Marcialonga Cycling 2015

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Marcialonga Cycling 2015

Post by Bengt Tonnvik »

Här kommer en rapport från mitt alternativ till Vätternrundan i år. Marcialonga Cycling i Val di Fiemme, Italien är ett Gran Fondo -lopp med betydligt mer tävlingskaraktär än svenska sådana. Tretton mil och fyra bergspass som ska besegras. 5 till 11 km långa, och alla branta både upp och ner, 10 till 18%. Vi hade blivit lovade regn, men dagen började bra med t o m sol. Men strax innan toppen i andra stigningen fick vi en rejäl åskskur som gjorde utförskörningen väldigt riskfylld och för mig mycket scary, slet mycket bromsar där! Som tur var blev övriga utförskörningar behagligare. Efter en testkörning i fredags bytte jag till AC's bakhjul som har 13-29, istället för mina 13-26, det var ett bra val, använde 29-an mycket, och det gick bra att hitta en lagom rytm. Gick alltså inte fort uppför, men blev ändå sällan eller aldrig omkörd uppför, däremot plockade jag många, åkte jojo med många, som istället tog mig nerför. Välordnat och roligt lopp, stannade på alla depåer och utnyttjade servicen. Höll på i 6 timmar och 27 min, med en rulltid på 6.12. Alltså ungefär som Tre Berg, och en timme kortare än lygnargängets finfina vätternrunda, men jag kom alltså bara 13 mil!
Post Reply