Brevetlopp 2016

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Datum för alla lopp i Sverige är nu publicerade på Randonneurs Sverige. Åke har gjort ett gott arbete som ger möjlighet att starta tidigt på året eller sent på året och ändå kunna få ihop en hel serie: 200, 300, 400 och 600.

Jag vill gärna veta om det finns några andra Lygnare (andra än Lygnare som redan har kört) som är nyfikna på den här typen av cykling.

Reglerna passar egentligen alla. Vill man ta det som en sub-grupp, kan man köra hårt, i grupp eller ensam. Vill man köra lugnare, är det inget problem. Det finns minimum- och maximumtider som är anpassade till båda stilar.

Jag ställer gärna upp med stöd och information, båda utanför och på banan.

På distanserna finns det minst två alternativ. Det ena alternativet startar vid Statoil Backadalen (N) och den andra startar vid Statoil Fässbergsmotet (S).

200 N : ungefär Orust runt med start i Göteborg
200 S: ned till Varberg på småvägar, sedan lite österut och tillbaka via Källsjö, Horred, Fjärås.

300 N: upp till Trollhättan, Vårgårda, Fristad, Sandared, Bollebygd, Hindås och hem
300 S: Sätila, Björketorp, Horred, Öxabäck, Holsljunga, Svenljunga, Hillared, Dalsjöfors, Fristad, Sandared, Olsfors, Gesebol, Töllsjö, Alingsås, Hemsjö, Tollered, Partille, Mölnlycke/Mölndal och hem.

400 N: Startar i norr, men går mest österut Alingsås (via NDL-banan), Hedared, Borås, Gånghester, Dannike, Gällstad, Mulseryd, Taberg, Tenhult, Hök, Vaggeryd, Bondstorp, Ljungsarp, Dalstorp, Gällstad (igen), Dannike, Borås, Sandared, Rävlanda, Hindås, Härryda, Landvetter, antingen Jonsered via Härkeshultsvägen eller Partille via Furulund och sedan hem.
400 S: Mölndal, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hyltebruk, Fegen, Ätran, Mårdaklev, Östra Frölunda, Svenljunga, Sexdrega, Hillared, Dannike, Borås, Sandared, Rävlanda, Hindås, Härryda, Mölnlycke, Mölndal

600 N: En lätt bana att komma ihåg. Upp till rondellen i Charlottenberg och tillbaka.
600 S: Börjar norrut till Trollhättan via Jörlanda, Ucklum, Ljungskile, Väne Åsaka, Stora Mellby, Magra, Vårgårda, Fristad, Dalsjöfors, Dannike, Hillared, Sexdrega, Svenljunga, Östra Frölunda, Mårdaklev, Ätran, Fegen, Kinnared, Hyltebruk, Bexet, Simlångsdalen, Laholm, Båstad, och hem via Kattegattleden (för det mesta).

Man kan se noter (sväng för sväng vägbeskrivning), GPS, kontrolltider och årets rapporter här på en "outline".

Just 2015 har varit lite jobbigt. Det har blåst, regnat och varit kallt nästan hela säsongen. Så ta det med en nypa salt när Aina skriver:

"Jag kan inte bestämma mig om mitt första Vasalopp eller detta var värst. Dessutom har jag ju fött barn," om 300 S.

Som sagt. Det skulle vara roligt att höra om andra vill komma igång. 200 är en bra distans för träningen inför Vättern. Det finns långa, platta partier. 400 S är inte så backigt, men från Halmstad tillbaka känns det som en enda slakmota. Den skulle också passa. Man behöver inte köra en hel serie, förstås. Gör man det, blir man Lygnens andra Super Randonneur (Anna-Lena Kilborn-Arvéus är den första).

Man behöver inte heller träna för just dessa. Kan man cykla över 10-mil, så klarar man 20. När man har kört 20, är det bra träning inför 30. Den som är svåraste är 40. Det är svårt för att man vill komma hem och vill köra allt i ett svep. På en 60-milare vet man att man har marginaler att sova på vandrahem, om man vill, och cykla 25 mil andra dagen.

