Ang stadgar och årsmötet

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Ang stadgar och årsmötet

Post by Thomas Franzén »

Hej!

Försöker fortsätta diskussionen här på forum för mer öppenhet
(öppenhet inom styret, bara vi kan läsa!)
Claes-Göran Andersson wrote:
Thomas Franzén wrote:Hej!

Några viktiga delar att stadgarna.
Efter att ha läst detta tror jag att en eventuellt kritisk fråga är bokslut och räkenskaper. Frågan är om §16 betyder att bokslutet ska vara tillgängligt eller och det med räkenskaper räcker med bokföring och protokoll.

Jag bifogar hela dokumentet med stadgarna. Vore önskvärt om alla i styrelsen läste igenom dessa.

Utdrag ur stadgarna:

8 § Stadgeändring
För ändring av dessa stadgar krävs beslut av årsmöte med minst 2/3 av antalet avgivna röster.
Förslag till ändring av stadgarna får skriftligen avges av såväl medlem som styrelsen.

15 § Tidpunkt, kallelse
Årsmötet, som är föreningens högsta beslutande organ, hålls före utgången av december
månad på tid och plats som styrelsen bestämmer.
Kallelse till årsmötet skall av styrelsen senast tre veckor före mötet tillställas medlemmarna,
eller kungöras i ortspressen. Har förslag väckts om stadgeändring, nedläggning eller
sammanslagning av föreningen med annan förening eller annan fråga av väsentlig betydelse
för föreningen eller dess medlemmar skall det anges i kallelsen.
Verksamhets- och förvaltningsberättelser, revisorernas berättelser, verksamhetsplan med
budget samt styrelsens förslag och inkomna motioner med styrelsens yttrande skall finnas
tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I kallelsen skall anges var dessa
handlingar finns tillgängliga.

16 § Förslag till ärenden att behandlas av årsmötet
Såväl medlem som styrelsen får avge förslag att behandlas av årsmötet.
Förslag från medlem skall vara styrelsen tillhanda senast fyra veckor före årsmötet. Styrelsen
skall till årsmötet avge skriftligt yttrande över förslaget.

24 § Revision
Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av föreningens räkenskaper, årsmötes- och
styrelseprotokoll och övriga handlingar.
Föreningens räkenskaper skall vara revisorerna tillhanda senast en månad före årsmötet.
Revisorerna skall granska styrelsens förvaltning och räkenskaper för det senaste verksamhets och
räkenskapsåret samt till styrelsen överlämna revisionsberättelse senast 14 dagar före
årsmötet.
Redan första raden i § 15 innebär stadgeändring. Har för mig att vi redan tagit beslut om årsmöte senast i Mars eftersom det är omöjligt att ha ett årsmöte innan verksamhetsåret är slut!!! Ett rent formalia fel!

§ 16 tolkar jag som bokslut och revisionsberättelse. Bokföringen kan ju inte var och en sitta och nagelfara.

//CG
Ett klargörande.

Våra stadgar baseras på RF normalstadgar. När vi bildade klubben valde vi en högst liberal linje, årsmöte måste hållas innan årets slut, helt enkelt. Det kan som du säger inte hållas ett årsmöte innan årsskiftet. Därför betyder formuleringen i §15 att årsmötet 2008 måste hållas före 2008-12-31. Således inget formellt fel faktiskt. Däremot kan man ju ha åsikter om detta är för liberalt. Vill någon att stadgarna ändras på denna punkt går det (som vi nu kunnat se) att framlägga förslag om det direkt på årsmötet och om 2/3 är för, blir ändringen genomförd.
Jag wrote:Frågan är om §16 betyder att bokslutet ska vara tillgängligt eller och det med räkenskaper räcker med bokföring och protokoll.
Jag råkade skriva fel, §24 ska det vara som mina fråga relaterar till, inte §16. Beklagar om jag rört till det!

Vi har ju som sagt redan beslutat att ha årsmöte, om jag minns rätt 1-16 mars. Det märkliga är att jag inte kan hitta beslutet i något protokoll. Är det någon som minns när vi tog beslutet?

