Viktigt Sub 9 VR 2010

Här kan du läsa nyheter om Lygnens Venner och annan viktig information från klubben

Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav Thomas Franzén » 2009-08-26 19:23

Hej alla sugna Sub-9:are!

Till Vätternrundan 2010 inför arrangören en nyhet för de som satsar på Sub 9 på Vätternrundan.

Vi fick den 25/8 ett mail från Vätternrundan. Så här skriver dom:
Det finns 600 extra platser med start från kl. 9:30 på lördagen den 19 juni för cyklister som kör Vätternrundan på under 9 timmar. (De cyklister som inte hinner till Hjo innan kl. 15:30 eller till mål innan 24:00 får bryta loppet.) Platserna går endast att reservera av grupper som tidigare haft reserverade startgrupper i Vätternrundan och senast den 31 augusti måste reservationen finnas hos oss.
OBS Det finns endast ett begränsat antal platser. Om det finns platser kvar den 1 september kommer även övriga cyklister ha möjlighet att anmäla sig till Sub 9 som anmälnings alternativ.

Fördelarna med denna starttid är främst två:
1. Bättre sömn ger bättre prestation på loppet
2. Senare start ger färre konflikter med andra cyklister i grupper som blivit mindre vid denna tid på dygnet

Vi har haft en kort diskussion i styrelsen om detta och vill föreslå följande:

:>: Om det finns ett intresse för detta i klubben kan vi boka upp ett lämpligt antal platser.
:>: Antalet platser kommer att bli begränsat kanske 20-30 högst
:>: Rätten att få använda klubbens reserverade platser ges bara vid en motprestation till klubben i form av att man MÅSTE ställa upp som passledare eller hjälpryttare eller funktionär (eller alla tre :-D ). Lämpligheten som passledare kommer att prövas så om det känns som ett olämpligt åtagande finns ju alltid hjälpryttar"jobbet".

För säkerhets skull ska påpekas att våra sedan tidigare etablerade startgrupper kl 2.20 och 3.42 inte kommer att påverkas utan dessa finns kvar som vanligt.

Nu uppmanas alla som kan tänkas vara intresserade av detta koncept att SNARAST skriva sina kommentarer här.
Bild Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Användarvisningsbild
Thomas Franzén
 
Inlägg: 653
Registrerad: 2005-12-04 22:30
Ort: Göteborg
Förnamn: Thomas
Efternamn: Franzén

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav jote » 2009-08-26 19:45

Hej,
Jag tycker det låter som ett spännande upplägg!
Tror att många av oss från Lygnens sub-9 gäng 2009 är intresserade av att spänna bågen lite till inför Vättern 2010!
/Håkan
Användarvisningsbild
jote
 
Inlägg: 125
Registrerad: 2009-04-25 15:25
Ort: göteborg
Förnamn: håkan
Efternamn: ternow

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav ash » 2009-08-26 21:06

Detta är ju klockrent....(få sova ut ordentligt & slippa all trängsel)

Jag är intresserad !

/Ashkan
Användarvisningsbild
ash
 
Inlägg: 272
Registrerad: 2007-05-24 13:14
Ort: Göteborg
Förnamn: Ashkan
Efternamn: Fivrin

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav magb1972 » 2009-08-27 10:15

Hej,

Detta låter ju verkligen intressant.

Jag är på!

/Magnus
magb1972
 
Inlägg: 15
Registrerad: 2008-10-30 00:37
Förnamn: Magnus
Efternamn: Bengtsson

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav mikebike » 2009-08-27 10:28

Hej!
Kan vara av intresse, men bör ju föregås av en diskussion med övriga kamrater i Sub 9/8 när det gäller vilket som känns bäst och vad majoriteten föredrar.
Mikael
mikebike
 
Inlägg: 469
Registrerad: 2008-09-05 11:35
Förnamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav Thomas Franzén » 2009-08-27 11:25

mikebike skrev:Hej!
Kan vara av intresse, men bör ju föregås av en diskussion med övriga kamrater i Sub 9/8 när det gäller vilket som känns bäst och vad majoriteten föredrar.
Mikael

Precis!

Och därför uppmanar jag er alla som är intresserade av sub 9/8 att ta den diskussionen, antingen här på forum eller på annat sätt. Resultatet av era överväganden behövs dock snabbt som ögat (som ni ser av VR:s brev), senast nu på måndag den 31/8 måste reservationen inlämnas till VR.

Så till alla sub 9 (eller sub 8):
Skynda att fundera, skynda att diskutera,
ni måste bestämma er snabbt så en eventuell reservation kommer in i tid.

Någon av er som körde i sub 9 i år kan kanske maila till era kamrater och flagga upp "problemet"?
Bild Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Användarvisningsbild
Thomas Franzén
 
Inlägg: 653
Registrerad: 2005-12-04 22:30
Ort: Göteborg
Förnamn: Thomas
Efternamn: Franzén

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav jote » 2009-08-27 12:24

Vi klarade sub-9 målet med bra marginal senast (8.42), men jag tycker steget till sub-8 är rätt stort!

Jag tycker taktik, lagledning, tempo och lagets storlek lämnar rätt lite utrymme för förbättring till 2010. Däremot väder, nattsömn och erfarenhet bör kunna reducera en hel del minuter. Så, sub 8 1/2? Sub 8 1/4?
Vår skicklige lagledare Lars-Inge (som fick rycka in p g a C-Gs olyckliga punktering) påpekade efter Gran Fondo i helgen att högre hastigheter än 8.42 kan göra belgisk kedja mindre lämplig.

Ändå, är många för sub-8 är jag med och försöker!

/Håkan
Användarvisningsbild
jote
 
Inlägg: 125
Registrerad: 2009-04-25 15:25
Ort: göteborg
Förnamn: håkan
Efternamn: ternow

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav Lars-Inge Kjörnsberg » 2009-08-27 13:44

KANONBRA är min kommentar! Jag har minst 4 anledningar varför vi skall satsa på detta:

1/ Det är inte alls optimalt på något sätt att cykla 30 mil med racerfart med någon/några timmars sömn i kroppen.
2/ Stor risk med alla omkörningar, i år körde vår SUB9-grupp om 7 240 personer! (vi blev omkörda av 154 st).
3/ Startar man på morgonen är de lättare att få i sig en ordentlig frukost, själv tycker jag det är minst sagt svårt att käka gröt och mackor kl. 02.00.
4/ Det är varmare när man startar på morgonen vilket gör att man inte behöver dra på sig massa käder som man framåt förmiddagen helst skulle vilja vara utan.

Min slutsats: SJÄLVKLART SKALL VI BOKA UPP EN TID PÅ MORGONEN ENLIGT DETTA FÖRSLAG!

Sen tycker jag vi under september, enligt förslag från bland annat CG. bestämmer hur högt/lågt vi skall lägga ribban. Min åsikt är att vi skall ha flera olika målgrupper med en ansvarig "lagledare" för varje grupp: typ SUB 8+, SUB 9, SUB 10, Sub 11 eventuellt ännu fler.
Jag anmäler mig gärna som "lagledare" för 8+-gruppen om ingen annan känner sig manad, mitt förslag är sedan att CG tar hand om SUB 9-gruppen (om han inte har ännu snabbare mål). Vilka känner sig kallade att ta tag i de andra SUB-grupperna?

Men som sagt det, det viktigaste just nu är att:
BOKA TID FÖR LYGNARNA PÅ LÖRDAG MORGON!

Lars-Inge i det södra Lygnardistriktet
Lars-Inge Kjörnsberg
 
Inlägg: 867
Registrerad: 2007-08-13 10:44

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav martin linde » 2009-08-27 14:03

Med Lars-inges förslah tycker jag detta börjar bli intressant.
Har ju själv fortfarande sub 9 att sikta på och tvekar därför på att försöka gå med en 8+ grupp.
Men blir det en sub-9 på denna starttid så är jag på - helt klart.

Martin
Användarvisningsbild
martin linde
 
Inlägg: 483
Registrerad: 2005-12-12 23:37
Ort: Göteborg
Förnamn: Martin
Efternamn: Linde

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav Claes-Göran Andersson » 2009-08-27 14:28

Vi pratade om detta i går på träningen lite kort! Peter frågade om jag sett detta vilket jag inte hade gjort däremot visste jag om tanken via Vätternrundan! Flera sub-9 var där igår och intresset var svalt bland oss som stod där.

Det finns fördelar som flera trycker på ovan men också nackdelar alla andra är vakna innebär mycket mer trafik ner till Jönköping och även resten av banan, många hinner vila sina sex timmar och är på vägarna när dessa sub-grupper kommer under sen eftermiddag, kväll. När man kommer i mål "relativt sent" så känns det inte optimalt med tåget etc.

Jag har provat många olika starttider genom åren och jag måste säga att start runt 04.00 är optimalt. Visst man får gå upp lite tidigare men jag ser det som ett mindre problem. Även om man cyklar förbi många är det oerhört skönt att slippa biltrafik och de tidiga morgontimmarna är avstressande.
Skall väl tilläggas att jag precis som Ashkan gillar att sova på morgonen!!!

Mitt personliga svar är nej tack!! Skulle det visa sig att flertalet vill köra på fm. är det möjligt för mig men nu ifrågande stund föredrar jag start som tidigare.

Sen tycker jag styrelsen agerande är minst sagt märkligt om tror att vi som satsar på dessa sub-grupper skall styras av att tvingas vara passledare etc. Eftersom jag redan nu tycker att dessa starttider inte är optimala finns det inget incitament kvar för kravet om passlederi.
Skall tilläggas att jag är en av några medlemmar som under flera år har varit kärnan av passledare för våra pass!

När det gäller Vättern och sub-grupper har jag tidigare skrivit att vi borde ha ett Vättern möte direkt efter Mjörn runt. För att skapa intresse för ALLA sub grupper och en första möjlighet att träffa likasinnande så att man tillsammans kan lägga upp mål för nästa Vättern och förhoppningsvis att någon tar ledarskap och håller ihop gänget!!

Mitt erbjudande står kvar att jag kan hålla i det förslagsvis någon vardagskväll v. 37 eller v. 39. Om vi får detta att fungera lägger vi också en bas för olika träningsgrupper på våra träningar med en gemensam målsättning inför Vättern i olika sub-grupper!
Ger möjlighet för medlemmar som inte cyklar Vättern att hitta en träningsgrupp som passr dem!

//CG
Senast redigerad av Claes-Göran Andersson 2009-08-27 17:28, redigerad totalt 1 gång.
"He is able who thinks he is able!"
Användarvisningsbild
Claes-Göran Andersson
 
Inlägg: 3527
Registrerad: 2006-04-25 13:53
Ort: Partille
Förnamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav torleifsandgren » 2009-08-27 15:15

Jag har varit skeptisk till att delta i VR men nu när en tidsfaktor har dykt upp är det är det angeläget att agera. Jag hänger på nästa års satsning. För att skapa manöverutrymme kanske vi skall göra en anmälan som vi sedan reviderar efter vår interna debatt. Det verkar vara en logisk ordning.
torleif
torleifsandgren
 
Inlägg: 112
Registrerad: 2009-07-15 21:29
Förnamn: torleif
Efternamn: sandgren

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav mikebike » 2009-08-28 15:52

Hej!
Är nog personligen böjd att hålla med vad det gäller CGs inlägg och motivering till att kanske ändå föredra tidig morgonstart!
Vem vill inte ha sovmorgon!? Men det handlar ju om ett väldigt speciellt tillfälle på året då man kanske kan tänka sig att avstå sedvanliga sovrutiner och annat till förmån för att få cykla med sina kamrater i Lygnen! Upplevde själv att vi tack vare upplägget och servicen i samband med Lygnartåget hade de allra bästa förutsättningarna att prestera som vi gjorde i år.
För mig känns den starttid som vi har (hade) alldeles perfekt, men skulle större delen av Sub8 / Sub8 1/4 / Sub8.5 eller vad det nu blir,
föredra annat så vill man ju inte streta emot.
miebike :oo:
mikebike
 
Inlägg: 469
Registrerad: 2008-09-05 11:35
Förnamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav niclas_y » 2009-08-28 16:31

Man får helt enkelt välja om man vill köra om likasinnade eller bli omkörd av idioter ;-)
niclas_y
 
Inlägg: 149
Registrerad: 2008-03-30 15:33

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav Åke Johansson » 2009-08-29 20:17

Jag tycker att vi skall prova med den nya starttiden på morgonen.
Om det visar sig att det inte är bra så vet vi att det är fel. Om vi inte provar, så vet vi inte om det är rätt.

Om någon får en punka i vår grupp och vi har som policy att inte stanna och hjälpa till så finns det inga andra att cykla med när man väl har lagat punkan, eftersom det inte finns några startande bakom oss. Jag tror om vi skall cykla med den här starten, är att vi måste omvärdera punkapolicyn, exempelvis att hela gänget stannar och flera hjälper till med att laga punkan så att det går så fort som möjligt, de övriga passar på med pinkepaus, matpaus m.m.

Betänk själv om du skulle cykla helt ensam på väg 195 från strax efter Kortebobacken mot Hjo, hur kul cykling är det?
Då kan man lugnt säga: Jättelångt till Hjo, eller fritt översatt till engelska: Oh Yes, far away :---)
Åke
Användarvisningsbild
Åke Johansson
 
Inlägg: 214
Registrerad: 2005-12-05 10:46
Ort: Grimmered
Förnamn: Åke
Efternamn: Johansson

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav patryd » 2009-08-30 09:05

Svårt val det här, många bra synpunkter. Men eftersom jag tror att cykel-säkerheten trots allt talar för starttid på morgonen så håller jag med Åke -> låt oss prova. Jag minns med rysning all mötande trafik när vi kom ångande i samma fil, speciellt långtradaren i minst 70 km/tim där vi var tvungna att balansera på mittlinjen med högst 30 cm åt vardera hållet - det hade räckt att en av cyklisterna vi körde om vinglat till och katastrofen hade varit ett faktum.

Om fler sub-lag hakar på starttid på morgonen kanske vi kan dra nytta av varandra -> draghjälp för oss, en gemensam servicebil som hjälper vid punkor osv... (vet vi hur HCK sub 8 gänget ska göra 2010?). Men sovmorgonen är inte något positivt för mig, den bara förlänger lidandet av dålig sömn...
Patrik
patryd
 
Inlägg: 120
Registrerad: 2008-09-02 22:55
Förnamn: Patrik
Efternamn: Rydbeck

Re: Viktigt Sub 9 VR 2010

Inläggav fabbev » 2009-08-30 14:17

För min del spelar det ingen roll vilket det blir, jag är med i SUB 8 ??? hur det än blir. På ett sätt kan det vara skönt att följa en lång tradition att stiga upp i ottan och att få trampa av sig för att sedan på eftermiddagen njuta i lugn och ro av väl genomförd arbetsdag.
/Fabbe.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Användarvisningsbild
fabbev
 
Inlägg: 415
Registrerad: 2008-12-19 13:08
Förnamn: Fabio
Efternamn: Vecchi


Återgå till Information från Lygnens Venner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst