Planering 2018 (randonneur)
Posted: 2018-03-06 08:26
Det går trögt med planeringen i år. Jag vet vad jag förbereder mig för:
1) Att vara smidigare och mer omtänksam
2) Coulee Challenge 1200
Loppet går i "närheten" av var min mor bor i USA. Jag vill arbeta mindre, så det bästa sättet är att hålla mig bort från datorer. Loppet ska, enligt organisatorerna, likna Paris-Brest-Paris vad gäller terräng. Det betyder backigt. Inga extremer, utan tätt mellan backarna. Jag har räknat ut en gång att om man kör runt Lygnern 24 gånger så har man 1200 km som är lika med Paris-Brest-Paris. Man får sova en timme då och då i Sätila eller Fjärås, men annars ska det vara 24 gånger non-stop. Det går ju. Man har 90 timmar på sig och kontrollerna i Fjärås och Sätila lär inte vara belastade med köar.
Paris-Brest-Paris går nästa år. Det har aldrig hänt att platserna tar slut (de ökar på bara), men för att vara säker på en plats och framförallt för att kunna välja en passande starttid, är det en fördel att anmäla sig tidigt. När man får anmäla sig beror på det längsta loppet man kör i år. Kör man 100-mil eller mer (ett lopp på 100 mil eller mer, inte summan av alla lopp) får man anmäla sig först. De som har kört 60 mil, får anmäla sig någon vecka senare. De som har kört 400, ytterligare någon vecka och så vidare, ned till 20 mil. Därefter öppnas registrering för alla.
För att få en garanterad plats räcker det nog med det kortaste, 20 mil.
Man startar i grupper om 300, med 15 minuters intervaller, om jag minns rätt. Möjligen var det 30 minuter med start kl. 18. De allra, allra snabbaste, som jagar tid (på elitnivå) får starta någon timme före, kl. 16. De som siktar på 84 timmar istället för 90 timmar kan få starta tidigt nästa morgon. Det är en fördel att starta på morgonen, men händer det något, ligger ingen annan bakom dig. Släpper man en grupp, så har det tåget gått. 90-timmars grupp är i särklass den största (festligaste) gruppen och man kan gå in och lämna grupper eller åka ensam, om man vill, utan större besvär.
Just idag sitter jag och undrar om jag ska våga en 60-milare redan 30/4. Det går en 40-milare också, från samma startplats (Jönköping). Formen är inte i topp så tidigt, men ...
Jönköpings 400
Jönköpings 600
400 ser mest intressant ut därför att den går på vägar jag inte har cyklat på tidigare. Jag har aldrig kört VR. Båda 400 och 600 är bra träning för en 120 milare. 20 och 30 ska man kunna bara. Uppvärmning.
La lepre stanca i en frisk fläkt bland svenska klubbar. Aktiva randonneurer, men inte en samla gråskäggiga, vresliga gubbar.
Men det allra första loppet i år blir på långfredagen. Det är sent i år, men om ni tittar ut på det nordiska möglet utanför, så förstår ni varför.
20-mil från Childstore, Stigbergslid 1
Jag är inte ansvarig för loppen även om det är jag som har skrivit inlägget. Folk hade svårt att få tummen ur, så jag gick in och skrev "platshållare" trådar för alla lopp. De fylls på allteftersom.
1) Att vara smidigare och mer omtänksam
2) Coulee Challenge 1200
Loppet går i "närheten" av var min mor bor i USA. Jag vill arbeta mindre, så det bästa sättet är att hålla mig bort från datorer. Loppet ska, enligt organisatorerna, likna Paris-Brest-Paris vad gäller terräng. Det betyder backigt. Inga extremer, utan tätt mellan backarna. Jag har räknat ut en gång att om man kör runt Lygnern 24 gånger så har man 1200 km som är lika med Paris-Brest-Paris. Man får sova en timme då och då i Sätila eller Fjärås, men annars ska det vara 24 gånger non-stop. Det går ju. Man har 90 timmar på sig och kontrollerna i Fjärås och Sätila lär inte vara belastade med köar.
Paris-Brest-Paris går nästa år. Det har aldrig hänt att platserna tar slut (de ökar på bara), men för att vara säker på en plats och framförallt för att kunna välja en passande starttid, är det en fördel att anmäla sig tidigt. När man får anmäla sig beror på det längsta loppet man kör i år. Kör man 100-mil eller mer (ett lopp på 100 mil eller mer, inte summan av alla lopp) får man anmäla sig först. De som har kört 60 mil, får anmäla sig någon vecka senare. De som har kört 400, ytterligare någon vecka och så vidare, ned till 20 mil. Därefter öppnas registrering för alla.
För att få en garanterad plats räcker det nog med det kortaste, 20 mil.
Man startar i grupper om 300, med 15 minuters intervaller, om jag minns rätt. Möjligen var det 30 minuter med start kl. 18. De allra, allra snabbaste, som jagar tid (på elitnivå) får starta någon timme före, kl. 16. De som siktar på 84 timmar istället för 90 timmar kan få starta tidigt nästa morgon. Det är en fördel att starta på morgonen, men händer det något, ligger ingen annan bakom dig. Släpper man en grupp, så har det tåget gått. 90-timmars grupp är i särklass den största (festligaste) gruppen och man kan gå in och lämna grupper eller åka ensam, om man vill, utan större besvär.
Just idag sitter jag och undrar om jag ska våga en 60-milare redan 30/4. Det går en 40-milare också, från samma startplats (Jönköping). Formen är inte i topp så tidigt, men ...
Jönköpings 400
Jönköpings 600
400 ser mest intressant ut därför att den går på vägar jag inte har cyklat på tidigare. Jag har aldrig kört VR. Båda 400 och 600 är bra träning för en 120 milare. 20 och 30 ska man kunna bara. Uppvärmning.
La lepre stanca i en frisk fläkt bland svenska klubbar. Aktiva randonneurer, men inte en samla gråskäggiga, vresliga gubbar.
Men det allra första loppet i år blir på långfredagen. Det är sent i år, men om ni tittar ut på det nordiska möglet utanför, så förstår ni varför.
20-mil från Childstore, Stigbergslid 1
Jag är inte ansvarig för loppen även om det är jag som har skrivit inlägget. Folk hade svårt att få tummen ur, så jag gick in och skrev "platshållare" trådar för alla lopp. De fylls på allteftersom.