PB...

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
Post Reply
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

PB...

Post by Sköld »

En kort rapport om ett mycket speciellt lopp.

Vill du ha:
*Så många uppförsbackar att du inte ens kan räkna till quatre -vingt-dix-neuf...
*Behöva köra dag och natt för att precis klara av tidsgränsen som du trodde var generös...
*Vara så trött och hungrig att du funderar på att äta de små män insvepta i guldfoliepaket du hittar på marken till frukost när
du vaknar efter att ha tillbringat 2 h på en madrass bredvid en storsnarkande , närmast medvetslös ryss?...
*Köra slut på dig efter 10 mil och ha 110 mil kvar...
Då är PBP definitivt loppet för dig! \:D/

Jag kom i alla fall till Brest , och lite till .
Efter 10 mil var jag helt slut, försökte verkligen aktivt att ta det lugnt , men tyckte jag hade momentum, det hade jag inte.
Räddad av en liten fransk by med en rejäl spagetti o massa Cola.
Körde sedan med en kille från Oxford, hittade en fin takt , och lyckades köra in ett par timmars sömn.
Nästa dygn tillsammans med Håkan från Örebro/Singapore, vi räddade bland annat en hundvalp från att bli överkörd o hittade en utslagen cyklist på vägen , som vi kollade o la i diket.
Han sa att han var ok , och började sedan sjunga franska barnvisor... vi fick stopp på en security-mc, som tog sig an honom.
Vi kom till Brest i tid , såg havet , men just den kontrollen var annars väldigt trist.
Annars var det en helhäftig uppslutning i alla byar , man gick man ur huse o hejade, fixade käk o var helt underbara!
Mitt i natten i en uppförsbacke , en klar kalla natt tog äventyret slut för mig för denna gången.

Det small till i bakhjulet o tog tvärstopp, jag hade bara 10-15 km/h o hann få ur foten o ta emot mig så jag skadade mig inte alls.
Cykeln var däremot obrukbar.
En lös armvärmare hade ramlat ur packningen, ner i kedjan , som slog knut på sig själv o slet av växelörat med tillhörande paket.
Googlade fram en taxi , o hotell , tillbaka till Brest, sedan snabbtåg till Paris nästa dag , med cykeln i nyinköpt tygbag, genom Metron i Paris, med byte, i cykelskor o cykel på ryggen,
o lokaltåget tillbaka till mitt underbara hotell i Saint-Cyr-sous-Dourdan, en dag för tidigt.
Hämtades på stationen av ägarinnan och hunden Max, min fru Marie kom ner, och vi hade underbara dagar , med bland annat cykling(cykelkorg) runt Versailles och en roddtur..
men det är en annan historia.
Kommer jag att vara där om fyra år igen.
Definitivt , om jag har möjlighet.
Ha det gott!
/Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Rolf Lindkvist
Posts: 320
Joined: 2006-01-01 15:24
Fornamn: Rolf
Efternamn: Lindkvist
Location: Lindome

Re: PB...

Post by Rolf Lindkvist »

Hej!

Vilket äventyr, hoppas du tar och försöker igen. Växelörat är en känslig pryl det räcker med en liten gren på fel ställe så låser det,
har drabbats av det men jag var ju nästan hemma. Men väldig roligt att läsa din berättelse.
Rolf Lindkvist
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: PB...

Post by Sköld »

Tillägg:
Vid närmare undersökning av sakkunnig visade det sig tyvärr att växelklumpen tyvärr slagit ett djupt märke i ramens stag bak, med en liten , men ändå djupgående spricka som följd.
Jag skrotar således cykeln (hänger den på väggen ) och funderar lite över sakernas tillstånd...
Har aldrig testat golf, det kanske är kul?
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: PB...

Post by Claes-Göran Andersson »

Går att laga. Sven Wesley på Ekerö, Stockholm företaget heter Primenta. Han lagade min Ridley efter kraschen 2012 hade en spricka precis bakom vevhuset på vänstersida.

Han är super grym på kolfiber etc. Goggla på Primenta!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: PB...

Post by Sköld »

Tack CG, får kolla.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: PB...

Post by dlridings »

Sköld wrote: Har aldrig testat golf, det kanske är kul?
Jag blev inte orolig när jag läste om dina erfarenheter ... men det här sista ... Bengt!

Det är trist när sådant händer. Det ser ut som du var på god väg att klara detta, sedan kommer sådant här som man inte kan vara förberedd för. Ibland är det kört bara.

Jag hoppas verkligen du kan få tid till nästa gång. Det är en underbar känsla att komma över mållinjen med så många som hejar på och gratulerar. Det vill jag verkligen att du ska uppleva.

Det kommer att gå en 1200 på närmare håll, från Slägelse, nästa år. Jag tror att det blir ganska "self supported", dvs, inga dropbags, ordnade övernattningar osv. Ryktet säger att den ska in i Sverige också, förmodligen längs vägar du har cyklat (upp till Värnamo har jag hört).

CG har goda erfarenheter av killen som reparerar kolfiber. Hoppas du kan få hjälp den vägen.

Bravo! Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: PB...

