CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Forum för Lygnens Venners deltagande i motionslopp och tävlingar i Sverige och utomlands. För samordning av anmälan, resa och boende etc.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Claes-Göran Andersson »

CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej alla Lygnare

Några av er har säker sett Lars-Inges länk till det stora cykelarrangemanget i Köpenhamn. Nedan hittar ni Lars-Inges text och länken.

Personligen kan jag tänka mig att åka dit verkar bli en riktigt häftig cykel fest!! Om det är fler som är intresserade anmäl intresse på denna länk!

//CG

Söndagen 7 september körs CSC Copenhagen Cycling i Köpenhamn. Köpenhamn har av Internationella Cykelförbundet (UCI) som första stad i världen blivit utnämnd till "Bike City". Detta samlar en hel rad av olika cykelevents under perioden 2008 - 2011 och avslutas just 2011 med VM i cykel.
Den 7 september i år finns 4 olika events, motionrace 125 km med gemensam start (kräver att man är van att åka i klunga och klarar av en snittfart på 35km/h) start och mål i centrala Köpenhamn , motionslopp 125 km vad jag förstår med start i grupper, cykel-sightseeing 25 km, en tur för hela familjen eskorterade av MC-poliser.
Dagen avslutas med ett 60 km GP-lopp runt om Christiansborg i centrala Köpenhamn med massor av proffscyklister bl.a. alla CSC stjärncyklister.
Jag vet att detta datum krockar med Mjörn Runt, men det kanske kunde vara värt att några åker ned för typ "studiebesök".
Mer info hittar ni på http://www.csccopenhagencycling.dk
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Åke Johansson »

Jag är intresserad av det här cykelloppet, dock inte racet där det krävs 35 i snitt för att inte bli avplockad banan.
De som kommer att köra race-varianten tror jag är riktigt vassa cyklister som tar sig runt på 42-45 i snitt.
Åke
Jennie

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Jennie »

Hej!

Kommer direkt från "skåneland" och hade Köpenhamnscyklingen i tankarna. Det låter spännande 8)
jag hänger gärna med på det. Är inne på det Åke kommenterade, att inte köra det
häftigaste racet. #-o
Jag har tankarna att köra ett "utrikeslopp" i Skåneland det går ett "snabbrace" runt Kristianstad på 27,7 km den 9:e Juli

:lol: Ha dé Jennie
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Min tanke var inte motionsracet utan motionslöbet med intervallstart.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Mikael Virtanen »

Det här verkar vara ett höjdarevenemang. En härlig bana (inte helt fel att cykla på Strandvejen ...) och schysst inramning av CSC-stallet som glorifierar det hel ytterligare. Fast vi får allt se till att få ändan ur vagnen och anmäla oss om vi ska vara med. Såg att loppet bara har 1000 platser. Kunde i och för sig kollat idag per telefon med arrangörerna, men missade precis telefontiden. Gör nytt försök i morgon.
Det verkar vara flera intresserade lygnare, så tala om här i fall du vill vara med. Alltid kul med lite utrikes cykling som omväxling, och ännu roligare om vi blir några stycken gulingar.
Mikael V
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Mikael

Om du kommer fram på telefon kolla om vi kan reserva ett antal platser som klubb = anmäla och betala i en klump!!

När jag tittade för några veckor sedan var det inte många anmälda! Har du koll på det aktuella läget?

Jag är intresserad och även Lars-Inge som initierat loppet. Han är på semester får se om han har uppkoppling på båten!!!

Verkar som vi kan bli dryga 10 personer från Lygnen.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lasse Janson

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Lasse Janson »

Jag är intresserad såvida jag bara inte jobbar den helgen. Och det vet jag först om ett par veckor! Detta vore en kul grej att ha lite som ett fokus för träningen.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Mikael Virtanen »

Jag har försökt ringa arrangören ett antal gånger, men utan framgång. Det är väl semestertider där som här. Har skickat mejl med förfrågan om huruvida vi kan anmäla oss och betala i klump. Tror dock att det enklaste borde vara om var och en anmäler sig själv till Motionsløbet och betalar själv (295 DKK). Det gör man smidigt på hemsidan, och varför krångla till det? Kollade antalet anmälda, och det verkar inte vara nån större panik (totalt 314 anmälda för alla tre loppen – racet, motionsloppet och sightseeingen). Men varför vänta tills det börjar bli ont om startplatser?
Det här är ju också en bra möjlighet att ta med sig familjen på ett roligt cykelevenemang och kombinera med en Köpenhamnsweekend.
Så gott folk: vilka vill åka med till Köpenhamn? Resan dit och logi är detaljer som vi får ta tag i sen, huruvida vi nu ska göra det gemansamt eller var och en fixar på sitt sätt. Någon får gärna ta tag i detta.
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Åke Johansson »

Mikael Virtanen wrote:Någon får gärna ta tag i detta.
Denna någon är väl du :D :D :D
Åke
Johannes

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Johannes »

Jag är intresserad av att åka med.
Är någon mer än jag lite intresserade av att köra Motions-Racet? Kan vara ngt att bita i :twisted: ! Snitt 35-37km/h i 125km...... (troligtvis ganska platt bana).

Johannes
ErikS

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by ErikS »

Jag är intresserad av motionsracet (35kmh+ loppet), men jag vet inte riktigt ännu om det går ihop i almenackan för min del...
putte

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by putte »

Jag och Åke har snackat lite grann om att åka motionsloppet på tandemhojen, och det känns som att det skulle sitta fint.
Vem har lust att rejsa lite med världens kuligaste tandemåk?
Hade varit hur kul som helst om det åkte ner en hel bunt med gulingar och snyggåkte i Köpenhamn.

Vi är ganska många nu som är intresserade och har pratat om detta lopp.

/Putte
Lasse Janson

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Lasse Janson »

Jag kommer nog definitivt att följa med. Nu vet jag nämligen att jag kommer vara ledig den helgen. Jag är dock tveksam till racet, jag tror inte jag är tillräckligt bra för att hålla den medelhastigheten i 13 mil.
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Mikael Virtanen »

Japp, nu har jag anmält mig till motionscykelløbet. Slutnotan stannade på 320 DKK.
Så hur många lygnare blir vi i Kongens by den 7 sept? Ju guligare desto kuligare.
Praktikaliteter som resa och logi tycker jag vi tar tag i så snart vi vet hur många vi blir.
Om vår ambition är att göra en gemensam lygnaraktivitet, får vi dock ta tag i detta snart. Att hitta boende i centrala Köpenhamn till vettigt pris är inte så lätt om man är sent ute.
Kanske finns det någon som redan känner till nåt bra logi/hotell inte alltför långt från Slotsholmen/Christiansborg mitt i stan (starten är redan kl 8 på morgonen) eller är pigg på att ta tag i detta? Meddela detta här i så fall.
Hur som helst: vi behöver veta hur många vi blir, så anmäl dig du också så snart du kan – vare sig du vill köra loppet eller racet.

Här är länken till anmälan:
https://secure.onreg.com/onreg2/front/step1.php?id=554

Efter samråd med Åke tycker jag det är klokt att sätta måndag 4 augusti som en intern sista anmälningsdag ifall vi nu ska arrangera gemensamt boende.
See you in Copenhagen!
Mikael V
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Har precis anmält mig på motionslöbet 125 km. Har även sänt ett mail till arrangören och frågat om gemensam start för alla Lygnare som anmäler sig.

Har också frågat om tips om boende mellan lördag och söndag nära start och mål!!

Kommer att kolla med Scand Lines och SJ de har tidigare haft paket med färjebiljett och hotell centralt i Köpenhamn. Vi körde en sådan variant för 5 år sedan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag har ett tips på boende i Köpenhamn.

Har precis varit i kontakt med Danhostel Copenhagen City nu på morgonen och de har som de säger flera vaerelser (rum) lediga. Detta är ett 5-stjärnigt (högsta klassen) vandrarhem beläget i absoluta city på gångavstånd från Ströget. För er som inte har bott på danskt vandrarhem de senaste åren kan jag säga att standarden är hög.
Här är några prisexempel: ett 4-personers rum kostar 720 danska kronor totalt för en natt dvs. cirka 225 svenska kronor per person om man bor 4 pers i rummet. Dessutom finns det båda 5- och 6-personersrum och priserna för dessa är 1 080 danska kronor. Vill ni gå in och kika är adressen : http://www.danhostel.dk/copenhagencity. Telefonnumret är 0045-33 18 83 32 och mailadressen: [email protected].

Själv är jag fortfarande lite osäker pga mitt arbete, men det ser ut så kommer jag loss och i så fall anmäler jag mig i motioncykelöbet på 125 km. Då vi har släkt i Köpenhamn kommer jag att bo hos dessa.
Apropå bansträckningen har jag vid ett flertal tillfällen blåst fram och tillbaka på strandvejen mellan Köpenham och Helsingör och det är minst sagt lättcyklat, en liten knalle på 25 m ungefär mitt på annars är det platt som en pannkaka. Normalt heller inte så vindkänsligt då det ligger ganska skyddat för västliga vindar, normalt är det medvind norrut.

Ser fram emot en dejlig cykelweekend!
Lars-Inge i Västra hagen
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Claes-Göran Andersson »

Ett alldeles utmärkt förslag på boende från Lars-Inge. Har kollat med dem är man medlem i STF, "Sv. Turist Föreningen" gäller priserna på hemsidan annars tillkommer 35 DKR / person.

Som vanligt på ett vandrarhem tar man med sig sängkläder, det finns att hyra för de som önskar.

Rådhusplatsen ligger ca. 1 minut bort på cykel, mer centralt än så kan man inte bo!

Mitt förslag är att alla intresserade anmäler sig så fort som möjligt till loppet och de som vill ha ett boende bokar på Danhostel Copenhagen. Det finns allt från singel, dubbel till sexbäddsrum.

Puttes och Åkes förslag om 4/8 som sista anmälningsdag tycker jag att vi följer.

Anmäl er som klubb Lygnens Venner Göteborg så kan vi förhoppningsvis få samma starttid. har inte fått något svar på mitt mail ännu.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Hans Carlberg »

Hej
Har nu anmält mig till motionslöbet 125 km.
Anmälde mig med klubbadress: Lygnens Venner Göteborg.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Jag slog till och anmälde mig igår kväll. Jag har varit inne och kikat på loppets hemsida och sett att vi nu är 4 st från "gula faran" som är anmälda till motionscykellöbet på 125 km: Mikael Virtanen, C-G, Hasse Carlberg och jag själv Lars-Inge.

Jag har idag också försökt att nå dom på loppets kansli men de har semesterstängt till 4 augusti. Det står nämligen på deras hemsida att det är faelles start, vilket ju betyder gemensam start. På mig låter det lite otroligt att man säger att det är så samtidigt som man säger att det är max 1 000 deltagare. Men man vet aldrig, danskarna kan ju ibland ha lite spännande idéer om cykellopp, tänk er själva en klunga på 1 000 pers - jag föreslår att vi i Lygnens Venner i så fall lägger oss i täten och kör utav bara helve... så får de andra åka med på rulle!

I vilket fall kommer jag att kontakta dom när de är tillbaka från sin "ferie" - så vi får styrt upp ett och annat. Jag kommer då att säga att vi kommer bli en grupp på mellan 10 - 20 "sultna=hungriga" och eleganta cyklister från Sveriges framsida- för det blir vi väl som ett skott?
Lars-Inge i Västra Hagen
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: CSC Copenhagen Cycling Köpenhamn Söndagen 7 september

Post by Hans Carlberg »

Hej
Har nu även bokat ett dubbelrum för mig och frugan.
Priset blev för oss 720 Dkr (vi har STF medlemskap).
Frukost 65 Dkr per person tillkommer.
Om man nu vill njuta av deras frukostbuffé.
Sängkläder medtages.
Betalning skall ske inom 14 dagar.
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Post Reply