Granfondo Firenze 2016

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Granfondo Firenze 2016

Post by Sköld »

En kort rapport från Granfondo Firenze , som ja hade förmånen att köra 17 april.
Jag reste med Glenn Magnusson oh hans fru Lena, som har en liten cykelresbyrå "Cykelaptit" ,
vi var 6 cyklister, varav de flesta var riktigt meriterade , med SM-guld tidigare mm,
jag fick lite skrämselhicka när jag insåg vilket gäng jag hamnat i , men det var riktigt goa gubbar ,
och vi hade otroligt kul , tävlade i varenda backe även de dagarna vi var ute o "nöjeskörde" i Toscana.
I gruppen var också bland annat också Pelle som är pappa till bröderna Ludvigsson, så på söndagskvällen såg vi på Amstel gold race på tv , och hejade på,
så det blev mycket cykelprat.
Glenn har ju varit proffs i Italien i flera år , och bott i Toscana, så vi hade väldigt fina middagar och cykelluncher på små smultronställen man inte skulle hittat annars.

Själva loppet var helt galet , och ganska brutalt.
Bara 11 mil långt , men man hade i gengäld gjort det lite tuffare när man kortade banan så det var nästan 2500 höjdmeter.
Tre riktigt tuffa klättringar på ca 1,5 mil vardera, och 10 % i snitt.
3000 italienare o vi startade samtidigt i centrala Florens på söndagsmorgonen, och efter två km var det dags för den första stigningen upp till Fiesole och vidare.
Vi hade tjuvtränat på backen , så jag var lite beredd, det kändes bra.
På platten låg dessa "motionärer" i 45 , jag hängde med bra , och fick till och med ett tokryck och drog ett gäng , vilket jag fick betala i nästa helvetsbacke...
Jag försökte lära italienarna lite svenska svordomar, men de var fullt upptagna med att trampa.

Målrakan var bara 500 m , men den gick rakt upp i himmelen , man fick stå upp på allra lättaste växeln för att över huvud taget komma upp,
folk ramlade hit o dit och några låg och skrek av kramp.
Jag skrek "kom igen" och tryckte mig upp i mål, en underbar känsla!
Jag kom runt på 4:20, med 25 i snitt , vilket jag var jättenöjd med på den banan.

Sammanfattningsvis väldigt mycket Italien , otroligt kul , jag kommer garanterat att köra nästa år !
Häng på nästa år om ni är sugna , garanterat kul cykling!
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply