Foamroller

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
Sköld
Posts: 244
Joined: 2013-08-14 11:12
Fornamn: Bengt
Efternamn: Sköld

Foamroller

Post by Sköld »

Eftersom jag har ett knä som är lite "surt" konsulterade jag en sjukgymnast för ett par veckor sedan.
Hon hittade lite andra fel här och var på mig också, bland annat så var vissa muskler för starka o strama , och andra för klena.
Jag blev dock glad , då hon konstaterade att jag åtminstone avseende detta såg ut som en" typisk cyklist".

Hon rekommenderade att jag skulle träna/behandla mina strama muskler , bland annat "hamstrings" på
lårens baksida med ett redskap som kallas "foamroller", den ser ut ungefär som en vinkylare av plast , med hål rakt igenom
och oregelbunden yta.
Jag investerade förstås direkt i en sådan, med lätt skepsis, men jäklar vad bra det är ! (jag har inte provision!)
Jag har nu kört igenom musklerna i benen med den morgon o kväll i en vecka, tar ca 8 min per gång ,
man ligger på den och rullar över , ungefär som när man står i planka , fast med en rulle under benen.

Muskelknutorna i hamstrings är borta , jag har kört 3 h spinning igår o 3 h idag , intensiva pass , o den äckliga värken o
stelheten jag hade i musklerna efter passen är efter en foamrolleromgång ersatt av en känsla av behaglig blodgenomströmning .

Det är blir väl någon typ av djupmassageeffekt i muskulaturen , hur som helst otroligt bra!
Rekommenderas , kostar ca 3-400 kronor , finns på gym o i sportaffärer.
Mvh!
Bengt
"It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them." –Ernest Hemingway
Maru
Posts: 163
Joined: 2014-07-14 13:41
Fornamn: Marcus
Efternamn: Freivald

Re: Foamroller

Post by Maru »

Foamroller är till för att mjuka upp hårda muskler. Jag fick tipset av min massör då hon tyckte att jag hade en kraftig muskeltonus.

Känslan är lite som att rulla en kruskavel över kroppen. Ju hårdare muskler man har ju ondare gör det, till en början. Men syftet är att genom anspänning få musklerna att slappna av.

Kan bara hålla med, det är kanon och jag har fått musklerna mer följsamma.

Det finsn t o m speciella pass där man använder sig av bara foamroller. T ex på Nordic Wellness.
Post Reply