Cyklistfarliga hinder runt om i Göteborg

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
putte

Cyklistfarliga hinder runt om i Göteborg

Post by putte »

Ni som har läst lite om debatten kring dom nymodiga farthinderna "flugsvamparna", "nyckelpigorna" i Kållered och nu även på den lilla vägen mellan Lindome och Anneberg så tänker jag att utöka ämnet genom att varna för andra tokigheter runt om i Göteborgstrakten där vi håller våra cykelträningar.
Det kan handla om ogenomtänkta farthinder, tokiga konstruktioner, farliga vägbeläggningar, trasiga vägar mm.

Dels för att vi alla ska lära oss vart vi skall passa oss extra noga, och dels för att vi ska kunna åskådligöra och om möjligt påverka kommunerna om alla farliga partier.


Jag börjar med ett i mina ögon ganska farligt parti där jag och fler har varit nära att krascha.
Cykelbron på den gamla banvallen som finns mellan Linnarhults indistriområde och Angered.
Här är plankorna lagda på längden och har så brett mellan springorna att man kan om man har otur få ner hjulen mellan dessa. Har själv varit nära att slå runt framlänges här.
Bästa lösningen är ju att få kommunen att lägga plankorna på tvärsen, men så länge är det säkrast att knalla över alternativt cykla slalom över eller vara så träffsäker att man kör på en och samma planka hela vägen.

Image

Vad har ni andra för farliga ställen?
User avatar
Hans Carlberg
Posts: 1009
Joined: 2006-08-28 20:17
Fornamn: Hans
Efternamn: Carlberg
Location: Landvetter

Flygare skydd..

Post by Hans Carlberg »

I min egenvård med ensamcykling så gjorde jag ett avsteg idag och körde "flygarn" 48 km runt flygfältet o Mölnlycke m.m ihop med frugan, denna gången på MTB:n
En fin runda med ett stopp på fiket i sluttningen som vi så många ggr passerat i ett huj..
Nu blev det hembakad äpplekaka med kaffe, mums-mums! :D
Vi var inte ensamma, där satt c:a 10 mc-åkare i den gyllene medelådern (bara HD-fans) o smaskade på köttbullemackor med rödbetssallad. :lol:
När vi körde vidare kom det 10 till och 5 min senare mötte vi ytterligare 5 st knuttar.
Bra inkomstkälla det där! =D>
Ni som var med för ett år sedan då vi körde denna runda mínns kanske bilen som Putte
upptäckte i skogen. Jag ringde den em till polisen och anm. olyckan.
Bilen ligger fortfarnde kvar! Vem tar miljöansvaret? Inte polisen tydligen! [-X
Vi kom hem 21:20 så det blir en sen kopp o en macka.
Ha en trevlig helg.
London väntar i helgen.
Bye-bye
Livet är som att cykla.
För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.
Post Reply