Planering 2019 (randonneur, PBP)

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Planering 2019 (randonneur, PBP)

Post by dlridings »

2019 är ett PBP-år. Man kan föranmäla sig (för att garantera en plats) enligt ett schema som går efter det längsta loppet man körde 2018.
  • 1000 km 14 januari
  • 600 km 28 januari
  • 400 km 11 februari
  • 300 km 25 februari
  • 200 km 11 mars
Därefter öppnas anmälan för alla utan krav att man körde ett lopp 2018. Platserna lär ta slut.

För att behålla sin förtur, måste man börja den slutgiltiga anmälan före 18 juni. (Jag misstänker att fransmän menar "senast" den 18. juni, men de skriver faktiskt "före"). Starta man inte den slutgiltiga anmälan (och betalar det mesta), går man miste om sin förtursplats.

Avgiften är humant, möjligen lite mindre än VR.

Alla kvalifikationslopp måste vara inskickade senast 3. juli.

För att kvalificera sig måste man köra en superrandonneurserie: 200, 300, 400, 600 från och med nu, fram till slutet av juni. Jag skriver slutet av juni därför att det tar ett par, tre dagar att få resultaten registrerade i Paris.

Andra år har de tillåtit att man ersätter en kortare distans, 200, med en längre, 300. Då fick man förstås köra 2 stycken 300. Men då fick man inte en utmärkelse som Superrandonneur, eftesom man inte hade kört hela serien. I broschyren för 2019 står det uttryckligen att man ska köra en SR-serie. Det är ingen som vågar gissa vad de menar. I broschyren står det också att man ska börja den slutgiltiga anmälningsprocessen år 2015. Det blir ett inslag av kremlinologi att tolka information från Frankrike.

Det lär bli totalkaos på den nya startplatser. Inklusive tältplatser på camping finns det knappt 1000 sängplatser för drygt 6000 åkare utan allmänkommunikaton som tillåter cykel på färden.

Jag har hotellplats, men om man inte har det, boka en plats bara. Man får kanske cykla 30 km till starten (och framförallt 30 km från finish till hotellet) men man blir inte ensam. Boka en plats bara.

http://randonneurs.se har nu publicerat datum för alla lopp under kommande säsong. Ett par stycken 200 km går redan i år. De får räknas som kvalifikation. Säsongen börjar i oktober.

Senast information om lopp som HCK arrangerar åt Randonneurs Sverige hittar ni på:

https://www.hisingensck.se/brevetlopp-anmalaninfo/

Jag tror inte att BeGe har börjat lägga ut Randonneur Västs lopp ännu, men lopp med start i Göteborg kompletterar varandra, inte krockar med varandra.

Jag bifogar Frankrikes informationsbroschyr. Det har funnits flera versioner, alla med något mindre antal fel. Det här är det senaste.
PLAQUETTE-GB.pdf
(1.31 MiB) Downloaded 603 times
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2019 (randonneur, PBP)

Post by dlridings »

Det finns planer på att hyra en mindre lastbil för att frakta ned cyklarna till hotellen i Paris. Ett mycket grovt estimat är ca 2.000 - 3.000 (beroende på hur många som ansluter sig), förmodligen med bagdrop i Loudeac.

Om det finns några hugade chauförer (uppehälle ingår) ... hör av er.

HCK erbjuder medlemmar som ställer upp som funktionärer under Hisingen runt ett bidrag till anmälningsavgiften på 800 kr. Kanske Lygnen kan hitta på något liknande bara för att Lygnens Venner är så snälla?

Jag lever. Jag har köpt en trainer som inte var billigt och kör ett träningsupplägg från Trainer Road ... jag har planerat mina träningspass fram till veckan före PBP. Jag går i pension i februari så jag har bestämt mig för att ta det här med cykling med lite mer allvar istället för att sköta det med vänsterhand. :-)

Hoppas vi ses ut på vägarna!

Hör av er om ni vill hållas uppdaterade om diverse planer inför PBP.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2019 (randonneur, PBP)

Post by dlridings »

Så är kvalloppen i gång. Det fanns ett litet, litet fönster i lördags. Jag misstänkte att Åke skulle åka. I flera av de sista åren har vi deltagit i ett tidigt lopp, oftast i Trollhätten.

Hela vintern, ända sedan vurpan i höstas, har jag följt ett mycket metodiskt träningsupplägg inomhus, på en trainer. Upplägget kommer från www.trainerroad.com ... Det är uppdelat i tre etapper: 1) bas 2) bygg och 3) specialitet

Basprogrammet är 2 x 6 veckor. Det handlar om att bygga upp den allmänna konditionen.

Byggprogrammet är vinklat åt olika behov. Det är på 8 veckor. Jag valde "sustained power build". Sustained power, det är backar det.

Förmodligen gör jag om byggfas istället för ett specialområde. Vi randonneurer passar inte in i schemat.

I alla fall, för första gången på alla år har jag kunnat hänga med Åke ända runt banan (200 km). Han kör med en tung traktor med en packlåda bak med 2 tunga kättingar (som man kan låsa fast den mest värdefulla Harley med), lite extra viktskivor för säkerhets skull ... och dubbdäck.

Det var backigt. Det är det ALLTID när Johan i Vänersborg lägger en bana. Det hjälptes inte av att framväxeln sprack itu. Vinden var kännbar hela hemvägen ... brr ... och lite kallt. Men vi kom i mål.

https://www.strava.com/activities/2187563491

Så nu är det på g.

Men hänsyn taget till alla hänsynstaganden (som Ingvar Carlsson sa en gång) ... hade Mallorca varit ett gott alternativ.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Planering 2019 (randonneur, PBP)

Post by dlridings »

Det var ett tag sedan ... PBP gick. Jag fick en liten shock för ca ett år sedan och blev orolig för min axel, men den besvär mig inte (på cykeln).

Det var lite väl blåsigt. Motvind ut till Brest (600 km) och sedan vände den till jobbig sidvind och ibland motvind igen. Jag hade två målsättningar, plan A och plan B. Plan A, att bättre min tid från förra gången förstod jag var lönlöst efter 200 km i den vinden. Så jag satsade lugnt på plan B. Det finns ett sällskap, Adrian Hands Society, som man kan bli medlem i om man har en tid som är på 88:55 eller bättre (88:56 är bättre). Nu har jag kommit in och kan bära den officiella tröjan med inspiration från 60-talets färgglada stilen (tie dye). Ni kommer att se, och då förstår ni vad jag skriver om.

Nästa år? Man brukar säga att året efter PBP är lite dött. Jag förstår inte det. PBP utgör inte huvudfokus på min cykling. Det är lite jippoaktigt, ungefär som VR. En målsättning jag har i bakhuvudet, fast lite längre bak med stor respekt för min ålder, är LEL, London-Edinburgh-London år 2021. Det är svårt att komma in. Det finns bara 1500 platser och ett lotteri. Men de har bestämt att cyklister som har kört en 1200km lopp eller längre åren 2017-2020 kommer inte automatiskt. Om jag kör ett 1200km lopp nästa år, blir jag "grandfathered" in. Så det är mitt mål för nästa år, bara så att jag kan skjuta upp beslutet om LEL tills jag måste bestämma mig.

Jag tittar på två lopp i USA "Colorado High Country" och "The Iron Porcupine".

http://www.rmccrides.com/brevet-chc-main.htm

https://www.ironporcupine1200k.org/

Jag kombinerar lopp i USA med familjbesök. Sist jag var där köpte jag en Trek från Treks storhetstiden (en Reynolds 531 stålcykel) för en spottstyver. Den har bara 6 kuggar bak och en "he-man" utväxling fram (52-40) så det är inte idealiskt för backar, men jag ska försöka åka över med en 46-30 eller en trippel för att göra den snällare. Den står hos min mor nu.

Jag ritar några nya banor för brevetlopp härifrån till kommande säsong (den har egentligen börjat. Säsongen löper från november till slutet av oktober, för att kunna ge södra halvklotet möjlighet att kvala för lopp som PBP i den europeiska sommaren).

Annar så sitter jag på trainern (kör TrainerRoads basprogrammet Sweet spot mid-volume I just nu). Basprogrammet är på 6 veckor. Jag börjar på nästa fas, också 6 veckor, om någon vecka. Sedan en "sustained power build" fas i 8 veckor. Det lotsar mig genom vintern.

Stor fet rodjur som står med rumpan mot vardagsfönstret just nu.

Ha det gott!

Daniel
Post Reply