Bilisters uppträdande (artikel)

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Mikael Virtanen »

Bra att frågan tas upp. För visst känns det igen. Slående är också hur lätt det är för oss som cyklar att tycka att bilister har liten förståelse för vår sport.
Å andra sidan är det inte så konstigt. Sverige är (ännu) inte som Frankrike, Belgien eller Italien med djupt rotad cykelkultur.
Och eftersom det är som det är, får vi nog bli bättre på att anpassa oss och gilla läget. Det behöver inte betyda några större uppoffringar heller för den delen.
Genom att undvika att ta för mycket plats på vägen med tvåparskörning i t ex uppförsbackar, skymda krön och sträckor med dålig sikt eller omkörningsförbud/heldragna linjer besparar vi våra medtrafikanter och oss själva en hel del onödig irritation. Det finns mycket att göra här, och det är betydligt lättare att ändra sitt eget beteende än att försöka ändra andras. Tycker definitivt att det här är en fråga som vi borde diskutera mer i klubben och inte avfärda pga att vissa enskilda bilister beter sig korkat någon gång. De flesta visar ändå prov på både tålamod och flexibilitet i trafiken när vi kommer susande på våra cyklar.
ErikS

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by ErikS »

Goa läsarkommentarer under artikeln, vissa verkar inte ha nån som helst förståelse för att det finns cyklar på vägarna.

Vore fint med ett liknande reportage i t ex GP så kanske några fler bilister visar mer förståelse...
User avatar
Pontus T
Posts: 188
Joined: 2005-12-14 16:06
Fornamn: Pontus
Efternamn: Terning
Location: Partille

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Pontus T »

Bra inlägg Mikael =D> =D>
Tyvärr är det vissa cyklister som inte tycks ha förståelse för att det finns andra trafikanter på vägarna [-X
Undrar hur dom själva beter sig bakom ratten i samma situation. Kankse blir även dom lite :twisted:
Såg flera exempel på dåligt cykel beteende på Hisingen runt och inte bara där. Även på våra egna räningsrundor inträffar det. Det blir ju speciellt märkbart på små vägar med mycket kurvor och backkrön.
Föreslår att man tar en fundrare på hur man själv beter sig innan man dömmer andra.
Pontus.
Wenner

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Wenner »

Angående bilisters uppträdande och oss cyklisters... en liten historia med en frågeställning på slutet:

En tidig lördagmorgon i maj 2008, Grimmeredsvägen, Västra Frölunda.

Jag har gått upp extra tidigt och cyklat iväg hemifrån 07.15 (!!!! för att vara mig extremt tidigt en lördag...) och kommer i god fart söderut på Grimmeredvägen som vid denna tid på dygnet är helt folktom. Håller väl runt 40 km/h och väljer därför att inte använda cykelbanorna av hänsyn till ev morgonpromenerare med hundar etc.

Innan man kommer fram till korsningen vid Frölunda Brandstation finns en busshållplats av timglastyp och jag ser en mörkblå Audi som rullar emot mig på andra sidan busshållplatsen. Eftesom jag nästan är framme vid "timglaset" tar jag lite extra fart och tänker rulla igenom hållplatsen innan den mötande bilen. Detta oberverar föraren och trampar plattan i mattan och tvingar mig till en ganska imponerande tvärnit med efterföljande huvudskakning och slå-ut-med-armarna-gest mot bilen. (Jag vet..man skall inte vara så offensiv som cyklist som nästan blir överkörd men ändå...) Detta ser föraren som tvärnitar, vevar ner fönstret och skriker:

"Hörrududu.. vad fan vinkar du åt? I den här STADSDELEN håller sig de JÄVLA cyklisterna på cykelbanan och bilarna på vägen. Är det FULLT klart eller?" Varefter föraren trampar plattan i mattan igen och drar iväg med skrikande däck...

Kvar på platsen står en frågande cyklist och undrar hur i helsike mannen i den blå Audin kunde se att jag bor på Hisingen? :lol:
putte

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by putte »

Wenner wrote:
Kvar på platsen står en frågande cyklist och undrar hur i helsike mannen i den blå Audin kunde se att jag bor på Hisingen? :lol:
Bra fråga, kanske för att du liknar Bart Simpson lite grann :wink:

En gång för några år sedan blev jag prejad av en busschaufför på Slåttängsgatan i Utby. Vi åkte in i timglaset samtidigt, märk väl åt samma håll. Busschauffören skulle stanna och släppa av passagerare där, men tyckte väl att trottoaren passadde mig bättre så han tryckte ut mig där. Jag hann få ut foten ur pedalen precis i tid innan jag ramlade ´samtidigt som jag i farten ryckte upp hojen från gatan. Annars hade både jag och cykeln blivit deformerade.

Gissa om jag blev ARG? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Jag slog näven i sidan på bussen varvid den nu skärrade chaffören med darrigt uttryck stängde dörren och körde iväg.
Då körde jag om bussen och cyklade framför denna i typ 5km/h de resterande 500 meterna som jag hade hem samtidigt som jag visade mina Stooora .z: biceps för föraren. Inget tutande eller liknande från hans sida.

Kanske han fick stanna vid ÄND-hållplatsen och gå på toa.

/Putte
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Hans Carlberg »

Hej på er!
Minns en episod från förra sommaren.
Jag åkte nedför backen på Partillevägen och var på väg mot
korsningen vid Landvettersjön där vägen från Mölnlycke ansluter.
Satt ihopkrupen och höll väl en 60km/tim ungefär. :lol:
Ser på långt håll en buss köra fram till väjningslinjen och stannar där.
När jag har c:a 40-50m kvar kör den rakt ut framför mig. :evil: :evil:
Bromsar så det skriker och klämmer mig emellan på högersidan
ivrigt fäktande med knuten hand och elak min. #-o
När vi kommer fram till badviken vid Landvettersjöns ände
passerar jag bussen och hoppar av hojen framför bussen.
Busschauffören som kom från sydligare breddgrader hoppade ur bussen och gapade att:
va gör ty?..ty skall stanna...bussen är micket större...
Va i h-e säger du? kontrade jag med.
Så fortsatte vårat samtal en stund.. :oops:
Jag försökte "lugnt" förklara att förtur för bussen inte gäller i liknande situationer.
Men jag fick sluta min konversation med denna något svårövertalade chaufför,
medans jag ännu hade ev. hjärtattack liggande i framtiden.
Hade jag haft en pulsmätare hade jag nog "persat".
Hasse
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
User avatar
Åke Johansson
Posts: 220
Joined: 2005-12-05 10:46
Fornamn: Åke
Efternamn: Johansson
Location: Majorna

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Åke Johansson »

Alla har vi varit med om när omgivande trafikanter beter sig både dumdristigt, nonchalant och ibland rent av livsfarligt som både Putte och Carlberg skriver om.
De flesta trots era berättelser upplever jag som tillmötesgående, hänsynsfulla och hjälpsamma mot mig som cyklist. Ungefär 99 av 100 är bra medtrafikanter, men det är den hundrade som vi kommer ihåg.

För två år sedan cyklade jag och Peter Jonsson på Pedagog-slätan mot Frölunda, i uppförsbacken innan Fässbergs plantskola blev vi omkörda och nästan prejade av vägen av en buss. Vi gapade och visade Putte-muskeln mot chaffisen, men inte hjälpte det. Bussen gör en omväg på sin rundtur in i Eklandaområdet. När vi sedan stod och talade med varandra i anslutning till Radiomasten där Säröbanan korsar undertill, kommer samma buss. Vi stannade bussen och undrade vad han höll på med, han svarade att vi skall cykla på cykelbanan och inte på vägen, vi förklarade för honom att det var hinder på den när vi skulle svänga in på den och att han inte kan preja oss med sitt fordon bara för att han tycker att vi skall cykla någonstans där han anser att vi skall cykla. Jag minns inte vad konversationen slutade med men vi var i alla fall inte överens.
Hindret som var på cykelbanan bestod av en bångstyrig travhäst med sulky efter sig. En sånt ekipage vill man inte konfronteras med på en cykelbana med fastlåsta fötter på pedalerna.

Jag blev f-nnad på chaffisens (inte kusken) sätt att se på hur han behandlar och bemöter oskyddade trafikanter, så jag skrev ett brev till trafikledningen och berättade vad som hade hänt, chaffisen var identifierad med bussen ID-nr:

Inom några dagar fick jag en skriftlig ursäkt från trafikledningen där de skrev att chauffören ber om ursäkt för det inträffade. Jag tror att min skriftliga protest tog skruv på den aktuella chaffisen, det är inte kul att bli inkallad till chefen och höra att en cyklist har blivit nästan prejad av bussen som man körde, därför att man tycker att de inte skall cykla där de gjorde. Förhoppningsvis har chaffisen också insett att det han gjorde var fel.