Som sagt ... jag skulle gärna vilja höra mig för om ett intresse finns. Jag håller på med min planering nu.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Brevetlopp 2016

Post by Sköld »

Hej Daniel!
Jag är intresserad , har lite långsiktiga planer åt det hållet.. , och vet att jag kör 20 , och även 30 mil utan större problem.
Ska köra Vätternrundan med sub-9 gruppen , och Västkusten runt , kanske också blir med sub-9 gänget för att köra ihop oss,
och det blir ju en hel del träningar med det fokuset i vår,
men skulle gärna testa några Brevetlopp dessemellan, då jag gillar tanken.
Ska också köra ett litet eget "Brevet-lopp" till min grabb o hans familj i Gävle, och håller på o tittar på lämplig sträckning , och hur många dar jag ska ta det på.
Är som sagt mycket intresserad, kul!
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Brevetlopp 2016

Post by pewe »

Hej Daniel,
2016 är redan planerat för alla vanliga motionslopp.
Men detta har legat och gnuggat och mognat, så 2017 blir det Brevetlopp.
Peter
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Roligt, tycker jag. Loppen går från mars till september, så du måste ha ett sprängfyllt schema, Peter :-)

Det första året jag körde en serie tyckte jag att de flesta distanserna var lite jobbiga. Men jag hade bestämt mig, och andra gången, kanske bara någon vecka senare, var alltid lättare. Förmodligen hade det med förväntningar och rutiner.

Det är rätt långt till Gävle, Bengt, men du kommer inte att ha problem med de första distanserna, 200 och 300. Jag tycker att tröskeln kommer vid 400. Då är det inte längre bara en fråga om kondition, utan distansen utmanar pannbenet. Som tur är, kommer "dipparna" först efter ett bra tag, och då är man nära målet. Det ger styrka att se att det är mindre och mindre kvar.

Hoppas det kan bli fler. Jag kommer att cykla så mycket som det går utan att få alltför allvarliga problem hemma :-) Jag har hört lite förebrående påpekande att just i år var speciellt, eftersom det var ett PBP-år. ...

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Sköld wrote: Ska också köra ett litet eget "Brevet-lopp" till min grabb o hans familj i Gävle, och håller på o tittar på lämplig sträckning , och hur många dar jag ska ta det på.
:-) Då kallas det inte för "brevetlopp", utan kan beskrivas som en liten tur eller, om man håller sig till ett schema med olika tidsfönster längs vägen, en "permanent", kanske.

Brevetlopp sanktioneras från Paris, från Audax Club Parisen (ACP). Det är bara ACP som kan stå för brevetlopp och det är globalt. De bokför alla resultat och har gjort det sedan 1920-talet.

Brevetlopp hålls på bestämda datum. Alla datum för ett givet år fastställs i oktober, året innan.

Men man kan ordna och köra helt liknande lopp, men då har inte ACP något att göra med det. Man brukar kalla sådana lopp för "permanent". En klubb kan fastställa en runda med kontrolltider men man kan låta datum vara öppet. Rundan är "permanent".

Det är vanligt att det går till så att den som vill köra loppet meddelar klubben när. Klubben skickar ett kort med kontrolltider och plats för stämplar (man måste bevisa att man har varit på den och den platsen inom ett visst tidsfönster) och sedan kan cyklisten ge sig av, på en tidpunkt man själv bestämmer.

Permanent kan vara vilken längd som helst. ACP är inte längre inblandad och man har fria händer. Det är vanligt med 100, 200, 300 osv. Dvs, man kan ha kortare. Kortare än 100 km är inte så meningsfullt.

Om ni vill, kan jag kombinera några av klubbens rundor till ett permanent för att illustrera det.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Brevetlopp 2016

Post by Sköld »

Hej Daniel!
Förstår det ,det var mer att upplägget med att köra ganska direkt , och använda det som bjuder sig längs vägen , och känna på distansen 30-40 mil själv liknar det sättet att cykla.
Kan man konvertera den träningsrundan till en "permanent" med lite planering , så växer ju motivationen ytterligare, och någon kanske vill hänga på , Gävle är ju jättefint!
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Vi närmar oss ...

Jag har anmält mig till 20-milaren som startar vid Näl (sjukhustet) i Trollhättan 5/3. Den påminner, delvis, om Västkusten Runt, fast åt andra hållet.

Trollhättan, Färgelanda, Rotviksbro, Stenungsund, Trollhättan. Från Stenungsund cykar man rätt över till Hjärtum via Svenshögen.

GPS-beskrivningen finns på RideWithGPS: Trollhättan 200km 5/3

Förra året blåste det med en styrka som gör att vinden får ett namn, ett namn jag har förträngt.

Man har 13,5 timmar på sig att komma i mål. Det är helt görbart även om man är otränad.

Jag är sådär i form. Jag tränar ingenting, men jag har lyckats köra en 20-milare varje månad sedan september. Det håller formsvackan någorlunda under kontroll. Min träning består av att köra dessa lopp.

Jag har plats i bilen om någon är intresserad.

Daniel
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Nu är anmälningsformen på plats för årets brevetlopp med start i Göteborg:

Anmälan till brevetlopp 2016

Det finns något varje månad fram till och med september. Lite mindre i augusti och september, men de kan vara goda sociala rundor.

Daniel
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Re: Brevetlopp 2016

Post by Sköld »

Anmält mig till 400N 13/8 , 07:00 Statoil Backadal.
Passar perfekt efter sommaren , och innan Tre Berg.
Våren redan fullbokad med lopp/träningar.
Ska bli jätteskoj att testa!
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Det var roligt, Bengt. Banan kommer att bli lite annorlunda på väg ut. Den kommer att gå norr om Borås och sedan ned till Köttkulla, om jag minns rätt. Det finns många höjdpunkter på denna bana, båda bildligt och konkret. Kör man detta, blir man en av de utvalda som har kört genom Ödestugu. Det du.

300S är också en utmärkt förberedelse för Tre Berg.

Här är en länk till förra årets bana, noter, GPS, rapporter osv. Den kommer att gå likadant i öster, men den passerar inte Gällstad två gånger längre. Det var lite tjatigt.

{url=https://www.theoutlinerofgiants.com/pub ... 2626238464]400N år 2015[/url]

300 S kommer nog att bli exakt samma som 2015. På den banan finns den berömde omdöme av Aina:

"Detta var Garys största ansträngning någonsin och jag kan inte bestämma mig om mitt första Vasalopp eller detta var värst. Dessutom har jag ju fött barn :lol: :lol: "
Karin_F

Re: Brevetlopp 2016

Post by Karin_F »

Patrik och jag körde 200 km söder i fredags - den dagen gör skäl för namnet långfredag. Det var 6 som startade, fem kom tillbaks. Patrik och jag cyklade tillsammans.
Här följer en kort redogörelse för dagen.

Att hitta ut ur Göteborg var knepigt. Särö och Billdal hör inte till våra vanliga cykelvägar. Vi har cyklat där tidigare, men vi stannade ändå i var och varannan korsning för att navigera/läsa i noterna vart vi skulle vidare... Det blev en del felcyklingar där i början också, vi var nog lite tondöva. Så det tog en faslig tid att nå Kungsbacka. Sen var det mer bekanta vägar, fast motvind! Och mottdugg, jäklar vad sketen jag var när vi äntligen kom till Varberg!

Tunnbrödsrulle med vildsvinskorv var fantastiskt gott på Statoil där vi stämplade, med 15 min tillgodo... \:D/

Så nu var det dags att lägga på ett kol, medvind och vackert – Åkullaleden var hur rolig som helst att fara fram på. Dimman låg tät. Någonstans vid/efter Skällinge visste vi att vi skulle ta av, men vi stannade precis efter den stora blåa skylten som ingen av oss heller såg, så vi fortsatte rakt fram …
Vid nästa korsning förstod vi att vi var fel. Det var 6 kilometer fel, som bestod av 4-5 små men jävligt branta backar :twisted: Suck, vi åt lite av vår reservproviant och cyklade tillbaks. En av backarna var så jävlig så den gick vi uppför …, trötta.

Men sen var det fint. Vi kom rejält försenade till Källsjö, men aldrig har väl ostkaka med vispgrädde smakat så gott. Vägen mellan Skällinge och Källsjö var dessutom magisk; is, snö och dimma – sikt på 30 meter eller så …!

Sen kom ett vidrigt ösregn, så nu frös vi inte bara, nu var vi dyngsura in på bara benen också. I Horred stämplade vi på Bilisten inför storögd lokalbefolkning.

Nu var det mörkt. Först var det vackert i skymningen, sen blev det bläcksvart. När vi kom till rondellen nedanför Fjärås kyrka tog vi vänster och raka vägen in till Kungsbacka. Halv special på första bästa Statoil innan vi tog rakaste mest hemvana vägen tillbaks. Vi hoppade alltså över Fjärås, Anneberg och Balltorp. Nästan bara cykelbanan den vägen med. Smart val med tanke på trötthetsgraden vi befann oss i.

En timme och tjugo minuter försent stämplade vi in i Fässberg Statoil, 222 km blev det totalt!

Men totalt sett hade vi en kanondag på cykeln, äventyr :-D

//Karin
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Respect, Karin och Patrik.

Man samlar lite erfarenhet när man kör brevetlopp. Med många pass hos klubbarna, kan man alltid räkna med att någon annan är med och kan tipsa om vägval osv. Men på brevetlopp är man helt och hållet på egen hand. Jag blir frånåkt ca 95% av tiden att jag har lärt mig att räkna med det, ja, många gånger föredrar jag det. Men det kräver att man kör igenom rundan i huvudet i förväg och notera var det kan vara problem.

Jag körde Jönköpings 300km på Långfredagen. Jag åkte av mellan Tidbro och Skövde. Jag tog en föring, drog mig åt sidan för att växla, slappade lite, fångades upp av vinden och lyckades inte hitta tillbaka till gruppen. Jag kom i kapp igen i Falköping. Vinden var så ettrig att det inte var en så stor fördel att köra i grupp. Men det var det sedan! Efter Falköping var det 8 mil rakt, rakt, rakt, direkt i motvind ned till Tranemo. Vi åkte på en banvall. En gång sa Marcus: Jag säger det bara ... det kommer en sväng så småningom. Annars var det spikrakt hela vägen och gruppen var snällt nog att släppa med mig. Jag följde med i rotationen, men när jag var framme, tog någon annan snart över. De var starkare och vinden var jobbig, framförallt när det började regna så kännbart mellan Ulricehamn och Tranemo.

Från Tranemo var det kuperat tillbaka till Jönköping. Men då hade vi vinden lite mer i ryggen och jag bad dem att cykla på, att inte vänta in mig. Jag hängde med en god bit, men det kommer alltid en viss typ backe där hjärtat säger "nej". Benen har styrkan, men pumpen vill inte vara med. Så jag släppte. I slutändan kom jag bara en kvart efter, men resten av vägen blev ensam, in till Jönköping.

Jag visste i förväg att just vägen in till Jönköping skulle vara ett svarthål för mig, så jag hade studerat det rätt bra i förväg. Ändå körde jag fel minst två gånger (aldrig kul i slutet av en 30-milare) men jag upptäckte alltid det inom 50-100 meter. Det är helt enkelt lite svårt att veta vilken "vänstersväng" man ska ta, när man har två eller tre kandidater.

Att studera vägen och kunna hitta, är väldigt viktigt, som ni nu vet, och det är alltid jobbigaste runt städerna med alla dessa eländiga cykelbanor som _kan_ leda dig rätt, men som kan lika gärna leda dig till närmaste dagis eller mjölkbutik.

Jag hoppas verkligen ni har fått blodat tand och ger er på 200 N (start i norr) som kommer inom en snar framtid. Det är inte lika krångligt för den som inte känner till området och den har också en mycket fin sträckning. Göteborg, Kungälv, Tjörn, Orust, färjan tillbaka till fastlandet i Svanesund och sedan nästan raka vägen hemåt till Göteborg igen.

Ni har redan den allra viktigaste förmågan: att inte ge upp. Kudos!

Daniel
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Brevetlopp 2016

Post by olof »

Tjena

Det är alltid kula att läsa om era bravader, ni framstår som hjältar i min bok. Bra kämpat av er alla och hoppas att ni fortsätter att skriva om era lopp. Det är alltid lika roligt att läsa.
Cykelsporten och hjältestatus kommer fram när loppen eller turen är som "jävligast".
Rekommenderar boken "Tour de France"

Med vänlig hälsning

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Brevetlopp 2016

Post by dlridings »

Hej igen Karin och Patrik,

Jag har pratat med Åke, egentligen om något helt annat. Men som alltid, kommer det ena och det andra upp. Åke är inne på att ni har den avgiften ni betalade till godo. Så det är bara att ge sig ut en gång till ... nästa 200 går 9/4. Den går norröver, men det skrev jag redan.

Den är fin, bara det inte regnar. Man får en liten inbyggd paus när man ska ta färjan från Svanesund till fastlandet.

Hoppas vi ses!
Daniel
Post Reply