Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

Öland Fyr till Fyr med Lygnens Venner

Klubben går in och betalar 450 kronor av anmälningsavgiften för Öland Fyr till Fyr 2017. Kostnaden för medlemmar i Lygnens Venner blir därför 950 kronor för själva evenemanget i stället för ordinarie kostnad 1400 kr. Vår förhoppning är att vi nästa år blir en stor samling Lygnare som i olika grupper tar oss an denna resan!

I priset ingår all mat och fika på fina ställen under två dagars cykling på Öland samt övernattning lördag till söndag. Vi får även tillgång till omklädningsrum med dusch efter framkomst andra dagen. Mer detaljer i arrangörens beskrivning längre ner. Arrangören är för övrigt P-O Nilsson som är Lygnens Venners utpost på Öland. Han har vid flera tillfällen varit med på vårt Bjäreläger och känner väl till hur vi Lygnare vill cykla. Många av oss har även lärt känna honom under våra träningsläger på Mallorca.

ÖFF är inget lopp utan ett cykelsocialt evenemang där vi cyklar ungefär som vi gör på Bjärelägret. Dvs vi delar in oss i grupper så alla kan vara med i rätt fartgrupp mellan fikapauserna.

Tillkommande kostnader är resan till och från Färjestaden samt övernattning fredag 11/8 till lördag 12/8. För övernattning har vi 30 platser reserverade på Stora Frögården. Priser för att bo på Stora Frögården hittar ni sist i texten. Lygnens Venner har reserverat 30 platser. Denna övernattning bokas separat direkt hos Stora Frögården senast den 15:e februari, tel. 0485-363 33 http://www.storafrogarden.se Det är bra om man snackar sig samman och kommer överens om vem eller vilka man vill dela rum med.

Vi uppmanar så många som möjligt att samåka. Bilarna kan vi parkera gratis vid sporthallen under tiden vi cyklar runt ön.

Några av oss har redan anmält sig och dessutom visat intresse för whiskyprovning efter avslutad cykling. Då tillkommer givetvis kostnad för detta samt ytterligare en övernattning.

Anmälan till ÖFF görs enligt nedanstående. Var då noga med att ange att ni är med i Lygnens Venner så att ni får rabatten. Platserna är som synes begränsade även om antalet 50 inte är en absolut siffra. P-O uppskattar att det går att hantera ca 50 cyklister från Lygnens Venner utöver de som han tror tillkommer från andra delar av landet.

Några Lygnare var och cyklade i år (2016). Om hur detta avlöpte kan ni läsa i denna tråd


INBJUDAN FRÅN P-O

Cykla Öland Fyr till Fyr 340 km under två dagar med Öland Söndagscykling
12-13 augusti 2017

Start och mål vid Hotel Skansen i Färjestaden

Dag1, 190 km, Start kl 09:00. Övernattning lördag kväll på Pensionat Hornsjön.
https://www.bikemap.net/en/route/373821 ... 2017_dag1/

Dag 2, 150 km, Start från Pensionat Hornsjön kl 08:00 och avslutning med After Bike i Färjestaden kl 16:30.
https://www.bikemap.net/en/route/383091 ... 2017_dag2/

Du förväntas kunna cykla i grupp med lägst 23-tempo 15-20 mil/dag under två dagar.

Skicka in din intresseanmälan med kontaktuppgifter till [email protected]
Max 50 deltagare.
Anmälningsavgift kr 250:- inbetalas snarast eller senast den 15 februari (först till kvarn).
Ordinarie deltagaravgift kr 1150:- Medlem i Lygnens Venner betalar resterande 700 kr senast 30 maj.
Inbetalning till:
Ölands Bank clearnr: 8030-9 kontonr: 73 099 842-4
eller
Swish: 070-5741177.
Glöm inte att ange ditt namn och klubb vid inbetalningen.

