Policy, förhållningssätt och syftet med vår cykling

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Policy, förhållningssätt och syftet med vår cykling

Post by Claes-Göran Andersson »

Daniel

Jag vet inte hur du läser men du tolkar det jag skriver helt upp åt väggarna. Jag skriver inget om att sub-grupper är supercyklister eller att vi skall bara var en sådan klubb. Jag bara konstaterar att koncentrationen är annorlunda när man kör fortare av rena överlevnadsskäl.

Du skriver något om att olyckor händer i de lugnare grupperna? Que! vad pratar du om. Jag skriver att vi som cyklar på en högre nivå kör lugnare pass...................etc. LÄS!!

Gruppen i går var riktigt duktiga cyklister som cyklade i "lågfart" och jag har varit med flera gånger med erfarna cyklister där dylika ting har hänt. Därav min tes att även vi som tränar och cyklar på en högre nivå måste tänka till när vi kör lugnt. Inget annat!!!!!

Med nybörjare och oerfarna cyklister har man ett helt annat risktänk från början. Man vet att kunskapen inte finns och beter sig därefter.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Policy, förhållningssätt och syftet med vår cykling

Post by Claes-Göran Andersson »

Suck!
Jag skriver inte om de lugna grupperna. Min reflektion var över oss som kör sub-9 fart eller fortare. När vi kör fartpass har vi en helt annan koncentration. Igår var vi ett sådant gäng som skulle köra ett lågpulspass alltså i lägre fart. Alla i gänget är vältränade tvåparscyklister förutom Jan B. som var ny på Bjäre där han fick sitt elddop.
Det har hänt flera gånger att vi fått olyckor under sådana pass för att vi håller inte samma koncentrationsnivå. Allt rullar på lugnt och fint man sitter och snackar. Det är då som ett ögonblick av okoncentration kan vara fatal. Som sagt bara en reflektion från en som har varit med några år och kört ett antal hundra träningar i klubben.

Sen är det så att okunskap, trötthet och okoncentration självklart förekommer på alla typer pass och grupper, men det är en annan historia. Det var inte det jag reflekterade över!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Policy, förhållningssätt och syftet med vår cykling

Post by fabbev »

Hej.
Jag tänkte bidra med mina erfarenheter till denna tråd. Men ärligt talat. Skall inte en sådan här diskussion föras på en årsstämma där medlemmar och styrelse har mandat att diskutera och eventuellt ändra en redan klubbad stadga?
Här ett utdrag ur stadgan. Läs speciellt "respektera passets inriktning och din fartgrupp"

Cykla kollektivt, tänk kollektivt

Vid cykling i grupp färdas vi kollektivt. Tänk kollektivt då du cyklar, tänk inte bara på dig själv. Att få hela gruppen att ta sig igenom korsningar utan intermezzon (och utan att bryta några företrädesregler) är en svår konst, men det går om vi hjälps åt. Tänk också på att inte öka farten direkt efter en korsning, delar av gruppen kan ju fortfarande vara i svängen (=låg fart). Tänk kollektivt.
Respektera passets inriktning och din fartgrupp

Det är osolidariskt att själviskt komma till ett pass som har en inriktning du egentligen inte accepterar. Duger vårt pass inte åt dig, välj ett annat pass eller cykla själv. Ett annat alternativ kan vara att du söker efter likasinnade via vårt forum, det går alldeles utmärkt. Respektera även den fartgrupp du valt, och välj (ifall det finns flera) grupp med omsorg. Är du osäker på vilken fartgrupp du ska välja, VÄLJ DEN LÅNGSAMMARE! Orsak: Ifall du väljer en för snabb grupp och det var fel så blir du ett besvär för alla i den gruppen som måste vänta på dig. Om du väljer en för långsam grupp och det var fel så blir du bara ett besvär för dig själv. Värt att tänka på.
I backarna prövas gruppens sammanhållningsförmåga

Grundprincipen (åtminstone för distanspass) är att gruppen håller ihop även genom uppförsbackarna. Det finns situationer då detta inte är praktiskt möjligt. Respektera passledarens anvisningar, det är hans/hennes omdöme som avgör vad som är lämpligast. Efter backen gäller att ALLA inväntar siste man på backkrönet, vi rullar INTE vidare utför nästa utförsbacke (däremot går det bra att vända och

möta siste man i backen och ta den en gång till). Detta gäller ALLTID för distanspass och vid övriga pass är det enda undantaget ifall passledaren har utpekat fri fart till en plats bortom backkrönet vis tempo, intervall eller fartlek.
Håll din position

Du bör så långt som möjligt hålla din position, d.v.s. kör inte om andra onödigtvis (undantaget normal rotation) eller kör ut mer till vänster än nödvändigt. Behöver du avvika tillfälligt från din position (t.ex. för att rota i en ficka efter en mobil eller något) så uppmärksamma berörda kamrater och lägg dig längs bak.


Jag kom till Lygnens Venner 2-3 år innan Lygnar tåget startade. Jag var då med i både LV och Hisingen. Visste inte så mycket om cykelklubbar då. Efter ett tag valde jag LV för att det sociala klimatet verkade betydligt trevligare och klubben storlek gjorde att man snabbt lärde känna medlemmarna. Så kom då tåget, vilket var ett lyft för antalet medlemmar. Alla var dock inte aktiva cyklister i klubben utan blev medlemmar genom att boka sig för tåget. Med åren blev det fler och fler som var aktiva cyklister, vilket gjorde att man la ner mer tid på cyklingen för det var ju så himla roligt att cykla i grupp. Detta resulterade att man blev en bättre cyklist och snabbare. Fler fartgrupper gjorde att man alltid kunde hitta den grupp som passade dagsformen. Man utvecklade sig både som cyklist och medlem. Det blev en morot att utveckla sig (läs: jämföra sig med andra). Det var dock aldrig tal om att "tävla" på grupptränings passen, även om man fick några tillsägelser från passledaren.
Det är väl självklart att vi måste ha olika fart/SUB grupper. Eller skall vi ändra klubbens aktiviteter till damcykel, cykelkorg,termos och filt????????????? Man måste kunna utvecklas och växa inom klubben annars dör klubben till slut.
Vad gäller olyckor och koncentration kan jag bara hålla med CG. Den olyckan jag blev inblandad i på Mallis förra året var just en sådan. Vi hade cyklat ganska fort ett tag då det inte snackades speciellt mycket i gruppen. När vi sedan kom ut på "platten" och vägen var helt rak i flera kilometer samt att tempot gick ner, började vi snacka med varann. Då hände olyckan. Vi koncentrerade oss inte längre på cyklandet. Det gick ju i halvfart!!!! Samma sak gäller alla sporter, oavsett om det är med redskap, löpning, bilar, båtar etc. Kör man inte för fullt, då sjunker koncentrationen. Antingen blir Du omkörd eller så kör Du i räcket/trampar fel.
Nu menar jag inte att vi på våra pass skall köra för fullt för att undvika olyckor. Men problematiken finns där.
Kanske det är dags att inför nästa årsmöte börja fundera på vad syftet med klubben är? Vi är numera många medlemmar med olika nivåer och ambitioner, men en sak förenar oss alla. VI ÄLSKAR ATT CYKLA I GRUPP. Låt oss inte förstöra detta med att lägga en massa energi på tidskrävande trådar som till slut bara skapar osämja.
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Policy, förhållningssätt och syftet med vår cykling

Post by Claes-Göran Andersson »

Tack Fabbe

Vi är nog överens de flesta av oss men vi beskriver det på lite olika sätt. Jag är själv sådan att jag i alla lägen försöker hålla koncentrationen och blicken framåt konstant. Detta pratar vi ofta om det blir nästan tjötigt men som det visar sig oerhört värdefullt.

Kommer ihåg när vi cyklade första stora subsatsningen under 10 timmar och landade på 9.22. Vi var bara 7 man som gick runt på slutet många slitna, Torbjörn "Jennies kompis" började köra glada tillrop och peppade från Karlsborg och Putte var på från Hammarsundet "håll koncentrationen" som ett mantra in mot Motala. Det gjorde att alla var på tåspetsarna ända in i mål.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply