 10 mil, från Färgelanda till Stenungsund. Det är klart nedslående när man måste gå ner på lilla klingan fram för att kunna trampa utför på backarna på Orust.

Men det gick. Nu är jag på g.

Det är lite synd att brevetloppen ligger på lördagar, när Lygnen har sina pass. Nu på lördag går det ett fint lopp från Statoil (randonneurer älskar Statoil ... måste erkänna att jag har blivit en sådan också) vid Fässbergsmotet kl. 7. Det är en 20-milare.

Fässberg, Kungsbacka (över Valldatrekors), Fjärås, KM-banan ned till Kläppa, vid kläppa, fortsätter man rakt fram istället för att svänga mot Åsa. Ner till rondellen nära Frillesås över Sinntorp, Frillesås, Väröbacka, cykelbanan till Varberg (stämpla), ut ur Varberg österut på Åkullaleden, som vi följer tills den viker av och vi fortsätter till Rolfstorp, Nösslinge, Källsjö (stämpla), Kungsäter (bakvägen, inte genom Karl Gustav), Horred (stämpla), och hem på bekanta väger över Fjärås, Gåsvadeholm, Lindome, Fässberg. 200+ km.

Jag tog det som ett träningspass för ett par veckor sedan. En mycket fin rutt. Det var kul att se centralkyran i Kungsäter, även Solbacken, där Snoddas har framträtt (1953). Helig mark.

Jag kommer att köra. Det skulle vara kul att se några bekanta ansikten. Jag vet att det finns ett par starka åkare, så ni som är snabba, ni får absolut sällskap, även ni som är långsammare (jag har ju sagt att jag ska köra :-) ).

Man kan anmäla sig här:

Anmälan. Lygnens Venner har en egen kod från ACP i Paris, som ni kan se. Det skulle vara kul om en gammal gren av Lygnens Venner kom till liv igen. Men jag är inte dum. Det här tilltalar inte så många. Men just 200km är lagom och enkelt genomfört även för andra typer av cyklister.

Själva rutten finns här: 200 SS
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by peter jonsson »

Det ser ut som Daniel nått Brest om man tittar på PBP:s hemsida den är något rörig. Såg även några bilder på honom som verkade vara tagena i dag.
Man kan söka på hans startnummer som är H079. Det är "bara" hemväg nu Daniel KÄMPA på.

//Peter
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans Carlberg »

Detta har du förberett din kropp för Daniel! :-o
Kämpa ända in i kaklet! :twisted:
Vi håller tummarna! =D>
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by peter jonsson »

Daniel hade i går kl 22.30 kört 78mil på 52 timmar. Han verkar tappa lite om jag fatttat det hela rätt. Kör hårt Daniel!!!!!
Ni kan följa honom på PBP:s hemsida han har nummer H079.

//Peter
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by peter jonsson »

Nu har Daniel kommit till Fougeres kl 10.16 han har kört 922km på 64.5 timme.

//Peter
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by molsson »

Räknar jag rätt hinner han då cirka 129 mil när tiden går ut eller om man så vill han har cirka 4 timmar till godo på 120 mil.
Är det någon som har koll på Åke? /Magnus.
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans Carlberg »

Han gick imål på 62,14 tim \:D/
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Sköld »

Stort Grattis Daniel !!
Grymt bra jobbat!
Ska bli spännande att höra om dina intryck.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Mats Sarapik »

Jag tror inte att han gått i mål. Men det närmar sig.
DREUX 1165 82:32 20/08 04:18 12 km/h 14.1 km/h

35 km kvar 04:18 om jag fattar det rätt
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans Carlberg »

Hoppas verkligen att han är i mål nu och att det bara är uppdateringen som sladdar!
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Mats Sarapik »

Nu är han i mål. Uppdateringen var nog rätt.

FINISH 1230 87:44 20/08 09:30 12.5 km/h 14 km/h
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans Carlberg »

Grattis Daniel! =D>
Förmodligen så sover du nu.. 8-)
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by andale »

Väl kämpat Daniel! =D> =D>

Kunde nästan känna hur jobbigt det måste vara bara genom att kolla på uppdateringarna!

Ser fram emot att läsa om din resa vad det lider!
/Anders
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans Carlberg »

Vi måste ju även gratulera Åke till sin kämpainsats!
Bravo! =D>
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Hans T »

Otroliga bedrifter detta att gratulera till. Blir som sagt intressant att läsa eller höra beskrivningar.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är en jäkla bedrift att klara detta race. Har läst flera berättelser tidigare och lyssnat på föreläsningar av cyklister som många av oss känner i Hisingen och på Mallis. Det är en bedrift att genomföra racet rent fysiskt med allt vad det innebär i timmar på cykeln, brist på sömn, klara av att äta ordentligt etc.

Det som alla berättar är att förberedelsen och alla kvalificeringar under lång tid skapar ett enormt fokus och livsstil. När racet är avklarat har flera känts sig tomma blir en mental övning nästan lite depression "vad skall jag fokusera på nu!". Så det är inte riktigt färdigt när man går i mål även om glädjen är stor över att ha klarat alla mil inom den tidslimit man bestämt.

Det är bara att ställa in sig i kören som grattar gubbsen. Åke :s tid är ju otrolig har inte hört något från RAAM och hur det gick för Åke där! Stort grattis till Daniel! =D>

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by molsson »

Grattis till körda lopp grabbar. Själv tog jag 9 dagar för ungefär samma sträcka med Ride of Hope att cykla hela sträckan på en gång är strongt. Jag har inte sett Åke i RAAMs resultatlista för 2015 var det inte nästa år det var dax för detta styrkeprov.
/Magnus
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Paris-Brest-Paris 2015

Post by Pontus T »

STORT GRATTIS DANIEL från en som försökte för 8 år sedan. Ser med spänning fram mot att få läsa din berättelse.


Daniels lopp: http://suivi.paris-brest-paris.org/inde ... laque=H079
Post Reply