LVG har sin första super randonneur

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

LVG har sin första super randonneur

Post by dlridings »

Lygnens Venner har fått sin första super randonneur.

Nu vet jag att Thomas, Pontus och Ulf kan protestera. Jag ska förklara mig.

Lygnens Venner kom igång år 2005 och visst var VR ett tongivande inslag, men även randonneurer höll en hög profil. År 2007 deltog Pontus T och Thomas Franzén i Paris-Brest-Paris. Samma år körde Ulf W alla kvalifikationslopp: 200, 300, 400 och 600 kilometer under samma säsong. Här har vi medlemsnummer 1 och medlemsnummer 3, klubbens grundare, som satsade målmedvetet på ett lopp som ligger till grund för Tour de France. Man kan läsa om deras strapatser under 2007 här på forumet:

Paris-Brest-Paris 2007. Där kan man läsa om deras erfarenheter under kvalifikationslopp och hur det gick sedan under själva loppet.

Klubben har en grund i randonnerusverksamhet, MEN, inga av dessa herrar blev Super Randonneurer under klubbens flagga, utan de var anmälda som HCK:are. Vem är den första Lygnare? Jag kommer till det.

Den första Lygnare som körde ett brevetlopp i Sverige är Bettina Meiners. Lygnens Venner har ACP-kod 113008. Här pratar vi "låga medlemsnummer" igen. Fredrikshof slutar på 002, HCK slutar på 003, HappyMTB slutar på 084. Alla resultat registreras i Frankrike av ACP (l'Audax Club Parisien) och det har de gjort sedan 1921. Man deltar i en världsomfattande verksamhet med nogrann dokumentation i Paris.

Bettina körde fem lopp år 2014: 200 x 3 och 300 x 2. Samma år började Jan Bergström och anmälde sig som Lygnens Venner.

År 2015 deltog 5 Lygnare: Patrik Ackell (200), Jan Bergström (200, 400), Jan Bodman (200), Anna-Lena Kilborn Arvérus (SR) och Bettina Meiners (200 x 2).

Där har ni det. Anna-Lena Kilborn Arvérus är Lygnens venners första och enda Super Randonneur.

Jag minns när jag träffade henne för första gången. Jag kom in efter en fruktansvärt jobbig 40-milare, som gick varenda backe man kunde hitta mellan Göteborg och öster om Jönköping med avslut i tidig morgonkvisten på Härkeshultsvägen mellan Landvetter och Jonsered. Inga av oss som körde uppskattade just den lilla avslutning.

Jag kom tillbaka till Statoil kl. 6 på lördagmorgon. 40-milaren startade kl. 7 på fredag. En 20-milare skulle gå på lördag och Anna-Lena var den enda cyklist som var där för att starta. Hon var lite lätt vilsen men jag visste att Christian skulle starta 20-milaren så jag kunde lugna henne med att han skulle komma.

Det var blåsigt. Anna-Lena hade aldrig kört efter "noter" eller gps. Christian höll henne sällskap runt banan och hon kom i mål. Efter en sådan blåsig runda runt Tjörn, Orust och hem från Stenungsund, så trodde vi att hon skulle få avsmak för det här med randonneur.

Men icke ... rätt som det är anmälde hon sig till 30-milaren. Nu ska ni veta att den här 30-milaren är tuff. Vi startar i Statoil Fässbergsmotet. Därifrån cyklar vi ned till norra sidan Lygnern, uppför backen i Sätila där vi stämplar genom att plocka ut pengar från bankomaten mittemot matbutiken. Från Sätila till Fotskäl, till Björketorp, till Horred (stämpla) och där slutar det platta partiet. Från Horred går banan mot Istorp men svänger österut till Öxnevalla, Torestorp, Öxabäck, Holsljunga, Svenljunga, Sexdrega, Hillared, Dannike, Dalsjöfors, uppåt till Fristad "ner" till Sandared, västerut till Olsfors, uppåt till Gesebol, Töllsjö, Alingsås, hemåt över Hemsjö, Tollered och Tingsvägen över Partille, Rådavägen över Mölndal och hem till Statoil. Här finns noterna för den som är intresserad. Banan är bland det tuffaste jag har kört. Det är bara 30-mil, men i regn, blåst och stundtals minusgrader (mitt på natten) är den bortom en beskrivning som kan göras med ett vårdat språk.

Vi som har kört en del var förberedda på det. Men en nybörjare? Jag tog kontakt med Christian. "Ja", svarade han, "detta är delikat." Vi frågade arrangören i Stockholm om vi fick ha två alternativa banor (vi har snällare varianter). "Nix", svarade han. Vi länkade till andras beskrivning i forumet som en subtil vink om vad som väntades. Aina, ordförande i HCK, hade kört den:

Graderna sjönk och när det var -5 och vattnet i flaskan frös var det inte kul. Vi körde de sista milen på en vilja som jag inte vet var jag hämtade någonstans. Detta var Gary största ansträngning någonsin och jag kan inte bestämma mig om mitt första Vasalopp eller detta var värst. Dessutom har jag ju fött barn.


Men inget avskräckte Anna-Lena. Hon körde, och hon kom i mål under maxtiden.

Nu började detta bli kul.

Anna-Lena anmälde sig till VKR. "Nja, det klarar hon" tänkte jag. Och det gjorde hon. Ni som har kört vet att det inte var optimala förhållanden i år. Hon kom in sent, men hon kom in innan vi drog repet. Gissa min förvåning nästa morgon när hon var på plats igen och skulle köra Hisingen runt! Hon ville känna av två lopp på raken.

När hon anmälde sig till 40-milaren var jag inte längre orolig för henne. Det klarade hon fint.

"Nu", sa ja, "nu måste du köra 60-milaren. Du är bara ett lopp ifrån att vara Super Randonneur."

Och hon gjorde det och hon klarade det.

Lygnens Venner har verkligen fått en värdig första Super Randonneur.

Jag noterar också att det är just kvinnorna som leder Lygnens Venner när det gäller flesta lopp.

Så om ni ser Bettina eller Anna-Lena ute på rundorna, se till att ni visar den respekten de förtjänar. De kan det här med att cykla långt och jämt.

Något för klubben att satsa på? Att knyta an till en av klubbens grundläggande grenar?

Daniel
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: LVG har sin första super randonneur

Post by Hans Carlberg »

En inspirerande berättelse!
Helt otroligt vilka sträckor ni
cyklar, långa och backiga!
Jag är väldigt imponerad!
Tycker själv att 300 km räcker gott.
Kan väl köra en bit längre än
VR men inte 50-60mil!!!
Jag bugar för er randonneurer och
en extra nick för Anna-Lena!

Hasse som fram till idag var nöjd
med Ride of Hope helgens
150km lördag + 158km söndag!
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: LVG har sin första super randonneur

Post by dlridings »

Tro mig, Hasse, vi som håller på med detta uppskattar verkligen dina fina ord. Det är sådant som får en att ta ett tramptag till, och en till ... ändå fram till mål. "Pedalen går ned, och pedalen går upp, och så gör vi om det ..."

Här är Anna-Lenas berättelse från 60-milaren.

Daniel
annalenakilborn

Re: LVG har sin första super randonneur

Post by annalenakilborn »

Daniel,
Tack, dina ord värmer! Alltid lika snäll och hjälpsam! Du sa det så självklart, som om det liksom bara var att köra på "om du kör 40 och 60 också blir du super randonneur. Du klarar det galant". Inget konstigt alls. Det var nog först när jag tittade på "En klassiker" på TVn där folk åmade sig över krämpor och trötthet, som jag förstod vilken prestation det egentligen är att cykla 30 mil, när man inte är så jättevältränad.

Hans,
Tack för uppskattningen! Visst var det en härlig tur Lund-Göteborg med Ride of Hope. Själv fortsatte jag till Stockholm och anlände till Hagaparken igår eftermiddag. Jag kan säga att den 9e etappen Uppsala-Stockholm ville mina ben inte vara med mer. Mjölksyran sprutade i backarna ganska omgående och det var ren vilja att ta sig fram. Tur att det var fint väder och medvind! Vi hade dessutom några pigga sprittande endagscyklister i vår grupp som gärna ville driva upp tempot. Det var en rolig och härlig resa, men väldigt skönt att slippa cykla idag.

/ Anna-Lena
Post Reply