Planering 2018 (randonneur)

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Oh boy, ... now it's going to get nerdy ...

Det finns olika titlar ... Randonnneur (gäller livet ut), Super Randonneur (gäller en säsong), Randonneur 5000 och Randonneur 10000 (dessa två gäller livet ut).

Super Randonneur känner du till. Det räcker med en delserie (200, 300, 400, 600). Det kan bara bestå av lopp i ACP:s kalender.

http://www.audax-club-parisien.com/EN/3 ... dwide.html

Nu länkar jag alltid till den engelska varianten av ACP:s sida. Tro mig ... även om du inte kan ett ord av franska, så kan den franska versionen vara begripligare än fransmännens variant av engelska. Lopp som finns på randonneurs.se, Audax DK, randonneurs.no osv är utdrag ur den officiella listan. Dessa datum fastställs i oktober för kommande säsongen.

Inga permanenter gäller för Super Randonneur.

För Randonneur 5000 gäller:
  • En obligatorisk fullserie (SR + 1000 km; en 1200 km får inte ersätta BRM 1000 i serien)
  • En PBP
  • En Flèche
  • Ett antal lopp som fyller ut distansen till 5000 km.
  • Under en 4-årsperiod (mellan PBP i praktiken, efterson en PBP är ett krav)
Titelinnehavare numreras löpande och publiceras. Jag har nr 2504. Det låter högt med 2504, men uppräkningen börjar år 1961.

Anteckning över Randonneur 5000

Man kan räkna ett års SR även för Randonneur 5000. Det behöver inte vara utöver SR.

Randonneur 10000

Det är först nu som en permanent kan räknas in. Så gott som alla dessa 600 km med 10000+ höjdmeter är permanenter. De har lite längre maxtider.

The rules

Här kan man räkna med även lopp som räknades till Randonneur 5000. Man har 6 år på sig att uppfylla alla villkor.
  • 2 hela serier (200, 300, 400, 600, 1000)
  • PBP
  • Ytterligare ett 1200-lopp (typ SBS)
  • Flèche
  • 1 super randonnée (permanent à 600 km och 10000 höjdmeter
  • Småkrafs för att fylla ut till 10000 km
Så gott som alla regler avslutas med "The ACP reserves the right to amend those rules." Det är det som menas med franska regler. Det finns en himla massa regler och ibland kan de snurra in sig ordentligt, men de kan ändra reglerna vid behov (nästan alltid för att vara hjälpsamt mot cyklisterna).

Det är mycket riktigt det du skriver om Joutenheimen super randonnée. Organisatören, Jens Glad Blachen, rekommenderar månadskiftet juni/juli.

Det finns möjligheter att köra en super randonnée runt om i världen: SR i världen

Här finns inte lika många. Dels är utmärkelsen "ny" (första som lyckades var i 2015) och den är klart tuff. Jag har inga (omedelbara) planer på att ge mig på den. Bättre cyklister än mig har bommat.

Bengt Sandborgh och Åke Haraldsson har lyckats två gånger och jag vet att några andra körde i Norge förra året, men de är inte med i listan ännu.

(Notera den franska precisionen: "Last update of this page: May 27th 2014 (21:43)" men sista titeln är från 2016.

Det finns några förvirrande detaljer till, men det räcker så länge (Randonneurs Mondiaux är en annan överlappande organisation med egna utmärkelser).

:-)
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

"Ryktesvis" hörde jag att man flyttar startplatsen i Paris för PBP-2019.
Vet någon ( t ex Daniel) om ryktet talar sant , i så fall får man ju se om sitt hus när det gäller
boende runt start och mål.
Vad jag förstår har det tidigare år förekommit gemensam "svensk" planering för deltagarna härifrån ,
finns det något sådant känt initiativ för 2019?
Annars är det väl att boka sig själv o cykel på plan o hotell som gäller, och köra så det ryker.
Tänker nog ta några dagar efteråt o slappa runt lite i Frankrike, kanske cykla med Marie i Alsace eller så
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Sköld wrote:"Ryktesvis" hörde jag att man flyttar startplatsen i Paris för PBP-2019.
Vet någon ( t ex Daniel) om ryktet talar sant , i så fall får man ju se om sitt hus när det gäller
boende runt start och mål.
Vad jag förstår har det tidigare år förekommit gemensam "svensk" planering för deltagarna härifrån ,
finns det något sådant känt initiativ för 2019?
Annars är det väl att boka sig själv o cykel på plan o hotell som gäller, och köra så det ryker.
Tänker nog ta några dagar efteråt o slappa runt lite i Frankrike, kanske cykla med Marie i Alsace eller så
Mvh!
Bengt
Hej Bengt,

Jag börjar komma i kapp efter att ha varit borta hela augusti.

Det stämmer det som BeGe har skrivit. Startplatsen har flyttat någon 30-40 km bort. Tyvärr är det inte många hotell där, så om BeGe har erbjudit hotellrum (han fick 3 om jag minns rätt), så haka på, omedelbart.

I "Randonneurs Sverige" (Facebookgrupp) skrev jag om flyttet och jag har uppdaterat med en artikel från en fransk tidning (sammanfattning: det är inte mycket på plats).

Det ursprungliga från ACP

Något nytt från PBP 2019:

"Due to difficulties encountered in organizing the departure and arrival of the PBP 2019 in the Saint-Quentin-en-Yvelines agglomeration, the new start-finish site is planned at the Bergerie National, located in the park of Rambouillet Castle. The dates are unchanged.

Suite aux difficultés rencontrées pour organiser le départ et l’arrivée du PBP 2019 dans l’agglomération de Saint-Quentin-en-Yvelines, le nouveau site départ-arrivée est prévu à la Bergerie nationale, située dans le parc du château de Rambouillet. Les dates sont inchangées."

Det går inte en buss från Sverige, vad jag vet, men väl en från Fredrikshavn i Danmark. Den väntar på svenskarna vid färjelägret. Man får packa ned cyklar i samma typ av kartong som de kommer till butikerna i. Jag tog bussen förra gången och det blev problem med gaffelfästen som brast och framgafflarna stötsade upp och ner mot metal hela vägen ned till Paris. Min gaffel är av stål ... skrapade bort färgen, men de som hade kolfiber med stora djupa hack för lite nervösa.

Jag kan gräva fram information om bussen om det är intressant.

Mer när jag har hittat i eposten ...

Om du kan franska ...
https://actu.fr/ile-de-france/rambouill ... 22102.html

Jag kan lappa ihop en översättning vid behov ...
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Information om buss till Paris från Fredrikshavn. Jag har bifogat (hoppas jag) filen (PDF).

Daniel
Tilbud til PBP 2019.pdf
(357.94 KiB) Downloaded 581 times
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Hej Daniel och övriga intresserade!
Jag hittade info på arrangörernas Face-booksida om att starten var flyttad till Rambouillet, det var mycket riktigt uppbokat allting runt omkring , men jag hittade ett litet trevligt hotell i en liten by en dryg mil därifrån ,
så jag cyklar till starten (bra med lite uppvärmning :-) )
Jag flyger ner och tar cykeln i min väska , åker ner en dag innan och känner in atmosfären o preppar cykeln.
Ska bli jättekul!
Ska bara kvalificera mig förstås...
Med vänlig hälsning!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Om någon är intresserad av datum för 2019 hör av er. De är inte officiella ännu, men arrangörer i Göteborg har pratat ihop sig och det ser ut att vara klart.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Jätteintresserad!!
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by dlridings »

Som sagt, detta är inte fullständigt klart ännu för Sveriges del och datum har inte gått in till ACP i Paris ännu, men jag kan inte se att Göteborgsdatum skulle påverkas.

I PDF ser du datum för båda organisatorer i Göteborg.

RV = Randonneur Väst med startplats Fässbergsmotet (Circle K).
Datum 2019-final.pdf
(108.53 KiB) Downloaded 535 times
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Planering 2018 (randonneur)

Post by Sköld »

Tack Daniel, va kul!
Skriver in datum i almanackan , och avnjuter finalen på linjeloppet i VM samtidigt , Tobbe gjorde ju ett grymt lopp så länge det gick !
Ser fram emot ett härligt cykelår 2019, håller på o planerar in Mallis o bestämma Vätternrundanivå också.
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply