Mallorca 312

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Mallorca 312

Post by Mikeryd »

Jag skulle vilja berätta om cykelloppet Mallorca 312 som gick i lördags med start och mål i Playa del Muro alldeles utanför Alcudia på norra sidan av ön. Vi var 4 medlemmar i Lygnens Venner som körde loppet; jag, Rolf Götestam, Klas Utbult och Bengt Sköld.

Loppet har en relativt kort historia och det var 9:upplagan i år. Antalet deltagare har vuxit snabbt från 193 st första året till över 8000 anmälda i år. Fram till för två år sedan gick det i en loop runt hela ön men de senaste två upplagorna har gått mer på den västra sidan av ön.

Dagen började tidigt, vi åt frukost Kl. 05.00 och drog iväg från hotellet strax efter 05.30 för de 15 km från Porto Pollenca österut till starten. Strax efter kl. 6 kom vi fram till gatan där man gjort två parallella startfält som redan börjat fyllas på. Det finns inga startgrupper utan man tar den plats man får i köordning. Vi stod ungefär i mitten av det ena startfältet. några minuter efter Kl. 7 gick starten och det tog ca 5 minuter innan vi började rulla. De två startfälten gick i hop direkt efter start och farten var lugn inledningsvis men ganska snart, så fort plats gavs, höjdes farten och vi låg i ca 40 km/h under de första 26 kilometerna, som körs på platta vägar fram till den första stigningen Col de Femenia. Det är där loppet startar på allvar, en stigning på ca 7 km och 5,5% lutning. Sedan går det upp och ned genom hela bergskedjan.

En bild på inledningen av loppet där Klas och Rolf blivit fångade:
Bild 2.tiff
Bild 2.tiff (1.04 MiB) Viewed 9987 times
Det finns tre distanser att välja mellan som man bestämmer under loppet. 167 km, 225 och 312 km. 167 km svänger av efter 94 km och går tillbaka på kullarna nedanför bergskedjan. På 225 km och 312 km kör man hela bergskedjan ned till Andratx där man gör en 180 graders sväng och kör norrut igen, med ytterligare tre kategoriserade stigningar innan man kommer in på den väg som 167 km-loppet går vid Esporles. Då har man kört ca 16 mil och klarat av de mesta av stigningarna, även om det återstår några kullar att ta sig över fram till Campanet, efter ca 20 mil. Några kilometer efter Campanet väljer man att köra mot mål eller köra vidare upp mot Petra och Arta för ytterligare ca 10 mil om man väljer den längsta turen, vilket ingen av oss gjorde.

Bild på 225 km-rundan
Bild 3.tiff
Bild 3.tiff (582.52 KiB) Viewed 9987 times
En av de saker som gör loppet kul att köra är att det går på helt avlysta vägar. Man vet att man kan korsa mittlinjen i en kurva utan att frukta för bilar eller andra fordon. Vägavstängningen är "rullande" men det var inga problem att hålla sig inom det tidsintervallet.

Vidare är loppet fantastiskt välorganiserat med allt från nummerlappsutdelningen till mat och vätskekontrollerna (var 4-5 mil) och pastaparty efter målgång. Det kan bli lite trångt på en del ställen, många cyklister är det... Jag spenderade totalt ca 6 minuter för mina två stopp under 225 km-loppet. En del tar det lugnare och sätter sig ned och äter vid stationerna andra skyndar vidare.

Det är ett ansträngande lopp, oavsett längd så suger bergen musten ur benen. Jag kände mig rätt hängig efter 6 timmar, men när man kommer ned från bergskedjan, får lite energi i sig och hittar bra hjul att ligga bakom så går de sista 5-6 milen rätt fort. Enligt organisatören så är det 5000 höjdmeter på 312 km, 4000 på 225 och 2500 på 167 km. Min Garmin visade ca 3500 på 225 km.

Om jag kör loppet igen kommer jag se till att få en extra vilodag efter målgång. I år fick vi alla skynda tillbaka för att lämna in hyrcyklarna och gå upp Kl. 03.00 för att ta flyget hem. Smartare att ta en extra dag efter loppet.

Ölen direkt efter loppet smakade riktigt, riktigt bra.


http://www.mallorca312.com
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mallorca 312

Post by Sköld »

Ja det var riktigt tufft. Det var ganska hårda spärrtider , så jag satsade på att hinna förbi första vägvalet efter 93 km , där man skulle vara senast 11:30.
hade bara 25 min tillgodo där , och hade bränt rätt mycket av benen redan där. Tyckte ändå det gick ganska bra , men var riktigt mör efter bergskedjan , plus de fina "extrabergen" de hade hittat och gick tom på vätska
i värmen mellan två kontroller, trots att jag fyllt på max.

