S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Hej !
Gick in o anmälde mig via Randonneur västs hemsida till loppen, men insåg efter ett tag när datumen inte stämde med kalendern,
att det sannolikt var 2015 som fortfarande var inlagt.
Mailar man till respektive ansvarig och anmäler sig?
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Bengt,

En sak jag inte har skrivit om så mycket, men som är väldigt viktigt.

Du måste kunna navigera. Det är väldigt olika vad man får av organisatorerna. Allt oftare får men en länk till ett GPS-spår. I Södertälje får man alltid en vägbeskrivning på papper och ett gps-spår.

Du får räkna med att du kör alldeles ensam från en startplats som Skövde. Det fanns ingen som startade på 400 och 600 förra året. 200 och 300 hade några som startade, men det är inte säkert att deltagarna håller din fart. Jag känner inte till Skövdes åkare.

Brevetlopp har inga som helst skyltning. Att kunna hitta rätt är en del av utmaningen.

Jag studerar alltid ett lopp i förväg och ritar upp min egen rutt i Garmins Basecamp, som jag sedan laddar över till min GPS. Många andra föredrar att ladda ned direkt från RideWithGPS eller GPSies.com. Du måste testa vad som fungerar för dig.

Det är inte många GPS vars batteri håller för längre lopp (kanske 400, knappast 600). Billiga "powerpacks" kan man köpa lite varstans.

På SBS kommer du säkert att hitta sällskap, men räkna inte med det på kvalloppen.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Hej Daniel!
Bra synpunkt.Ska skaffa den större Garmin också.Har USB-laddare på Crossen, laddar från navdynamon, men tror jag kommer att köra racer.
Satsar nog på hyfsad fart , och hellre kunna sova en stund mitt i.
Pappersbackup känns ju som ett måste också.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Hej igen Bengt,

Jag vet faktiskt inte vilken Garmin jag skulle köpa idag. Jag har sett att andra kör med Edge 1000 och passar på att ladda dem vid kontrollerna. På PBP använde jag en gammal model, etrex Vista HCx. Den använder 2 AA batterier och köper man lithium batterier, håller den över 24 timmar. Dör de, så är det lätt att ha med extra eller köpa på en mack. Alla har AA batterier.

Att ladda från dynamo är inte helt fel. Så gör jag på min "Danmarkscykel". Jag har B&M Luxos med usb-laddaren:

https://www.rosebikes.se/artikel/b--m-l ... aid:620049

Jag byggde upp mitt eget framhjul. SON dynamo är dyrt som attan, så jag byggde upp på Shimanos bästa dynamo:

https://www.rosebikes.se/artikel/shiman ... aid:489153

Den kostar bara en tredjedel. Jag byggde på DT Swiss fälgar:

https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swi ... aid:863125

Är du intresserad, så kan klubben kanske ordna en mekkväll och vi kan bygga upp ett hjul åt dig. I mekstället märker man en skillnad mellan SON och Shimano, men inte ut på vägen.

Att cykla fort för att kunna få in lite sovtid är en vanlig stategi. På SBS kommer du att kunna få sällskap med andra.

Jag har märkt att jag inte tycker om stressen med att ha en tid att hålla. Sista året har jag helt enkelt cyklat natten igenom och tagit en tupplur på en parkbänk runt kl 4 eller 5. Det förutsätter hyggligt väder, förstås.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Körde en jättefin 30-milare igår som del i kvalificeringen för SBS.Start Mölndal, sedan till Varberg, Mårdaklev(jättefin väg , kan verkligen rekommenderas), Svenljunga, Borås, Fjärås, Mölndal.
Stopp för lunch i Svenljunga, och 4 stämpelstopp, 2 punkteringar(inte jag).
Rullsnitt 31, 3000 höjdmeter, totaltid 12:40.
Är jättenöjd , inte minst då jag drog upp medelåldern i våran lilla grupp på 4 pers, där snittet även där hade legat på 31 (år) om jag inte varit med... :-D
Har kört 20-milaren innan påsk, nu återstår 40 o 60 för att få starta. Vet bara inte hur jag ska få in det i kalendern... men ranndonne´ är onekligen så här långt en trevlig form av cykling.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Kul att du uppskattar den här cykelformen, Bengt. Det är tidskrävande, men också givande. Vägen mellan Varberg och Mårdaklev är mycket fin. Man kan också köra hemifrån, Horred, Öxabäck, Överlida, Östra Frölunda, Mårdaklev och sedan tillbaka över Karl Gustav, Kungsäter. Det blir lite kortare och kan göras som ett litet längre träningspass.

Det spelar från och med nu inte en så stor roll om du kör 400k eller 600k härnäst. Båda är krävande, men på var sitt sätt. 200 och 300 kan man köra på rutin. 400 och 600 kräver fokus och lite uppeppning.

Jag kör från Mölndal 17/6 (600k). Den är upplagt så att man kan sova 4-5 timmar i Laholm, om man vill.

Lycka till med planeringen, men det börjar se lite tajt ut. 400 ser svårare att få in än 600. Jag tror inte att arrangörerna skulle protestera mot att du körde 2 stycken 600 istället för 400 och 600. Det blir inte en Super Randonneur serie, men även PBP tillåter att man byter ut en kortare distans mot en längre. Men, som sagt, man får inte SR titeln.

God tur i fortsättningen!
Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Tack Daniel!
Planeringen nu ser ut som 400 17/6 och 600 1-2/7,
båda från Mölndal.
Hoppas det ska funka.
Mvh1
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Hur gick det Bengt? Det var kul att träffas vid starten.

600 var lite tufft. Mycket vind och klart backigt. Men det behöver inte vara lika tufft som en 400. På en 600 har man tid att sova några timmar. Vi kom till Laholm kl 1 på natten och jag sov, efter dusch och allmänt förirrande från 02 till 06. BeGe lyckades övertala vandrarhemmet att ha frukost kl. 6.30 istället för 8.00, så vi kunde få en god, rejäl frukost i magen innan vi cyklade iväg och det behövdes.

Kontrollerna på 600 är inte många och varje etapp är längre en genomsnittet. 120, 130, 130 osv, ungefär. Man ska bunkra med mat när man kan.

ICA Nära i Lidhult är en pärla. Där kan man köpa man och de har en fin café. Klart rekommenderas.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Hej Daniel !
Lördagen blev en fantastiskt fin dag. Hade lite Vätternrundan i tanken på morgonen , var ju trist att hoppa av satsningen , men samträningen är ju väldigt viktig om man ska köra så snabbt inte minst , så det var ju inget att göra åt.
40-milaren blev en riktigt fin cykelupplevelse, genom ett oerhört vackert försommarsverige, mycket fina vägar genom närmast pastoralt idylliska landskap. Cykling när den är som bäst!
Jag har som längst cyklat 34 mil i ett svep tidigare , så jag hade lite funderingar på om jag skulle palla, men vädret var ju det bästa , och banan var ändå relativt snäll.
Vi blev ett gäng på 6 personer som höll ihop hela tiden, det blev pizza, hamburgare o lite annat. Det svåraste är nästan att kunna äta tillräckligt när kroppen har så hög grad av långvarig ansträngning, man blir lätt illamående, och bars ,bananer
gel o pizza står en upp i halsen, men man behöver all energi man kan få i sig.
Vi körde i en jämn o fin takt , med ett rullsnitt på 30,på slutet fin försommarnattscykling upp från Varberg.
Mina bästa minen från turen är dofterna från sommarängar , solnedgången när man kommer över kullarna in mot Varberg, och när det efter 35 mil plötsligt känns lätt att cykla igen.
Ser fram emot 60-milaren om 2 veckor.
Ha det gott
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Så då var kvalificeringsloppen på S-B-S klara, 20,30 och 40 milarna har varit trevliga, och inga större problem, men...
60 milaren var inte att leka med. Nog det jobbigaste jag gjort.

Blev inte bättre av att jag två dagar innan fick en rejäl förkylning , o korkat nog tänkte jag att jag testar , så får vi se...cyklade in till Mölndal från färjan , det kändes helt ok , så jag startade.
Körde ihop med Henrik , en erfaren randonneur, som mal på , ofta stående på tunga växlar.
redan efter Borås var jag helt matt i kroppen , och tänkte ringa hem om bärgning.

Lyckades samla mig , och trycka i mig tillräckligt med mat o dryck , o i Tranemo(tror jag det heter , har varit på alla platser i världen som heter Ryd ,Mo o Hed nu känns det som) , där släppte förkylningen!
Vi tog oss så småningom genom ett fantastiskt landskap , på jättefina vägar till Laholm, där vi fick vattenpåfyllning , och glada tillrop av några överförfriskade motorcyklister som hade fest på Mc-klubben.

På vägen upp mot Simlångsdalen vid tolvtiden springer en liten grävlingsunge ut framför oss på vägen, skrämd av våra lyktor.
Han springer o springer , fattar inte att han kan hoppa ner i diket , till slut får vi ner honom där , precis innan en bil kommer från andra hållet.

Jag hade hyrt ett rum på Tallgården, en blandning av hotellet i Twin Peaks o livrustkammaren ungefär, med svärd o hillebarder på väggarna, o lite halverotisk asiatisk konst på rummet.
Jättetrevligt. Henrik , som är hård o minimalistisk , tänkte sova på gräsmattan, det var 5 grader varmt o dimma så jag sa att han kunde ligga i rummet. Han har dock lika kraftfull snarkning so cykelstil , o stack iväg vid fyra,
då hade jag inte sovit mycket..
jag ville dock ha deras goda frukost , och kom inte iväg förrän 9.
För att göra en lång historia kort började det pissregna, och när regnet slutade efter ca 10 mil började blåsa kuling rätt i näsan , så at cykeln knappt rörde sig framåt i 20 mil.
Tog mig till slut till Mölndal med inte allt för mkt marginal till maxtiden, men helt klart en upplevelse rikare...
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Så där, ja! Nu har du lagt till lite nytt i den erfarenhetsbank. Kudos!

Henrik är stark och det måste du vara också för att hålla sällskap. Mycket klokt av dig att vänta in frukosten. Den behövdes under fortsättningen, det förstår jag.

BeGe och jag tänkte på er ett par gånger under söndagen när vi såg hur vinden blåste. Då cyklade vi norröver längs kusten och fick den direkt från havet. Jag hade en teori om att backarna och skogen möjligen kunde ge lite skydd, men det låter inte så.

En fördel, kanske ... när vi cyklade mellan Ljungby och Laholm, cyklade vi igenom en tjock molm med knott, milvis med knott. Vi turades om att dra inte så mycket för att få skydd från fartvinden, utan för att få skydd mot knott. Vinden gjorde nog att det blev mindre :-)

Super Randonneur! Lygnens första Super Randonneur under säsongen! Grattis!

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Tack!
Jag är jättenöjd!
Vi tuggade knott på lördagen, hade ögonvrårna fulla med döda knott när jag såg mig i spegeln.
Backarna o skogen var som du säger mina bästa vänner och gav lä på söndagen, men de öppna slätterna fasansfulla.
Ica-fiket i Lidhult en riktig pärla, tack för tipset! Somnade nästan i soffa.
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Hans Carlberg »

Secka tuffa gubbar, =D> =D> :shock:
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by T.F »

Åh herregud tänkte du då Bengt,å jag oxå när jag nu läser detta!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Nu har de sovit sin första natt nära Laholm.

Jag vet inte med 100% säkerhet, men det är mycket sannolikt att Bengt finns i den främre gruppen. En cyklist, Mark Thomas, har lagt upp en Spotwallatracking och jag gissar att Bengt finns i det sällskapet. Mark Thomas körde LEL för ett par veckor sedan, flög hem till Seattle och nu är han tillbaka tillsammans med minst två till från LEL, Ian Hands och Bill Watt. De två sista åkte aldrig tillbaka till USA. Bill Watt cyklade till och med från LEL-finish till Danmark för att starta SBS.

I alla fall, här finns länken:

SBS tracking (Mark Thomas)

Mellan 12 och 14 idag, lördag, kan man träffa de flesta i Sätila, där de har en kontroll och en god lunch på restaurangen.

Jag cyklar dit på förmiddagen för att hälsa och heja på.

Daniel

Edit: Snart Halmstad. Dessa snabba är ju snabba. Jag får nog åka ut till Sätila lite tidigare än jag hade tänkt mig.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Några bilder (hoppas jag) ...

Bilder från Facebook
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

I mål i måndags kväll efter 120 mil genom Danmark, Sverige o Norge. Det gick på det hela taget bra, fick ett par blodsockersvackor, som gick att häva ganska snabbt,
körde också lite väl hårt några gånger , då det var härliga vägar och man fick feeling, men mycket fin cykling i övrigt.
Mindre bra var en del vägsträckningar längs stora vägar med mycket och tung trafik, det hade gått att hitta alternativ.

Norska Sörlandet var den vackraste delen, och den värsta var nog nästan Härskogen, där himmelen öppnade sig och alla bilister hade bestämt sig för att ha fri-fart sträcka samtidigt.
Jag körde med ett gott gäng , det gick snabbt emellanåt, och vi hade väldigt roligt hela vägen.
Sista 30 milen ca var i Norge , upp och ner hela tiden, jättetufft efter ca 90 mil, men samtidigt växte man in i det.
Och ja, jag kör gärna igen.

Tack för peppande o hejande i Sätila Daniel

Ha det gott

Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Mikeryd »

Grattis till en stark prestation Bengt! Lustigt att någon av de värsta sträckorna skulle vara "hemmabanan" i Härskogen.

Mikael
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by dlridings »

Mikeryd wrote:Lustigt att någon av de värsta sträckorna skulle vara "hemmabanan" i Härskogen.

Mikael
Jag tror att "värsta" refererade till bilisterna på den sträckan mer än backen. Jag har också noterat det att Härskogen numera kännetecknas av aggressiva bilister. Det är kanske några som kör den vägen över till Landvetter för att slippa trängselskatten. Jag har fått bilister som har tvärbromsat mitt på vägen framför mig och var på väg ut för att bråka. Jag klarade mig genom att en bil till kom, och den första kunde stå kvar och blockera för andra.

Jag undviker den nu. Det är synd. Det är en fin väg annars.
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: S-B-S Super -Brevet-Scandinavia 2017

Post by Sköld »

Ja, bilisterna på Härskogssträckan körde som om de hade skottpengar på oss cyklister, samtidigt som regnet vräkte ner, jag kommer definitivt att undvika den vägen framöver , vilken är synd för den är ju jättefin annars.
Så här i efterhand är helhetsupplevelsen av loppet väldigt positiv , det är inte alls så jobbigt som man kanske tror , man får sina svackor , som man kan äta/vila sig igenom , är man förberedd med träningen och har kolla på att grejorna på cykeln är så hela och nya som det går, laddat batterier och extralampor, och bra kläder som klarar de flesta väder så grejar man det , och får ett jättefint cykelminne med sig.
//Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply