Page 1 of 3

Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-03-06 08:26
by dlridings
Det går trögt med planeringen i år. Jag vet vad jag förbereder mig för:

1) Att vara smidigare och mer omtänksam
2) Coulee Challenge 1200

Loppet går i "närheten" av var min mor bor i USA. Jag vill arbeta mindre, så det bästa sättet är att hålla mig bort från datorer. Loppet ska, enligt organisatorerna, likna Paris-Brest-Paris vad gäller terräng. Det betyder backigt. Inga extremer, utan tätt mellan backarna. Jag har räknat ut en gång att om man kör runt Lygnern 24 gånger så har man 1200 km som är lika med Paris-Brest-Paris. Man får sova en timme då och då i Sätila eller Fjärås, men annars ska det vara 24 gånger non-stop. Det går ju. Man har 90 timmar på sig och kontrollerna i Fjärås och Sätila lär inte vara belastade med köar.

Paris-Brest-Paris går nästa år. Det har aldrig hänt att platserna tar slut (de ökar på bara), men för att vara säker på en plats och framförallt för att kunna välja en passande starttid, är det en fördel att anmäla sig tidigt. När man får anmäla sig beror på det längsta loppet man kör i år. Kör man 100-mil eller mer (ett lopp på 100 mil eller mer, inte summan av alla lopp) får man anmäla sig först. De som har kört 60 mil, får anmäla sig någon vecka senare. De som har kört 400, ytterligare någon vecka och så vidare, ned till 20 mil. Därefter öppnas registrering för alla.

För att få en garanterad plats räcker det nog med det kortaste, 20 mil.

Man startar i grupper om 300, med 15 minuters intervaller, om jag minns rätt. Möjligen var det 30 minuter med start kl. 18. De allra, allra snabbaste, som jagar tid (på elitnivå) får starta någon timme före, kl. 16. De som siktar på 84 timmar istället för 90 timmar kan få starta tidigt nästa morgon. Det är en fördel att starta på morgonen, men händer det något, ligger ingen annan bakom dig. Släpper man en grupp, så har det tåget gått. 90-timmars grupp är i särklass den största (festligaste) gruppen och man kan gå in och lämna grupper eller åka ensam, om man vill, utan större besvär.

Just idag sitter jag och undrar om jag ska våga en 60-milare redan 30/4. Det går en 40-milare också, från samma startplats (Jönköping). Formen är inte i topp så tidigt, men ...

Jönköpings 400
Jönköpings 600

400 ser mest intressant ut därför att den går på vägar jag inte har cyklat på tidigare. Jag har aldrig kört VR. Båda 400 och 600 är bra träning för en 120 milare. 20 och 30 ska man kunna bara. Uppvärmning.

La lepre stanca i en frisk fläkt bland svenska klubbar. Aktiva randonneurer, men inte en samla gråskäggiga, vresliga gubbar.

Men det allra första loppet i år blir på långfredagen. Det är sent i år, men om ni tittar ut på det nordiska möglet utanför, så förstår ni varför.

20-mil från Childstore, Stigbergslid 1

Jag är inte ansvarig för loppen även om det är jag som har skrivit inlägget. Folk hade svårt att få tummen ur, så jag gick in och skrev "platshållare" trådar för alla lopp. De fylls på allteftersom.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-03-07 20:27
by Sköld
Jag planerar följande Randonneurlopp i år:
Som Daniel säger kvalificerar ett långt lopp för olika fördelar i anmälningsprocessen för PBP nästa år, vilket jag ser fram emot att köra.
Det får sålunda bli åtminstone ett 100-milslopp, och jag ska nog försöka hinna en Superrandonneurserie på 20, 30 40 o. 60 mil också, men det är mycket som ska hinnas med på våren , och jobbet tar
den mesta tiden.
Tänker också köra det första loppet på långfredagen , i form av 20-milaren från Mölndal.
Kan verkligen rekommendera denna cyklingsform , fri och avspänd , för att inte säga meditativ.
Med vänlig hälsning!
Bengt

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-03-08 12:29
by dlridings
Bengt, jag har muntligt anmält mig till Örebros 100-milare (start 12/7 på en torsdag och sedan 75 timmars maxtid). Jag är intresserad av Mölndals (start 26/7) men jag har inte beställt flygbiljetter till USA ännu och det kan ligga däromkrig att jag åker. Mitt lopp i USA går samtidigt som HCK:s 100-milare, så det missar jag.

Jag håller med Bengt att detta är en trevlig cykelform. Det låter mycket och det är det om man inte har förberett sig. Det enklaste sättet att förbereda sig för ett längre lopp, låt oss säga 300 km, är att åka 200 km först. Lopp och träning blir ungefär samma sak. En distans är träning inför nästa distans.

I och med att det är så, dvs att kortare lopp är träning för längre, så ordnas de också så i kalendern. Ett misstag jag gjorde första tilltänkta året var att vänta för länge. När jag väl kom till skott, så hade de kortare distanserna redan avverkats och man var upp i 300 och 400.

I närheten har man möjlighet att åka 200:

30 mars (kartan i första inlägget)
7 april (Fässberg-Varberg-Källsjö-Horred-hemåt)
14 april (Randonneur Vest som också startar i Fässberg)
12 maj (Randonneur Vest "Hit och dit")

Därefter får man vänta till september innan en 200 kommer tillbaka (i närheten ... det finns Uddevalla, Skövde och andra)

Det kostar 100 kr att anmäla sig och 150 kr om man vill ha medalj, det gäller alla distanser (litet undantag med Örebros 100-milare eftersom de ordnar övernattning som ingår i priset).

Jag kan gärna vara "mentor" om någon vill åka några av dessa tidigare 200 km. Den 12. maj väljer jag nog 300 som går samma dag från samma start.

Dvs, jag håller er sällskap och väntar vid behov. Hjälper med navigering osv. Ett par stycken uttryckte ett intresse på årsmötet.

Grov generalisering:

Om ni vill åka fort och pressa er och fortfarande ha sällskap, åk med HCK:s start. Där hittar du din utmaning.
Om ni vill ta det lugnare och erfara en annan inställning till brevetcykling (sällskap, göteborgsvitsar och sansat tempo) kan jag rekommendera Randonneur Vest (startar oftast i Mölndal).

Om jag åker en HCK-brevet, så blir det lugnare. Jag klarar inte de snabba. De är riktigt snabba.

Samma cykel man använder på klubbens träningar och VR duger utmärkt.

Daniel

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-03-11 11:39
by Roger Leirvik
Jag funderar på en 200km för att prova på denna form av cykling. Om jag tittar ut genom fönstret så känns det som om den 30:e kan bli lite tidigt. Vi får se.

Under tiden kan ni kolla på denna dokumentär:

https://www.youtube.com/watch?v=G5b9or1rGp8

Mvh

Roger L

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-03-15 10:58
by dlridings
Tack för det, Roger! Jag har kommit en bit igenom. Känslorna som kommer fram är sådant man kan få på ett längre lopp (längre än 100-mil). Jag ska fortsätta till det spännande slutet. Jag kände igen mig från LEL. LEL var så tufft att jag inte har orkat skriva om det ännu. Aldrig, aldrig har jag hamnat så långt ner i den mörka källaren. Det var nära, mycket nära att jag inte lyckades komma upp igen. Sedan gick det bra.

En cykelpersonlighet i Sverige, Johan Mölleborn, har skrivit lite om att köra randonnée. Det han skriver är rätt bra, tycker jag.

https://www.bicycling.se/blogs/johanmol ... -ar-de.htm

Del 2:

https://www.bicycling.se/blogs/johanmol ... el-tva.htm

Det han skriver om i del 2, med mörkret, kylan osv, gäller mest 40-mil och längre. Kortare distanser liknar mer ett långt pass med klubben.

Folk frågar mig ibland om "farten." Randonneurer räknar inte farten utan tiden. Men när jag var ut med klubben på Varbergspasset glömde jag att ändra i min cykeldator, så den fortsatte att räkna som den brukar på ett brevetlopp. När vi kom i mål menade Anders A att vi höll 27 km/t i rullsnitt. Min klocka visade 22 km/t i totalsnitt.

Så runt 26-27 i rullsnitt är kanske en bra gissning.

När jag cyklade från starten i Malmö var det med ett antal jag inte kände. De som jag kände, visste jag också att de var ruskigt snabba. Riktigt, riktigt snabba. Så det var inte tal att haka på någon av dem. När det blir så, börjar man spana in och prata ihop sig med de som ser ut att cykla som man kan tänka sig.

När jag pratade med en kille, så sa han så här. "Vill du cykla med mig, så håller vi oss mellan 26 och 29. Vi roterar om vem som drar och vi drar 10 minuter åt gången."

Även om det var medvind (vilket det inte var) så skulle man hålla sig till 29. I stället för att blåsa på, skulle man ta tillfället i akt att konservera energi.

Som otur ville ha det, blåste det rejält, fast från fel håll och det var väl så kämpigt att hålla 26 - 29 i motvind. Men man visste att det bara handlade om 10 minuter. Sedan fick man 10 minuter i lä.

Det blev inte 26 - 29 uppför Söderåsen och Hallandsåsen, men det skulle kännas som ungefär samma ansträngningsnivå som 26 - 29 på plattan. Farten blir därefter uppför.

Vädret börjar ser lite mer lovande ut inför 30/3. Jag tänker inte heller köra om det är vinterväder eller om det skulle kräva dubbdäck. Det går en 200 en vecka senare också (fast jag kör helst båda, inte den ena eller den andra ... måste komma i form.)

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-01 07:57
by dlridings
200 km långfredag. -5 vid start.

Jag gick fram och tillbaka på det här loppet. Först anmälde jag mig, sedan såg jag hur det skulle vara minusgrader fram till kl 11 eller 12 och avanmälde mig. Men jag ville så gärna komma igång och få detta gjort, så dagen före, anmälde jag mig igen.

När jag kom till Childstore fanns redan 16 andra på plats. Av 17 totalt, kom 16 i mål. Den sista stackaren fick sin andra punktering i sluttampen, i Partille. Jag vet inte om han inte hade grejor för att fixa en annan lagning eller om han räknade ut att han inte skulle komma i mål i tid, men han bröt. Det var verkligen synd. Det var hans första brevetlopp. Men jag har hört att han har fått mer smak och och bestämt sig för ett genomföra en 200 i år.

Banan var tufft. Lite väl backigt för årets första. Först till Sätila via Lygnerns norrsida. Sedan rakt igenom Sätila, Hyssna till Seglora. Vägen mellan Hyssna och Seglora har en del backar och en lång rackare.

Från Seglora svänger den norrut mot Borås/Viared. Det är också uppåt i 10-11 km, men tyvärr i motvind. Vinden var inte kraftig, men den var kall.

Jag höll en vän sällskap runt. Han hade bestämt sig för MTB och dubbdäck. Det måste ha varit tungt.

Vi åt en Big Whopper i Viared. Den åkte aldrig ut i systemet. Sista gång jag rapade upp Big Whopper-smaken var vid Järntorget, ett par hundra meter från mål. Jag håller mig till bensinmacksmat (pannkakor (Preem), risgrynsgröt och mjölk) i fortsättningen.

Från Viared åkte vi över till Göteborgsvägen (från Borås) förbi Sjömarken, Sandared osv. I Olsfors svängde vi norröver till Gesebol (backig och stundtals lite is på vägen. Vägarna var rätt torra fram till Gesebol). Fortfarande en slitsam vind, men vi tröstade oss med att vi skulle få vind i ryggen från Alingsås in till mål.

Gesebol, Töllsjö, väg 180 in till Alingsås där vi definitivt nobbade McDonalds (Whoppern gjorde ingen som helst nytta) och åt Preems pannkakor vid macken på väg ut från Alingsås.



Den vanliga vägen hem via Hemsjö (ännu några backar). En toastopp vid Shell i Lerum. Jag misstänker att det var Burger King som störde.

Det var skönt att ha det gjort. Nästa vecka ser mycket mer sympatiskt ut enligt yr.no, något mindre optimistiskt hos smhi, men bara med ett par grader, 13 grader hos yr.no, 11 grader hos smhi.se men det allra viktigaste ... de är rörande överens om medvind den andra hälften av banan, den som leder hemåt.
20180330_112409.jpg
Frusna fötter
Frusna fötter

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-02 09:07
by Sköld
Härligt att du kommit igång Daniel, denna förlängda vinter...
Vi åkte på någon magbakterie förra helgen , och varit helt däckade, fick ställa in träning o påskfirande .
Nu bättre, var ute o kände på det lite på morgonen, men har väl tappat 25% kondis , och magen är klart suspekt .
Bådar inte gott för Mallis, men ska försöka genomföra en 20-milare den 14/4 från Mölndal om det fortsätter att bättra sig.
Ha det gott!¨
/Bengt

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-06 07:08
by dlridings
Det där med magbakterie känner jag igen, Bengt, fast det var min fru som åkte på det. Jag var i Danmark och fick något annat med feber och luftrören. Jag var orolig för att råka ut för båda och, men klarade mig. Det tog tillräckligt lång tid att komma tillbaka efter febern.

Det finns två tillfällen till att köra en 200 på nära håll. Bengt har redan nämnt det ena, 14/7. Den första går imorgon, 7/4 med start från Circle K, Fässbergsmotet.

Det ser "fint" ut imorgon. Banan leder ned till Varberg på småvägar. Vi undviker gamla riksvägen i görligaste mån. Första kontroll är i Varberg. Det är fritt: McDonals, Max, Circle K. Det är en god idé att plocka på sig en extra cheezeburger eller liknande att ha senare. Den får plats i ryggfickan och man är inte så kräsen när man är hungrig några timmar senare.

Nästa kontroll är Mejeriet i Källsjö. Om man kommer före öppningstiden finns det en plastflaska som hänger på anslagstavlan. Man tar ett klistermärke och skriva upp ankomsttiden på brevetkortet. Även om kiosken inte är bemannad kan man gå in och köpa dryck och en och annan sötsak. De har en låda för pengar och tar Swish om man inte har växel. De öppnar kl. 13 och ibland finns någon på plats som håller på med att göra i ordning.

Tredje kontrollen är i Horred, också fritt: Bilisten eller ICA. Det är just mellan Varberg och Horred att man kan upptäcka att man behöver lite påfyllning.

https://ridewithgps.com/routes/27007168

Starten går kl. 8. Här finns de övriga tiderna:

Kontrolltider för 200 SS

Det ska inte behövas imorgon därför att jag lovar att hålla nya sällskap, men ibland får jag frågan om det behövs GPS. Det behövs för att ladda upp till Strava, men inte för att navigera banan.

En vägvisning runt banan

Den 14/4 som Bengt skriver om arrangeras av Randonneur Väst (http://www.randonneurvest.se). BeGe är ute och ränner så jag hjälper med starten. Vi tar det senare. Den går också söderut, men på andra vägar (Ringhals, Bua, Veddige, Sätila).

Man behöver inte föranmäla sig, men det hjälper. Det finns inget enhetligt förfarande. Det kan räcka att man skriver en notis här. Det handlar inte om något annat än att vi andra ska se till att det finns tillräckligt med brevetkort vid starten.

Hoppas vi ses!
Daniel

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-06 08:57
by Sköld
Hej !
Jobbar i morgon , räknar med att köra nästa lördag, syns då!
Med vänlig hälsning!
Bengt
PS. Är väl för övrigt bäst att ta crossen, även om det ju går långsammare , vägarna känns ju långt ifrån klara för racer, om man inte
vill ha lite extra punkteringsträning förstås..?
DS.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-06 09:42
by dlridings
Tack Bengt! Vi ses nästa vecka.

Jag kör med min vanliga cykel. Om man har någorlunda fräscha däck (inte gamla utslitna) ska det nog gå bra. Men även på min vanliga cykel har jag Continental 4-Seasons, en bra kompromiss mellan elaka tjockdäck och tunna racerdäck. Jag har sett att många kör med Conti GP4000s utan problem. Om det är tur eller skicklighet vet jag inte.

Christian Behre rekade banan för knapp en vecka sedan. Han skriver:

"Banan är scoutad och klar. Ny asfalt milen in mot Källsjö och en bit till. Snö på fälten och is på sjöarna, men torrt på vägbanan 180401. Se dock upp för MYCKET GRUS i vänstersvängen i nedförsbacken efter 113,5km!"

Det är cykelbanorna som är värst och det finns inte många i morgondagens runda och de som finns ligger mest i Mölndal. Mölndalskommun ska ha beröm för att hålla cykelbanorna rena och fina.

Lite smått och gått (bland annat texten från Chrisian ovan) finns här. Där kan man även anmäla sig om man känner för det. Inloggning behövs inte.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-06 20:26
by dlridings
Imorgon kl. 8 börjar en punkt röra sig och ni kan se var vi är längs banan.

BRM 200SS på Spotvalla

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-08 08:34
by dlridings
Det kom en annan Lygnare i alla fall, Bettina. Hon är i mycket fin form så tidigt på säsongen. Måste ha varit allt åkande i spanska berg som har gjort det.

10 stycken kom allt som allt. Majoriteten var starka och snabba. Riktigt starka och snabba.

Blåsigt värre var det ned till Varberg, men det var väntat, väntat men ändå ett slag i ansikte då och då när byarna tvingade ned farten till 10 km/t trots stora ansträngningar.

Vackert vid andra kontrollen i Källsjö.
20180407_151457.jpg

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-12 09:15
by dlridings
Nu är det dags för en av de sista 20-milarna före sommaren. Det går en till 12. maj, men sedan får man vänta ända till 15. september till nästa. Även om man tror att VR är bara en 30-milare, så vill ni inte köra ett brevet på 30-mil utan några mil i benen. Det går inte att jämföra VR med en vanlig 300 km brevet annat än till avstånd. Brevetloppet, 300 km, som går 21. april är inte vanlig. Det är tufft. Jag tror inte att någon, ens någon ur sub-grupperna, skulle komma in under 11 timmar. Det är på dubbelt så många höjdmeter, aldrig brant, men sällan slätt. Från Horred till Hålsljunga är det mer eller mindre 35 km uppför. Det är ingen i Lygnern som klarar sig under 11 timmar (he he ... lite utmaning).

Men det loppet som går på lördag är en fin bana för årets första längre lopp. BeGe är på Majorca och tränar, men han har lagt ned mycket arbete på att ändra den ursprungliga banan (lite väl backig för att vara årets första) till en behaglig utflyktsbana. Circle K (Fässberg), Naturum, Ringhals, Veddige (via Sällstorp), Sätila (via Stuv, Förlanda, Hajom, Fotskäl), Landvetter (via Inseros) och sedan hem till gården. BeGe beskriver det mycket bättre:

BRM 200k Mölndal #5 V

Det är ingen idé att ni anmäler er på sidan. Han är på Majorca. Jag hjälper honom med att skicka iväg er. Det är bara att komma senast 20 minuter före start, dvs 7.40. Lite tidigare för lite socialt snack och planeringen (hitta en fartgrupp osv). Loppet går kl. 8.00

När man kommer får man ett gult kort och en penna. Man ska fylla in kortet själv eftersom vi inte vet hur många det är som kommer. Hör ni av er till mig, så ser jag till att ett kort är färdigt åt dig.

Man kan betala i förväg med Swish: 0765 89 69 88

Jag kommer inte att se inbetalningen (det går till Randonneur Väst) så visa upp historiken i Swish för mig när ni kommer.

Audax Club Parisien tilldelar alla klubbar ett unikt registreringsnummer. Lygnens Venner har: 113008

Det är ett av de lägsta i Sverige (ungefär som låga medlemsnummer i Lygnen). Skulle vara kul om Lygnen kom på banan igen.

Vädret ser ut att bli perfekt.

Bra bensträckare ...

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-12 13:41
by Sköld
Hej !
Jag kommer att köra , syns 7:30 , alltid gott med en espresso på macken innan start!
Med vänlig hälsning!
Bengt

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-13 15:33
by andale
Jag hänger med Bengt. Har anmält mig och betalat så du får ordna ett kort åt mig Daniel. Ser fram emot en fin dag på cykeln.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-13 17:04
by andale
Även Magnus Börjesson är anmäld så han behöver också ett kort.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-13 17:44
by dlridings
Lygnarkorten ifyllda och klara ... kul!

Daniel

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-14 18:28
by andale
Idag blev det premiär för att köra ett Brevet-lopp. Jag och Magnus hängde med Sköld från Circle K vid Åby. Daniel hade förberett våra kort och jag hade banan nerladdad. Trots det lyckades vi missa en slinga innan Snipen men sedan flöt det på bra. Vi fick följe med en Björn från Partille så vi var fyra som hjälptes åt med förningarna. Banan gick till stor del på kända vägar men nere i syd var det en del nytt. Totalt var det en mycket bra rutt med ofta nästan bilfria vägar. Vi var inne och fick vår signaturer och stämplar på kontroller som föreskrevs och var tillbaka efter 8 timmar och 25 minuter vilket är den tid som räknas i såna här sammanhang. Vi var mycket nöjda efter dagens tur och ett extra tack till Daniel som förberett för oss noviser och lagt tid på att förklara hur det fungerar.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-15 06:57
by dlridings
Så där, ja. Ordningen är återställd. Lygnens första ordförande och delar av styrlelsen var randonneurer och nu har vi återigen en ordförande som är randonneur. Välkommen!

Magnus deklararerade mycket bestämt: "Jag har inga planer på att bli randonneur."

Kan hända, men nu är du det Magnus:

"A rider who has successfully completed a 200-kilometre (120 mi) brevet is called a randonneur. This is a lifelong title."

(https://en.wikipedia.org/wiki/Randonneuring)

Stor lättnad för min del. Jag var lite orolig för tubdäcket, men det klarade sig galant.

Anders beskriver tiden. Det är ett fint resultat, klassas nog bland de snabbare. De riktigt, riktigt snabba är tättsamlad i Malmö. Men den här tiden imponerar.

Re: Planering 2018 (randonneur)

Posted: 2018-04-15 09:14
by Sköld
En härlig tur, jättekul att Anders och Magnus hängde på och nu kan titulera sig Randonneurer!
En jättefin bana, vi körde ihop med Björn från Partille, mina ben och min GPS hade kommit överens om att ge upp periodvis,
men det löste sig fint till slut.
Tack för god support och gula kort Daniel!