Kul radiopod - Mattias Reck

Här kan du ställa frågor och ge svar om träning, kost, mekartips osv. Skriva köpes/säljes/bytes/lånas annonser. Tipsa andra cyklister om allt ifrån prylar, cykelrundor, härliga backar, affärer eller hemsidor - ja, allt som är cykelrelaterat.
Post Reply
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Kul radiopod - Mattias Reck

Post by martin linde »

Fick tips om poddradioserien "Tyngre Träningssnack"

Det mesta inriktat på muskler och vikter, dock med ett trevligt undantag.
Man bjuder på lång intervju med Mattias Reck - klart hörvärt om man accepterar lite burkigt ljud.
Hans kommentar om VR är tänkvärd och sätter perspektiv på det eviga debattämnet i klubben.
Notera att programmen är ett år gamla.

http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-tr ... tias-reck/

http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-tr ... tias-reck/

/Martin
User avatar
martin linde
Posts: 483
Joined: 2005-12-12 23:37
Fornamn: Martin
Efternamn: Linde
Location: Göteborg

Re: Kul radiopod - Mattias Reck

Post by martin linde »

Dags för en ny podd med Mattias Reck.
Klart lyssningsvärd ! Rekommenderas !

http://tyngre.se/podcasts/tyngre-traeni ... -i-podden/

/Martin
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Kul radiopod - Mattias Reck

Post by Claes-Göran Andersson »

Intressant, för min del inte något nytt men det är många som behöver lyssna på detta. Mattias har hjälpt oss med program redan 2009 inför första Sub-9 satsningen. Det är det ni ser när vi pratar G1, G2 på våra fartgrupper etc.

Just att han betonar den subjektiva bedömningen som absolut viktigast. Alla effektmätare, FTP i all ära men de visar inte hur dagsformen varierar. Jag har sagt det många gånger inom klubben att göra en test för att få fram tröskelvärden på pulsen och mjölksyra och Borgskalan är otroligt värdefullt.
Vi som tränat hela livet och är vaken på detta får ihop skalorna så de följer varandra. Alla mätare skapar bara stress och ger väldigt lite i det korta perspektivet. Över en längre period kan man sammanställa mätvärden och få fram lite trender.
Att använda pulsmätare och borgskalan på sin träning, framförallt distansträningen är överlägset.

Gjorde själv en test för några år sedan, då var det många år sedan jag tränade på den höga nivå jag var på tillbaka i livet. Men det var frapperande vad känslan satt där fortfarande. Jag fick kurvor som gick parallellt med varandra och min subjektiva bedömning via Borg-skalan stämde perfekt.

Mycket prat om distansträning ett annat kärt ämne på våra lördagsträningar där "alla" motionärer tränar helt fel. Bara 20% av distansträning skall liga på Borgaskalan 14, resten skall vara under. 1 timma av 5 skall vara på Zon 3 eller Borgskalan 14. Nästan utan undantag när man inte har kunskapen ligger man 14 och uppåt när man skall ligga på 11 - 12 för att få bästa effekten.

90% av träningen skall vara distans det är den långa nötande, långsamma träningen som ger resultat. Så har det varit för mig i många år, även tillbaka på 70 och 80-talet med löpträning på hög nivå. Det är också så att när kroppen blir rejält sliten av distansen och de långsamma fibrerna tar slut så går de snabba fibrerna in vilket innebär att de blir tränade per automatik utan intervall och fartlek.
Redan på 70 talet kom denna typ mängdträning via Arthur Lydiard som tränade flera av de bästa löparna i världen från Nya Zeeland. Finnarna anammade detta snabbt så det fick en stor spridning inom uthållighetsidrott.
Det är fortfarande i högsta grad det som gäller för att bli bättre och man måste se denna träning över många år för att få upp grundstyrka och uthållighet. Sedan kombinerat med intervall och fartlek 1 till 2 gånger i veckan är man hemma för den som vill toppprestera.

Att komma till våra distansträningar och ta igen hela veckans förlorade träning eller att man inte har tid och träna i veckan av olika själ är som alla förstår inte träning enligt ovanstående. Vill man ha en gedigen träning tränar man 4 - 5 gånger i veckan och kommer till distanspassen med veckoträning i kroppen och cyklar på Borgskalan 11 - 12, 4 - 5 timmar. Stannar och fikar och har det socialt trevligt. Precis vad Mattias sa i Podden att stänga av mätaren vid rödljus kolla på km snitt är inget man skall hålla på med på långa distanspass.
Dessa pass skall vara ett underhåll och uppbyggande för hårdare korta pass i veckan.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply