Mallishöst

Här hittar du information om, och kan tipsa om, andra cykelrelaterade aktiviteter.
Post Reply
Ulf Warnefalk

Mallishöst

Post by Ulf Warnefalk »

MALLISHÖST ?
Hej där i regnet !

Jag sitter just och lyssnar på dropparnas slag mot plåten. Snart bara 24 timmar kvar till härliga mallis.
Där det tydligen skall vara minst 10 grader upp utan regn. :-D

Jag förstår att alla inte kan, av olika anledningar, men som "en mig närstående" som inte haft en ledig dag sedan våren, så är resan guld värt.

Har ni sk. klämmisar, så är mitt tips, kom till mallis och cykla :mrgreen: Fast det är ju klart att det är trors allt familjen som bestämmmer i slutändan, jag menar att alla är ju inte "panchisar" (med utflyttade) som undertecknad .z:

Faktum är ju dock, mallis finns ju alltid där. Det är ju bara att välja "rätt" tidpunkt..

Hälsningar
Ulf
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Mallishöst

Post by dlridings »

Roligt för dig, Ulf. Njut!

Imorgon sticker jag iväg till Oslo. Alla andra gånger har jag tagit det i två etapper, men den här gången tar jag Lindome-Oslo (Holmenkollen) i ett svep. Jag har vinden i ryggen, om nu inte sol :-)

Jag åker till USA i november för att hälsa på min mor, annars hade jag gärna åkt till Mallis.

Håll i styret!
Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Mallishöst

Post by olof »

Hejsan Daniel
Hoppas att du får en härlig och solig resa på dina drygt 30 mil.
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Mallishöst

Post by isb68 »

Välkommen upp Daniel!
Solen skiner, vinstilla och +10 :-)

Har du en gps-fil på turen upp (ner?) så skulle jag bli glad att få den. Funderar på att cykla ner till Tjörn (föräldrarna) och vidare till Gbg till våren.
Tack på förhand!


Ha' de'!
/Örjan
Lars-Inge Kjörnsberg
Posts: 1016
Joined: 2007-08-13 10:44

Re: Mallishöst

Post by Lars-Inge Kjörnsberg »

Idag tycker jag synd om alla som inte får vara på Mallis och cykla i kortbrallor just nu! Jag testade cykeln och mig själv inför vårt Höstläger som startar i morgon. SOL, 26 grader varmt i snitt och svaga ljumma vindar - kan knappast vara bättre på en cykel!
Lars-Inge på Mallis i Puerto Pollenca
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Mallishöst

Post by dlridings »

Tack ska ni ha, Olof och Ørjan :-) ... så fel det kan slå. Det regnade lite, lite lätt ända från start. Första punktering kom i Bullarbygden och sedan fortsatte de i strid ström, allteftersom regnet till tog. Det övergick från lätt regn till ösregn (Örjan kanske känner igen det från lördagkväll). I Askim, efter 275 km, fick jag nummer 4 och därmed hade slut på slangar. Helt omöjligt att laga några i ösregnet. Sista tåg till Oslo hade redan gått. Det var bara att ta in på hotell där jag i lugn och ro kunde laga vad som lagas kunde. Såg på nyheterna att en berusad bilist körde in i en klunga med cyklister från Universitetet i Oslo, studenter. En dog. Bilisten stannade inte (men åkte fast så småningom).

Nästa dag tog jag vägen Askim, Spydeberg, Ytre Enebakk och väg 155 var helt översvämt på ett halvdussin ställen. Vatten halvvägs upp till navet.

Men det var plusgrader ...

Örjan, här har du min rutt:

Lindome-Askim : http://www.strava.com/activities/206604631
Askim-Oslo: http://www.strava.com/activities/206604520

Det finns bilder kopplade till båda. Hoppas du kan se dem utan att logga in.

Jag har också själva gps-filen, men den har jag hemma. Jag kan skicka den när jag kommer hem. Jag cyklar över Tjörn, så det passar fint.

I stort sett cyklar jag (från Oslo)

Ut via 155, Ytre Enebakk, Spydeberg, Askim, småvägar till Rakkestad, väg 22 till Halden och gränsen, "Den blå gröna vägen" (165?) längs västra sidan Bullaren, Hällevadsholm, Dingle, Munkedal, Saltkällan, Skredsvik, Rotviksbro (bara en rondell, egentligen), Vindö (man behöver veta hur man kommer runt tunneln), Henån, Skåpesund och sedan är du på Tjörn.

I Munkedal kan det vara på sin plats att fortsätta längs gamla E6 till Hogstorp istället för småvägarna över Saltkällan. I Hogstorp finns Rasta eller något liknande där man kan äta. Därifrån kan man fortsätta västerut till Skredsvik och fortsätta som ovan.

Jag fixar GPS-rutt åt dig.

Daniel
User avatar
isb68
Posts: 304
Joined: 2010-08-30 19:52
Fornamn: Örjan
Efternamn: Isberg
Location: Göteborg

Re: Mallishöst

Post by isb68 »

Tack Daniel!
Mycket intressant info för kommande aktiviteter.
Ser att du nästan passerar utanför vår lägenhet, bor på Majorstuen :-)

Ja, olyckan uppe vid Gardermoen var inte kul att höra om.
Det är precis i dom trakterna som jag själv tränar. Bra vägar (för att vara i Norge) men man får vara ute tidigt på helgerna för att slippa den värsta trafiken.


Ha det gott,

/Örjan
Post Reply