Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by olof »

Tjena

Jag har insett att ett dygn har 24 timmar och ligger väl till med arbetet. Jag kan med största sannolikhet komma iväg hyfsat tidigt på fredag.

Jag tar min bil och det finns plats för resande till Öland. Är det någon som har koll på adress mm till vandrarhemmet?

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by Claes-Göran Andersson »

Förutsätter att Magnus åker med dig som vi snackat om tidigare på tråden. Janne, Hans, Mikael, Rolf och jag snackade ihop oss på Långa Svartedalen i lördags. Janne , Magnus och du åker ihop vi andra fyra åker tillsammans redan vid 13.00.

Om Janne får förhinder och du och Magnus kan åka tidigare på dagen föreslår jag att vi delar upp oss tre och tre i två bilar.

Som sagt tidigare har jag ställ för tak och krok. Hans Ö. kör bilen som går 13.00 på fredag.

Ring mig i morgon på em. Så kan vi se om det fungerar att Magnus, du och jag åker ihop. Jag är ute och cyklar med Rolf på fm.

Jag har vägbeskrivning till Stora Frögårdens vandrarhem.

Här är en länk: https://www.google.se/maps/place/Stora+ ... 3107?hl=sv

//CG

0705-365580
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by olof »

Tjena,

Jag kommer att kunna åka vid fyra tiden imorgon. Jag ringer Magnus så åker han och jag ner.

Vi syns på Öland.

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
staffans
Posts: 93
Joined: 2013-10-13 12:30
Fornamn: Staffan
Efternamn: Stenfelt

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by staffans »

Hej,

Jag är på norra Öland i helgen. Vet ni c:a när ni passerar Löttorp eller Högby rondellen, så är ska publiken försöka vara på plats.....?

/Staffan
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by molsson »

Hej Staffan.

Hoppas du står med en stor Lygnarflagga. Här är tidplan för 27km/h. Är vädret bra cyklar vi troligen fortare brukar ju ligga på 30.

Tidplan:

Dag 1, lördag 13 aug

10:00 Start från Hotel Skansen i Färjestaden
11:40 43 km, Köpingsviks konditori, kaffe och macka, rast 30 min, www.kopingsvikskonditori.se
12:10 Fortsatt cykling
13:40 84 km Källatorps Golfrestaurang, lunch, rast 60 min, www.olandsgk.se/golfrestaurangen
14:40 Fortsatt cykling
16:10 121 km Långe Erik, fotostop, rast 15 min
16:25 Fortsatt cykling
17:35 150 km Pensionat Hornsjön, middag och övernattning, www.hornsjon.se

Dag 2, söndag 14 aug

06:30 Frukost och lastning av bagage
07:45 Samling och klara för cykling
08:00 Start från Hornsjön
10:20 61 km Ölands Museum Himmelsberga Kaffestuga, www.olandsmuseum.se, rast 45 min
11:25 Fortsatt cykling
13:25 115 km Gammalsbygården, lunch, www.gammalsbygarden.se, rast 60 min
14:25 Fortsatt cykling
15:05 132 km Långe Jan, fotostop, rast 10 min
15:15 Fortsatt cykling
16:25 163 km Allégården, kaffe och kaka, www.kastlosa.se, rast 15 min
16:40 Fortsatt cykling
17:40 190km Målgång i Färjestaden
18:00 AfterBike på Hotel Skansen för dem som önskar

Tiderna är beräknade efter tempo 27.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by peter jonsson »

MMMMMM Låter som ett lopp för mig mycket fika och lunch här har man missat något =P~ .

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by Claes-Göran Andersson »

Peter

Precis vad vi sa innan sommaren. Socialt, lugnt, fika och cykling, det är hela grejen. :-D

//CG
"He is able who thinks he is able!"
molsson
Posts: 917
Joined: 2008-11-19 09:54
Fornamn: Magnus
Efternamn: Olsson

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by molsson »

Så blev det CG. Tack alla för trevlig cykeltur. Go fika och mat så det var tur det var motvind dag två så inte viktökningen blev för stor.
/Magnus
Bifogar Staffans bild. Kul att se entusiastisk publik vilt viftande med flagga.
FullSizeRender.jpg
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by T.F »

Vilket härligt gäng! Å så roligt att se P.O le så brett som siste man i gruppen!
Alltså,det här med fika,mat,rast mm inlagda stup i kvarten är ett fantastiskt upplägg,
cykling på riktigt hög nivå,underbart! Jag förstår att ni alla nu fått en kickstart inför hösten!
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by Claes-Göran Andersson »

Fint arrangemang av P-O och polare i Ölands Söndagscyklister. Startade med bilresa genom Småland ner till Öland för att övernatta på Stora Frögården 8 km söder om Färjestaden.
DSC_0005.JPG
DSC_0006.JPG
På lördagsmorgon 10.00 start från Hotell Skansen i Färjestaden i bra väder och sydvästlig vind = medvind upp till Ölands norra udde och fyren Långe Erik. Gruppen 28+ blev 13 man med 8 Lygnare och P-O som ledare och guide. Cyklade ca. 40 km till första fikastoppet ett klassiskt Condis, Köpingsviks Konditori det var länge sedan man såg en sådan neonskylt. Rullade på bra vi låg på snitt 31.5-32 dit.
DSC_0011.JPG
DSC_0008.JPG
DSC_0009.JPG
Resan fortsatte 45 km norrut på fina vägar och nya cykelbanor som byggs med EU pengar. Målet är att kunna cykla Fyr till Fyr på denna typ av vägar i framtiden. Ungefär som när vi cyklar Kattegattleden på våra Varbergsturer. Väl framme vid nästa matställe på Källatorps Golfbana bjöds vi på denna goa mat som satt som en smäck.
DSC_0015.JPG
DSC_0016.JPG
Efter denna läckerhet fortsatte resan upp mot den norra fyren, Långe Erik det blir ett annat landskap på norra sidan med mycket mer skog. Väl ute på fyren stannade vi för ett fotostopp. Några behövde lätta på trycket och ställde sig i buskarna bakom fyren men då fick vi en utskällning av "Madam Mim" på bifogad bild. Det roliga var att ölänningarna reagerade och tyckte det var bättre att vi pinkade där än på toaletten som förbrukar massa vatten vid spolning. Det är ju vattenbrist och det rullar tankbilar med vatten från fastlandet till Öland varenda dag i veckan.
DSC_0018.JPG
DSC_0023.JPG
DSC_0024.JPG
Resan några mil söderut till pensionatet vid Hornsjön där vi övernattade gav en försmak av vad som väntade på söndagen när vi skulle cykla hela vägen söderut till Långe Jan. Vinden på näsan övergång till Belgisk gjorde att agnarna började sållas från vetet. Vi cyklade på en kanonfin väg från Byxelkrok till pensionatet precis efter kusten. Väldigt likt vägarna på Fårö när man kikar på Raukerna. Började se tecken på att flera inte skulle åka i vår grupp söderut. På pensionatet blev det inkvartering och några flaskor öl på ljugarbänken utanför våra rum. Kvällen avslutades med en riktigt bra middag i trevligt sällskap.

Vi cyklade 147 km, satt i sadeln 4.41 timmar, snitt 31.5 och 337 hm.
Länk till karta och profiler. Runkeeper har en oförmåga att stänga av sig så totaltid, splittider (när vi stannat) och snitt stämmer inte allt annat är OK.
https://runkeeper.com/user/claesgoran/a ... /843876332
DSC_0025.JPG
På söndagsmorgon efter en rejäl frukost startade vi cyklingen söderut kl. 08.00 med en halverad grupp 7 Lygnare + P-O på startlinjen. Öberg valde att åka i grupp 2 denna dag.
DSC_0026.JPG
Första stoppet hade vi efter 60 km personligen tycker jag det var den jobbigaste biten. Tidigt på morgonen och kroppen var inte riktigt igång och en elak sidvind. Efter några km söderut vid Löttorp stod Staffan och fotade oss med flaggan i topp. Riktigt fint fikaställe en kulturminnesmärkt gård från 1700 talet, Ölands Museum Himmelsberga Kaffestuga.
Öland Fyr till Fyr.jpg
DSC_0030.JPG
DSC_0032.JPG
DSC_0031.JPG
DSC_0035.JPG
Efter fikat fortsatte vi söderut 50 km hela tiden på den östra sidan av Öland för nästa stopp på ett gästgiveri, Gammelsbygården där vi bjöds på Lammfärsbiffar med riktigt god sås och färskpotatis. En riktig höjdare var Rabarbersaften som var måltidsdryck. Det gick åt några kannor på vårt bord. Denna delsträcka gick betydligt lättare även om det var samma vind. Den enda punkteringen fick vi på denna delsträcka.
DSC_0036.JPG
DSC_0037.JPG
Dryga 20 km cykling kvar ner till Långe Jan kom till Ottenbyn och svängde vänster ut mot fyren över 2 färister. Stor gård ute på halvön med massor av kor, ungkalvar och får som går fritt. C.a. 5 km i rak piskande motvind ut till det målet.
DSC_0038.JPG
DSC_0042.JPG
DSC_0041.JPG
DSC_0043.JPG
Efter besöket på fyren fick vi lite medvind tillbaka till Ottenbyn där vi gick västerut och började cykla den västra kusten upp mot Färjestaden. Vi fick sida med men ändå en stökig vind att cykla i. Farten var god låg 30-33 beroende på vinden. Nästa stopp var 30 km senare i Kastlösa på Allégården (glömde att ta kort där) kaka och en god smörgås. Fortsatte de sista 30 km på små fina vägar och avslutade på cykelbanan från Mörbylånga in till målet ca. 15 km. Vi såg att regnet som fanns i prognosen närmade sig, kolsvart på himmelen över Färjestaden 10 km kvar, ösregn och dyngblöta när vi kom fram.

Distans 190.6 km, 6.21 timmar i sadeln, snitt 30 och 449 hm.
Länk till karta. Runkeeper har en oförmåga att stänga av sig så totaltid, splittider (när vi stannat) och snitt stämmer inte allt annat är OK.
https://runkeeper.com/user/claesgoran/a ... /844371141

Dagen avslutades med dusch i sporthallen och middag nere på Hotell Skansen innan avfärd hem till Götet.

Alla riktigt nöjda med två fina cykeldagar där vi sett hela Öland från norr till syd. Fin, fin fika och mat. Stoppen låg perfekt timade speciellt på söndagen när vi körde i vinden. Gott och komma av cykeln några minuter och sträcka på kroppen.

Stort tack till P-O som fixat det mesta och var vår ledare båda dagarna.
DSC_0021.JPG
//CG
"He is able who thinks he is able!"
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: Cykla Öland Fyr till Fyr 2016

Post by Rolf Lindkvist »

Hej !

Jag måste tacka er alla för en riktig trevlig helg och P-O och hans cykelvänner för ett fantastiskt arrangemang som jag gärna återkommer till.
Bilderna C-G tackar jag också för, hade ingen egen kamera med mig.

Rolf Lindkvist.
Post Reply