För detta får du:
• Landsvägscykling i grupp med ledare, där du kan välja mellan tre fartgrupper
• Följebil för service och transport av ditt bagage
• Del i dubbelrum på pensionat med middag och frukost, tillägg för enkelrum kr 150:-
• Fika/lunch på välrenommerade etablerade näringsställen
• Cykling i det vackra landskapet på till större delen vägar med mindre trafik
• Uppleva världsarvet södra Ölands odlingslandskap


INFORMATION FRÅN STORA FRÖGÅRDEN

Enkelrum med wc på rummet och gemensam dusch i korridor
420kr/natt

Enkelrum med dusch/wc på rummet
520kr/natt

Dubbelrum med wc på rummet och gemensam dusch i korridor, våningssäng
280kr/pp/natt

Dubbelrum med dusch/wc, enkelsängar, ca 10-12 kvm.
vi har 2st rum som har privat dusch/wc mitt emot rummet
Vuxen: 320kr/pp/natt
Barn 3-16år: 200kr/pp/natt

Dubbelrum med dusch/wc. Lite större rum i i Huvudbygnaden/Gamla Huset
(alla rum med dubbelsäng utom ett som har två enkelsängar)
Vuxen: 350kr/pp/natt
Barn 3-16år: 200kr/pp/natt

Dubbelrum med dusch/wc, sjöutsikt och egen uteplats mot havet
Vuxen: 400kr/pp/natt
Barn 3-16år: 200kr/pp/natt

3-bäddsrum med wc, privat dusch precis utanför rummet, receptionshuset
Vuxen: 320kr/pp/natt
Barn 3-16år: 200kr/pp/natt

3-4 bäddsrum med dusch/wc, Huvudbygnaden/Gamla Huset
Vuxen: 350kr/pp/natt
Barn 3-16år: 200kr/pp/natt

5-bäddsrum med dusch/wc, litet pentry
1.500kr/natt

6-bäddsrum med dusch/wc, litet pentry, sjöutsikt och egen uteplats mot havet
1.700kr/natt

Tomsängsavgift:
100:-/natt

Extrabädd i rum
150kr/pp/natt

Vi har också rum där vi Välkomnar hund, detta måste förbokas då vi har en speciell korridor där vi Välkomnar hundar. 100:-/vistelse

Priser är för medlemmar i STF (Svenska Turist Föreningen) Medlemskortet gäller 1 år från den dag man tecknat det.
Icke medlemmar vuxen betalar 50kr/pp/natt och barn/ungdom (3-16år) betalar 25kr/pp/natt extra.
Medlemskort i STF finns att köpa i receptionen. För mer information se nedan.
Det finns också gruppmedlemskap, gäller vid fler än 10 gäster och kostar 500kr då bor alla för medlemspris.

Vi kan även erbjuda:
Frukost: Vuxen 80kr
Frukost Barn 3-12år: 60kr
Lunchpaket: 90kr, måste förbokas och ta med egen termos.
Sänglinne/handduk: 100kr/pp
/Anders
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

I nu-läget är det 7 stycken som anmält sig. Läs gärna i den urspungliga tråden också.
/Anders
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by T.F »

Hej goda Venner! Jag anmäler härmed mitt intresse för detta så omtalade o frejdiga evenemang på Öland som jag hittills inte besökt,vad vore då bättre än att få den eminente P-O som ledsagare runt ön,bosatt urinnevånare som han är.
Dock är jag än tveksam till Whiskyn då jag har av den drycken kvar,och behöver åka hemåt utan den extra övernattningen,
vi kan kolla läget med övriga deltagare hur det då blir med samåkning hem då det då blir 2 olika avresedagar.
Dessutom,whisky i ett öl land?
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by peter jonsson »

Nu har jag anmält intresse till cykel guiden. Ska man betala in dom 250 kronorna till samma mottagare som resterande 750?
Jag anmäler mig även till whisky provning verkar bli en go gäng. Vart ska man betala det?
Om jag fattat det hela rätt så behövs det en övernattning mellan fredag/lördag och en söndag/måndag om man både ska cykla och njuta av den bärnstensfärgade drycken äger det sin riktighet?

//peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Peter och Thomas

Vad det gäller Whiskeyprovning är det inte klart ännu. P-O skall kolla med hotellet så att det går att genomföra, vi behöver någon upplyst person som kan leda oss okunniga!!

Om det går att genomföra innebär det en övernattning till mellan söndag och måndag denna gång på hotellet i Färjestaden där även provning går av stapeln. Magnus har kollat deras standardpris för provning och övernattning ligger på 1400 kr varav provningen är en 500 hundring.

Betalning till evenemanget gör man till P-O enligt ovan först 250 kr som intresseanmälan och senare resten till samma Bg minus det som klubben subventionerar.

