Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
josef70

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by josef70 »

Håller också med dig till 100% CG! Det kan nog vara rimligt att ta ut en högre avgift av Sub-grupperna som startar på fm om servicen är bättre (även om vi inte använder depåerna) men helt orimligt att ta ut 400 kr per person bara för att klubben ska få en samlad starttid på natten!

Samtidigt tycker jag att Vättern är ett fantastiskt lopp som jag gärna kör många gånger till. Vackra vägar och en riktig folkfest, läs Karins fina beskrivning här på forumet! jag har själv kört två sådana rundor innan jag gick med i Lygnen. Framöver skulle jag kunna ställa upp och hålla i en grupp som tänker köra Vättern på tex 10 timmar för att "bjuda tillbaka" till klubben och föra vidare all den kunskap och glädje som man har fått av att vara delaktig i Sub 8 i år (och Sub 10 tidigare). Denna träning skulle säkert kunna integreras i våra ordinarie lördagsrundor och inte konkurrera med klubbens viktigaste aktivitet, den gemensamma träningen! Tror dock att Vättern är den stora magneten och drivkraften för de flesta som vill ha nya utmaningar och det kan bli svårt att ersätta världens största cykellopp med något annat mindre lopp som huvudmål.

/Josef
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Enda sättet att komma tillbaka med rätt fokus på våra träningar är att ta bort sub-träningar. Jag har svårt att se en normalisering och återgång till klubbgemensamma träningar om alla våra duktigaste och cykelkunniga cyklister fokuserar "bara" på Vättern. Det finns inga som leder och driver de nya som kommer och även gamlingar, detta är den faktiska situation vi har sedan flera år och det har också varit debatten.
Tittar man på hur satsningarna gjorts under våren dessa år det pågått finns det väldigt litet utrymme att deltaga på vanliga träningar och tyvärr känns det som fokuseringen är så hård att de flesta väljer bort Lygnen träningar.

Håller inte med att Vättern är det enda saliggörande loppet det är en okunnighet i den bild av lopp som finns tillgängliga. Vi var ett stort gäng som hoppade Vättern 2011 och körde Jotunheimen istället, oerhört trevligt och fin social gemenskap innebar inte mindre träning snarare tvärtom mer långa pass betydligt trevligare cykling och tillgängligt för många i klubben och inte bara fokus på att köra snabbt. Är helt övertygad att vi kan göra andra mycket trevligare arrangemang för andra lopp där fokuset inte är att köra i 40 knyck.

Sedan tycker jag att vi skall följa andra klubbar som vill ge Vättern en knäpp på näsan i den situation som nu uppstått. Första gången jag upplever en samlad manifestation och samarbete mellan cykelklubbar. Mycket positivt!!! Den här debatten är större än enskilda individuella önskemål.....

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Mikael Virtanen »

Vättern var för mig inkörsporten till cykelsporten. Och det tror jag den är för väldigt, väldigt många. Att erbjuda någon form av Vätternupplägg är därför ett måste för en klubb som vill attrahera nya cyklister. Därmed inte sagt att vi ska köra subgruppsträning, men Vättern tror jag är och förblir det största och viktigaste för motionscykelsverige inom överskådlig tid.
Att som klubb skippa Vättern bara för att vi nu är många som av olika skäl är Vätternmätta och vill vidga vyerna, är ingen bra idé. Det gäller att inte slänga ut barnet med badvattnet, så att säga. Jag är övertygad om att vi som klubb kan rymma både Vättern och alla andra lopp i Sverige och utomlands som lockar.
En personlig reflektion är också att jag faktiskt tror att VR som lopp tjänar på att det blir mindre klubbinitierad sub-hets framöver. Tillbaka till rötterna, liksom. Och då kanske vi är många som kan få återupptäcka detta i grunden väldigt fina lopp igen.
Mikael
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Det är inga problem Mikael alla kan anmäla sig til Vättern på vanligt sätt och betala 1350 kr. Så den utmaningen finns alltid kvar.
Min magkänsla är att Vätterns agerande beror på just det du skriver och det har jag sagt i flera diskussioner. Har blivit alldeles för mycket hets och cyklister som kör över sin förmåga i sniksvansar etc. Det har ju gått så långt att sub-gäng blivit diskade och utslängda från rundan i sin iver att slå nya rekord. I princip samma problem som vi har på micronivå i vår klubb finns i det stora Vätternformatet.

Det handlar i slutändan hur man vill utforma sin motionscykling. Vättern är en motionsmanifestation och inte tävling!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Ahlquist

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Ahlquist »

Några funderingar från en kluven cyklist... Precis som för Mikael V. så var VR inkörsporten till lv-cykling för mig efter att ha harvat i skogen i över 15 år och jag är övertygad om att det kommer att fortsätta att locka många medlemmar till cykelklubbarna runt om i Sverige. Hade det inte varit för utmaningen att genomföra VR (tack till lillebror Virtanen) så hade jag fortfarande varit enbart MTB-cyklist och aldrig fått vara med om charmen att cykla i en väloljad kedja med 20-40 andra mot samma mål. Jag tror att vi fortfarande är många som ler åt minnet av sub10-rundan 2011 där vi satt och småpratade och peppade varandra och hade en fantastisk runda. Även 2012 är ett härligt minne där vi trots spöregn ner till Jkg med skor som kändes som vattenfyllda kanoter tog oss in under 10 timmar. Jag stod över VR i år av flera anledningar men har hela tiden haft ambitionen att köra igen och efter att ha läst era historier från årets runda så är suget tillbaka och en satsning mot bättre tider är det som är drivkraften för mig och säkert för många andra. Första gången jag körde var utmaningen att genomföra rundan vilket i sig är den största bedriften och även det är lättare med en klubb att cykla ihop med, så jag tycker det är fel att neka medlemmarna den chansen.
Jag tycker dock att VR förklaring till varför dom tänker höja priserna haltar lite och det kanske är bra med en knäpp på näsan 2014 där flera klubbar verkar överväga en bojkott men min fråga är hur Lygnen som klubb ställer sig och vad vårt svar till de andra klubbarna och till VR är?
/Christian
User avatar
Henrik Erdalen
Posts: 105
Joined: 2011-06-21 23:32
Fornamn: Henrik
Efternamn: Erdalen

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Henrik Erdalen »

Hej!

På grund av ryggproblem har jag inte kunnat cykla i den utsträckning jag önskat i vår men jag hade förmånen att cykla med Lygnens sub10-grupp förra året där i stort sett alla nådde sitt mål; <10 timmar.

Av inläggen ovan menar jag att man kan dra följande slutsatser:

- Sub-satsningar har i för stor utsräckning inneburit fokus kring intensiv träning några få månader på våren.
- Klubbverksamheten skulle gynnas av ett mer utspritt engagemang över året. Det finns en mängd andra intressanta utmaningar/motionslopp som är värda mer uppmärksamhet.
- Samtidigt fyller förbokade grupper för många medlemmar en viktig funktion; flera har sökt sig till gemenskapen i Lygnen för att på ett välorganiserat och säkert sätt genomföra ett av årets höjdpunkter; Vätternrundan. Många har gått med i denna fina cykelklubb för att det varit vägen att nå ett uppställt mål avseende Vätternrundan.
- Lösningen är att integrera subträningar i våra ordinarie lördagsrundor och inte konkurrera med klubbens gemensamma träningar.

Avslutningsvis tycker jag det är viktigt att uppmuntra initiativ som det ovan, där Josef som sub8-deltagare erbjuder sig "betala tillbaka" genom att stötta/leda kommande sub10 satsningar.

Allt gott
Henrik
Med vänliga hälsningar
Henrik
Hans T
Posts: 192
Joined: 2012-07-09 19:49
Fornamn: Hans
Efternamn: Törnblom

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Hans T »

Mycket klokt sägs i denna tråd där jag ändå har svårt att se bekymret med sub-satsningar till VR och konkurrensen med våra mycket trevliga klubbträningar som lockade mig att välja LV förra sommaren när jag flyttat till Gbg. Håller helt med om att de ska fortsätta vara hjärtat i vår härliga klubb och att vi måste tänka till hur de ska locka fler med varierande ambitionsnivå. Vi är trots allt ett gäng glada amatörer.
Den sub-grupp jag själv deltagit i har inte förlagt något träningstillfälle på dag som konkurrerat med klubbens övriga aktiviteter. Däremot har det inneburit att flera av oss deltagit i 1-3 motionslopp (Kungälvsrundan, Varbergsvaddenuheter, Hisingen runt, Orust Runt) som kanske annars inte varit aktuellt för lika många och visat upp det nya, fina klubbstället. Såvitt jag hör och ser på forumet är det nu många som glatt pratar om Vårgårda i augusti eller andra lopp att motivera sommarträningen med. Nya mål i VR-fri säsong. Jag själv kommer nog att ha VR-fria säsongen med andra mål under våren av och till, men skulle sakna sub-grupperna väldigt mycket. Att motarbeta gemensamma VR-satsningar tror jag är något som motarbetar det vi alla vill, fler som tränar oftare gemensamt. En "knäpp på näsan" till VR, som de nog knappast känner då nya cyklister väller in, riskerar bli en spark i arslet på oss själva...
För övrigt noterar jag för stunden att det är väldigt "kuperat" i alperna och att 30 raska mil inte går spårlöst förbi! Pust, pust.
Björn

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Björn »

Om jag har förstått det rätt är konsekvens av de nya anmälningsprinciperna, 400kr extra för de som vill köra subgrupp med start på morgonen och att klubbar skall ge vr en knäpp på näsan för detta genom bojkott nästa år. I förlängningen av detta finns det en diskussion om konkurrens mellan klubbträning och subträning som har pågått längre och egentligen inte har någon koppling till de nya anmälningsprinciperna.

Mina personliga reflektioner kring dessa frågor är baserade på 5 vätternrundor, 2 i egen regi och 3 medlemsår i lvg, de senaste 2 åren sub 10 och i år sub 8.

Ang prishöjning på 400kr tycker jag det är lika tråkigt som alla andra men om man får den säkerhet som serverades i år så betalar jag lätt 400kr extra! För mig är säkerheten viktigast och på det tidigare rundorna har jag alltid känt att det var en väldig tur att man inte åkte i backen! I år var det tvärtom, man hade behövt ha otur för att råka ut för något och det är en stor skillnad! Som sagt tråkigt att man skall behöva betala mer men ännu tråkigare att inte få uppleva det jag fick uppleva på årets runda! Med andra ord vill inte jag bojkotta nästa år men om klubben väljer det är det väl bara att sikta på nya utmaningar och hoppas att vr sänker priset till 2015, något jag tvivlar på men man kan ju alltid hoppas...

Klubben kan visa på solidaritet till andra klubbar som bojkottar och passa på att få ett år med mindre vr subsatsningar och mer fokus på andra lopp för att utreda om det blir positivt för klubbens utveckling? Klubben kan också förlora på bojkott om nya och gamla medlemmar som vill satsa på vr drar sig till andra klubbar, om det nu blir några klubbar som kör subgrupper nästa år?

I diskussion om konkurrens mellan klubbträning och subträning har jag för lite fakta för att kunna uttala mig kring effekterna av detta. Det ända som jag vet med säkerhet är att jag har deltagit på allt fler ordinarie klubbträningar i samband med högre ambitioner och subsatsning i vr. Personligen hade jag, om inte sub vr alt finns, viljat ha ett liknande lopp att träna inför tillsammans med andra lygnare och då kanske det konkurrerar på samma sätt som vr subträning med klubbträning?

Är det sub vr som är boven i dramat när det handlar om klubben profil och svårigheten att få den avslappnade fikarundan att gå hand i hand med ambitiösa elitmotionärs satsningar och konsekvenser av detta? Det är klart att det är svårare att ha en gemensam agenda om det är allt för stor spännvidd mellan individers ambitioner men mångfald kan också berika, om klubben har kapacitet att samla krafterna och paketera dem i rätt format?

/Björn Gross
josef70

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by josef70 »

Bra skrivet Björn! Det enda du missar är att alla förbokade tider på VR kostar 400 extra, alltså även när vi skulle starta tillsammans 3:44 tex (eller hur?). Då är den extra avgiften mer orättvis. En bojkott kan vara motiverad för att markera och agera solidariskt med andra klubbar. Åtminstone 2014. Håller med om din huvudfråga om VR verkligen är boven i dramat, men det får väl nästa säsong utvisa i så fall.
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by olof »

Tjena.

Alldeles rätt, det gäller alla förbokade tider vi har.
Det är bara tiden på morgonen som har eskort (och hyfsat fritt från övriga cyklister). Övriga tider får klara sig själva utan eskort och tampas med många andra cyklister. Om du tex kör med i en subgrupp och startar 3,44 kan det vara tre led med cyklister, de s.k vanliga till höger, en subgrupp till vänster om dem och sedan kan det bli ytterligare en subgrupp, dvs tre led av cyklister och som lök på laxen en mötande bil........och för detta skall man betala 400 pix extra. Summan är inget att orda om egentligen (men det är procentuellt en stor ökning av priset) utan det är principen med en stor ökning. Att ha kvar en morgontid för snabbgrupp kan man kanske ha som sporar de som vill satsa mer.

Vad jag trots allt har märkt är att fokus blir mycket på Vätternsatsningen och efter fullbordat lopp har cykelintresset för en del en tendens att "svalna". Det har t.o.m varit så att en del helt tappat lusten att cykla efter en rejäl satsning på vättern och detta är inget ovanligt. En klubb skall ha hela spannet av cyklister, såna som bara vill cykla, de som vill satsa mer m.m. detta berikar en klubb.

Att ha kvar en morgongrupp på vättern för dem som är intresserade (och ha kvar klubben i deras papper) är väl lämpligt att ha för de som vill satsa och för vår del som klubb och de andra som vill cykla vättern får anmäla sig direkt hos Vättern för att undvika 400 spänn extra.

Jag läser också att det deltas i många olika lopp i samband med subträning men dessa lopp genomförs som subträning.
Jag tycker att det är intressant att läsa alla inlägg och vi kommer snart att ha styrelsemöte och då kommer detta garanterat upp hur vi skall förhålla oss så det är väldigt bra att så många som möjligt lägger fram sina åsikter på hur vi skall agera i denna fråga.
Mvh
Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
Björn

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Björn »

Okej, jag missade att de gäller alla förbokningar. När det gäller förbokade platser på natten låter det ju inte alls bra, då borde det väl ges rabatt till klubbarna istället, borde ju vara enklare med gruppbokning för vr? Jag kan fortfarande tänka mig att betala extra för morgontid men tycker det låter obefogat för nattstart! Synd att vr krånglar till det för klubb/gruppkörning om man blir tvungen att anmäla sig individuellt för att slippa betala extra!
Björn
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by dlridings »

Jag ska inte orda så mycket. De flesta känner till min inställning till subtänket. För de som inte gör det, så har den verksamheten förvandlat Lygnens Venner från en livkaktig klubb med 60-70 deltagare på lördagar, fördelat på 3 fartgrupper, ibland, 2 fargrupper, nästan alltid, till en klubb som inte har något att erbjuda cyklister som mig. Förra året väntade jag med höga förväntningar för att VR skulle komma och gå. De andra åren kom klubbverksamheten igång efter VR. Men icke. Redan 5 dagar efter VR började tjatet, i 2012, om VR 2013. Det var då luften gick ur mig vad gäller LVG.

Om man kan samla 40 stycken till en morgon tid för en enda subsatsning, så tycker jag inte det gör så mycket. Men när subfixering har sipprat ned till alla nivåer ... då förstod jag att LVG hade förvandlats från en cykelklubb i Göteborg med diverse inriktning, till VR:s stödstrumpor.

Det är sub-tänket som har förstört klubben, inte VR i sig. Vi fick så många på våren förut för att många höll på med att träna inför VR, inte för en sub-placering, bara vanlig, hederlig träning. Det gjorde inte så mycket, tvärtom, det var positivt med många nya ansikten. Vi hade många fler tjejer som cyklade med oss då också. Det här grabbiga gubb/sub-tänkandet har skrämt bort de allra flesta.

Jag höll ut länge. Jag trodde länge att klubben skulle återgå till sin trevliga form efter en VR satsning. Det gjorde det ett par år också, men de sista två åren har det gått rakt utför. Det är synd, tycker jag. Det fanns många medlemmar vars sällskap jag uppskattade. Man ser inte de flesta på lördagar längre.

Daniel

Edit: nu blev det för mycket ändå. Sak samma. Jag håller tyst i fortsättningen.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Härligt att ni diskuterar och kommenterar på denna länk det har varit min avsikt från början.

Ni ser alla hur andra klubbar tänker runt detta. Den enda klubb som kan tänka sig att behålla några få grupper är Fredrikshov men de har inte tagit det finala beslutet än. De har säkert mer än 10 grupper på Vättern, förra året hade de 5 sub-grupper på tidig morgon och ett stort antal på natten. I princip ryker alla dessa grupper för 2014.

Om jag tar personen CG så skulle jag kunna tänka mig att betala dessa 400 kr för en tidig morgonstart inte natt och tycka att det är skitkul att träna fokuserat i en Lygnargrupp men det är bara möjligt om jag klarar av att cykla under 9 timmar. Tar vi styrelseledamoten CG måste jag tänka klubben och inte CG. För mig står klubben över individen om vi fortsätter som det varit/är blir vi bara en Vätternklubb med fokus under några veckor under våren och dött resten av året. Den utveckling vi haft senaste åren är inte hållbar skrämmer bort cyklister eftersom vi inte klarar av att hantera våra klubbträningar på ett bra sätt med flera fartgrupper och passledare.

För mig är det mycket märkligt att samkörning/träning skall ske i sub-grupper. Att köra i klunga och lära sig alla de mekanismer som behövs för ett jämt flyt skall vi träna på våra klubbträningar det är grunden i all klubbcykling. Detta sätt att cykla skall sitta i ryggmärgen på alla Lygnare genom kontinuerlig samträning på onsdagar och lördagar.
För att det skall fungera måste de duktigaste cyklistera i klubben ta ansvar och leda denna typ av grundträning som självklart är basen för en sub-grupp oavsett fart mål. Sedan har jag inget emot att man kör några specifika sub-träningar men de skall inte ha som mål att träna belgiskt etc. det skall sitta som en smäck genom ordinarie träningar.
Sub-träningar är för mig att köra på ett fartmål och se att allt flyter på. Har man skött grundträningen på våra ordinarie pass behöver man inte många sub-pass innan Vättern.

Fartspecifik träning kör man fördel på andra dagar i egen regi eller i mindre grupp. Har man mål under 10 timmar kan man inte träna två gånger i veckan det krävs mer då skall klubbträningarna vara basen för teknik, distans etc. enligt ovan och på veckans andra pass sköter man sin intervall, back och fartleksträning.

Det jag beskriver är det sätt alla motionsklubbar arbetar och som några av oss införde i Lygnen för 5-6 år sedan efter att lärt oss från t.ex. Fredrikshov. Senaste åren har detta gått förlorat i vår klubb vilket är trist. Det finns som jag ser det bara två vägar 1) att vi som medlemmar prioriterar klubbträningarna enligt ovan beskrivna sätt alternativt 2) att vi tar bort sub tänket och den totala fokuseringen på Vättern och återgår till rötterna.

