Beslutsångest inför hjulköp

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
CKW_Shimano

Beslutsångest inför hjulköp

Post by CKW_Shimano »

Hallå, allihopa! Nu är det så att jag har ett par fruktansvärda hjul som jag kört med i ett år och funderar på att byta upp mig. Hjulen ifrån är ett par Shimano RS-10, otroligt tungt hjulpar.

Nu står jag inför ett val. Det blir antingen Mavic eller Bontrager. Ksyrium Elite eller Race Lite, alltså.
Bontragers hjul är nog lite dyrare (kostar 4990 kronor). Men eftersom jag inte vill ha kvar mina gamla hjul och dessutom nya däck så blir det nog nåt slags byte där vilket gör att jag förhoppningsvis kan få ett bättre pris. Men den vassare versionen på Bontrager-sidan, Race X Lite lockar också.

Kan någon hjälpa mig med vilket som är bäst och ger mest valuta för pengarna?
ErikS

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by ErikS »

I prisklassen 5000:- +-500kr hade jag tittat mer på Campagnolo Zonda och Fulcrum Racing 3 av anledningen att Campa gör riktigt bra och hållbara hjul! (Campa äger Fulcrum)
Nu vet jag inte vad du väger men ovan nämda hjul är tämligen skottsäkra...

Ett annat alternativ som är minst lika bra är att låta en butik bygga hjul åt dig...
CKW_Shimano

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by CKW_Shimano »

Ja, Campagnolo Zonda faller nog bort i och med att jag har Shimano 105 och vad jag vet så passar inte den kasettbodyn osv.
Fulcrum Racing 3 var intressant. Ska kolla hur mycket de kostar. Någon som har kört Bontrager Race Lite eller Mavic Ksyrium Elite som jag nämnde ovan? Tror nog att jag sätter ett par Michelin Pro3 Grip däck på hjulen i sådana fall, verkar vara fina däck. Tack för tipsen, jag vill gärna ha mer.

Apropå hur mycket jag väger så väger jag 64 kg. Men vad har det med hjulen att göra?...
Att låta en butik bygga hjul blir nog dyrare än 6000 kronor och så mycket vet jag inte om jag vill lägga ut.
Pierre
Kungälvs CK
Posts: 70
Joined: 2006-04-21 21:23
Location: Pierre Hansen

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by Pierre »

Jag har kört med Mavic Ksyrium Elite sedan 2003 cirka 2000 mil. Har aldrig riktat eller haft några problem med dem.
Dom är hyfsat lätta om du köper dom från 2009.
/Pierre
ErikS

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by ErikS »

Campagnolo-hjul görs även med shimanobody. http://www.bikebuster.se/detaljer/260253.html
Angående kroppsvikt så har många lätta hjul en viktbegränsning, dock inget att tänka på för dig med 64kg. :-)

Ett par handbyggda hjul med Ultegra-nav och fina fälgar (Mavic OpenPro t ex) och bra ekrar ryms lätt inom 5000:-...
Brukar vara ett hett tips på andra forum. Dock inte lika mycket bling-bling som ett par fabriksbyggda. :mrgreen:
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by Claes-Göran Andersson »

Hej

Jag har kört Bontrager Race Lite på min Trek 5 år. Köpte nya i November tycker det är kanonbra hjul!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
CKW_Shimano

Re: Beslutsångest inför hjulköp

Post by CKW_Shimano »

Nu har ju Shimano kommit med sina nya RS80. Är dem något att ha?
Post Reply