Post by Sköld »

Tack Daniel , det var en fantastisk upplevelse på alla sätt , och om 4 år ska jag definitivt ta mig runt.
Jag vet nu vad som krävs, både vad gäller logistik och träningsgrad. man kan konstatera att det är inte som att köra 4 Vätternrundor i rad( 4 gamla Vätternrundor x 4 = 120 mil)
utan säkert som 20 i rad. Oerhört mer kuperat , o tid o sömnbrist tar styggt på orken.
Men jättekul som sagt.
Jag har nu införskaffat en ny hoj, en TREK Domane SLR 7 Project One, med extra allt, och konverterat den gamla till trainercykel.
Jag kommer att träna dubbelt så mycket inför nästa PBP, men ska försöka komma med på LEL 2021, även om det verkar knepigt att få plats?
(förstår inte riktigt om du kan förkvalificera dig eller inte)
Det kanske går ett Super Brevet Scandinavia också?
När går loppet från Slägelse nästa år, o vem arrangerar?
Tänker köra en superrandonneur-serie i Sverige (minst) i vilket fall , och träna för att köra järnet med "Gubb-8" på Vättern , och en härlig vecka i Toscana med Glenn Magnusson,
annars inget planerat.
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: PB...

Post by dlridings »

Sköld wrote:Tack Daniel , det var en fantastisk upplevelse på alla sätt , och om 4 år ska jag definitivt ta mig runt.
Jag vet nu vad som krävs, både vad gäller logistik och träningsgrad. man kan konstatera att det är inte som att köra 4 Vätternrundor i rad( 4 gamla Vätternrundor x 4 = 120 mil)
utan säkert som 20 i rad. Oerhört mer kuperat , o tid o sömnbrist tar styggt på orken.
Men jättekul som sagt.
Jag har nu införskaffat en ny hoj, en TREK Domane SLR 7 Project One, med extra allt, och konverterat den gamla till trainercykel.
Jag kommer att träna dubbelt så mycket inför nästa PBP, men ska försöka komma med på LEL 2021, även om det verkar knepigt att få plats?
(förstår inte riktigt om du kan förkvalificera dig eller inte)
Det kanske går ett Super Brevet Scandinavia också?
När går loppet från Slägelse nästa år, o vem arrangerar?
Tänker köra en superrandonneur-serie i Sverige (minst) i vilket fall , och träna för att köra järnet med "Gubb-8" på Vättern , och en härlig vecka i Toscana med Glenn Magnusson,
annars inget planerat.
Fin cykel du skaffade. Jag hade en Domane och den var mycket bekväm och samtidigt responsiv. Jag sålde den inte för att jag inte var nöjd, utan för att jag hade för många cyklar och den var nästan den enda som var värd något i andra hand.

Man kan inte kvala in till LEL, och man behöver inte göra det heller, inte som PBP. De gillar att se nybörjare som inte vet vad de ha framför sig lida och kanske till och med klara av det. Jag tyckte LEL var tuffare än PBP. 12 mil i direkt motvind (kuling) över "The Fens" måste man bara uppleva. Precis som det är med PBP. Man kan berätta för andra att PBP är backigt, men ordet "backigt" förmedlar inte känsla. Man kan säga att det är fruktansvärt backigt, och det duger inte heller. Det går inte att beskriva. De tar aldrig slut ... 100 av 120 mil är backar och de övriga 20-milen är platt som det är runt Lygnern.

LEL har en och annan backig sträckning (Lincolnshire Wolds) ... Och en lång rackare (lång = 20 km), men det är det platta, absolut platta man råkar ut för när man lämnar Louth på vägen tillbaka och ska över "The Fens" ... (Fens = gammal träskmark som holländare dränerade på 1600-talet och som är jordbruk nu för höga vindblockerande växter som havre och råg). Ca 12 mil ... Det blåste så kraftigt att nästan 40% föll ifrån. Jag hittade en stor irländare, min storlek alltså, och sa "du och jag ... vi hänger ihop. 10-minuter var drar vi." Det gick.

När jag beskriver min egen process, så har de gjort undantag från lottningsprocess om man har kört en RM-brevet (Randonneurs Mondiaux brevet) varje år 2017, 2018, 2019 och 2020. RM-brevet är brevetlopp som är längre än 100-mil. 200, 300, 400, 600 och 1000 är BRM-brevet (ACP-brevet) som valideras av Audax Club Parisienne. Allt som är längre valideras av Randonneurs Mondiaux.

Så det är för sent att börja med processen att bli "grandfathered" in.

Rullar ned och "Subscribe to our mailing list"

https://londonedinburghlondon.com/

Så blir du informerad om när lottningen äger rum. Man har redan gjort en lottning. Man gör nog minst en till.

Organisationen är smärtfritt under LEL. Sovplatser finns utan väntetid. Allt ingår i anmälningsavgiften (alla sovplatser, mat på alla kontroller, bagdrop osv). Det enda man behöver göra är cykla. Men det räcker det. Det finns inte alls samma publik som under PBP. Man kan känna sig rätt ensam stundtals. Det är bra. Då ser ingen att man gråter och skriker ut sin uppgivenhet.
Post Reply