Vintern rasat ut bland våra fjällar…

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Michael Richert

Vintern rasat ut bland våra fjällar…

Post by Michael Richert »

Vintern rasat ut bland våra fjällar… :-({|=

Eller rättare sagt vinterncykeln rasat ihop ute på våra vägar..

Ibland bara det händer .. säger Trissreklamen, visst händer saker men kanske inte alltid som man tänkt sig. :^o

Skulle köra söndagspasset med CK Master, klarat första hindret dvs kommit ihåg att ställa fram klockan (sommartid). Lite sent ut var jag, så i stället för att cykla till träningen tog jag bilen, hängde fast cykeln på cykelstället bak på bilen och skyndade mig iväg.

Men redan vid andra vägbulan flög stället och cykeln av, de gjorde en liten luftfärd innan de tog mark, mycket irriterad stannade jag, fick plockat både ihop cykel och ställ.

Väl framme vid Tv-huset (g:a) kunde jag konstatera att bakväxeln hade fått sig en rejäl smäll, växelörat pekade inåt, växelkroppen snett framåt och kedjeföraren inåt, provade att växla och på något underligt vis fungerade nästan alla växlar. Växeln såg ut som en åtta bakifrån, kommentaren jag fick från Mastercyklisterna var att alla skevheter kanske tog nog ut varandra, själv tänkte jag Campa-kvalitet.. :D

Trots utseendet på växeln fungrade den även i backarna, i höjd med Kungsbacka och ett p-stopp, passade jag på att höja min sadelstolpe, bara lite grann, hade irriterat mig ganska länge på att den var några mm för låg, så fram med insexnyckel och justera, ville att den skulle sitt ordentligt så jag tog i lite extra, då kände jag det som inte ville skulle hända, sadelbulten gick av.. hm Campa-kvalitet tänkte jag.. :twisted:

Läget var nu att det var 6 mil kvar på träningen och 4 mil hem, hade som tur var ett extraflaskställ bak på sadelstolpen fastsatt med en alldeles för stor låsring. Det går att använda låsringen som stopp tänkte jag, först med en gummipackningen som den satt med, höll bara några minuter sen satt sadeln nere på ramen, nytt meckarstopp, provade med några träpinnar, det höll nästan en kvart innan jag var nere på ramen igen, fick frågan om det var Malins cykel jag lånat. :roll:

Insåg att det inte funkade ](*,), så jag svängde hemåt istället (jo, de snälla Mastercyklisterna frågade om jag klarade mig hem).

Image

Hemfärden bestod i meckarstopp och pinnletning, men tog mig hem och fick ihop nästan 8 mil.

Om någon uppfinnare får snilleblixten att sadeln kan sitta löst på cykeln så att den bättre följer tramprörelserna, kan jag bara säga att det är absolut ingen bra idé, Been there, done that!

Nu återstår bara att remitera cykeln till Dr. Bob, please!

Välkommen fram älskade sommarcykel 'le peril jeune'!

/Michael
Göran Töyrä

Post by Göran Töyrä »

Det var inte din dag Mikke!
Men det var en snygg lagning och så hade du medvind hem :lol:
Post Reply