Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
Christer Hedberg

Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Christer Hedberg »

I Mölndal har man installerat helt vansinniga farthinder som som i princip omöjliggör cykling i grupp och dessutom syns väldigt dåligt.
En medlem i Hisingens CK har redan vurpat så illa på hindrena att han förlamats. Och nu säger man att de kanske kommer spridas runt landet.
Galet och fullkomligt idiotiskt!

Läs mer här:
http://velonista.se/2008/06/05/molndal- ... liga-stad/
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Thomas Franzén »

Allvarligt, mycket allvarligt, att dessa fullständigt livsfarliga farthinder sprider sig.

Här måste vi agera på något sätt. Denna typ av farthinder är förädiska och livsfarliga för cyklister eftersom de är svåra att upptäcka, de inte upplevs som farthinder (utan i bästa fall som en sorts "gatumålning") och framförallt, därför att det vid färd med cykel genom dessa uppstår vridande krafter mot framhjulet som gör att man lätt tappar kontroll över styret!
Leverantörens bilda av flugsvamparna
Leverantörens bilda av flugsvamparna
mushroom.jpg (10.8 KiB) Viewed 12172 times
Jag gick in på leverantörens hemsida för att läsa lite om denna fantastiska uppfinning. Så här beskrivs dessas funktion och syfte:
"Mushroom har utvecklats med avsikt att undvika hälsoskador hos yrkesförare, då dessa kör över höga farthinder flera gånger om dagen. Mushrooms är en ergonomisk lösning som både skyddar förare och försäkrar minskad väghastighet. Samtidigt minskas utsläpp av koldioxid eftersom bussar kan hålla en konstant hastighet istället för att bromsa in och accelerera."

Det kan vara intressant att veta att på denna väg går det 5 till 6 bussturer i varadera riktningen månd-fred. Någon annan tung yrkestrafik att tala om finns knappt här (kanske några av lantbrukets traktorer). För mig är det fullständigt genomskinligt att kommunens planerare saknar förmågan (kompetensen?) att förstå hur man utformar vägnätet till nytta för samtliga vägtrafikanter. När man kommenterar klagomål på farthindren ur cyklistsynpunkt med: "Vi kan inte bygga vägarna anpassade för tävlingscyklister. Det bästa vore kanske att bygga speciella vägar för dom" så måste jag ställa mig frågan om kommunen har rätt kompetens.

Konflikten mellan den tunga trafiken och cykeltrafiken, som man skulle kunna ägna många andra inlägg om, har nu fått ytterligare en gren på sitt redan olycksdrabbade träd. Alla satsningar på cykling som klimat- och hälsofrämjande som basuneras ut är, dessvärre, inget annat än ett oportunt (för att vara politiskt korrekt) luftslott. Sakanr man förståelse för samtliga trafikantgruppers situation så blir resultatet därefter.

Till alla (men särskilt vissa) trafikplanerare skulle jag vilja säga: Ut och cykla för fasen om ni ska kunna fungera som trafikplanerare :-({|=
Jag ger er underkänt på FLUGSVAMPARNA [-X [-X . (Jag har ta mig f-n rätt att säga detta - jag är själv trafikplanerare! :mrgreen: )

Frågan diskuteras även på HCK:s forum

Självklart måste cykelklubbarna i Göteborgsområdet agera samfällt i frågan. Kan vi även få Göteborgs Cykelförbund att agera, desto bättre.
Själv kommer jag att försöka på mitt eget sätt. Jag får se vad jag kan tänkas få fram.

=; =; BORT MED DE LIVSFARLIGA FLUGSVAMPARNA! =; =;
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Christer Hedberg

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Christer Hedberg »

Bra Thomas!
Christer Hedberg

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Christer Hedberg »

Nu ligger ursprungsartikeln på sin rätta plats:
http://www.hejcyklist.se/
Christer Hedberg

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Christer Hedberg »

Osäker på innebörden av ditt svar Erik :-)
ErikS

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by ErikS »

Asfalts-böldpest då då :wink:
Fredric Engelke

Re: Mölndal installerar cyklistfientliga farthinder

Post by Fredric Engelke »

Nu har jag cyklat över svamparna (de nya mellan Anneberg och Lindome) från alla håll och kanter på mina träningsrundor i några dagar. Långsamt, så fort jag kan (ca 50 km/h nerförs), på mitten av två svampar, på kanten av svamparna, sittandes, ståendes osv. Både torrt och (tyvärr) blött underlag.

Det studsar till en del i hojen, dock inte mer än mycket annat på en runda. Håller man i styret och inte sitter och sover är det bara att cykla över. Ingen hastighetssänkning eller undanmanöver behövs. Inte sker en olycka på grund av svamparna, då hade jag varit med om massa olyckor senaste dagarna... Möjligen sker olyckor om man inte är beredd i en klunga, men det gäller ju generellt när vi cyklar och har snarare med rutin och uppmärksamhet att göra.

Exakt vad är problemet med svamparna? Uppmärkningen eller utformningen? Jag är generellt för att få ner bilhastigheterna i tätbebyggda områden och tycker nog att hindren har sin funktion (har dock inte kört över dessa med bil).

Dessutom vill jag bestämt hävda att svamparna är bättre än vanliga farthinder för en cyklist. Vanliga farthinder kan man inte cykla vid sidan av och är ofta tillverkade av grå betong. Om du cyklar själv eller bara några få cyklister kan man enkelt köra vid sidan av svamparna. Kör man i större klunga är nog en varningsvink på plats, men det gäller för vanliga hinder också.

Att de skulle vara farliga att cykla över har jag väldigt svårt att köpa.
Post Reply