Övernattning på fredag till lördag gör vi på vandrarhemmet Stora Frögården som ligger 8 km söder om Färjestaden. De har en liten fin restaurang där man kan få sig en matbit och en öl eller två på fredagskväll. Dåligt med bra fikaställen på vägen ner genom Småland. Man bokar med fördel in sig två och två i ett dubbelrum tar med sig eget bäddmaterial och gör den lilla städning som behövs på lördagsmorgon. Då sparar man 200 kr / person. Dusch på rummet behöver man inte eftersom vi kommer sent och sover timmarna på natten sedan upp tidigt för cykling. De har en jättefin frukost den tar man så man är tankad inför första dagens cykling.
Jag har en pågående konversation med Peter och Anne om frukosten den startar normalt kl. 08.00 det var inget problem i år eftersom vi startade cyklingen kl. 10.00. Nästa år har P-O vänt banan så vi kör 19 mil första dagen med start kl. 08.00 från hotellet. Har bett vandrarhemmet att tidigarelägga frukosten till kl. 07.00.

Har också bett P-O att senarelägga starten till kl. 08.30 även med frukost kl. 07.00 blir det tufft att hinna med inkörning till Färjestaden, avlastning och parkering uppe vid sporthallen till kl. 08.00. Är vi bara tillräckligt många Lygnare och andra cyklister kommer det säkert att ordna sig med tidigare frukost.

Ser att Anders skriver att vi skall få hjälp med parkering för bilarna när vi cyklar!!!? Det är vad jag vet redan ordnat av P-O vi stod i år uppe vid sporthallen där vi duschar efter hemkomst på söndag em. Den ligger bara 400-500 m från hotellet där vi startar och slutar. Skulle bli förvånad om det inte fungerar nästa år!

Det vi gjorde i år var att äta på hotellet efter duschen och ombyte innan vi satte oss i bilarna för hemfärd till Göteborg på söndag em. P-O fixade detta som en afterbike vi pröjsade 130 kr.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by T.F »

Ok CG,Trevligt! Är det så att 'alla' hakar på Whiskyn så gör även jag det,gott o stärkande!
Det var det att jobbet spökar på mån där,men va' tusan,det går förhoppningsvis att lösa.
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Är anmärd till detta äventyr betalt in 250 och anmält på mailadressen!
Ser fam emot detta äventyr.
Anmäler mig även till whiskey provningen.

Mvh.
Magnus Johansson 8-)
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Följande har anmält sig till detta äventyr 2017.

Olof Tedenbrant
Magnus Olsson
Rolf Lindkvist
CG Andersson
Hans Öberg
Janne Peterson
Mikael Virtanen
Rolf Taipale

Vi körde även i år 2016.

Ytterligare anmälda är:

Hans Carlberg
Anders Alexandersson
Peter Jonsson
Thomas Forsberg
Magnus Johansson
Johan Gustafsson
Fabbe Vecchi

//CG
"He is able who thinks he is able!"
osis

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by osis »

Hej, När är sista dag för anmälan?
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej Oskar

Om du läser högst upp i tråden första inlägget "Anders information" så ser du att en intresseanmälan görs så fort som möjligt "först till kvarn". Betalar in 250 kr på Bg eller Swish till P-O:s mobil. Skriver in namn och klubb.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Mikael Virtanen »

Ja, nåt ska man ju ha att se fram emot och träna för. Så det är klart jag är med (och hoppas hoppas att knäet är överens). Det är ju som sagt en väldans trevlig cykelupplevelse och kommer nog att köra den lite lugnare varianten med mer eftertänksamma fikapauser. Fast jag hoppar nog whiskyn. Är inte riktigt min tepåse.
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Gott Mikael!

Snacka ihop dig med Rolf T. och Thomas de har inte bestämt sig 100% om provningen och att stanna en natt till. Blir ni 3-4 personer fyller ni en bil.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
JohanG
Posts: 106
Joined: 2014-04-09 22:06
Fornamn: Johan
Efternamn: Gustafsson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by JohanG »

Hej!

Jag är anmäld till detta trevliga event. Jag samåker gärna och delar boende vid Stora Frögården.

Mvh,
Johan
User avatar
andale
Forumadministratör
Posts: 747
Joined: 2009-09-14 10:47
Fornamn: Anders
Efternamn: Alexandersson

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by andale »

Om ni inte redan gjort det, boka boendet fredag till lördag. Även om vi reserverat platser så är det ett visst tryck på platserna på Stora Frögården. Jag och Janne har bokat och delar rum.

Ni som sitter och funderar på att hänga med - sluta fundera och se till att anmäla er enligt instruktionerna i första inlägget.
/Anders
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Uppdatering 2.

Fick svar från P-O gällande starttid och riktning på rundan. Det är också klart med priset för provning och övernattning. Har även fått svar från Stora Frögården ang. frukost, se nedan!

Vi som skall köra whiskeyprovning på hotellet efter cyklingen kommer att bo i dubbelrum som ingår i paketet nedan!.

Starttiden på lördagen är ändrad till kl. 09:00 och vi kör 190 km på lördagen. All info finns högst upp i denna tråd.

Afterbike på söndagen kör vi samma upplägg som i år och har redan prel bokat för ca 30 pers.
Buffé är klar ca. kl. 17.00 då det är svårt att få exakt tid så här i förväg.
En buffé med salladskål samt kyckling o tillbehör på buffé inkl. Ölandsvatten för 159:-
Alla betalar var för sig, och om de beställer annan dryck skall de såklart betala även det till normala priser.

Paket:
De som vill kan köpa till ett paket då ingår Afterbike som ovan med 1 starköl i stället för vatten.
Whiskyprovning med 4 sorter start ca 19-1930 (krävs minst 6 personer)
(CG kommentar: kolla länken nedan så ser ni en av väggarna i källaren. De har över 1200 sorter vi skall prova 4! Svårt val?)
http://www.hotelskansen.com/whisky
Övernattning i dubbelrum samt frukost på måndagen.

Pris: 1295:- per person

P-O återkommer med bokningsrutinen för oss som skall använda paketet.

Stora Frögården har bekräftat att det är OK med frukost kl. 07.00.
De har också flaggat för att restaurangen inte kommer att vara öppen som i år gällande mat. Baren är öppen för en bira eller två.
De erbjuder ett catering alternativ med bra mat om vi önskar äta vid framkomst. Då får vi ett antal val på rätter som vi kan förbeställa och äta i deras restaurang. Detta gör vi senare i vår innan semestrar etc.
Som jag skrev tidigare finns det få vattenhål på vägen ner och det tar en stund att åka ner genom de småländska skogarna inga 110 vägar precis!

Själv föredrar jag att äta lunch på dagen sedan åka ner mot Öland hyfsad tidig em. Ta en fika på vägen och äta middag på kvällen så att man är tankad för 190 km på lördagen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by fabbev »

Då har även jag bokat rubbet på denna cykelutflykt.
Stora Frögården på fredagen.
Cykeläventyret lördag-söndag.
Vill även delta i Whisky provningen.
FORZA LYGNARE
Fabbe
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by pewe »

Hej på er.
Då har jag även anmält mig till denna sociala aktivitet.
Jag kör allt utom Wiskey provningen.
Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by Claes-Göran Andersson »

Gott Fabbe och Peter!


Följande har anmält sig till detta äventyr 2017.

Olof Tedenbrant
Magnus Olsson
Rolf Lindkvist
CG Andersson
Hans Öberg
Janne Peterson
Mikael Virtanen
Rolf Taipale

Vi körde även i år 2016.

Ytterligare anmälda är:

Hans Carlberg
Anders Alexandersson
Peter Jonsson
Thomas Forsberg
Magnus Johansson
Johan Gustafsson
Fabbe Vecchi
Peter Wenander

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by T.F »

ingen whiskyprovning för mig eller x övernattning i samband med den skålen.
jag har ju bokat på Stora Frögården första natten i dubbelrum (inkl frukost,sängkläder o handduk),jäkligt smidigt.
vill man ta med egen handduk så har man ju två,å propsar man att egna sängkläder minsann skall medtagas
så har man ju den fördelen att man kan byta bort dem mot nåt. Göteborgssängkläder kontra Ölandssouvenier,hmm!..
nu är det vinter sen är det vår efter det kommer sommaren å då åker vi,hurra!
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Öland Fyr till Fyr 2017 med Lygnens Venner

Post by olof »

Sicket gäng som kommer till start.

Kul

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Post Reply