En annan konsekvens som är väldigt tydlig är att vi fått medlemmar som gått med i klubben i princip för att få en startplats på Vättern och ev. vara med i en sub-grupp. Flertalet av dessa medlemmar syns aldrig på en ordinarie träning och bidrar inte till klubbens utveckling.
Så min fråga är hur mycket förlorar vi egentligen på detta om medlemmar skulle försvinna till andra klubbar? Mitt svar är marginellt i stället skulle vi troligtvis få många nya medlemmar underifrån som vill lära sig att "cykla". Sedan kan man ju undra vart man skall gå som sub-cyklist eftersom flertalet av klubbarna för 2014 avstår sub!!

Vill bara lägga in några fler aspekter i denna diskussion för mitt mål är att vi skall vara en fungerande klubb 12 månader om året där vi erbjuder träningar leda av dugliga ledare, träningsläger och resor till trevliga tävlingar som innehåller alla ingridienser inte bara farttänk.

Fortsätt och debattera!!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Mikeryd »

Det borde inte vara en fråga om antingen eller - det går att hitta en lösning som både tillgodoser behovet av klubbgemensamma aktiviteter och subsatsningar för de som önskar. Ett förslag skulle kunna vara att man för att köra i LV tröja på VR deltar aktivt antingen som deltagare eller ledare på ett antal träningar

Jag tror som jag redan skrivit att klubben utvecklas bäst genom att locka till sig cyklister av olika kategorier. En bojkott som knappt kommer märkas kan nog riskera skada klubbverksamheten lika mycket eller mer som det gör någon nytta.

Det förefaller också som att vår debatt dels är livligare än hos andra klubbar, vilket i sig är positivt, men också att den handlar mer om subgruppernas vara eller icke vara och mycket mindre om avgiftshöjningen.

Många motionärer vill utvecklas och ett och i mitt tycke bästa sättet är den årliga cykelfesten i Motala. Jag jämför med Vasaloppet där många återkommande deltagare sporrar varandra till allt bättre placeringar och den utvecklingen är också positiv eftersom ökad träning också ger oss bättre hälsa samtidigt som det ger tillfredsställe att ha uppnått ett visst mål
Last edited by Mikeryd on 2013-06-20 17:41, edited 1 time in total.
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by dlridings »

Mikael R, jag är faktiskt nöjd med att debatten handlar mer om subgruppernas dominans i klubbens verksamhet och inte om avgiften. Avgiften tycker jag är bra. Gärna dubbelt så mycket :-)

Men det finns vettigare sätt att mäta sin cykelförmåga. Varför inte ta ut en licens. Det handlar bara om någon hundralapp. Anmäl dig sedan till riktiga tävlingar, tja, varför inte SM? Det finns olika åldersklasser så man behöver inte tävla med 20-åringarna. Men det är trots allt riktiga tävlingar, inte ett motionslopp som har blivit en pseudo-tävling.
User avatar
Mikeryd
Posts: 638
Joined: 2012-05-21 19:18
Fornamn: Mikael
Efternamn: Rydström
Location: Sävedalen

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Mikeryd »

Daniel,

Det kan man naturligtvis också göra och jag vet att många gör det. Jag läste om en GP tävling i Uddevalla tidigare i vår där några yngre uttryckte viss missnöjsamhet med att det är för mycket "gubbar" med och tävlar (över över 45 år antar jag). Personligen föredrar jag Vätternrundan, liksom jag gillar Vasaloppet och Göteborgsvarvet eftersom man har många att dela både sin uppladdning och erfarenhet med före och efter loppet.
Karin_F

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Karin_F »

Hej alla

Som ”vanlig långsam ta-mig-runt” cyklist så vill jag ändå ge min syn på saken.
Att få lov att förboka sig för VR tycker jag är värt att betala extra för. För årets anmälan satt jag vid datorn på jobbet klockan nio och klickade frenetiskt, efter 10 minuter så kom jag in och efter ytterligare 15 så var det betalt och färdigt. Men det var väl ren tur, och om jag nu inte haft ett jobb där jag kunde styra min tid själv? Då hade jag fått hänga runt på forum nu i vår och försökt hitta en biljett att köpa.

