Design klubbkläder

Forum för att diskutera och debattera om Lygnens Venner, cyklister och cykling i allmänhet. Hur kan våra verksamheter utvecklas och förbättras? osv.
Post Reply
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Design klubbkläder

Post by Thomas Franzén »

Design klubbkläder
Styrelseprotokollet 2009-01-20 §12 wrote:Styrelsen tog beslut att dom kläder med mest svart inslag var att föredra. Det skulle undersökas om det gick att få en svensk flagga på armen och att det står Göteborg i vitt under flaggan. På baksidan tröjan på fickan ska det stå att vi är ute och cyklar. På bandanan försöker vi få in ljugarhanden.
När jag tittar på föreslagen design från Malin/Camilla och på förslagen från Mikael Virtanen slås jag av det det kanske finns några detaljer vi inte klarat ut:

A Svenska flaggan
Svenska flaggan ska stå på dena ena ärmen, är det den vänstra?

B Bredden på det svarta fältet i sidan
Är det vår avsikt att det svarta fältet i sidan av tröjan ska vara bredare än idag? Om svaret är ja (vilket designbilderna tyder på) så undrar jag om alla var medvetna om det och om vi bör/måste ha den ändringen? Jämför gärna med en befintlig tröja. Min personliga reflexion är att vi kanske ökar det svarta inslaget tillräckligt med att göra ärmarna svarta utan att vi behöver göra det svarta sidfältet bredare, eller så är detta just en av Malins/Camillas finesser.

C Samma svarta inslag på designen av väst + jacka som på tröjan
Detta diskuterades och beslutades (väl?) på styrelsemötet men står inte i protokollet. En liten miss av sekreteraren eller en miss av mig?
Innebär i så fall detta att designen ska likna den som Mikel gjort? Bör i så fall inte västen och jackan ha samma svarta inslag i sidan som tröjan?

D Symbolen "Vi är ute och cyklar" ska inte vara med på byxan
Jag är tämligen säker på att vi även beslutade att inte ha symbolen "Vi är ute och cyklar" på byxornas bakdel (eftersom den symbolen kommer att finnas på tröjornas bakdel)

E Reflexband på väst och jacka
Jag kommer inte ihåg om jag tog upp den frågan. För att kompensera och skapa bra synlighet bör väst och jacka förses med flera reflexband, t.ex. i plaggens underkant, runt kragen och över axlarna. För jackan kan jag t.o.m tänka mig att ha ett reflexband läns med varje ärm (om det inte liknar ett revär för mycket).

F Färgen på webbadressen på sidan
Bara en fråga: Diskuterade vi textfärgen på webbadressen på sidan? Ni kanske tycker jag är petig som tar upp denna, men jag anser att den bör förbli vit på svart botten. Anledningen är två:
1. Vi bör inte ändra designen mer än nödvändigt
2. Då våra färger är gul, svart och vit (i nämnd ordning) kommer ju den vita färgen annars bara att finnas i ortnamnet Göteborg på ena ärmen.
NUVARANDE TRÖJA
Image
DRYLANE TRÖJA
Image
NUVARANDE VÄST
Image
DRYLANE VÄST (À LA VIRTANEN)
Image
NUVARANDE JACKA
Image
DRYLANE JACKA (À LA VIRTANEN)
Image
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Design klubbkläder

Post by Mikael Virtanen »

Hej, vad bra att tröjorna är på gång. Jag är dock lite brydd över att tröjförslaget saknar Lygnens Venners logo på bröstet.
Några ytterligare kommentarer:
A. Flaggans placering, vänster känns mest naturlig, men frågan är väl om vi helst vill flagga för dem som kör om oss eller för dem vi kör förbi ;)
B. Bredden på svarta bandet – har ingen direkt uppfattning, men det finns ju en risk att det blir för mycket svart när även ärmarna är svarta (tycker fortfarande att vita ärmar är coolast)
C. Vet inte vad som bestämdes, men det är bra om vi kan vara konsekventa i designen.
D. Ja, det räcker väl med budskapet på tröjan (för har man byxorna, har man med högsta sannolikhet även tröjan).
E. Väldigt bra med reflexband. Glöm inte heller bort att en av fickorna bör ha blixtlås för pengar och sånt (tappade en femtilapp i CSC Copenhagen)
F. Håller med om att web-adressen kan vara vit (det blir fräscht med tanke på det myckna svarta).

Hälsn.
Mikael
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Design klubbkläder

Post by peter jonsson »

Hej

Flaggan på vänster sida tycker jag

behåll bredden på det svarta på tröjan och västen

logo behövs ej på byxan

reflexer är bra

/peter
User avatar
Thomas Franzén
Posts: 653
Joined: 2005-12-04 22:30
Fornamn: Thomas
Efternamn: Franzén
Location: Göteborg

Re: Design klubbkläder

Post by Thomas Franzén »

Mikael Virtanen wrote:Jag är dock lite brydd över att tröjförslaget saknar Lygnens Venners logo på bröstet.
Att loggan saknas på Drylane-tröjans framsida är nog en miss, den ska vara om jag förstått det rätt.
Image Om man inte är ute & cyklar så kommer man ingen vart.......
Post Reply