Västkusten Runt

Här hittar du Lygnens Venners kommande och genomförda träningspass och träningsläger, med kartor, information och träningsberättelser.
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

På lördag 30/5 är det Västkusten Runt! Vi är många Lygnare som är anmälda till långa banan på 27 mil.

Sub-gänget kommer att köra på som genrep för Vättern. Vi som skall köra fikarunda på Vättern, 12 timmar kommer att träna på att fika!!! :-D Men mellan fika stoppen då :twisted:

Skriv gärna på denna länk hur ni tänker cykla!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
Mats Sarapik
Posts: 368
Joined: 2007-06-05 07:43
Fornamn: Mats
Efternamn: Sarapik

Re: Västkusten Runt

Post by Mats Sarapik »

Jag tänker cykla till Varberg.

/Mats
Att försöka är det första steget mot ett misslyckande
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Västkusten Runt

Post by pewe »

Vi har idag fått ett fint erbjudande från HCK.
De från Lygnens Venner som inte anmält sig ännu och vill köra behöver inte betala efter anmälnings avgift.
Maila mig om du är intresserad ([email protected]) så får du en kod som du ska använda.
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Västkusten Runt

Post by peter jonsson »

Hej

Jag tycker vi får bestämma en fart som passar dom flesta det är ju synd att tappa någon på en bana som är 27 mil när det bara är ett par hundra änmälda.
Vättern ligger dessutom bara 2 veckor efter västkusten och det tar ju en stund att återhämta sig efter 27 tuffa mil.
Jag tycker max 30km/h i snittfart men jag har inte kört banan förut så jag är kanske ute och "cyklar"

//Peter
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Banan är rejält kuperad så man får lägga upp det smart. Förra året tycker jag att det gick alldeles för fort mot Stenungsund och över öarna. Vinden var riktigt grisig från Trollhättan och hem då man cyklar lite sydväst.

Lugnt och fint i backarna och hålla ett jämt tempo när det är slätt på 30-32 är nog det bästa sättet att cykla. Gäller att inte bränna ur benen för tidigt. Vi var flera som inte orkade går runt förra året från Trollhättan eftersom vi var smårökta i benen. Gäller också att utnyttja cykeln när det böljar upp och ner med korta backar, det är momentum som gäller.
Alldeles för många i klubben som inte kan den tekniken istället slår man av nedför och nästan bromsar upp när uppförsbacken kommer. Det innebär att alla som ligger bakom får fullständigt stopp och måste börja om var enda gång. Tryck på med skön benkänsla så långt upp i backen som möjligt och börja växla när det tar emot, glid över krönet och LÅT hela gruppen komma över krönet innan man trycker på igen. Trycker man på som första par för tidigt är de sista i uppförsbacken, lucka skapas med en gång och de som ligger sist får jaga ifatt. Enormt energislöseri som utarmar gruppens totala energi.

För min del är det OK att stanna på matstoppen men jag vill ha korta effektiva stopp ca. 10 minuter. Sen får man fundera på punkteringar etc. var alldeles för mycket strul förra året toppat av min vurpa.
Det är samma regler på detta lopp som Vättern att man kommer inte med dåliga däck, gamla slangar och oservad cykel!! Det är :twisted:
irriterande när man ser att prylarna inte är i skick och vi alla får stå och vänta helt i onödan. Punkteringar kan vi få om oturen är framme men vi skall riskeliminera så mycket det går. På med FRÄSCHA grejer!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
User avatar
olof
Posts: 739
Joined: 2010-10-04 19:25
Fornamn: Olof
Efternamn: Tedenbrant

Re: Västkusten Runt

Post by olof »

Tjena!

Håller med CG och Peter. Vi skall se till att få en go LVG klunga. Verkar som att en stor del av de som deltar kommer från klubben! Vi siktar väl på två stopp, vid matstationerna, är vi disciplinerade så tar det kanske en kvart per ställe. Ingen vill ligga ensam i 28 tunga västkustmil, gäller att köra smart. Det blir en lång dag på cykeln. När det gäller farten är det alltid lika svårt att planera detta då mycket beror på vädergudarna, men vi skall komma hem också..... Skall vi ha som mål under 10 timmar? Det innebär någonstans kring 30.

Mvh

Olof
"Hur fan pallar dem att hoja runt hela Frankrike på tre veckor"
User avatar
Mikael Virtanen
Posts: 391
Joined: 2006-01-31 11:14
Location: Mikael Virtanen

Re: Västkusten Runt

Post by Mikael Virtanen »

Förra året hade jag det tvivelaktiga nöjet att köra solo i sidvinden från Lilla Edet till Göteborg. Inget jag rekommenderar, så se verkligen till att ha koll på orken och försöka hålla ihop sista biten även om det innebär att farten går ner någon km/h. Tillsammans är roligare helt enkelt. Annars är det ju ett väldigt fint och roligt lopp på stundtals spektakulära vägavsnitt. Men man ska vara medveten om att detta är tuffare än Vätternrundan. Lycka till!
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Västkusten Runt

Post by mikebike »

Hej,
Måste dessvärre hoppa av denna fina cykelrunda, vilket bär mig emot!
Detta på grund av omständigheter.
Någon som är intresserad av min startplats!?

mikebike
Magnus Johansson
Posts: 210
Joined: 2012-08-18 11:37
Fornamn: Magnus
Efternamn: Johansson

Re: Västkusten Runt

Post by Magnus Johansson »

Hej på er.
Ser fram emot denna fina tur, hoppas bara vädrets makter är med oss!

Är det någon som har koll på hur många som ska köra denna fikarundan?

Med vänlig hälsning.
Magnus Johansson
User avatar
fabbev
Posts: 426
Joined: 2008-12-19 13:08
Fornamn: Fabio
Efternamn: Vecchi

Re: Västkusten Runt

Post by fabbev »

Hej Venner.
Hade sett fram mot denna fina tur, men måste tyvärr ställa in. Livet är inte alltid rättvist. Platsen är ledig. Någon som är sugen?? :oo:
FORZA LYGNARE
Fabbe
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Vi får väl hoppas att SMHI har rätt prognos! Då är det sol på lördag och regn på söndag. YR visar tvärtom.... :-?

//CG
"He is able who thinks he is able!"
peter jonsson
Posts: 1144
Joined: 2005-12-06 11:18
Location: Peter Jonsson

Re: Västkusten Runt

Post by peter jonsson »

Jag såg på västskustenshemsida att 7:30 gruppen är 25 st och vi är 12st. dom startar kl 0700 och vi startar kl 0704.

//peter
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: Västkusten Runt

Post by Erikborje »

Jag skulle ev kunna tänka mig mikebikes startplats är det på 27:an
Vad kostar den ? Kör med gulgrupp om sådan finns ?
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Erik

Ring Mikael på 0705-841970

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Erikborje
Posts: 49
Joined: 2014-10-20 13:23
Fornamn: Erik
Efternamn: Börjesson

Re: Västkusten Runt

Post by Erikborje »

Tror du jag orkar eller tror du jag förstör ? C-G
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Det blir ungefär samma upplägg som långa banan på Bjäre eller Kovändan som du var med på. Skillnad är distans och Västkusten är mer kuperad. Du är ju stark uppför så det är mer distansen som tar ut sin rätt tror jag!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
pewe
Posts: 285
Joined: 2009-11-03 22:58
Fornamn: Peter
Efternamn: Wenander

Re: Västkusten Runt

Post by pewe »

Efter anmälan.
Lygnare kan efteranmäla sig på plats till ordinarie pris. Det räcker med att man talar om att man kör för Lygnens Venner.

Hälsar
Peter
mason.linke
Posts: 180
Joined: 2013-01-24 16:41
Fornamn: Sebastian
Efternamn: Linke

Re: Västkusten Runt

Post by mason.linke »

Hej

jag är gärna med i fika-rundan :-)

Sebastian
mikebike
Posts: 469
Joined: 2008-09-05 11:35
Fornamn: Mikael
Efternamn: Jansson

Re: Västkusten Runt

Post by mikebike »

Hej Erik! Ring mig gärna på min mobil så kan vi prata om startplatsen,
Du får den till ett schysst "kompisklubbpris!"
mikael 0705-841970 / lägg ett sms ell maila om jag ej svarar så ringer jag upp dig.
mail;[email protected]
User avatar
Claes-Göran Andersson
Posts: 3869
Joined: 2006-04-25 13:53
Fornamn: Claes-Göran
Efternamn: Andersson
Location: Partille

Re: Västkusten Runt

Post by Claes-Göran Andersson »

Väderprognosen är allt annat lovande imorgon. Ösregn, 8-9 grader och 11-12 m/s västlig vind hela dagen!!! Frågan är om det kommer några till start med alla risker som detta medför. Både igårkväll och idag på morgonen rejäla hagelskurar som är isande kalla...

Är rejält tveksam själv, vad tycker ni andra?

Man skulle ju kunna köra banan på söndag själva då vädret verkar var mer stabilt.

Kommentera gärna era åsikter!!!

//CG
"He is able who thinks he is able!"
Post Reply