Innan jag började cykla aktivt i spandex, d.v.s. flängde med cykeln i jeans när jag gjorde ärenden på stan, sket jag i det mesta när det gällde trafikvett och etikett. Det gjorde att bilister såg mig som en dj-a idiot, men vem brydde sig i sin anonymitet. Idag när jag ser sådana personer på cykel (det är inga cyklister) anser jag att de bara förstör för oss cyklister, eftersom övriga trafikanter kanske inte alltid ser skillnad på oss cyklister och personer på cykel.

Jag har roat mig med att räkna personer på cykel som jag möter på vintern när jag cyklar till och från jobbet. För ca: 5-6 år sedan var det ungefär varannan cykel som jag mötte som inte hade tänd lampa, idag är det ungefär var tredje. Det har alltså blivit bättre lampmoral. En annan grej som jag också har roat mig med är när jag står vid ett rödljus och väntar på grönt är; om det kommer en person på cykel som kör förbi mig mot rött har jag ropat AAAHHH, nästan alltid har de stannat upp och vänt sig om med undrande blick, då har jag ropat halvhögt DU KÖR MOT RÖTT. Skämsfaktorn på personen är påtaglig. Väl värd att pröva.

En annan grej som vi måste tänka på när vi cyklar i grupp är att om vi möter eller cyklar i kapp någon som har en häst, ridande eller ledande, måste vi slå av på takten rejält (ned till 10 - 15 km/h), kolla så att ryttaren OCH hästen har uppmärksammat oss. Det kan vara förenat med livsfara både för oss, hästen och ryttaren om hästen blir skrämd. Det behövs inte mycket för att skrämma en häst, det räcker med att man skakar en sopsäck så kan det vara ett livsfarligt monster för hästen.

Vad kan vi göra för att vi skall få respekt från övriga trafikanter. Jag tror den rätta vägen är att vi alltid cyklar på ett trafikriktigt sätt, inga rödljuskörningar, lampa tänd fram och bak när det är mörkt, ja ni vet.

För att vi skall ha möjligheten att klaga på hur andra beter sig i trafiken måste vi själva bete oss på ett korrekt trafikmässigt sätt.
Åke
Wenner

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by Wenner »

Åke Johansson wrote: För att vi skall ha möjligheten att klaga på hur andra beter sig i trafiken måste vi själva bete oss på ett korrekt trafikmässigt sätt.
Jo det är ju så att man måste vara minst dubbelt så duktig som övriga i trafiken när man ikläder sig lycra-rustningen. Många bilister och promenerande förväntar sig nog buskörning av en person med bockstyre, hjälm och tighta kläder! Lite så som jag själv upplever grabbarna på Suzuki-Kawasaki-Honda-Yamaha-GPZXXRR1200cc när jag rör mig i trafiken! Man väntar sig bakhjulskörning, 150 på 50-sträcka etc...
putte

Re: Bilisters uppträdande (artikel)

Post by putte »

När det gäller vad lagen säger om cykling och våran verksamhet så har jag saxat ur de viktigaste klippen om detta.
Det kan vara bra att veta om man händelsevis skulle komma i konflikt med annan trafikant.

3Kap
Fordons plats på väg6§
Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock

1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.

Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).

Ändrad 2001-12-01: Lag (2001:753)


Min Kommentar: Vi kan alltid hävda färdmålets läge för att legitimera rätten att cykla på vägbanan där cykelbana går bredvid, men som jag känner det är det väl mera av hänsynen till gående, barn, hundar, cykelbanans farliga konstruktion, den frekventa förekomsten av krossat glas mm. som vi oftast inte använder parallella cykelbanor. Men detta har vi inte stöd av i lagen. Lagen är helt enkelt osmidig i förhållande till cykelträning i grupp.

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och mopedGemensamma bestämmelser1§ Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Min kommentar: Här är vi ganska bra på att följa reglerna. Det tar dock ibland ganska lång tid att omformera sig till ett led när det kommer trafik bakifrån. Här säger ju lagen att man skall underlätta för omkörning så det måste vi göra vi när vi tränar gruppcykling.

Här är länken till hela trafikförordningen: http://lagen.nu/1998:1276

/Putte
Post Reply