Ett riktigt häftigt lopp, men det kanske inte var helsmart att köra Sa Calobra två dagar innan på max.. :-?
Var nära att skicka både cykel och medalj i havet , men efter en kall öl i goda vänner lag log livet igen , och jag kör gärna nästa år.
Med minst en dags vila efter som Mikael skrev...
Tack för gott sällskap o peppning allihop!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
T.F
Posts: 200
Joined: 2012-01-03 19:00
Fornamn: Thomas
Efternamn: Forsberg

Re: Mallorca 312

Post by T.F »

Grattis till välförättat värv..eeh,varv menar jag! Nu vill jag höra hela historien om ert cyklande i Mallorca 312,är det nåt för oss andra något mer trögtrampande,dock kämpande motionärer? Rekommenderar ni en start? Öl efteråt,1 el 2? 312 är väl många kanske? Går det att cykla i gemenskap eller dundras det på i 100 utför? Hämta nu er o flämta nu o berätta sen! Tack!
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Mallorca 312

Post by dlridings »

Kul att läsa. Det låter som en häftig erfarenhet. Bergen i träningstempo är en sak, men att ge allt för att komma genom och hålla en marginal till cut off ... det är något helt annat.

Grattis!
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Mallorca 312

Post by Sköld »

Ja, Mallorca 312 definitivt något för alla som gillar en rejäl utmaning. Jag såg inte jättemånga farbröder till i min ålder, det var mest 35-åringar som dundrade förbi nerför(o uppför), men jag körde ju i och för sig inte med läsglasögonen på ...

Jag rekommenderar INTE att köra Sa Calobra allt man orkar två dagar innan..
Jag rekommenderar en vingårdstur (som chaufför) vilket vi gjorde dagen innan , Mallorca har många jättefina vingårdar , och har blivit en vinproducent att räkna med även i kvalitet. Dessutom var det faktiskt jätteskönt att åka bil en dag :oops:

Vi tänkte ungefär så här inför loppet: Var i god tid i startfållan, då det är masstart och bra att inte hamna mitt i smeten när bergen börjar. Sedan hinna första spärrtiden för att kunna välja att fortsätta 23 eller 31-milsrunda
So far so good...
Frukost kl 5, Jag , Mikael Rolf o Clas körde i kolmörkret (tag med lampor!) till starten , och fick en hyfsad plats i startfållan.
Vi kom iväg i god fart , jag tog rygg på Mikael och bet mig kvar där, vi lyckades precis navigera oss för bi en krasch i klungan i Alcudia, det gick som på räls i 40-45 knyck de två milen fram till bergen. Där skiljdes våra vägar och en ny fas i loppet tog vid.
Jag gnagde mig upp till Piggen, och alla hade pratat om nerfarten innan, det kom en hel del "störtloppsåkare" från alla håll, men det var inte alls lika farligt som i förhandssnacket.
Det gick också bättre att styra farten än jag hade väntat mig , eller kanske just därför.
Spärrtiden fanns där hela tiden som ett rött skynke, och jag klarade den med 25 min marginal ca. Jag har kört bergskedjan flera gånger tidigare, men åt andra hållet, och det var oerhört vackra vyer som nu öppnade sig söderut .

Efter det gjorde banan et sväng inåt , och gick tillbaka mot Soller och upp i nya , för mig okända berg.

Någonstans där började jag sakta men säkert brytas ner , benen tackade för sig , hjärtat slog extravolter och jag stannade och kissade ihop med några får...jag pratade till och med med dom , vi sa bä o bu till varandra, på riktigt.

Jag lyckades sedan köra slut på vätska mellan två kontroller, trots att jag tankat fullt, och värmen steg succesivt allt mer under dagen.
Tillsammans med ett gäng engelsmän hamnade jag till slut någonstans vid vassvägen , och kunde ta mig in till målet och sedan till den efterlängtade ölen.
Jag var inte helnöjd ( jag var grymt missnöjd) med min insats och var väldigt nära att skicka medaljen rätt ut i havet i det läget , men tinade upp efter en öl eller två på strandpromenaden i Porto Pollenca med resten av gänget som redan var där fräscha och nyduschade.

Sammanfattningsvis: Häftigt lopp. Vila innan. Tidigt till starten. Lampor med. Massa bars o grejor man tål att äta med. Massa vätska med, o salttabletter. Solskydd. Kör smart. Läs ditt personnummer innan loppet :-? . Två stora öl efter, minst. Vilodag efter.

Och sist med inte minst Lars-Inges visdomsord, som jag tänkte mycket på när det visslade 35-åringar om öronen från alla håll , uppför och nerför:
" Vi är inte uppvuxna i en alpin miljö, tänk på det när ni kör i bergen" så sant som det är sagt.
Jag hänger gärna på nästa år igen!
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Post Reply