Hursomhelst, det som tidsmässigt binder oss är två saker i stadgarna:
§15 Kallelse till årsmötet skall av styrelsen senast tre veckor före mötet tillställas medlemmarna.
Om vi t ex vill ha årsmötet den 9 mars så måste kallelsen skickas senast den 17 februari, dvs. om en vecka. Det absolut senaste vi kan skicka ut är den 24 feb för ett årsmöte den 16 mars.
§16 Förslag från medlem skall vara styrelsen tillhanda senast fyra veckor före årsmötet.
Detta gör att vi redan nu borde ”avisera” att årsmötet är ”på gång” och att eventuella förslag enligt §16 från medlemmarna behöver skickas in SNARAST.

Det blir enligt mitt förmenande rätt pressat att få in årsmötet före 16/3, dock på inget sätt omöjligt. Om vi väntar med mötet så blir frågan när vi i så fall skulle hålla årsmöte.

Jag hoppas detta har klargjort de tidsmässiga förutsättningarna för årsmötet.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Post by Thomas Franzén »

Ytterligare info och frågor inför årsmötet

Datum för årsmötet måste slås fast SNARAST
Därför behövs övrigas syn på detta!

Kallelse till årsmötet måste publiceras/skickas till medlemmarna senast tre veckor för årsmötet.

Jag tror att något av följande två alternativ är att föredra:

1. Söndag 16 mars, ca kl 17.00 (eller annat lämpligt klockslag)
2. Söndag 6 april, ca kl 17.00 (eller annat lämpligt klockslag)

Självklart finns det ett antal andra alternativ som kan fungera men jag ska försöka motivera dessa alternativ.

Det finns förslag från Malin om att årsmötet ges följande inramning:

Kl 17.00 - 18.00 Årsmötesförhandlingar
Kl 18.00 - 18.30 Fika
Kl 18.30 - 19.30 Inbjuden gästtalare med intressant föredrag*)
Kl 19.30 - 20.30 Invigning & mingel i nya klubblokalen*)
*) Vi bjuder in alla cyklister, klubbar, butiker, Reck, Aktivitus m.m. att komma

Några diskuterade alternativ till gästtalare och ämne:
A. Martin Flinta & Eva Nyström - Något om multisport
B. Bernt Johansson - Mina bästa träningstips
C. Mattias Reck - Mina bästa träningstips inför Vätternrundan

Det förefaller svårt att klara detta program en vardag.

Den förut använda lokalen vid Radiotorget är disponibel dessa datum. Därifrån är det ett stenkast till vår klubblokal.

Dessvärre kan inte Martin Flinta eftersom han och Eva ska över till USA den 12/3 och delta i någon tävling (vars namn jag borde lagt på minnet...). Men han lät mycket intresserad av att komma på ett möte senare (t.ex. i höst, då han har mindre med aktiviteter). Övriga är inte tillfrågade ännu.

Min personliga preferens är Bernt Johansson då ett nytt (för oss) men känt namn och ett intressant ämne kan locka många.

Att göra innan årsmötet
a. Förslag till styrelseledamöter 2008 - Valberedningen: 1 vecka innan
b. Upprätta årsbokslut (resultaträkning och balansräkning) - Kassören: 4 veckor innan
c. Ge revisorn tillgång till klubbens bokföring och årsbokslut - Kassören: 4 veckor innan
d. Upprätta en Verksamhetsberättelse - Styrelsen: 1 vecka innan
e. Ta fram förslag till Verksamhetsplan för 2008 - Styrelsen: 1 vecka innan
f. Granska klubbens räkenskaper och verksamhet - Revisorn
g. Upprätta revisionsberättelse - Revisorn: 1 vecka innan

Klart:
a. Klart med 6 pers ord och 2 supp. Återstår 1 ord och 1 supp
b. Är "i princip" klart
c. Görs idag 18/2
d. Ej påbörjat
e. Ej påbörjat
f. Ej påbörjat
g. Ej påbörjat

Utöver detta tillkommer bokning av lokal, skaffa fika, boka föredragshållare, göra klubblokalen i visbart skick, bjuddryck och snacks till mingel.

Puh.....

Kommentera nu gärna!
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Post by Mikael Virtanen »

Hej, vad gäller aktivitet i samband med årsmötet typ föredrag tycker jag inte vi behöver/bör bjuda in andra än medlemmar. Årsmötet är klubbmedlemmarnas egen sammankomst där vi ska känna oss fria att dryfta olika frågor som rör klubbens verksamhet och inriktning.
För att bättre hålla ihop det hela tror jag därför att det är bäst att göra detta till en aktivitet exklusivt för lygnare.
Och det är rätt mycket som ska hinnas med – årsmötesförhandlingar, fika, förrådstitt, socal samvaro etc. Att bjuda in Bernt Johansson är en god idé, men det tycker jag vi kan göra som en separat aktivitet där vi även bjuder in andra. Skulle därför förespråka att Reck kommer och håller ett kort föredrag med VR-fokus som ett slags kick-off på lygnarsäsongen 2008. Det borde både vara intressant för medlemmarna och sätta krydda på årsmötet.
Hälsningar,
Mikael
camilla

Post by camilla »

Hej alla,

Jag sitter nu i Vietnam och gottar mig i solen pa dagarna.

Jag har last och begrundat, tycker nog lite som Mikael att vi inte ska ta pa oss for mycket och att det ska vara medlemmarnas "dag".

Personligen sa passar 16 mars mig battre pga planer helgen den 6 april.

Ha det sa bra i kylan, Camilla
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Post by Mikael Virtanen »

I likhet med vår vietnamesiske representant är även jag en ivrig förespråkare av 16 mars (kan ej den 6 april).
Mikael
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Post by Thomas Franzén »

Mer info

Jag har sms:at med Reck. Han kan ställa upp den 16/3.

Har även talat med CG som är i Sälen (var det väl?) och skidar.
Han bekräftar att den 16/3 fungerar för hans del och tycker att Reck-föredrag är en bra idé. Han sa även att vi i utskick till medlemmar bör påpeka att valberedningen redan har klart förslag till nya förtroendeuppdrag. Annars vågar ingen komma av rädsla för att "åka på" ett uppdrag på årsmötet. Det låter förståndigt i mina öron.

Med ämnet: "Hur man lägger upp sin träning för Vätternrundan" eller motsvarande faller nog tanken på aktivitet för andra än medlemmar (vilket ju har "efterfrågats").

På det viset blir minglet i lokalen mer en förhandsvisning eller rent av taklagsfest (http://sv.wikipedia.org/wiki/Taklagsfest) för Lygnare.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Pär Sköld

Årsmötet

Post by Pär Sköld »

Hej. Det är kloka ideer som förts fram och jag tror årsmötet får en bra form och ett intressant innehåll. Skönt att höra att valberedningen fått fram ett förslag till styrelse. Som det nu se ut är jag borta större delen av mars och april så om inget oförutsett händer missar jag tyvärr årsmötet. (Bra att ni sparar Bernt Johansson till ett senare tillfälle - även om jag också onekligen skulle behöva Recks råd inför Vätternrundan.) Ha de!
Malin

Post by Malin »

Hej!

Som Thomas skrev så var min ide att vi kunde ha en form av inflyttningsfest i kombination med årsmötet, men det finns andra tidpunkter att ha detta, och det finns definitivt en poäng i att ha ett mingel med bara medlemmarna. Tanken om Bernt och Eva/Martin hoppas jag vi kan återkomma till och då bjuda in även andra klubbar då jag tror att det kan vara bra med samordnade förläsningar i göteborg.

årsmöte den 16/3 och med Mattias som start på vättern, samt mingel med mousserande och mys blir konceptet, trevligt :D

Och ni alla som är iväg...ni missade faktiskt en helt fantastisk soltimme idag här i Götet :)

Malin
Post Reply