Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Poxeman

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Poxeman »

En bra start på en informationskampanj kan ju vara att inte kalla bilister för inavlade suggor...
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by fabbev »

Hej Daniel.
Jag råkade för några år sedan ut för en bilist som inte ser cyklister. Jag kom cyklande genom Sävedalen som är huvudled. När jag kom till korsningen Brattåskärrsvägen-Göteborgsvägen körde en bil rätt ut bara 2 meter framför mig. Jag hade full belysning samt reflexväst på mig men han såg mig inte. Jag hann som tur var bromsa och undvika plåtkänning. Jag lyckades ta hans reg.nr och ringde sedan upp honom när jag kom hem. Han blev väldigt förvånad och lovade bättring. Han skyllde på barn i bilen och igen immade rutor.
Hursomhelst, kanske vi skall trycka upp ett informationsblad om oss och cykelsportens villkor. Sedan sätter vi i system att ta reg.nr. på bilarna som beter sig dumt åt och skickar med posten vårt blad till ägaren.
Med tiden kanske det blir en bättring när just de känner sig utpekade.
Forza från den enarmade cyklisten.
Fabbe.
FORZA LYGNARE
Fabbe
Roald Karlsson
Posts: 160
Joined: 2006-01-31 19:15
Location: Roald Karlsson

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Roald Karlsson »

dlridings wrote:Bilen som var nära att preja oss i söndags var en vit Opel Astra, 2001
Haha det var kanske den vita opeln i Sexdrega! Säkert fortfarande förbannad för att han slet av sin backspegel på en irriterande cyklist!

/Roald
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Mikael Virtanen »

En del av mig tycker det är en lysande idé att skicka trevliga kort till bilister som beter sig illa. Det är ju också en bra grej för tidningar att skriva om: PR-värdet är stort.
En annan del av mig anar att det kan kännas integritetskränkande och lite hotfullt att få ett sådant kort typ "Vi vet var du bor..." vilket skulle kunna öka motsättningarna ytterligare.
Attitydförändringar är ingen lätt sak, men ett steg vore ju att börja med att uppmärksamma några journalister på detta. Här finns både nyhetsvärde, dramatik, geografisk närhet och allmänintresse. Sen kan man ju alltid spetsa det hela med att "blir det ingen bättring får vi börja skicka brev till folk som beter sig illa". Lite insändare är heller aldrig fel.
Fast det är lite konstigt att inte Svenska Cykelförbundet uppmärksammar detta.
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by fabbev »

Hej.
Har satt ihop ett förslag till infoblad. Mest kanske som ett diskussionsunderlag om utformningen av ett sådant. Den andra delen med att vi gör intrång i den privata sfären kanske är en policyfråga för styrelsen?
/Fabbe.

HEJ BILIST.



Du har fått detta informationsblad från oss för att Du här om dagen visade tecken på att Du var irriterad över vårt sätt att cykla på vägen.

Vi är en cykelklubb som heter Lygnens Venner. Vi är 500 aktiva medlemmar av varierande slag. Allt från nybörjare till näst intill elitnivå. Vårt motto är att ha kul tillsammans både på vägen och under andra former. Vår träningsverksamhet måste vi dessvärre utföra på allmänna vägar. Vi försöker hitta vägar som har liten biltrafik, men tyvärr måste vi ibland även cykla på större vägar. Cykelbanor är direkt farliga för alla, så som fotgängare, barnvagnar, rullskideåkare, ”vanliga cyklister”, etc. om vi skulle cykla där. Tänk på att vi cyklar i farter på 30-50 km/h ibland mer. Dessa farter gör att det känns väldigt otäckt när en bil eller lastbil passerar oss med bara några decimeters mellanrum. Då är det inte långt till en olycka.

Vägarna är till för alla. Det finns inget fordonsslag som ”äger” mera rätt till vägen. Cykel klassas som fordon i lagens mening. Allt handlar om att visa respekt för varandra i trafiken. Det kanske handlar om att Du kommer fram en halv minut senare om en omkörning av oss hindrar Din trafikrytm. Ingen större förlust om Du jämför med vad som det skulle kosta Dig i tid och pengar om Du blir inblandad i en olycka som Du har orsakat.

En del av oss cyklister har erfarenhet av att cykla i ”cykelländerna” vid Medelhavet. Där är hänsynen till cyklisterna betydligt bättre, trots att trafiken där är mycket mera intensiv och har ett högre tempo. Önskvärt vore att vi här på våra glest trafikerade vägar skulle ha högre tolerans för vår träningsverksamhet.

Vi vill tacka Dig för att Du tagit Dig tid att läsa igenom detta informationsblad. Vill Du veta mera om oss och kanske bli medlem i vår klubb, gå in på www.lvg.nu .



VI SYNS PÅ VÄGARNA
Lygnens Venner
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Mikael Virtanen »

Daniel: Ett klargörande – det handlar inte om omsorg om puckade bilförares integritet utan om skillnaden mellan bra kommunikation och missriktad sådan.
Som jag ser det finns det fem kategorier bilförare:
1. Vanliga vettiga bilförare som inte tycker vi är särskilt störande
2. Vanliga vettiga bilförare som tycker vi stör genom att köra i bredd och därigenom hindra trafiken
3. Som 2 fast med tillägget att de är lite mindre vettiga genom att ge uttryck för sitt missnöje genom att tuta och/eller gestikulera
4. Störda/aggresiva individer som använder bilen som statusmarkör (påfallande ofta kör dessa frustrerade människor antingen skruttbilar eller hantverkarbilar) genom att köra om för nära, preja och skapa livsfarliga situationer

Grupp 1 till 3 tror jag är mottagliga för sakliga argument, medan grupp 4 (den farligaste gruppen) är oemottaglig utan snarare skulle bli än mer provocerad och därför helt enkelt skulle polisanmälas.
För övrigt håller jag med om att Fabbes brev har en bra tonalitet som nog skulle funka för den vettiga kategorin. Samtidigt kan man ju alltid fråga sig hur man själv skulle reagera om man får ett sådant budskap i brevlådan. Och framför allt: vi kan inte påstå att vi alltid gör allting rätt på våra rundor. Det är väldigt mycket tvåpar även där det är trångt och bilarna inte kan köra om. En god början är ju att börja med sig själv, sen kan man börja försöka ändra på andra.
Love, Peace & Understanding,
Mikael
Poxeman

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Poxeman »

Det blev en bra tråd ändå... ursäktar mitt sura inlägg i början men då jag är mer bilist än cyklist (tyvärr!) så reagerar jag starkt på demonisering av "motståndarna".

Tycker det var ett bra utkast på informationsbrev / vykort.
En tanke kan vara att skicka ett allmänt utskick till kvarteret / området där den syndande bilisten bor. Då slipper den skyldige känna sig jagad/utpekad och den hotfulla tonen försvinner.

Jag tror att en bilist som visat aggresivt beteende reagerar negativt / med taggarna utåt om den får ett brev "från de där idioterna i lycra" direkt addresserat.
User avatar
Bengt Tonnvik
Posts: 278
Joined: 2005-12-28 22:09
Fornamn: Bengt
Efternamn: Tonnvik
Location: Partille

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Bengt Tonnvik »

Det är svårt, det här med kommunikation. Tycker Mikael har flera poänger.

Jag är mycket tveksam till ett brev. Tror tyvärr att inte många skulle uppfatta det särskilt positivt, hur välformulerat det än är, tänker bara på hur jag själv reagerar om nån kritiserar min bilkörning. Och dem som vi verkligen vill nå, de i "grupp 4", skulle med säkerhet uppfatta det negativt, och därmed har vi kanske bara fördjupat konflikten.

Polisanmälan och privata brev - ok, men i klubbens namn ska vi nog ägna oss åt mer generella åtgärder, t ex att få mer uppmärksamhet hos media och kommuner.
Och varför inte börja med att vara lite mer självkritiska, vi har mycket att jobba på innan vi beter oss exemplariskt i trafiken, det kan handla om rödljuskörningar, onödiga och slarviga tvåpar, obscena gester mot bilister mm.

/Bengt
Lars Mila

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Lars Mila »

Hej!

Förändring tar lång tid och kräver ett gediget arbete på flera fronter. Antagligen har de personliga breven effekt i både positiv och negativ riktning beroende på mottagare. Kampanjer som når en bred publik är säkert nödvändiga.

Själv är jag i jämförelse med de flesta i klubben en tämligen färsk cyklist. Min käresta påstår att jag numera, sedan jag började cykla, agerar på ett helt annat sätt som bilförare gentemot cyklister vilket jag bara delvis håller med om, men hon har antagligen rätt. Hos Mikaels grupp 1-2 bilförare kan nog ökad förståelse räcka ganska långt.

1. Kan vi själva minimera riskerna på direkten genom att välja bort de värsta sträckorna ifrån våra rundor? (Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel när det ändå är cyklisten som hamnar på sjukhus eller 2m. ner.)

2. Kan vi själva kanske logga incidenter och framför allt, våra egna misstag i trafiken, på våra rundor? Detta som någon form av kvalitetshöjande arbete som dels ger riskminimering och samtidigt torrare på fötterna i alla möjliga kontakter med media, polis, kommuner e.t.c.?

3. Det vore idealiskt att kunna börja i en samsyn med kommuner och polisen om vad som gäller, hur vi vill/kan/bör cykla, hur vi bör/måste agera i trafiken, samhällsintresset i att få fler att motionscykla, cykelbanornas funktion eller icke-funktion för motionscykling (och pendling), problembilden som den ter sig idag e.t.c e.t.c.

Det här skulle kräva en hel del ingående diskuterande med, från vår sida initierade medlemmar, kanske några från andra klubbar och med rätt personer/befattningshavare hos polis, kommuner, kanske vägverk, trafiksäkerhetsorganisationer e.dyl. Som jag har tolkat situationen så är det ju långt ifrån någon samsyn om hur cykelsporten skall/bör/får bedrivas.

För 2 år sedan gjorde jag själv ett försök med Kungsbacka kommun för att få öppnat grindarna på Säröbanan. Alla cykelpendlare jag känner kör ju landsvägen i stället fram till kommungränsen (söderifrån) och väljer (eventuellt) Säröbanan först på Gbg sidan där filosofin i hur korsningarna skall vara arangerade är en helt annan. Jag förde en diskussion i ett halvår (i god ton) med olika ansvariga på kommunen och fick också till en artikel i GP om saken men kom inte igenom med vare sig förändrad inställning eller hantering av grindarna. Detta var ju bara en droppe i havet och för att urholka stenen så behövs det ett vattenfall.

Cykelbanefrågan ligger kanske inte närmast om hjärtat vad gäller våra rundor men som sammhällsfunktion i att få upp antalet pendlare (ner antalet bilister) är den kritisk. Vi behöver nog ha med den i helhetsblden om vi får chansen att föra diskussioner med kommuner och polis.

Vad kan jag bidra med?
Har en del kontakter i två aktuella kommuner som kanske kan öppna någon dörr för en diskussion.
Har en del pendlingserfarenhet (Särö-Mölnlycke året om) men långt mindre än de flesta i klubben skulle jag tro.
Har alltför kort egen erfarenhet av våra rundor och behov för att föra den diskussionen på rätt sätt.
Har svårt att komma loss ens för att cykla så mycket jag vill, än värre för att driva ett sådant här arbete så jag blir inte någon fanbärare här.

Så - när/om några i klubben väljer att göra ett alvarligt försök till ovanstående förankringsarbete, kom gärna med frågan så skall jag ställa upp med det jag då kan.

MVH / Lars Mila
farbman

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by farbman »

Angående platser med personer som mer än gärna gestikulerar, tutar, skriker, glider förbi alldeles för nära så ligger Härryda i topp hos mig. Där är det inte omöjligt att råka ut för allt ovanstående på bara en enda genomfart vilket hände mig för någon vecka sedan.
Poxeman

Re: Bilism runt Lindome och längs våra rundor

Post by Poxeman »

Tyck om cykel, Kungsbacka Kommun:

"Kungsbacka är en bra cykelkommun. Bara i tätorten finns nästan sju mil cykelvägar.

Men hur kan det bli ännu bättre att cykla i Kungsbacka?

Öppet möte
- Vi vill veta vad invånarna och cyklisterna tycker, säger trafikingenjör Karolina Oxfall på förvaltningen för Teknik.

Alla som vill snacka cykel är välkomna till ett öppet möte i stadshuset torsdag 1 december klockan 18.30. Anmäl dig till Karolina Oxfall på nedanstående e-post eller telefon.

Cykla i Kungsbacka

Mer information lämnas av
Karolina Oxfall
Telefon: 0300-83 50 46
E-post: [email protected]."

http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/ ... 87509.aspx
Post Reply