Personligen är jag inte färdig med VR, jag kommer att cykla den många gånger till.

Att jag inte hoppade på tåget med att förboka mig beror på att de förbokade platserna skulle starta på morgonkvisten – och eftersom jag cyklar långsamt så ansåg jag det vara för sent för mig. Men nästa år hade jag tänkt att haka på gruppbokningen i alla fall, för att slippa stressen kring anmälningsdagen och vara säker på att jag får en plats utan bekymmer.

VR var för mig en inkörsport till cykling en gång i tiden, även om den första kördes på otroligt lång tid och på en MTB med semislicks på, så är det nu det jag tränar hela året för. På vintern styrketräning (inomhus diverse och utomhus på MTB) med målet att kunna cykla hela våren/sommaren/hösten utan att gå sönder (halvtaskiga knän till och från) och sen alltmer cykling utomhus allt som isen ger med sig.

Att ha VR som stort mål på försommaren gör att jag tar i lite extra, ger mig ut fler gånger och fortsätter att fokusera på att träna för att kroppen ska hålla året ut :-) Och med VR-träningen i benen så blir sommaren sen så mycket roligare eftersom man då kan ge sig ut på mer eller mindre långa utflyktscyklingar utan att tänka på distansen. Att veta att jag kan cykla 30 mil förflyttar de flesta perspektiv och det mesta är möjligt.

Om man ska fundera på gruppträningarna så är jag aldrig med där, tyvärr. Men det går för fort. Jag var med en gång inför en VR, en viss hastighet var sagd men det sprack hela tiden och när vi väl var hemma igen (Varbergsturen) så var jag helt slutkörd – på ett negativt sätt. Körde VR, cyklade några svängar efter det och sen sa mina ben stopp, mitt i en backe och vägrade ta mig en meter till ungefär… Så efter det har jag dragit mig för att hänga på. Kanske det finns lite lugnare grupper, men ett problem där är att vårt forum fylls av glada kommentarer efter snabbrundor med massor av mjölksyra där man hejjar på varandra och mår bra! Vilket ju är positivt, men de få ”rapporterna” efter långsamturerna försvinner liksom.

Så vad är det jag säger.
- Förbokade platser till VR – Ja, en fantastisk förmån att få göra det!
- Försöka få in fler långsamma gemensamma rundor under våren och resten av året – Ja.
Men vad är då långsam? Jag cyklade Hisingen Runt med ett snitt på 26 km/h och var glad och nöjd med det – sen får man dra sina slutsatser därifrån.

/Karin
dlridings
Posts: 798
Joined: 2010-02-28 22:07
Fornamn: Daniel
Efternamn: Ridings
Location: Lindome
Contact:

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by dlridings »

Mikael, jag förstår. Jag hoppas detta resulterar i en strategi som kan vara tillfredsställande för alla. Något gott kommer inte av sig själv, det måste lockas fram.

Karin, 26 i snitt på årets Hisingen runt är knappast långsam. 26 i snitt i den vinden i år och på de backarna, det är klart du är nöjd. Hela problemet är att cyklister som vi, vi som kan cykla och hålla en hygglig tid och kan hålla den tiden för ett pass vi ansluter oss till, ändå blir avhängd och utslitna. Det är inte kul.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla Lygnare!

När det gäller Vätternrundan och nya betalningsprinciper för gruppanmälan har ni haft möjlighet att följa debatten på forumet där alla mail, skrivelser och svar lagts sedan mitten på maj.
Styrelsen i Lygnens Venner har haft möte och där diskuterat hur vi skall förhålla oss till den uppkomna situationen. Alla klubbar som under många år deltagit på rundan med många stora grupper av cyklister har reagerat starkt negativt på beslutet att ta ut 400 kr extra per anmäld för Vättern 2014 om man anmäler sig i en grupp.

Diskussionen har gott högt eftersom man anser precis som vi att det är klubbarna som fostrar och lär ut hur man cyklar i grupp. Det är klubbarna som satsar på en säker cykelteknik och lägger mycket energi på detta i sina klubbträningar det borde Vättern premiera istället tar man extra betalt. Den stora massan av cyklister som anmäler sig till alla lopp just nu när det är en cykel hype är ju fullständigt okunniga och därmed en fara på vägen. Detta kommer bara att bli värre och värre eftersom det är den typen av cyklister man tydligen vill skall cykla Vättern.
Vårt beslut efter en lång diskussion är att vi inte kommer att ha gemensam anmälan för natt grupperna, finns inget mervärde att cykla i ett långt led av outbildade cyklister i 30 mil och betala 400 kr extra. Detta är ett majoritetsbeslut av de ordinarie valda ledamöterna i styrelsen.

Detta beslut är analogt med de flesta klubbarna som deltagit i diskussionen med Vätternkansliet och dess VD. Vi kommer att behålla de platser vi får på lördag förmiddag eftersom vi ser ett mervärde att få cykla på dagtid under säkra och kontrollerade former. Denna starttid är förbunden med att man kan cykla på 9 timmar och fortare. Flera av de stora klubbarna har tagit bort all anmälan i grupp till Vättern.
Vi kommer också att ha en strikt fördelning av dessa platser som är klubbens platser. Det finns många med potential att cykla under 9 timmar i klubben och dessa platser kommer att fördelas till de klubbmedlemmar som bevisligen har kapaciteten och är synliga på våra träningar, är passledare och arbetar i våra evenemang under året. Lygnens Venner kommer inte att vara en anmälningsfunktion där man går med som medlem för att komma åt en startplats på Vättern framöver.

Inom vår klubb har det diskuterats flitigt under flera år om hur vi skall förhålla oss till subträningar kontra våra vanliga veckopass på onsdagar och lördagar. Utvecklingen om man tittar från ett klubbperspektiv har varit väldigt negativ. Svårt att få passledare och väldigt få deltagare på de flesta passen det finns några få undantag.
Det är alldeles för stort fokus med många egna träningar toppat med tävlingar där en stor del av våra mest träningsvilliga och kunniga cyklister inte syns till överhuvudtaget, är med någon sporadisk gång på sin höjd. Det borde vara precis tvärtom om att klubbens träningar är i fokus och det är där vi lär ut den ädla konsten att cykla i tvåpar och belgiskt. Har man väl lärt sig att cykla så, kan man i princip cykla i vilken grupp som helst utan problem förutsatt rätt fartnivå. Sedan är det helt OK att köra några subpass där man finslipar gruppen men inte som det varit senaste åren att man inte är synlig under hela våren och prioriterar bort våra klubbträningar.

Hela idén med Lygnens Venner och varför vi startade klubben är att samla motionscyklister och träna i grupp tillsammans. Skapa en social trevlig samvaro där vi tränar och lär tillsammans, tjötar och fikar, åker på läger ibland och är med på andra klubbars tävlingar när det passar.

Ambitionen är komma tillbaka till den klubb vi i grunden vill vara där vi tränar året runt i olika former och inte bara ett stort fokus på Vättern de finaste vårveckorna innan semestrar och andra aktiviteter tar över under några sommarveckor.

Styret
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Vätternrundan 2014 nya anmälningsprinciper

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej alla Lygnare

Vet inte om ni läst dagens GP 14/8? Där hittar ni en artikel på sportsidorna till vänster på vänstertidningsida om Vättern och de nya principerna. Det är 37 klubbar som tagit handen från Vättern 2014.

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply