Tour of Flandres Cyclo

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Tour of Flandres Cyclo

Post by Maru »

Kanske kan vara något för kullerstensälskare... ;)

http://www.sport.be/rondevanvlaanderen/ ... schrijven/
Johan Granfors

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Johan Granfors »

Anmäld! 240 km på klassisk mark. Någon som har kört detta lopp förrut och har tips på vilka hjul och däck som gäller i Flandern?

/Johan Granfors
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Bengt Tonnvik »

Hej Johan!

Har kört tre gånger (inte 240 km, bara 13-milaren), och upplevt alla sorters väder. Helt klart ett äventyr! Du kan köra på dina vanliga racerdäck (23 eller 25 mm), det viktiga är att inte ha för mycket tryck i däcken, då studsar du så mycket att pavén blir outhärdlig. 5 kg passar mig bra (jämfört med 8 kg i vanliga fall).
Ett tips är att köra lite pavé-träning innan, annars är risken att det blir en skräckupplevelse när du väl är där. Tyvärr måste man till Belgien för att prova, finns inte i Sverige, så se till att vara där ett par dar i förväg.

Lycka till! /Bengt
(som kanske, kanske kommer att vara där igen till påsk)
Johan Granfors

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Johan Granfors »

Hej Bengt

Jag läste att Bäckstedt körde Roubaix med dubbla styrlindor får överväga det kanske. Sen funderar jag på 27-28 mm däck för att få mer marginal med lågt tryck

/Johan
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Bengt Tonnvik »

Hej igen!

Jo, däcken tenderar ju att bli bredare och bredare, men betänk att du ska köra väldigt mycket vanlig asfalt också och då är det skönt om det går förhållandevis lätt?
Fundera över utväxlingen också, Koppenberg och Paterberg är väldigt branta. Jag har kört på 39/27, men ett compact-vevparti är nog inte fel. Sen är det kanske ändå till slut inte du utan trängseln som avgör om du kommer upp eller ej.

/Bengt
Johan Granfors

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Johan Granfors »

Det får blir en kompromiss helt enkelt, mellan dämpning och rullmotstånd. 5 kg bak och 4 kg fram och 25mm däck verkar vara ett hett tips på några forum som jag hittade. Jag kommer att köra compact vev. Så det blir 36/28 som lättast, sen är det bara kräm i benen som skall till..

/Johan
Johan Granfors

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Johan Granfors »

Kan bara rekommendera Ronde van Vlaanderen 230 km. Bra arrangemang med fantastisk stämning längst med banan. Det är många som vill mycket i de brantaste backarna men inte kan hålla balansen när det sluttar 22% Det blev till att gå i två backar när cyklisterna föll som käglor. Vem vet jag kör kanske nästa år igen.

Johan Granfors
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by T.F »

Vad kul,stort grattis Johan! Spännande om ett lvg lag skulle hitt' på nåt där!
Vore trevligt,nästa eller näst nästa år kanske?..
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Bengt Tonnvik »

Bra jobbat, Johan! Ja, visst är det en härlig stämning!
Det blev inget för mig i år, som du märkte, våra värdar var bortresta. Vem vet, kanske nästa år igen?

/Bengt
Johan Granfors

Re: Tour of Flandres Cyclo

Post by Johan Granfors »

Tackar allra ödmjukast för gratulationerna

Det är bara att söka efter fler exotiska cykellopp. Faktiskt lite sugen på mer kullersten men Roubaix sportive hela sträckan från Paris verkar lite väl extremt. Har fortfarande lite domningar i händerna.

Vi får väl dra ihop ett gäng lygnare till nästa års Ronde.

Johan Granfors
Post Reply